hondje flink gepakt door andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: hondje flink gepakt door andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:43

Dat is een utopie. Helaas. Zoals ik eerder al schreef loopt mijn hond ook regelmatig met een korf ...terwijl hij nooit naar een andere hond toegaat. Hij zou zo graag met z'n bal rond willen lopen want dat is zijn liefde. Maat dan komt er zo'n leuke overdrukke "sociale" hond die nooit iets doet...zn bal afpakken of op z'n rug springen...en dan is zijn reactie grijpen helaas. Dus of korf maar ik vermijd drukke losloop gebieden hondenveldjes enz en stap in de auto om een mooi rustig plekje te zoeken zodat hij zonder korf met z'n bal kan ravotten. Maar ik vind ook dat je als bezitter van een agressieve of hoe je het ook Wilt noemen hond je verantwoording moet nemen om te zorgen dat je hond geen andere hond kan grijpen ook al is jouw hond niet het probleem. Wees gewoon de wijste en weet wat je in je handen hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:57

Mijn hond is niet zo zeer agressief (zelfs heel lief), maar heeft in het verleden iets vervelends meegemaakt en is daarom bang voor vreemden. Zolang ze iemand aan ziet komen is het geen probleem en kunnen ze haar zelfs gewoon aaien zonder dat ze iets doet. MAar als ze onverwacht uit een dode hoek komen, dan wil ze uit schrik nog weleens sneppen (en dat gaat zo snel dat er bijna niet op te anticiperen valt).
Uit voorzorg heeft ze dus meestal buiten een snuitje om. Ze heeft er zelfs geen last van en op die manier is het ook voor haar veiliger, want mensen hebben nogal eens de neiging om haar spontaan te benaderen en dit schrikt ook wat af.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 12:18

Cayenne schreef:
Mijn hond is niet zo zeer agressief (zelfs heel lief), maar heeft in het verleden iets vervelends meegemaakt en is daarom bang voor vreemden. Zolang ze iemand aan ziet komen is het geen probleem en kunnen ze haar zelfs gewoon aaien zonder dat ze iets doet. MAar als ze onverwacht uit een dode hoek komen, dan wil ze uit schrik nog weleens sneppen (en dat gaat zo snel dat er bijna niet op te anticiperen valt).
Uit voorzorg heeft ze dus meestal buiten een snuitje om. Ze heeft er zelfs geen last van en op die manier is het ook voor haar veiliger, want mensen hebben nogal eens de neiging om haar spontaan te benaderen en dit schrikt ook wat af.

ja, dat gebeurde ook nog wel eens met mijn eerste hond. Vooral kinderen die opeens zonder te vragen op haar af doken. Zij beet dan niet, maar gromde wel en begon te piepen. Dus kinderen boos en zeggen dat mijn hond agressief is... zucht

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:18

Tinkermuts schreef:
Dat is een utopie. Helaas. Zoals ik eerder al schreef loopt mijn hond ook regelmatig met een korf ...terwijl hij nooit naar een andere hond toegaat. Hij zou zo graag met z'n bal rond willen lopen want dat is zijn liefde. Maat dan komt er zo'n leuke overdrukke "sociale" hond die nooit iets doet...zn bal afpakken of op z'n rug springen...en dan is zijn reactie grijpen helaas. Dus of korf maar ik vermijd drukke losloop gebieden hondenveldjes enz en stap in de auto om een mooi rustig plekje te zoeken zodat hij zonder korf met z'n bal kan ravotten. Maar ik vind ook dat je als bezitter van een agressieve of hoe je het ook Wilt noemen hond je verantwoording moet nemen om te zorgen dat je hond geen andere hond kan grijpen ook al is jouw hond niet het probleem. Wees gewoon de wijste en weet wat je in je handen hebt.

