Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:57

Femke_Tweety schreef:
Ho even, die hond loopt altijd los.
Je vertrouwt hem niet helemaal. Zelfs niet naar jezelf.
Zou maar zo heel lelijk kunnen doen tegen kinderen.
Én laat waarschijnlijk niet makkelijk los.


Wááróm loopt dat dier altijd los??

Lijkt me geen strak plan...



Wat is een VEO, ik ken de afkorting niet?

Klopt hond loopt altijd los.
Luistert goed en staat zeker onder apèl.
Maar vreemden moeten niet binnen een straal van 1m komen, aaien, rond de nek vliegen ofzo,...
Ik pas ook zeker op bij het aaien of dicht passeren bij haar.
Ze is erg op haar comfortzone gesteld.
Hond is een herplaatser met een aardige rugzak.
Opgegroeid bij een gezin waar de 2 kindjes de hond deden pesten, zij haar verdedigden en op haar kop kreeg van de heer des huizes...

VEO is een Oost- Europese herder.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:28

Verbazingwekkend hoeveel mensen hier vinden dat iedereen zijn/haar probleemhond maar moet kunnen "lezen" . Veel mensen kunnen dat gewoon niet, dus ben jijzelf daarvoor verantwoordelijk. Een hond is een huisdier en is ondergeschikt aan mensen, ook onderling zijn ze dat aan elkaar. Als jouw hond daarmee problemen heeft, om wat voor reden ook, is het jouw taak om er voor te zorgen dat niemand daar overlast van ondervindt. Lastig natuurlijk als je zo'n knappe/schattige hond hebt waarop iedereen afstormt maar dat is niet verkeerd bedoelt van de mens zelf.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:36

@duhelo
Wat jou hond laat zien is angst-agressie, heel vervelend en bijna niet af te leren gedrag. Op basis van wat je beschrijft in je verhaal denk ik dat je verkeerd traint op dit moment, maar dat is even off-topic

Maar zeg nooit nooit!! Als jou hond zijn angst gaat generaliseren dan kan het zomaar zijn dat hij toch wel een keer dat handje pakt. Maakt jou absoluut geen slechte eigenaar want je bent al hartstikke serieus bezig, maar dan wordt je dus verrrast door het gedrag van je hond.

Over de 'niet-honden-mensen' want zo noem ik ze maar even. Je moet ze de kost eens geven. Mijn hond is flink terughoudend naar vreemden en dat slaat wel eens om in vlucht gedrag (nooit agressief trouwens enkel soms een blafje)
Regelmatig zijn er dan mensen die dan achter hem aan blijven lopen (of hij nou aan de riem zit of niet) want hij MOET hun aardig vinden, ook echt met de woorden Maar ik ben heel lief hoor!

Bloedirritant is dat. Nou weet ik met wat voor ras ik loop en ik ben zelf instructeur dus altijd in voor een stukje educatie -:) maar de meeste mensen willen het gewoon niet horen, of zijn het niet met mij eens.

Helaas wordt er in mijn ogen al een tijdje niet meer gefokt op goed karakter, of zoals sommige het noemen sociale huishond. Daarbij komt dat veel mensen een hond uit het buitenland halen, vaak met de nodige bagage en dat maakt dat de gemiddelde hond die je op straat tegenkomt niet altijd uitblinkt in sociale vaardigheden.
Iets wat ik persoonlijk niet zo erg vindt maar het vraagt soms wel wat begrip van je medemens.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:42

Margee schreef:
Een hond is een huisdier en is ondergeschikt aan mensen


Ik vind toch wel nare uitspraak en geeft voor mij ook wel een beetje de kern van het probleem aan.
Een hond is een individu die net zoveel recht heeft op een plekje op aarde als jij en ik. Het is een ontzettend intelligent dier met ieder een eigen karakter.
Omdat je er bewust voor kiest om een hond in huis te nemen vind ik dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen, maar niet omdat een hond 'ondergeschikt' zou zijn.

Denk dat dat een beetje 'ons' probleem is. Alles moet zich maar aan de mensheid aanpassen.

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:49

lien_87 schreef:
@duhelo
Wat jou hond laat zien is angst-agressie, heel vervelend en bijna niet af te leren gedrag. Op basis van wat je beschrijft in je verhaal denk ik dat je verkeerd traint op dit moment, maar dat is even off-topic

Maar zeg nooit nooit!! Als jou hond zijn angst gaat generaliseren dan kan het zomaar zijn dat hij toch wel een keer dat handje pakt. Maakt jou absoluut geen slechte eigenaar want je bent al hartstikke serieus bezig, maar dan wordt je dus verrrast door het gedrag van je hond.

