Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Mijn hond is niet zo zeer agressief (zelfs heel lief), maar heeft in het verleden iets vervelends meegemaakt en is daarom bang voor vreemden. Zolang ze iemand aan ziet komen is het geen probleem en kunnen ze haar zelfs gewoon aaien zonder dat ze iets doet. MAar als ze onverwacht uit een dode hoek komen, dan wil ze uit schrik nog weleens sneppen (en dat gaat zo snel dat er bijna niet op te anticiperen valt).
Uit voorzorg heeft ze dus meestal buiten een snuitje om. Ze heeft er zelfs geen last van en op die manier is het ook voor haar veiliger, want mensen hebben nogal eens de neiging om haar spontaan te benaderen en dit schrikt ook wat af.
Tinkermuts schreef:Dat is een utopie. Helaas. Zoals ik eerder al schreef loopt mijn hond ook regelmatig met een korf ...terwijl hij nooit naar een andere hond toegaat. Hij zou zo graag met z'n bal rond willen lopen want dat is zijn liefde. Maat dan komt er zo'n leuke overdrukke "sociale" hond die nooit iets doet...zn bal afpakken of op z'n rug springen...en dan is zijn reactie grijpen helaas. Dus of korf maar ik vermijd drukke losloop gebieden hondenveldjes enz en stap in de auto om een mooi rustig plekje te zoeken zodat hij zonder korf met z'n bal kan ravotten. Maar ik vind ook dat je als bezitter van een agressieve of hoe je het ook Wilt noemen hond je verantwoording moet nemen om te zorgen dat je hond geen andere hond kan grijpen ook al is jouw hond niet het probleem. Wees gewoon de wijste en weet wat je in je handen hebt.
dierenfan schreef:Nikass schreef:In geval van angst heb je drie mogelijke instinctieve reacties: vluchten, verstarren of aanvallen. Jouw hond kiest niet voor aanvallen, het is zijn reflex op een bedreigende situatie, zoals dat bij een ander vluchten is. En ja, als het werkt, dan helpt dat uiteraard enorm.
Ik vind het heel goed dat je traint op rust, Als echter zo'n hond in zijn territorium komt dan heb je kans dat de hond overgaat tot instinctief (aanvallend) gedrag. Ik zou dus proberen zo'n situatie te vermijden (omdraaien en weglopen) als dat mogelijk is. (Ik weet dat dat echt niet altijd lukt).
Werk je met clickertraining? Het lukt mij met die methode vrij aardig om mijn hond te leren om andere honden te negeren. (Voor de duidelijkheid, mijn hond valt aan de lijn uit naar andere honden).
Voor mij is een wandeling soms ook een fulltime bezigheid, maar het is prettig als je in elk geval het gedrag van je hond kunt begrijpen en een aantal dingen voorhanden hebt die je kunt proberen.
Ja ik train met clicker en ook op hondenschool maar dan niet in de groep maar apart op dat veld zodat ik veilig kan trainen
Aangelijnd valt hij zelden uit hij ontwijkt liever zeker als hij als enigste hond bij mij mee is.
Ik ken het fulltime bezigheid dat is het sowieso met roedel van 6 maar nu nog meer
Overigens aan iedereen die roept muilkorf om doen dan is het veilig dat is onzin!!!!!!
Ja mijn hond is altijd gemuilkorft maar nee ik zal NOOIT hem zomaar los laten en laten gaan met muilkorf en onbezorgd gaan lopen. Immers 36 kg lompe puber die op een klein hondje duikt kan ook met muilkorf schade toegebracht worden.
Een muilkorf is extra iets voor extra veiligheid zodat hij op overzichtelijk terrein in elk geval los kan ravotten met de rest van de roedel zonder giga angst te moeten hebben dat er ergens opeens een hond uit komt.
Echter verder loopt hij gemuilkorfd aangelijnd in drukker bos waar alles los loopt wat echt niet mag. Dit om alles te voorkomen terwijl hij dus nog nooit verwond heeft maar wil die kans niet lopen!!
Kennelijk hoort dat ook zo dat omdat mijn hond een beperking heeft en een andere hond die niet heeft dat die andere wel los mag waar het niet mag en ook nog eens niet luisterd en op mij af mag stormen want "hij doet nietsssss" . Daarom mag de mijne die muilkorf om ipv de bal of stok mee nemen in zijn bek wat hij zo enorm graag doet. Nog veel liever dan maar kijken naar een andere hond en hoeveel kilometer ook hij zal nooit zijn bal kwijt raken maar nee omdat hij niet te vertrouwen is naar lieve alles mogende honden mag hij met korf om lopen...
Ja soms is het zeeerrrr frustrerend!!!