Super!!!!
Alleen maar lof!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:05

dierenfan schreef:
Nikass schreef:
In geval van angst heb je drie mogelijke instinctieve reacties: vluchten, verstarren of aanvallen. Jouw hond kiest niet voor aanvallen, het is zijn reflex op een bedreigende situatie, zoals dat bij een ander vluchten is. En ja, als het werkt, dan helpt dat uiteraard enorm.
Ik vind het heel goed dat je traint op rust, Als echter zo'n hond in zijn territorium komt dan heb je kans dat de hond overgaat tot instinctief (aanvallend) gedrag. Ik zou dus proberen zo'n situatie te vermijden (omdraaien en weglopen) als dat mogelijk is. (Ik weet dat dat echt niet altijd lukt).
Werk je met clickertraining? Het lukt mij met die methode vrij aardig om mijn hond te leren om andere honden te negeren. (Voor de duidelijkheid, mijn hond valt aan de lijn uit naar andere honden).
Voor mij is een wandeling soms ook een fulltime bezigheid, maar het is prettig als je in elk geval het gedrag van je hond kunt begrijpen en een aantal dingen voorhanden hebt die je kunt proberen.

Ja ik train met clicker en ook op hondenschool maar dan niet in de groep maar apart op dat veld zodat ik veilig kan trainen ;)

Aangelijnd valt hij zelden uit hij ontwijkt liever zeker als hij als enigste hond bij mij mee is.

Ik ken het fulltime bezigheid dat is het sowieso met roedel van 6 maar nu nog meer ;)

Overigens aan iedereen die roept muilkorf om doen dan is het veilig dat is onzin!!!!!!
Ja mijn hond is altijd gemuilkorft maar nee ik zal NOOIT hem zomaar los laten en laten gaan met muilkorf en onbezorgd gaan lopen. Immers 36 kg lompe puber die op een klein hondje duikt kan ook met muilkorf schade toegebracht worden.

Een muilkorf is extra iets voor extra veiligheid zodat hij op overzichtelijk terrein in elk geval los kan ravotten met de rest van de roedel zonder giga angst te moeten hebben dat er ergens opeens een hond uit komt.
Echter verder loopt hij gemuilkorfd aangelijnd in drukker bos waar alles los loopt wat echt niet mag. Dit om alles te voorkomen terwijl hij dus nog nooit verwond heeft maar wil die kans niet lopen!!

Kennelijk hoort dat ook zo dat omdat mijn hond een beperking heeft en een andere hond die niet heeft dat die andere wel los mag waar het niet mag en ook nog eens niet luisterd en op mij af mag stormen want "hij doet nietsssss" . Daarom mag de mijne die muilkorf om ipv de bal of stok mee nemen in zijn bek wat hij zo enorm graag doet. Nog veel liever dan maar kijken naar een andere hond en hoeveel kilometer ook hij zal nooit zijn bal kwijt raken maar nee omdat hij niet te vertrouwen is naar lieve alles mogende honden mag hij met korf om lopen...

Ja soms is het zeeerrrr frustrerend!!!

Mijn idee is dat iedereen met iedereen rekening moet houden. Geen getouwtrek welke hond voorrang heeft of meer rechten heeft. Elke hond is gelijk. Mijn a sociale hond is mij net zo lief als mijn sociale honden. MIJN maatje die ik ALLES gun!! Dus ook het los lopen en ook het spelen met de rest van de roedel. Ook het rennen om een balletje op omheind overzichtelijk veilig gebied. Dat is toch niet gek???? Iedereen wil toch het beste voor zijn dieren? Tuurlijk ga ik niet op drukke tijden maar echt gun mensen met moeilijke honden op rare tijdstippen ook hun plezier en genot zodat ook die honden heerlijk moe en voldaan thuis kunnen relaxen ;)
Rekening houden met elkaar en respect hebben voor elkaar en communiceren over van alles dan wordt de wereld weer een stukje relaxter ;)

Ik begrijp je frustratie :(:)

Ik laat mijn honden wel los in gebieden waar dat niet mag, simpelweg omdat ik ze ook hun vrijheid gun en hier geen losloop gebieden op bereikbare afstand zijn.
Ik roep mijn honden bij me als ik iemand met (een vreemde) hond aan zie komen. Het is hier erg rustig, dus dat gaat ook prima.
Ik denk ook dat geen enkele regel recht doet aan iedereen en dat het afhankelijk is van de juiste instelling en rekening houden met elkaar, zoals eigenlijk bij alles in het leven ;)