Ik vind het eerlijl gezegd wel een behoorlijke uitspraak dat je zegt dat ik verkeerd train.Mag ik vragen waarop je dat baseert?
Zeker ervan uitgaand dat zowel haar angst als haar uitvalgedrag in de loop van de tijd alleen maar verbeterd is en zeker niet verslechterd?
Kwestie van generaliseren, dat doet ze ook niet echt, ze is altijd vrij duidelijk en specifiek wie ze bedreigend vind (vrouwen meestal niet. kinderen zo goed als nooit. mannen bijna altijd, en die zijn dan in gradaties van gedrag.)
Of bedoel je iets anders met generaliseren?

bcd94
Berichten: 707
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:00

Hier ook een hond die geen lieverdje is, herplaatser met rugzak. Althans eigenlijk is het een schat van een hond maar doordat hij heel angstig is kan hij soms reageren op bepaalde dingen.

Ik vind dat er is wat strengere controles moeten komen in aanlijn gebieden, zo ga ik bijv in een gebied met aanlijn plicht wandelen, ik heb een lange lijn dus op overzichtelijke plekken heeft hij wat vrijheid en op onoverzichtelijke plekken loopt hij naast me. Dit doet de hond allemaal braaf zonder problemen, mensen honden etc kunnen allemaal probleemloos passeren. Maar dan krijg je van die mensen die der hond toch los laten lopen 'want hij doet niks' maar de hond komt wel even als een gek op mijn aangelijnde hond afgestormd, als het dan mis gaat is mijn hond een rot hond.

Zo ook ongevraagd aaien en bij een kind kan ik dat ergens nog begrijpen, ouders moeten dat natuurlijk aan het kind leren en dat gebeurt lang niet altijd maar het kind kan daar niks aan doen. Of ze vergeten het een keer. Nouja mijn hond kan zonder problemen door kinderen geaait worden maar als er net een incident voorgevallen heeft blijft hij vaak nog wat opgefokt en op zo n moment wil ik het niet hebben, heel vervelend als je dan nee zegt en ze geven toch snel een aai over zijn rug. Als hij dat hapt is het weer een rot hond.

Waar ik me nogal is aan stoor is dat er heel vaak word gezegd dat het aan de baas ligt, zal ik veel gevallen ook wel zo zijn hoor, maar als je ziet hoeveel herplaatsers met rugzak er tegenwoordig rondlopen, ligt het in zo n geval dan ook aan de baas? Ik ben geen leek op hondengebied maar sommige dingen gaan er bij mijn hond gewoon niet meer helemaal uit (als iemand hier de ultieme tip voor heeft stuur me dan maar snel een bericht!!) Maar ligt het dan aan mij dat mijn hond zijn rugzak bij zich houd? En ja zijn rugzak is inmiddels al zeker 80% minder hoor maar helemaal weg gaan zal het denk ik nooit. Ben ik nu een slechte eigenaar die zijn hond niet opvoed?

Wat trouwens ook fijn zou zijn is als gemeentes meer doen voor wandelplekken waar je ook kunt komen met een hond die niet zo lief is. Soms zijn er gewoon haast geen plekken waar je veilig naartoe kunt met een uitvallende hond, daarmee bedoel ik stukken waar ze aangelijnd moeten zijn en dat er daar dus ook regelmatig gecontroleerd word op de aanlijnplicht en er ook boetes worden uitgeschreven. Uiteraard moet er ook gezorgd worden voor voldoende los loop plekken maar Door middel van controles met concequenties (boetes) ga je dan wel krijgen dat mensen in het juiste gebied hun hond los laten. En er zal vast wel weer een rotte appel tussen zitten die hier lak aan heeft maar zo kunnen incidenten wel beperkt worden.
Ook het maken van omheinde losloopveldjes zal denk ik incidenten voorkomen. Veel mensen met een uitvallende hond willen de hond ook graag is los laten lopen, als er zulke veldjes zijn en het gebeurt daar kan er niks gebeuren. Als deze veldjes er niet zijn en de eigenaar gaat ze toch maar af en toe loslaten omdat ze ook is willen rennen gebeuren er wel ongelukken. Uiteraard is het niet goed te praten dat een eigenaar zijn hond loslaat terwijl hij uitvalt maar dit gebeurt wel.
In mijn woonplaats is er helemaal maar dan ook helemaal niks aan hondenvoorzieningen, maar wel kun je een flink bedrag aan hondenbelasting aftikken, doordat er helemaal geen voorzieningen zijn krijg je dat mensen der hond naast de weg los laten lopen, ook zo iets wat niet goed te praten valt hoor maar als de gemeente zou investeren in bijv zo n uitrenveldje denk ik dat er al veel minder honden los worden gelaten op plekken waar ze niet los mogen en eigenlijk niet los kunnen zonder gevaar voor de maatschappij te zijn.

Zelf ga ik dus om de honden uit te laten vaak met de auto op pad omdat hier behalve een rondje door de wijk gewoon niks is. Bij mijn ouders in de buurt zit zo n uitrenveldje, daar ga ik naartoe als ik naar mijn ouders ga zodat mijn uitvallende hond ook is los kan rennen.

