En dan word je bijna gegrepen door een hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Re: En dan word je bijna gegrepen door een hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:55

@ c_alsemgeest het komt van oorsprong uit Zweden begrijp ik, maar verder weet ik niet.
En idd je hebt tegenwoordig van de gele botjes en dergelijke.
Maar zelf onder hondenbezitters is dit niet altijd bekend, best jammer.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:56

tamary schreef:
Waarom mag je aan hond/paard zitten als die in de openbare ruimte is/van daar uit bereikbaar is? Volgens mij zit daar al een groot stuk van de ellende, dier is geen publiek bezit. Mensen zitten ook niet aan elkaar, want die onbekende is leuk/schattig/etc. dus mag een ander die "aaien". Waarom is dat met een hond/paard anders? Waarom is de optie negeren en doorlopen zo moeilijk? Waarom moet er met alles maar contact gezocht worden en moet de andere partij dat nog leuk vinden ook?

Het gaat hier niet om aanraken, maar om alleen praten tegen een dier en er langs lopen als omlopen onhandig is. Daarnaast zijn er gewoon mensen die met de allerbeste bedoelingen een dier dat 'zielig' alleen vastgebonden zit even een geruststellend aaitje willen geven. Als dat niet mogelijk is of als je dat niet wil dan moet je zo een dier niet alleen laten voor een winkel in dit geval. De meeste mensen zullen hem inderdaad niet aaien omdat ze dat zo hebben geleerd, maar er zitten ook zat uitzonderingen tussen. En hoi zeggen zou mijn inziens in ieder geval moeten kunnen.

Een paard is dan of topic, maar ik denk dat de meeste hier een paard in de wei wel een aai geven als die naar het hek komt bijvoorbeeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:59

lissisanne schreef:
Een paard is dan of topic, maar ik denk dat de meeste hier een paard in de wei wel een aai geven als die naar het hek komt bijvoorbeeld.

Doe dat bij mijn paard maar niet :) En terecht, hij hoeft vreemde mensen niet leuk te vinden. Daar straf ik hem ook niet voor af.

Als ik het nog eens lees, Purny's avontuur, dan kan ik me heel goed voorstellen dat het hondje zich bedreigd voelde. Ze kwam op hem af, sprak tegen hem en kwam blijkbaar zo dichtbij dat hij haar kon happen.

Ze is erg geschrokken, ik zeg 'lesje geleerd'.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:01

Waarom zou ik vreemde paarden aaien? Doe ik juist niet omdat ik bang ben dat ik ziekten meeneem. Purny kwam gewoon in de persoonlijke ruimte van het dier. Als mensen ongewenst in mijn persoonlijke ruimte komen word ik ook pissig.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:06

lieveli schreef:
lissisanne schreef:

Doe dat bij mijn paard maar niet :) En terecht, hij hoeft vreemde mensen niet leuk te vinden. Daar straf ik hem ook niet voor af.

Als ik het nog eens lees, Purny's avontuur, dan kan ik me heel goed voorstellen dat het hondje zich bedreigd voelde. Ze kwam op hem af, sprak tegen hem en kwam blijkbaar zo dichtbij dat hij haar kon happen.

Ze is erg geschrokken, ik zeg 'lesje geleerd'.

Niet heel praktisch als je hem ooit moet verkopen, of door iemand anders uit de wei laat halen. Lijkt me toch een belangrijk stuk opleiding.

Misschien heeft ze nu haar 'lesje geleerd', maar in dit geval wel met mijn inziens onredelijke consequenties. Andermans dieren zorgen nu namelijk voor dat ze moet omlopen, niet mag kijken of niet mag praten als ze in de buurt is. Dat gaat wel een paar stappen verder dan niet aanraken.

edit: jouw dier moet gewoon geen overlast bezorgen aan andere. Je zorgt er zelf voor als hij niet goed genoeg is opgevoed dat hij geen mensen lastigvalt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:07

Wat jou een belangrijk stuk opleiding lijkt, is niet relevant. Het gaat er om dat niemand jou blijkbaar heeft geleerd dat je van andermans dieren afblijft. Dat vind ik heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:10

Ik was vandaag bijna van de trap gevallen. Gelukkig net niet, had zomaar een bot kunnen breken!

Purny, niet meer zomaar een onbekende hond benaderen hoe lief de kraaloogjes ook lijken. Daarbij uberhaupt niet onbekende dieren gewoon benaderen en aaien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:11

Voor de laatste keer: ik liep langs de hond heen en niet op hem af. Begin nu wel een beetje moe te worden van de verantwoording die ik schijnbaar moet afleggen ipv iemand die z'n hond niet fatsoenlijk op heeft gevoed.
Laatst bijgewerkt door purny op 18-08-17 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:12

Jaja langslopen ook goed. Die hond ziet jou aankomen en ervaart dit dus als benadert worden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:12

Nu ga ik echt stoppen met verdere discussie :)

@purny, als ik jou was zou ik de volgende keer een melding maken over de hond. Ik snap goed dat je geschrokken bent. Zoals je kan lezen zijn de meningen verdeeld, maar een dier mag volgens de wet geen schade brengen aan anderen... Dus in dit geval heb je gewoon gelijk dat dit niet zou moeten kunnen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:13

purny schreef:
Voor de laatste keer: ik liep langs.