Tinkermuts utopie of niet, ik ben alleen verantwoordelijk voor- en heb alleen invloed op mijn eigen gedrag en ik doe dus wat mij goed dunkt (zoveel mogelijk rekening houden met)
dat er altijd mensen zullen zijn die daar anders over denken, ook daar heb ik rekening mee te houden, en af en toe is dat stevig balen, maar geen reden om zelf niet naar communicatie en rekening houden met te blijven streven. (We zijn het dus eens denk ik :) )

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:44

Tinkermuts schreef:
Schijnbaar wel ushanka want deze mevrouw had dat dus niet gedaan. En ik weet best hoe die velden eruit zien hoor. Hebben ze volop in de steden waar ik woon en rond rijd en er zitten er aardig wat bij die half rond lopen met wat struikjes waardoor je aan de 1ne ingang niet kan zien wat er wel of niet aan de andere ingang het veld opgaat. Ik vind dus daarom dat je met een hondagressieve hond niet eens moet willen om op dat soort veldjes te gaan lopen, want ook al kennen alle Bokkers schijnbaar wel de honden etiquette zijn er schijnbaar heeeeel veel mensen die het niet kennen of het niet boeit en schuiven ze in een oogwenk hun honden zo'n veldje op zonder iets te vragen. En bijt dan bijvoorbeeld mijn hond is deze de Sjaak want ik heb een ras wat al niet al te goed bekend staat en ondanks er bv zo'n leuke lab bovenop hem springt om te "spelen" is hij degene die dan van zich af bijt.

Dus omdat deze mevrouw niet oplette toen ze haar hond op dat veldje had lopen, geldt die houding voor iedereen? Dat is een aparte redenering, om het zo even te noemen.

Mijn reu is geen lieverdje naar soortgenoten, die kan prima wandelen met een muilkorf en gaat nooit los, behalve op omheinde veldjes. Dat kán niet misgaan, want ik sta bij het hek. Indien er twee deurtjes zijn, ga ik samen met vrienden zodat we elk bij een deurtje staan. Wil er iemand anders in, dan lijn ik mijn hond aan en loop ik weg. Dat beest moet zijn poten ook kunnen strekken.

Mag ik jou vragen op welke manier dit dan onverantwoord of risicovol zou zijn? De aanpak van de vrouw uit de openingspost was niet handig, maar het kan ook anders. 'T is niet allemaal zwart-wit.

Openbaar gebied betekent openbaar voor iedereen. Oude honden, zieke honden, bange honden, honden die in training zijn, honden die niet van soortgenoten houden.. Hoe je conflicten voorkomt? Communicatie. Mijn teefje doet geen vlieg kwaad, maar no way dat zij naar een andere hond toe zal gaan voordat ik het aan de eigenaar vraag. Dat vind ik eigenlijk een veel groter issue in de hondenwereld, loslopende honden (niet op omheinde veldjes, maar in grote wandelgebieden) die overal maar opaf stuiven.

Daantjuhhh en dierenfan, ben het helemaal met jullie eens. Mooi verwoord.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 22:40

Ushanka schreef:
Tinkermuts schreef:
Schijnbaar wel ushanka want deze mevrouw had dat dus niet gedaan. En ik weet best hoe die velden eruit zien hoor. Hebben ze volop in de steden waar ik woon en rond rijd en er zitten er aardig wat bij die half rond lopen met wat struikjes waardoor je aan de 1ne ingang niet kan zien wat er wel of niet aan de andere ingang het veld opgaat. Ik vind dus daarom dat je met een hondagressieve hond niet eens moet willen om op dat soort veldjes te gaan lopen, want ook al kennen alle Bokkers schijnbaar wel de honden etiquette zijn er schijnbaar heeeeel veel mensen die het niet kennen of het niet boeit en schuiven ze in een oogwenk hun honden zo'n veldje op zonder iets te vragen. En bijt dan bijvoorbeeld mijn hond is deze de Sjaak want ik heb een ras wat al niet al te goed bekend staat en ondanks er bv zo'n leuke lab bovenop hem springt om te "spelen" is hij degene die dan van zich af bijt.