Een cursus ofzo verplicht stellen vind ik eigenlijk geen doen, er zijn zulke verschillende trainingsmethodes en welke methode gaat er dan gebruikt worden.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:06

Duhelo schreef:
lien_87 schreef:
@duhelo
Wat jou hond laat zien is angst-agressie, heel vervelend en bijna niet af te leren gedrag. Op basis van wat je beschrijft in je verhaal denk ik dat je verkeerd traint op dit moment, maar dat is even off-topic

Maar zeg nooit nooit!! Als jou hond zijn angst gaat generaliseren dan kan het zomaar zijn dat hij toch wel een keer dat handje pakt. Maakt jou absoluut geen slechte eigenaar want je bent al hartstikke serieus bezig, maar dan wordt je dus verrrast door het gedrag van je hond.

Ik vind het eerlijl gezegd wel een behoorlijke uitspraak dat je zegt dat ik verkeerd train.Mag ik vragen waarop je dat baseert?
Zeker ervan uitgaand dat zowel haar angst als haar uitvalgedrag in de loop van de tijd alleen maar verbeterd is en zeker niet verslechterd?
Kwestie van generaliseren, dat doet ze ook niet echt, ze is altijd vrij duidelijk en specifiek wie ze bedreigend vind (vrouwen meestal niet. kinderen zo goed als nooit. mannen bijna altijd, en die zijn dan in gradaties van gedrag.)
Of bedoel je iets anders met generaliseren?


Ik bedoelde het absoluut niet als aanval! Je bent er juist serieus mee bezig en dat vindt ik goed, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.
Als ik het uit je tekst goed begrijp zoek je bepaalde situaties bewust op zodat je dat kunt oefenen. De ene keer gaat het dan goed, de andere keer niet.
Ik zou proberen die situaties wel op te zoeken maar het zo op te zetten dat je hond niet hoeft uit te vallen. Dus in eerste instantie verder bij mensen vandaan blijven. De ervaringen van dat het mis gaat zijn namelijk veel sterker dan de ervaringen van dat het goed ging. Belangrijk is dat je hond heel veel fijne ervaringen gaat krijgen.
Misschien doe je dit wel maar zo stond het er niet.

Met generaliseren bedoel ik dat bepaalde situaties denkt te gaan herkennen. Op de markt staan we wel eens stil en dat vind ik eng, dus de markt is eng...

De wolfhonden zijn gewoon onwijs lastig te voorspellen, en de manier waarop mensen op die honden reageren helpt al helemaal niet mee helaas ..

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:16

Hypericum schreef:
Waarom moet een hond zomaar (op z'n kop) geaaid worden? Wij geven voorbijganger die we er leuk of aantrekkelijk uit vinden zien toch ook niet zomaar een aai over hun bol of zoen op de wang?

Dit gebeurd helaas wel :')
Had laatst op het station een man (van begin 30) die mij opeens over het hoofd aaide, omdat hij mijn haar zo mooi vond. En vroeger toen ik zo'n 6-10 was en mijn haar nog spierwit gebeurde het geregeld vooral in het buitenland.

Maar dat maakt het nog niet juist, maar ja ook dat gebeurdt..
Staan ze daar met je haar in hun handen te verwonderen of het echt is .




Even losstaand van de quote.
Ik vind het wel lastig ik heb ook een nare ervaring gehad met een hond en daarbij vind ik het lastigste dat de eigenaar zich geen schuld bewust was. De eigenaar gaf zelfs mij de schuld.
Ik was aan het hardlopen in een park, wat volgens mij wel een losloop gebied was, dus in die zin dat mevrouw niet fout. Anyway ik kom aangerend en zodra de hond mij ziet sprint hij op mij af en begint naar mijn kuiten te happen. Mevrouw probeert haar hond te roepen maar komt niet. Daarna vroeg zij mij om stil te gaan staan, ik doe dit en zij roept de hond nogmaals. Ondertussen loopt mevrouw al wat verder en roept de hond weer, maar ook nu komt hij niet. In de tussen tijd negeer ik de hond al de hele tijd, maar was wel angstig. Na wat voor mij echt uren leken komt de mevrouw eindelijk terug om haar hond even aan te lijnen. Ze zei hierna "maar jij was bang het, dat voelt hij". Eerder had zij al gezegd "hij doet niets hoor!"
En vooral die laatste zin was echt een klap na. Tuurlijk was ik een angstig een hond die ik niet ken rent op mij af en begint naar mij te happen. Gelukkig ben ik niet gebeten en was de hond ook heus niet vals, maar alsnog was dit een zeer onprettige ervaring. want zodra hij mij zag begon hij op mij af te rennen en te happen. Dit in combinatie met een eigenaar die de hond helemaal niet onder controle had en pas na geruime tijd ging aanlijnen en daarna het op mij afwimpelde omdat ik angstig was (geworden). Tja daar had ik niets goeds meer over te zeggen. Helaas ben ik nu door een keer ontzettend bevooroordeeld geraakt want de meeste honden waar ik langs ren negern mij net zo hard als ik hen.

