Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 16:27

damian23 schreef:
Little_Gift schreef:
Ben ik de enige die in de kopfoto van het te dekken teefje al geen raszuivere Rottweiler zie?


Je bent niet de enige. Ik zie in de teef ook geen raszuivere Rottweiler. Ts, wat weet je eigenlijk van de ouderdieren van je teef?

Heb vader en moeder gezien. Moeder is smal. Vader is juist heel breed

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:31

Dorus schreef:
Een ding wat ik hier nog niet genoemd heb zien worden en wat ook (nog) niet in de VFR staat is JLPP. Dat is een erfelijke neurologische afwijking die pas sinds kort aan het licht is gekomen bij Rottweilers. Lijders hebben geen fijn leven en redden veelal het jaar niet. Daar moet je ook echt op testen als je dit door wilt zetten.


Die had ik inderdaad ook al aangehaald om daar beide ouders op te laten testen ;)



TS ik zie over het algemeen weinig opmerkingen waarbij jouw teefje echt afgebrand wordt hoor! Het is een mooi diertje en vast ook erg lief.
Ik denk alleen dat je je af moet vragen of dat je bereid bent echt onderzoek te doen naar alles waar je de ouders op hoort te testen (ik vind echt dat dat de verantwoording is voor de fokker) voordat je een nestje gaat fokken en dit ook gaan bekostigen.
Het ras verbeteren gaat als doel niet op natuurlijk zonder de afstamming duidelijk te weten, maar ik neem toch aan dat jouw doel zal zijn om lieve maar vooral ook gezonde pups te fokken?

Als je die kosten doorberekend in de vraagprijs van de pups, ben ik benieuwd of je dat geld er voor gaat krijgen, omdat er geen stamboom bij zit. Als je de pech hebt dat ze slechts 2 of 3 pups heeft of in het ergste geval dat er complicaties optreden bij moeder en/of pups dan gaat het je echt geld kosten.
Is dat een probleem?
Ik denk dat je eerst die vragen moet beantwoorden.

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:47

Als we het dan toch over Rottie kruisingen hebben.. Rottweiler X Bordeauxdog pakt ook leuk uit <3


Afbeelding


Maar goed, dat is qua HR wetgeving ook iets om goed over na te denken natuurlijk..
Ik zou wachten hoe je hond uitgroeid ts, en dan haar testen en kijken of je een leuke (geteste) reu van een ander ras kunt vinden als je echt graag met haar wil fokken. En dan van tevoren kijken of je eventuele geïnteresseerden kan vinden voor de pups.

Keell94

Berichten: 4067
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:11

dierenfan schreef:
Ik zou niet gaan fokken. Rottweilers genoeg op de wereld EN stel dat de nieuwe wetgeving door gaat tegen die tijd dan krijg je een heel nest puppen die levenslang kort aangelijnd en gemuilkorfd op straat mogen lopen.
Er kan veel fout gaan bij een nest fokken en zie maar eens serieuze baasjes te vinden voor dit ras. Persoonlijk zou ik laten castreren zonder fokken. Puur vanwege haar ras, niet omdat ik tegen fokken zonder stamboom ben! Zeker met goede onderzoeken voordien qua röntgenfoto's van heupen en ellebogen en wat verder probleem is binnen het ras (dwerggroei!!). Mocht je echt echt het risico willen nemen dan zou ik gaan voor een reu van een heel ander ras. Bijv. Labrador ;)

Qua uiterlijk heel andere honden. Qua karakter geweldige honden en noem ze in paspoort x labrador en heel die wet kun je links laten liggen ;)


ik zou niet zomaar gaan kruisen, kruisingen genoeg en voor het ras ook niet heel bevoordelijk (heb zelf ook een kruising rottweiler (x stafford) (reu) maar ook hij kwam uit een oeps nestje. en ga ook niet met hem fokken ondanks dat iedereen hem prachtig vind! het is een hond met een best grote gebruiksaanwijzing.