Wat is dan jouw definitie van "dag zeggen" als het om een ontmoeting met een jou onbekende hond gaat?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:14

je kan gewoon langslopen, het pad wat je al bewandelde langs de hond en gewoon "dag hondje" roepen zonder verder aanstalten te maken om erop af te gaan.

Het kan natuurlijk altijd anders ervaren worden door het hondje :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:16

Je kwam er te dichtbij, want hij kon je grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:17

Volgens mij begrijp je me niet.

Een hond, die ergens vast staat, die daar rustig zit kan onmogelijk ruiken dat je een goed mens bent. Jij (purny) loopt op het diertje af zonder bijbedoelingen, het diertje schrikt wellicht omdat er A op hem wordt afgelopen en B er begint een volslagen onbekend persoon tegen 'm aan te praten. Hij kan jou gezien hebben als gevaar.

En wat Renee zegt. Je zegt zelf dat zn tandjes in je schoen zaten. Hoe dichtbij was je dan wel niet? Behoorlijk in z'n aura denk ik.

Zie het als een les voor de volgende keer. :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:19

_Reneee schreef:
Je kwam er te dichtbij, want hij kon je grijpen.

Die hond had er zonder begeleiding niet te zitten. Is niet dat de hond in de auto zat en ts met de hand door het raampje de hond even ging begroeten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:20

Ik liep langs de hond richting de winkel en zei alleen hallo tegen de hond.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat dit een verhoor aan het worden is...
En trouwens moet ik ruiken hoe lang een hondenlijn is?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:20

Voor het gemak gaat iedereen er maar vanuit dat de hond kort vastgebonden is? Ik zie vaak vooral lijnen van zo'n 1,5 meter, ook ongeveer de breedte van de entree van de winkel. Zal vast ook te dichtbij zijn, maar ja, ik wil toch ook graag mijn boodschappen doen. Dus ja, zo dichtbij loop ik regelmatig langs een hond.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:27

Mijn huidige hond zet ik niet vast voor een winkel zonder dat ik er bij ben (friettent soms wel, maar dan zit ie er pal voor en sta ik achterstvoren af te rekenen. Ze is lief, maar 1 op de 100 mensen vind ze om voor mij niet zichtbare redenen, NIET leuk. En gokje, die zal ze ook bijten denk ik als ze de kans zou krijgen. Dus zit ze niet alleen bij een winkel. Mijn vorige hond zat wel voor winkels vast of aan de auto, die deed dat echt niet, die ervoor ook niet.
Vind het zaak van de eigenaar om geen honden vast te zetten die allicht hap kunnen zeggen, kind kan er ook zo op af lopen en in gezicht oid gebeten worden.

Zelf loop ik altijd langs een hond op zo'n afstand (even riem lengte inschatten) dat ie me echt niet kan pakken en zeg niets tegen ze en kijk ze ook niet aan. Vreemde honden moet je negeren, maar die is al wel gelandt denk ik ondertussen na 4 pagina's.

Blijft echter dat een happer niet vast hoort te zitten zonder toezicht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:28

Het klopt in ieder geval niet dat een hond in je broek blijft hangen.
Zo'n hondje moet gewoon niet zonder baas in het openbaar zijn. Daarnaast vraag ik me af waar de hond op gereageerd heeft het aankijken of het geluid. Zo toch erg zijn als je je buurvrouw ziet lopen en roept "hé buurvrouw" en je dan een hond aan je broek hebt hangen. Mijn hond heeft het ook niet op vreemde en zou ook zomaar kunnen happen als er iemand op hem afkomt en hij kan niet weg. Maar dat doe je je hond gewoon niet aan als je dat weet.

Je weet als je hem bij een winkel vast bindt er allerlei mensen lang komen en dan kan je wel vinden dat mensen 2 meter om je hond heen moeten. Maar ieder weldenkend mens weet dat het niet gaat gebeuren. En dat de kans ook best aanwezig is dat iemand je hond gaat aanraken. Hoort dat? Nee, maar goed je laat hem zelf zonder toezicht zitten kan dus ook niet corrigeren zowel de mens als de hond.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:38

_Dominique schreef:
Volgens mij begrijp je me niet.