Ik wil best opletten en doe nu meer mijn best om losloop gebieden te vermijden. Maar dan alsnog vind ik dat je je hond goed onder controleren moet hebben in een losloop gebied. (Speel veldjes kunnen wel iets ongecontroleerde , maar ook dan moet je je hond wel bij je kunnen roepen lijkt mij..)

Anwyay
Mensen die honden aaien zonder toestemming zijn inderdaad ook erg fout bezig... Vragen om problemen.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:22

sneeuwpop schreef:
tess_84 schreef:
Helemaal met jou eens. Honden geven al zo veel signalen af als ze onzeker of bang zijn, vóór ze hun tanden gebruiken... Maar als je dat als mens niet kan lezen, vind ik het wel degelijk de fout van de mens, en niet van de hond. Hij heeft dan wel degelijk geprobeerd om duidelijk te maken, dat hij een bepaalde situatie helemaal niet fijn vindt.

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat mensen een vreemde hond zomaar gaan aaien. Dat doe je bij vreemde kinderen toch ook niet?? Waarom wordt het bij een hond dan vaak normaal gevonden?


Bij kinderen gebeurd het ook (zeker in kinderwagens) en bij zwangere wordt er over de buik gewreven door vreemde mensen etc... (Ik heb er ook een hekel aan!)
Je kunt wel zeggen dat je dat niet ongevraagd zou moeten, maar het gebeurd!

Wil je dat niet, dan moet je dat proberen te voorkomen.

Heb je een hond die daar niet tegen kan, dan moet je het voorkomen! Dan ben jij als eigenaar gewoon verantwoordelijk.

Verantwoordelijkheid afschuiven is net zo hufterig in mijn ogen. Het goed praten dus ook.


Dit dus....

Als ik met de buggy loop, er is altijd wel een hond die zijn kop in de buggy steekt. Daar ben ik dus echt niet van gediend. Ten eerste mijn kind is bang voor honden (waarom weet ik niet). Ik houd niet van die opdringerige honden. Zo was er tijdje terug weer een hond die zijn kop in de buggy stak, mijn zoontje begon een beetje te piepen. Ik zei'' hondje doet niks alleen even kijken''. Die man '' ja daar moeten ze maar aan wennen hoor.'' Ik heb toen duidelijk gemaakt dat een kind daar helemaal niet perse aan moet wennen en dat hij gewoon zijn hond bij zich hoort te houden. Want ik begrijp dat nog steeds niks... Iemand die bang is voor spinnen ga ik toch ook niet zeggen van je went er maar aan. Zolang een hond gewoon op afstand is en geen aandacht aan mijn zoontje schenkt vind mijn zoontje het ook niet eng. Maar als ze tegen hem op gaan springen en drukken en die kop in zijn gezichtje drukken ja dan wordt ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:22

Over goedpraten weet ik niks, maar heb wel geregeld te maken met agressieve honden.zelfs zo erg dat ik dan op die plekken niet meer kom (zelfs al zeggen ze, hij doet niks hoor) maar wel grommen ect. Laatst ook nog gebeten op straat toen ik langs liep :(

Echwel

Berichten: 12520
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:32

Wemkelover toch zie ik als ik met de honden aan de lijn loop en deze niet naar kinderen kijken op dat moment , ouders hun kinderen weg trekken en op deze manier dus angst over brengen op kinderen..
Dat vind ik ook fout gedrag moet ik zeggen..
Aan de andere kant hier is een moeder met een heel bang kindje en iedere avond als ik met de honden in het losoopgebied zit(waar ik ook vind dat ik daar de honden niet hoef weg te houden voor kinderen) komt zij met haar kindje, die naast mij op de bank gaat zitten en de honden leert kennen
Inmiddels is zij zo ver dat ze nu dus op de grond bij de honden zit en de angst weg begint te gaan, ook zeg ik wel tegen haar dat niet alle honden zo lief zijn en ze altijd alert meot blijven.

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:33

Een hond die uitvalt hoeft niet per definitie aggresief te zijn.
Een hele angstige of onzekere hond kan ook uitvallen in situaties die voor hem bedreigend zijn, en ja dat kan ook zijn als iemand te dicht langs loopt bvb.

Dat de hond uitvalt maakt hem nog niet gelijk aggresief, en een hond kan niet even roepen van joh, wil je niet zo dicht langs me lopen want dat vind ik eng.hij zegt het op zijn eigen manier door bvb uit te vallen en daarmee zijn eigen ruimte op te eisen.

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:35

lien_87 schreef:
Ik bedoelde het absoluut niet als aanval! Je bent er juist serieus mee bezig en dat vindt ik goed, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.
Als ik het uit je tekst goed begrijp zoek je bepaalde situaties bewust op zodat je dat kunt oefenen. De ene keer gaat het dan goed, de andere keer niet.
Ik zou proberen die situaties wel op te zoeken maar het zo op te zetten dat je hond niet hoeft uit te vallen. Dus in eerste instantie verder bij mensen vandaan blijven. De ervaringen van dat het mis gaat zijn namelijk veel sterker dan de ervaringen van dat het goed ging. Belangrijk is dat je hond heel veel fijne ervaringen gaat krijgen.
Misschien doe je dit wel maar zo stond het er niet.