Ik zou me in ieder geval niet tegen laten houden door een nieuwe wetgeving, als zij graag een nestje wilt moet ze dat lekker doen. ze is er serieus mee bezig.
En dat van serieuze baasjes vinden vind ik ook grote onzin, tuurlijk zitten er rotte appels tussen maar zijn genoeg gezinnen met kinderen die voor een rottweiler kiezen en gewoon op training gaan.
Mensen die echt geinterresserrt zijn komen meerdere malen langs al vanaf de geboorte.
Jij als fokker kunt daar echt wel selectief in zijn aan wie je ze mee geeft.

Keell94

Berichten: 4067
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:31

Afbeelding

Afbeelding

Kruising met een Amerikaanse Stafford (gewoon een rottweiler met een witte borst en bef)

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:43

Kabayo schreef:
Ik wil haar toch laten steriliseren?


Honden die vóór hun eerste loopsheid gesteriliseerd worden hebben een risico van 0,5 %, op het krijgen van melkkliertumoren na hun eerste loopsheid is dit risico 8 %, en na de tweede loopsheid is het risico 26 %. Na de derde loopsheid is er wat betreft het ontstaan van tumoren in de melkklieren, geen effect van de sterilisatie meer te verwachten. Uiteraard blijft het effect met betrekking tot eventuele eierstok- of baarmoederproblemen altijd gunstig.

Bron: Dierenkliniek Kenaupark

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:47

En toch wordt bij problemen bij de melklijsten aangeraden om ook direct te laten castreren. Blijkbaar doet het toch nog iets.

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:49

Mijn dierenarts zei dat het het beste was om 1 of 2 keer loops te laten worden en dan pas steriliseren. Reden weet ik zo snel niet

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:51

Het voordeel van een aantal keer loops laten worden, of eigenlijk: om een grote hond minimaal 1.5 jaar oud te laten zijn voordat je ze laat helpen (het is eigenlijk castreren, niet steriliseren, ook bij een teef) is omdat ze dan pas uitgegroeid zijn. Er zijn aanwijzingen dat castreren voor hetdat ze uitgegroeid zijn een groter risico geeft op artrose/hd.

Dorus

Berichten: 13275
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:05

Een rottweiler is met 1,5 jaar nog niet uitgegroeid. Een rottweiler is pas tegen de 3 jaar volledig uitgegroeid.

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:28

Hier na de 1e loopsheid laten doen.
Wat een vies bloedbad was dat.
3 weken lang.

fannetje

Berichten: 3563
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:47

Castreren (je haalt tenslotte de eierstokken weg), kun je idd beter doen na 1 jaar.
Er is een onderzoek geweest, waarbij aangetoond is, dat honden die voor hun eerste jaar geholpen werden, slappere banden en daardoor sneller last van bijbehorende blessures kunnen krijgen, dan dieren die na het eerste jaar geholpen werden. Had met de invloeden van hormonen te maken op de ontwikkeling van de banden.

Maar TS, lees door alle wijsheden hier heen en trek voor jezelf je eigen plan. Neem alle goedbedoelde adviezen ter harte en kijk wat jij wil. Trek je hieruit de conclusie dat je het niet moet doen prima, wil je het toch doen, neem dan alle benodigde voorbereidingen (testen en informatie vergaren).
Gelukkig heb je nog even voordat je een beslissing moet nemen.

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 18:48

fannetje schreef:
Castreren (je haalt tenslotte de eierstokken weg), kun je idd beter doen na 1 jaar.
Er is een onderzoek geweest, waarbij aangetoond is, dat honden die voor hun eerste jaar geholpen werden, slappere banden en daardoor sneller last van bijbehorende blessures kunnen krijgen, dan dieren die na het eerste jaar geholpen werden. Had met de invloeden van hormonen te maken op de ontwikkeling van de banden.