Een hond, die ergens vast staat, die daar rustig zit kan onmogelijk ruiken dat je een goed mens bent. Jij (purny) loopt op het diertje af zonder bijbedoelingen, het diertje schrikt wellicht omdat er A op hem wordt afgelopen en B er begint een volslagen onbekend persoon tegen 'm aan te praten. Hij kan jou gezien hebben als gevaar.

En wat Renee zegt. Je zegt zelf dat zn tandjes in je schoen zaten. Hoe dichtbij was je dan wel niet? Behoorlijk in z'n aura denk ik.

Zie het als een les voor de volgende keer. :)

Moeten we dan allemaal een omweg gaan maken omdat iemand besluit zijn hond vast te binden voor de winkel? En god mag ook weten hoe lang die lijn was. Je heb ook van die losse lijnen, daar kan je al behoorlijk ver met gaan voor de hond. Als een hond vast zit voor de winkel, dan ga ik er vanuit dat die hond opgevoed is en dat ik kan voorbijgaan naast die hond. Al dan niet of ik iets zeg. Ook is er niet altijd de plek om de hond om heel veel afstand te kruisen. Er zijn winkels hier in de buurt waar de hond op de stoep zit en je moet zelf ook over de stoep, die is dan 2m breed (als het dat al is want je kan met moeite 2 mensen kruisen). Dan ga ik mij niet op de baan begeven voor die hond. Als eigenaar heb je verantwoordelijk als je met je hond openbaar komt, en als jij die graag achterlaat voor de winkel mag je, maar dan zorgen dat hij wat deftig kan zitten zonder uit te halen

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:57

Het is mij niet duidelijk of je ontwijkruimte had of niet.
Zowel dan vind ik het gevalletje eigen schuld zo niet dan had de hond niet door het baasje in een loopruimte gezet moeten worden...simpel zat toch?
1 van mijn honden zit ook wel eens bij de winkel (achteraf) en nog presteerde mensen om te gaan aaien of gedag te zeggen maar ding beet.
Heb uiteindelijk maar een niet aaien tuig aangeschaft want kinderen opvoeden en van onbekende honden afblijven is tegenwoordig te moeilijk.
Laatst bijgewerkt door NoGo op 18-08-17 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:01

Misschien is het hondje normaliter heel aardig en haalt niet uit, maar is het net getreiterd door iemand . Tja dan is de volgende de klos!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:04

Omg. Het is toch van de zotte dat iemand die langs een hond loopt eigenlijk nog de schuld krijgt dat dat kreng in haar broek hangt.

Bij ons in het dorp staan ze ook. Vaak moet je er vlak langs om de winkel in te komen. Als een hond dasr niet tegen kan hoort hij daar niet te zitten.

Uberhaupt belachelijk om je hond te laten zitten als je zelf naar binnen gaat. Je hoort de meest erge verhalen tegenwoordig :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:06

simongek schreef:
Omg. Het is toch van de zotte dat iemand die langs een hond loopt eigenlijk nog de schuld krijgt dat dat kreng in haar broek hangt.

Bij ons in het dorp staan ze ook. Vaak moet je er vlak langs om de winkel in te komen. Als een hond dasr niet tegen kan hoort hij daar niet te zitten.

Uberhaupt belachelijk om je hond te laten zitten als je zelf naar binnen gaat. Je hoort de meest erge verhalen tegenwoordig :j

Doet me ook altijd afvragen wie beslist heeft om de honden ook vlak naast de ingang te hangen..

Maar inderdaad, ga toch niet winkelen met die beestjes. Ik denk niet dat veel honden het leuk vinden om daar te hangen, en wat je de dag van vandaag inderdaad hoort is te eng om je hond nog te laten zitten daar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:15

fannetje schreef:
@ c_alsemgeest het komt van oorsprong uit Zweden begrijp ik, maar verder weet ik niet.
En idd je hebt tegenwoordig van de gele botjes en dergelijke.
Maar zelf onder hondenbezitters is dit niet altijd bekend, best jammer.

kiwiwitje schreef:
Even inbreken, Fannetje, alleen lintje. Gele riem telt daarvoor niet. Net als een geel tuigje of gele halsband. Alleen een lintje, of zoals aangegeven op de laatste link.
https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... st-vragen/
http://bumo.nu/gelehond/
http://www.aaieneerstvragen.nl/

Citaat:'' Mocht je een hond zien met een geel doek of een gele lint om zijn nek, of een gele lint aan zijn riem of tuigje, hou er alsjeblieft rekening mee dat dit een hond is die afstand nodig heeft van andere honden.''

Nu zie ik niet waar je bij Bumo dat lintje kan bestellen? Of ik kijk scheel?
Dit is een andere optie:
http://www.yellowalertbone.com/

Mocht je het gele lintje willen gaan gebruiken, deel dan eens flyers uit in de buurt, plak ze op lantaarnpalen, in supermarkten en dergelijke, en ook eens bij de (plaatselijke) dierenarts.