Met generaliseren bedoel ik dat bepaalde situaties denkt te gaan herkennen. Op de markt staan we wel eens stil en dat vind ik eng, dus de markt is eng...

De wolfhonden zijn gewoon onwijs lastig te voorspellen, en de manier waarop mensen op die honden reageren helpt al helemaal niet mee helaas ..

Ik nam het niet op als aanval hoor, altijd fijn om ook andere meningen of inzichten te horen ;).
We hebben inderdaad in die jaren opgebouwd en uiteraard ze niet zomaar in een drukke speeltuin gaan zetten bijvoorbeeld, dit is allemaal met beleid opgebouwd geweest en we zorgen er zoveel mogelijk voor dat ze inderdaad geen reden heeft om uit te vallen.
Maar, het is onze eerste wolfhond, de eerste twee jaar waren een, licht uitgedrukte, bumpy road :D
Ondanks onze jaren ervaring in honden, ook met mechelaars, herdershonden (ik heb nog een tijdje in een fokkerij voor mechelaars die getraind werden voor IPO ed gewerkt), hebben we de wolfhond behoorlijk onderschat. Wij hebben dan ook nog een erg pittig en inventief ding, die buiten teveel angstgedrag vertoont en de neiging tot te assertief te zijn naar bedreigingen, en we hebben de ideale coktail :D.
Pas de laatste twee jaar hebben we het "gevonden" hoe we conflicten met haar moeten aanpakken, wat wel werkt en wat niet werkt, en sindsdien is het wel met sprongen vooruit gegaan.
Op dit moment heb ik een hond die dagelijks meegaat naar het werk (daar in haar bench blijft met tussendoor wandelen). Mensen die naar boven komen blaft ze wel naar, maar als ik zeg dat het ok is gaat ze weer gaan liggen en zelfs gaan slapen als ze even blijven. Ze gaat iedere dag mee naar de paarden, ze kan een rustig terrasje doen, en op zondag gaan we in groep (nog een saarloos en een mechel) minstens 10-15 km gaan wandelen in de vorm van georganiseerde dagwandelingen. Waar ze in het begin op de stopplaatsen behoorlijk gestresseerd was, gaat ze nu 9/10 al netjes onder de tafel of het bankje gaan liggen en zelfs gaan rusten. Waar ze voorheen tijdens iedere wandeling wel een aantal keer moest blaffen als er iemand te dichtbij kwam, is dit nu al 6 wandelingen geleden da ze dit nog gedaan heeft.
We bouwen het zoveel mogelijk op, kijken zoveel mogelijk waar zij op het gemak is, gaan plaatsen aan de zijkant uit het volk gaan kiezen etc, zodat ze echt geen reden krijgt om uit te vallen.
De keren dat ze nu nog doet zijn echt naar mensen die doelbewust op ons afgestormd komen om "even aaitje" te doen ...

Het generaliseren ken ik inderdaad, dit doet ze bij beneden komen op de parking hier (daar is haar kennel, dus de parking is OF in de kennel OF in de auto, de kans dat ze in de kennel moet kan haar per direct in de stress krijgen.)
Echter gaat ze in een dergelijk geval gaan vluchten, en niet gaan uitvallen.
Ook bv op markten, bij stilstaan zal ze gaan vluchten/bang zijn maar niet gaan uitvallen. Ze valt wel uit als mensen haar gaan fixeren. Maar ik kan prima in een groepje van een aantal vreemde mensen een gesprek gaan voeren met haar naast mij (ze is dan niet op haar gemak maar gaat niet in het wilde weg gaan uitvallen), zolang ze niet bedreigend over te komen rechtstreeks naar haar.

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:41

Echwel, als je dus blijkbaar zelf fout bent als je een hond per ongeluk aankijkt/gedag zegt/ langsloopt/langsfietst omdat die activiteiten zomaar uitvallen van een hond kunnen uitlokken en dat had de passant toch moeten weten, tja dan kun je maar beter voorkomen dat een kind binnen een straal van 10 meter bij een hond komt. Het zal net die hond zijn die een hekel heeft aan kindjes met 2 staartjes en uit meerdere topics blijkt nu dat je dan als willekeurige passant blijkbaar te dom was om de sinalen te zien bij die voor jou onbekende hond.
Door er op 2 meter afstand langs te komen is gewoon erg bedreigend voor de hond, logisch dat hij uitvalt als je daar zo met je staartjes loopt te provoceren.