Dus omdat deze mevrouw niet oplette toen ze haar hond op dat veldje had lopen, geldt die houding voor iedereen? Dat is een aparte redenering, om het zo even te noemen.

Mijn reu is geen lieverdje naar soortgenoten, die kan prima wandelen met een muilkorf en gaat nooit los, behalve op omheinde veldjes. Dat kán niet misgaan, want ik sta bij het hek. Indien er twee deurtjes zijn, ga ik samen met vrienden zodat we elk bij een deurtje staan. Wil er iemand anders in, dan lijn ik mijn hond aan en loop ik weg. Dat beest moet zijn poten ook kunnen strekken.

Mag ik jou vragen op welke manier dit dan onverantwoord of risicovol zou zijn? De aanpak van de vrouw uit de openingspost was niet handig, maar het kan ook anders. 'T is niet allemaal zwart-wit.

Openbaar gebied betekent openbaar voor iedereen. Oude honden, zieke honden, bange honden, honden die in training zijn, honden die niet van soortgenoten houden.. Hoe je conflicten voorkomt? Communicatie. Mijn teefje doet geen vlieg kwaad, maar no way dat zij naar een andere hond toe zal gaan voordat ik het aan de eigenaar vraag. Dat vind ik eigenlijk een veel groter issue in de hondenwereld, loslopende honden (niet op omheinde veldjes, maar in grote wandelgebieden) die overal maar opaf stuiven.

Daantjuhhh en dierenfan, ben het helemaal met jullie eens. Mooi verwoord.

dat is heel goed, hoe je dat doet :) fijn dat jouw hond dan ook even lekker kan rennen, maar ook super dat je de omgeving in de gaten houdt!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 07:23

Jeetje ushanka je hoeft niet zo op me in te hakken hoor. Eerst zo'n rare hamer smiley en nu leg je woorden in m'n mond die ik niet gezegd heb. Ik heb nergens gezegd dat je onverantwoord bent of risicovol is. Ik verkondig mijn mening niet als feit, mijn mening is dat je niet erns op dat soort veldjes moet willen lopen. Mijn ervaring is dat er heel veel jan doedels rond lopen die schij* aan je hebben en hun hond gewoon zo'n veld op donderen waardoor ik dus een probleem heb omdat ik de agressieve hond heb. En hoe onredelijk het ook is is mijn hond de schuldige als men er aangifte van doet. Zo duidelijker

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 07:32

Misschien wat offtopic, maar ik vind die hekjes van de uitlaatvelden altijd zo laag. Mijn witte herder springt er nog net niet overheen. Hoe doen mensen met grotere honden dat?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:44

Cayenne schreef:
Misschien wat offtopic, maar ik vind die hekjes van de uitlaatvelden altijd zo laag. Mijn witte herder springt er nog net niet overheen. Hoe doen mensen met grotere honden dat?

Niet :+
Ik heb mijn Duitse dog nog nooit weten springen, maar ga niet zitten wachten of ze ontdekt hoe dat moet. Dan maar niet op veldjes.

Ze is helaas ook niet helemaal sociaal. Een cirkeltje dat wij vaak meemaken is het volgende:
We komen een hond tegen, Mala gaat staan zoals alleen doggen dat kunnen :') van hé wie ben jij (op dat moment neutraal). Andere hond voelt zich bedreigd (want fiets, dat monster is groot), en onzekerheid is voor Mala blijkbaar een signaal om helemaal open te gaan. Geen idee of ze ook echt hapt/bijt ipv alleen maar lawaai maakt, maar dat gaan we uiteraard ook niet uittesten :+
Met honden (reuen dan, andere teven is sowieso heel moeilijk) die zelf een beetje formaat hebben en niet geïntimideerd zijn door haar verschijning gaat het eigenlijk altijd prima, maar die komen we helaas niet zo frequent tegen.
Weinig spelen en nooit loslopen voor ons dus.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:13

Cayenne schreef:

Mijn husky's zijn enorme killers richting alles wat dier is maar geen hond. Echter al staan er 100 overheerlijke katten ;) achter een hekje van 50 cm dan nog zijn ze er heilig van overtuigd dat de katten onbereikbaar zijn.....
Terwijl bij starten om te gaan rennen ze minstens 50 cm met 4 poten tegelijk omhoog springen haha. Een hek is voor hun een hek en een hek kun je niet over.
Overigens denken ze er hier alle 6 zo over. Ik kan ze in principe op sluiten in zo'n konijnenrennetje want hek is hek...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:11

ow dat is mazzel, mijn husky kruising zag zich nooit gehinderd door schuttingen of hekjes, ook niet als die ruim over de 1.50 gingen.
mijn herder blijft vooralsnog wel achter 60 cm, terwijl hij met gemak een stuk hoger kan springen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:13

Nikass schreef:
ow dat is mazzel, mijn husky kruising zag zich nooit gehinderd door schuttingen of hekjes, ook niet als die ruim over de 1.50 gingen.
mijn herder blijft vooralsnog wel achter 60 cm, terwijl hij met gemak een stuk hoger kan springen.

Hier 1 herder die gerust over 2 meter komt als wij niet in dezelfde ruimte zijn en hij verveeld zich. De husky's gelukkig niet dat zou ze nog meer beperken!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:20

mijn husky gaat ook niet over hekken :j die heeft er respect voor gelukkig :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:28

Mijn witte herder gaat er soms met de voorpoten tegen aan staan en dan lijkt het nog maar een klein stukje tot ze er overheen is := Daarom ben ik er nu ook voorzichtig mee geworden.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 16:25

Nu bijna een week later heb ik wat meer situaties meegemaakt:

- Ik ben een paar keer zelf weggegaan uit het veldje, omdat ik iemand zag aankomen met flink wat honden en hem de ruimte wilde geven om zijn honden los te kunnen laten. Werd altijd heel vriendelijk bedankt :)
- Paar mensen zagen dat ik naar het veldje lopen, maar niet binnen gaan omdat ik erwas.
- Een keer werd ik gevraagd of ik er nog lang zou zijn, omdat iemand met zijn honden naar binnen wilde die niet sociaal zijn naar andere honden toe.
- En een paar keer is iemand zonder te vragen gewoon binnen gekomen.

Dus ja....Is kennelijk niet een bepaalde regel voor hier

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:26

Nee zal idd af hangen van hoe sociaal je medemens is en zijn of haar hond (en) en wat hun zelf al wel of niet mee gemaakt hebben ;)

Daarnaast zijn er ook veel mensen die gewoon nergens bij na denken en maar wat doen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:33

Denk dat de meeste mensen dit veld gebruiken om of een roedel te laten rennen of om niet sociale honden uit te laten... Die mensen die gewoon naar binnen lopen heb je overal helaas. Gehalte ' mijn hond is braaf!' En nadat ze mijn hond aangevallen hebben ' doet hij normaal nooit!!!'

Ts, is nu aan jou om te besluiten hoe jij het veld wilt gebruiken. Persoonlijk zou ik netjes vragen of mijn hond erbij mag en kan.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 23:14

StonedRomy schreef:
Denk dat de meeste mensen dit veld gebruiken om of een roedel te laten rennen of om niet sociale honden uit te laten... Die mensen die gewoon naar binnen lopen heb je overal helaas. Gehalte ' mijn hond is braaf!' En nadat ze mijn hond aangevallen hebben ' doet hij normaal nooit!!!'

Ts, is nu aan jou om te besluiten hoe jij het veld wilt gebruiken. Persoonlijk zou ik netjes vragen of mijn hond erbij mag en kan.

Ja als er iemand anders is ga ik nu gewoon niet naar binnen. Vermijd ik dat hele gedoe gewoon even ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:39

Op een gegeven moment ken je de honden en hun baasjes wel, dan weet je welke wel leuk zijn en welke niet. Hier in het bos precies hetzelfde, als ik in de verte een bepaalde hond zag sloeg ik snel af en als dat niet mogelijk was draaide ik om. En bij vreemde honden beter het zekere voor het onzekere.