Maar TS, lees door alle wijsheden hier heen en trek voor jezelf je eigen plan. Neem alle goedbedoelde adviezen ter harte en kijk wat jij wil. Trek je hieruit de conclusie dat je het niet moet doen prima, wil je het toch doen, neem dan alle benodigde voorbereidingen (testen en informatie vergaren).
Gelukkig heb je nog even voordat je een beslissing moet nemen.

Dankje zal ik zeker doen :)
Ik heb inderdaad nog even. Ten minste 2 jaar :')

Dorus

Berichten: 13275
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:06

Mijn teef is nu net 2 jaar. Het onderwerp om een keer een nestje met haar te fokken is al meerdere malen ter sprake gekomen al vanaf dat ze een half jaar was. We hebben er nog geen knoop over doorgehakt en mocht het zover komen dan zal dat nog zeker een jaar duren. Heupen en ellebogen zijn iig al goed beoordeeld door de raad van beheer en qua uiterlijk voldoet ze ook al aan de stamboom voorwaarden. Het enige punt dat nog open staat is de gedragstest, maar daar ben ik niet bang voor. En ik wil haar sowieso nog op JLPP laten testen. Het is (nog) geen vereiste, maar het is nogal een hot onderwerp binnen de rottweiler wereld momenteel en ik wil geen pups fokken/verkopen die binnen een jaar ingeslapen moeten worden. En voorkomen is relatief eenvoudig en niet de grootste kostenpost.

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 20:23

Ook fenna wil jullie allemaal bedanken voor de serieuse posten.
Ik heb er veel aan ,ik laat het rustig bezinken. Tijd zat nog.
Afbeelding

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:39

Even een hele andere vraag: hoe zwaar is jouw hond nu, weet je dat? :) Mijn X Rottweiler is nu ook bijna een half jaar en ik heb het idee dat ze wat klein is met haar 23 kilo..

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 20:41

Aranel schreef:
Even een hele andere vraag: hoe zwaar is jouw hond nu, weet je dat? :) Mijn X Rottweiler is nu ook bijna een half jaar en ik heb het idee dat ze wat klein is met haar 23 kilo..

Uhm. Op 6 maand zat ze op 23,20 kilo

Moet haar binnen kort eens wegen. Ze is van 6 april

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 21:22

Vraagje.
Wat vinden jullie dan van de linker pup?
Rechts is mijne
Afbeelding

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:23

Rottweiler
Reu
35kg zonder grammetje vet op 6 maanden.
Nu 13 maanden en 45kg

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:24

Ik zie 2 pups met hetzelfde type hoofd... Daarom geen lelijke honden, maar toch niet typisch rottweiler

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 21:26

Little_Gift schreef:
Ik zie 2 pups met hetzelfde type hoofd... Daarom geen lelijke honden, maar toch niet typisch rottweiler


De linker heeft veel kortere oren en neus

Edit. Reu en teef zit natuurlijk heel veel verschil in.
Hier zit namelijk een maand tussen. Reu en mijn teef

Afbeelding

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:45

Hoe oud is de reu op die laatste foto? Ik vind ook de borst niet rottweilertypisch op die foto. Ze doen mij beide aan dobermann/beauceron denken, al is het hoofd van de reu op de laatste foto al wat geprononceerder

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:48

Rottweiler reu toen 6 maand en 35kg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 21:50

Little_Gift schreef:
Hoe oud is de reu op die laatste foto? Ik vind ook de borst niet rottweilertypisch op die foto. Ze doen mij beide aan dobermann/beauceron denken, al is het hoofd van de reu op de laatste foto al wat geprononceerder

Ik zou het niet weten. Is niet mijn hond. Als t goed is van maart of februari

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 06:09

Ik vind ze beide niet heel rastypisch. Maar dat maakt ze niet minder leuk of lief. Maar puur op raskenmerken gekeken zijn ze best smal en spits. Mijn ventje op 10 maanden. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 23-10-17 06:12, in het totaal 1 keer bewerkt