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:47

Nee, dat is gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik weet dat mijn hond bv kan reageren op de combi grote hond die dominante trekken heeft in combi met bepaalde types geleiders (dezelfde hond die geleid wordt door een vrouw lokt een veel mindere reactie uit, dan die hond geleid door een man met baard, zonnebril en muts op die wat stoer loopt). Als je een dergelijke combi ziet afkomen, dan maak ik plaats, ga desnoods stilstaan, plaats hond achter mij en laat de andere combi passeren.
Idem met mensen, ik kan ze er meestal al zo uitpikken waar ze op reageert, dus gaan we zorgen dat er voldoende ruimte is. Op een terras ligt hond onder tafel, en zorg ik dat ze niet kan uitvallen tot in het gangpad bijvoorbeeld. Dit om dergelijke situatie's te voorkomen.
Mensen die persé willen komen kijken heb ik ook al van een eindje in het oog, die kunnen komen kijken mits ze mijn aanwijzingen volgen, ik waarschuw dat ze niet aangeraakt wil worden en het kan zijn dat ze blaft of uitvalt.
Als er dan nog idioten tussen zitten die ernaartoe stappen en ze willen omhelzen, dan weet ik het ook niet meer :+

MyWishMax

Berichten: 25546
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:48

Sclimpre schreef:
Eens met TS, ik verbaas me er ook altijd over dat agressief gedrag goedgepraat wordt en dat de schuld altijd bij de anderen gelegd wordt.
Als een hond één ding moet kunnen, is het sociaal zijn naar mens en dier. Als dat nog niet goed gaat, bv door eerdere slechte ervaringen, karakterfouten, gemiste socialisatie of wat dan ook, dan moet de eigenaar ermee aan het werk om dit in orde te krijgen.


Maar wat is sociaal? Is sociaal alleen een hond die alle honden, mensen en andere dieren leuk vindt? In mijn ogen niet, in mijn ogen is een hond sociaal als hij de hondentaal spreekt en daar valt een snauw enzovoorts ook onder. Ze hoeven niet met alles te spelen of gezellig kennis te maken. En een hond is niet 100% maakbaar. Dus het is niet altijd alleen de schuld van socialisatie, karakterfouten of slechte ervaringen. (Bij een hond die terughoudend is naar vreemden bijvoorbeeld, bij meteen de aanval kiezen wel in mijn ogen ;) ) Karakter zit er in of niet en je kan wel werken aan het gedrag, maar van een hond die geen behoefte heeft aan vreemde mensen en honden ga je geen hond maken die alles ineens wel leuk vindt. Je kan de hond leren om ermee om te gaan. En dat is weer anders met een hond die het eng vindt, maar daarna wel contact wil. Daar kan je wel weer aan die angst werken, waardoor de ontmoetingen ineens wel fijner worden.

Ik vind in een geval zoals bij het plotseling aaien waarbij het fout gaat 2 mensen fout, degene die aait en de eigenaar. Niet zomaar een vreemde hond aaien zonder toestemming, maar die eigenaar moet de schuld niet alleen bij de ander neerleggen. Als eigenaar zorg jij ervoor dat er niks kan gebeuren, dus of je zorgt ervoor dat mensen jouw hond niet kunnen aaien of dat jouw hond niet meteen in een mens hangt als dat gebeurt. Dus ja, je mag er best wat van zeggen tegen de aaier, maar die fout mag dan weer niet bestraft worden door een beet. := Dat vind ik een vele male grotere fout.

Sclimpre schreef:
Heel vaak klagen mensen dat ze heel veel onopgevoede honden en onverschillige baasjes ontmoeten. Ik denk dat iemand die in dat geval is eens goed naar zijn eigen hond(en) moet kijken. Want als je zelf een sociale hond hebt kan die heel wat hebben en heb je eigenlijk zo goed als geen last van de anderen.
Wat ook opvalt is dat sommige mensen hun hond heel streng sturen, ttz. mag niet spelen met andere honden, of alleen met honden die het baasje uitkiest, of alleen met honden van de eigen roedel. Zo'n hond krijgt weinig kans om te oefenen in communicatie en wordt daar onhandig in. Wat dan weer aanleiding kan geven tot misverstanden en eventueel ruzies.


Maar een sociale hond kent ook de hondentaal en maakt dus netjes kennis. Als er een hond bovenop mijn honden springt als kennismaking vind ik dat niet sociaal en dat vinden mijn honden ook niet. Die corrigeren dat dus,maar dat maakt hun niet minder sociaal in mijn ogen. Er is namelijk geen schade, misschien een deuk in het ego van de andere hond. ;)

En ja, ik ben zo iemand die mijn honden heel streng stuurt. Maar zij zijn verre van onhandig in communicatie hoor. Dat iemand een andere manier van socialiseren/omgang met honden heeft, maakt dat niet meteen fout omdat jij het anders doet. Ik probeer alleen de slechte ervaringen te voorkomen als jonge hond en als volwassen hond ga ik niet proberen of ze toevallig met een hond overweg kunnen waar ik al van weet dat dat niks wordt. Ik kies de honden uit en ze mogen met eigen roedel spelen, maar als ik honden tegenkom die ik niet ken en die komen kennis maken is er niks aan de hand. Ze spelen alleen niet. Kijk er is vast verschil, ik kies ze zelf uit, maar ik heb heel veel mensen met honden in mijn omgeving die ik vertrouw en ze leren dus alsnog veel honden kennen. Ik bouw alleen een zekerheid in dat de negatieve ervaringen beperkt/voorkomen worden en dat ik dingen voor ze op los.