Mijn idee is dat iedereen met iedereen rekening moet houden. Geen getouwtrek welke hond voorrang heeft of meer rechten heeft. Elke hond is gelijk. Mijn a sociale hond is mij net zo lief als mijn sociale honden. MIJN maatje die ik ALLES gun!! Dus ook het los lopen en ook het spelen met de rest van de roedel. Ook het rennen om een balletje op omheind overzichtelijk veilig gebied. Dat is toch niet gek???? Iedereen wil toch het beste voor zijn dieren? Tuurlijk ga ik niet op drukke tijden maar echt gun mensen met moeilijke honden op rare tijdstippen ook hun plezier en genot zodat ook die honden heerlijk moe en voldaan thuis kunnen relaxen
Rekening houden met elkaar en respect hebben voor elkaar en communiceren over van alles dan wordt de wereld weer een stukje relaxter
Tinkermuts schreef:Schijnbaar wel ushanka want deze mevrouw had dat dus niet gedaan. En ik weet best hoe die velden eruit zien hoor. Hebben ze volop in de steden waar ik woon en rond rijd en er zitten er aardig wat bij die half rond lopen met wat struikjes waardoor je aan de 1ne ingang niet kan zien wat er wel of niet aan de andere ingang het veld opgaat. Ik vind dus daarom dat je met een hondagressieve hond niet eens moet willen om op dat soort veldjes te gaan lopen, want ook al kennen alle Bokkers schijnbaar wel de honden etiquette zijn er schijnbaar heeeeel veel mensen die het niet kennen of het niet boeit en schuiven ze in een oogwenk hun honden zo'n veldje op zonder iets te vragen. En bijt dan bijvoorbeeld mijn hond is deze de Sjaak want ik heb een ras wat al niet al te goed bekend staat en ondanks er bv zo'n leuke lab bovenop hem springt om te "spelen" is hij degene die dan van zich af bijt.
Ushanka schreef:Tinkermuts schreef:Schijnbaar wel ushanka want deze mevrouw had dat dus niet gedaan. En ik weet best hoe die velden eruit zien hoor. Hebben ze volop in de steden waar ik woon en rond rijd en er zitten er aardig wat bij die half rond lopen met wat struikjes waardoor je aan de 1ne ingang niet kan zien wat er wel of niet aan de andere ingang het veld opgaat. Ik vind dus daarom dat je met een hondagressieve hond niet eens moet willen om op dat soort veldjes te gaan lopen, want ook al kennen alle Bokkers schijnbaar wel de honden etiquette zijn er schijnbaar heeeeel veel mensen die het niet kennen of het niet boeit en schuiven ze in een oogwenk hun honden zo'n veldje op zonder iets te vragen. En bijt dan bijvoorbeeld mijn hond is deze de Sjaak want ik heb een ras wat al niet al te goed bekend staat en ondanks er bv zo'n leuke lab bovenop hem springt om te "spelen" is hij degene die dan van zich af bijt.
Dus omdat deze mevrouw niet oplette toen ze haar hond op dat veldje had lopen, geldt die houding voor iedereen? Dat is een aparte redenering, om het zo even te noemen.
Mijn reu is geen lieverdje naar soortgenoten, die kan prima wandelen met een muilkorf en gaat nooit los, behalve op omheinde veldjes. Dat kán niet misgaan, want ik sta bij het hek. Indien er twee deurtjes zijn, ga ik samen met vrienden zodat we elk bij een deurtje staan. Wil er iemand anders in, dan lijn ik mijn hond aan en loop ik weg. Dat beest moet zijn poten ook kunnen strekken.
Mag ik jou vragen op welke manier dit dan onverantwoord of risicovol zou zijn? De aanpak van de vrouw uit de openingspost was niet handig, maar het kan ook anders. 'T is niet allemaal zwart-wit.
Openbaar gebied betekent openbaar voor iedereen. Oude honden, zieke honden, bange honden, honden die in training zijn, honden die niet van soortgenoten houden.. Hoe je conflicten voorkomt? Communicatie. Mijn teefje doet geen vlieg kwaad, maar no way dat zij naar een andere hond toe zal gaan voordat ik het aan de eigenaar vraag. Dat vind ik eigenlijk een veel groter issue in de hondenwereld, loslopende honden (niet op omheinde veldjes, maar in grote wandelgebieden) die overal maar opaf stuiven.
Daantjuhhh en dierenfan, ben het helemaal met jullie eens. Mooi verwoord.
Cayenne schreef:Misschien wat offtopic, maar ik vind die hekjes van de uitlaatvelden altijd zo laag. Mijn witte herder springt er nog net niet overheen. Hoe doen mensen met grotere honden dat?
Cayenne schreef:Misschien wat offtopic, maar ik vind die hekjes van de uitlaatvelden altijd zo laag. Mijn witte herder springt er nog net niet overheen. Hoe doen mensen met grotere honden dat?
Nikass schreef:ow dat is mazzel, mijn husky kruising zag zich nooit gehinderd door schuttingen of hekjes, ook niet als die ruim over de 1.50 gingen.
mijn herder blijft vooralsnog wel achter 60 cm, terwijl hij met gemak een stuk hoger kan springen.
StonedRomy schreef:Denk dat de meeste mensen dit veld gebruiken om of een roedel te laten rennen of om niet sociale honden uit te laten... Die mensen die gewoon naar binnen lopen heb je overal helaas. Gehalte ' mijn hond is braaf!' En nadat ze mijn hond aangevallen hebben ' doet hij normaal nooit!!!'
Ts, is nu aan jou om te besluiten hoe jij het veld wilt gebruiken. Persoonlijk zou ik netjes vragen of mijn hond erbij mag en kan.