Mijn reu houdt niet van vreemde mensen (sowieso niet van mensen trouwens, er zijn er maar weinig die hij mag en waar hij zelf contact mee zoekt). Hij zal ze ontwijken of als het écht niet anders kan uitgebreid waarschuwen. Maar dat waarschuwen is niet nodig, want ik zorg ervoor dat mensen hem niet benaderen. Ik heb tijdens de socialisatie geprobeerd dat te veranderen, maar hij is gewoon geen mensenhond. Maar dat vind ik geen karakterfout, want ik kan hem alsnog mee nemen naar Animal Event of andere grote evenementen.
En het niet leuk vinden van mensen is geen karakterfout, of door slechte socialisatie of weet ik het wat. Mijn jongste teef komt uit dezelfde lijnen, dezelfde fokker en heeft bij ons dezelfde socialisatie gehad en die vindt mensen weer wel leuk. Niet dat ze met iedereen kennis wil maken, maar die wordt best blij van iemand die gedag zegt en vindt die aai leuk. Dat is een stukje karakter van beide honden en in mijn ogen zijn ze beide sociaal.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:49

@duhelo
Ja IPO en wolfhonden is een wereld van verschil, maar dan daar ben je inmiddels zelf ook achter :')

Ze zijn geweldig hoor, ik hou ervan, maar soms is het in deze maatschappij heel lastig om zo'n hond te hebben. Mocht je nog willen sparren over manier van trainen dan staat mijn PB box open!

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:55

Echwel schreef:
Wemkelover toch zie ik als ik met de honden aan de lijn loop en deze niet naar kinderen kijken op dat moment , ouders hun kinderen weg trekken en op deze manier dus angst over brengen op kinderen..
Dat vind ik ook fout gedrag moet ik zeggen..[b]

Aan de andere kant hier is een moeder met een heel bang kindje en iedere avond als ik met de honden in het losoopgebied zit(waar ik ook vind dat ik daar de honden niet hoef weg te houden voor kinderen) komt zij met haar kindje, die naast mij op de bank gaat zitten en de honden leert kennen
Inmiddels is zij zo ver dat ze nu dus op de grond bij de honden zit en de angst weg begint te gaan, ook zeg ik wel tegen haar dat niet alle honden zo lief zijn en ze altijd alert meot blijven.


Hoewel ik dit zelf niet doe, snap ik dit gedrag eerlijk gezegd wel. Als ik zie hoe vaak mijn kinderen omver gelopen, besprongen of besnuffeld worden door honden, kan ik me voorstellen dat mensen die niet zo dol zijn op honden of zelfs bang zijn, daar niet echt van gediend zijn en hun kind proberen te beschermen. Vergeet niet dat mensen die geen honden hebben en weinig van dieren weten, niet echt gefocust zijn of de hond negeert oid, maar op het feit dát er een hond loopt.

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:55

Mensen gaan er vanuit dat een hond altijd sociaal moet zijn naar mensen, maw naar de grillen van iedereen dansen, zich door iedereen laten aaien, bepotelen (zelfs laten pijn doen, want kleine kindjes "weten" niet dat ze niet aan de oren mogen trekken en niet in de ogen mogen prillen) etc. Een hond mag NOOIT aangeven dat hij iets niet leuk vindt en mag zeker al NOOIT grommen of happen, want dan is het een rotbeest.

Helaas denken nog heel veel mensen op deze manier. ..
lien_87 schreef:
@duhelo
Ja IPO en wolfhonden is een wereld van verschil, maar dan daar ben je inmiddels zelf ook achter :')

Ze zijn geweldig hoor, ik hou ervan, maar soms is het in deze maatschappij heel lastig om zo'n hond te hebben. Mocht je nog willen sparren over manier van trainen dan staat mijn PB box open!

Whahaha, ja, daar zijn we inderdaad door schade en schande wijsgeworden :D
Op zich kunnen we zeker niet klagen hoor, de onze heeft toch een redelijke will to please (als ze zwanworstjes kan verdienen :D), en is toch een beetje "gedrild" geraakt, we hebben haar hier in huis met 3 loslopende katten, en kleine knaagdieren en dat gaat ook perfect (terwijl ze voorheen beweerden dat een wolfhond en een kat nooit samen zouden kunnen, dat ze ze vroeg of laat zou uitmoorden. Nou, we hebben er drie en al twee nestjes gehad, en dat gaat perfect.)
De maatschappij is inderdaad niet ideaal. In nederland zijn de meeste wolfhondeigenaars de hutje op de heide mensen (die doen bv nooit geen drukke plaatsen aan, maar laten hond nooit alleen thuis, gaan enkel gaan wandelen op de heide, etc, zover mogelijk van prikkels en mensen weg.). Naar de wolfhonden opzich zijn ze idd blootgesteld aan minder prikkels, Is dat beter? misschien wel.
Hier in vlaanderen is dat helaas niet mogelijk, en dan proberen we maar haar zoveel mogelijk te leren omgaan met de prikkels.
Maar ik sta zeker open voor een pb!

Dammie

Berichten: 3329
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:59

Margee schreef:
Verbazingwekkend hoeveel mensen hier vinden dat iedereen zijn/haar probleemhond maar moet kunnen "lezen" . Veel mensen kunnen dat gewoon niet, dus ben jijzelf daarvoor verantwoordelijk. Een hond is een huisdier en is ondergeschikt aan mensen, ook onderling zijn ze dat aan elkaar. Als jouw hond daarmee problemen heeft, om wat voor reden ook, is het jouw taak om er voor te zorgen dat niemand daar overlast van ondervindt. Lastig natuurlijk als je zo'n knappe/schattige hond hebt waarop iedereen afstormt maar dat is niet verkeerd bedoelt van de mens zelf.

Mee eens.
Natuurlijk moet je een vreemde hond nooit zonder toestemming aaien. Maar te dichtbij komen? Hoe kan iemand inschatten dat sommige honden op dezelfde straat lopen al te dichtbiij vinden. We leven nu eenmaal in een dichtbevolkt land. In steden en in OV zit je gewoon in elkaars ruimte. Honden die daar niet tegen kunnen, en niet genoeg op hun baas vertrouwen om rustig te blijven, moeten daar gewoon niet zijn.

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:06

daar geef je een goed punt Dammie, maar hoe kan de hond leren omgaan met die situatie"s en leren vertrouwen op hun baas, als ze nooit de kans krijgen om in dergelijke prikkels terecht te komen?

Natuurlijk moet je een doodsbange hond waarvan je weet dat hij bijt niet op een drukke bus gaan droppen en aan zijn lot overlaten. Maar je moet op een moment toch wel in het openbaar komen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:09

Duhelo schreef:
Als je een dergelijke combi ziet afkomen, dan maak ik plaats, ga desnoods stilstaan, plaats hond achter mij en laat de andere combi passeren.


Als je gaat stilstaan dan maak je het jezelf gemakkelijk en leg je het moeilijke stukje helemaal bij die andere.

Rizette
Berichten: 4455
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:12

Agressieve hond betekent op je eigen terrein houden en er geen mensen mee in aanraking laten komen. Is niet simpel maar goed je kunt mensen niet een aanval laten ovekromen.Wil je het terrein af, dan muilkorf op en ophouden en aangelijnd houden. Een ander mag geen slachtoffer worden van jouw dier en zeker niet goedpraten als je dier agressief is wat dan ook de oorzaak moge zijn. Het is jouw verantwoording als eigenaar verder van niemand anders.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:14

Sclimpre schreef:
Duhelo schreef:
Als je een dergelijke combi ziet afkomen, dan maak ik plaats, ga desnoods stilstaan, plaats hond achter mij en laat de andere combi passeren.


Als je gaat stilstaan dan maak je het jezelf gemakkelijk en leg je het moeilijke stukje helemaal bij die andere.



Nou dat lijkt mij niet, mits je niet midden op het pad stil gaat staan. Als je daarbij ervoor zorgt dat er tussen jou hond en de andere geen oogcontact gemaakt wordt doe je het helemaal goed.

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:15

De voorbeelden uit de openingspost vind ik eigenlijk gewoon waar.
Het staat er wel wat apart, maar ik juist dat de voorbeelden kloppen.
Een hond mag best aangeven dat ie ergens niet van gediend is, door een grom of lip optrekken.
Een agressieve hond die echt zal bijten, is natuurlijk een ander verhaal, daarvoor dient de eigenaar te zorgen dat de hond geen risico vormt.
En ook vind ik dat een honden eigenaar nooit zijn hond ergens alleen moet achterlaten, zoals bij een winkel.


- moet je maar niet te dicht langs vreemde honden lopen, hij voelde zich bedreigd. Dan moet je maar omlopen.
- moet je er maar voor zorgen dat jouw kat niet in de buurt van een losloopgebied komt. Dat is gewoon jaaginstinct en dan heb ik geen controle meer over mijn hond.
- Je moet je kinderen al vanaf jongs af aan leren om van andere honden af te blijven (mee eens) maar als kinderen dat niet meteen snappen is dat hun eigen schuld of hebben ze hun lesje geleerd.
- Mensen moeten er altijd van op de hoogte zijn dat je andermans honden niet mag aanraken, uithalen is dan terecht. Mijn hond hoeft andere mensen niet leuk te vinden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-08-17 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt