Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:37

Zit de hond nou wel of niet aan de lijn vast? Dat kan ik niet uit je verhaal opmaken of lees ik er over heen?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 18:08

Hij zit aan de lijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:58

Maar.. waar maak je je dan druk om? Eigenaar houdt de hond aan de lijn, jij fietst er met een boog omheen, wat kan er mis gaan?

Of denk ik nu te makkelijk.... ik vind persoonlijk dat je het wat groot maakt.

Liep die nou los is het een ander verhaal.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:10

PanamaD jij denkt te makkelijk.. Hij kan ook een keer los schieten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:51

PanamaD schreef:
Maar.. waar maak je je dan druk om? Eigenaar houdt de hond aan de lijn, jij fietst er met een boog omheen, wat kan er mis gaan?

Of denk ik nu te makkelijk.... ik vind persoonlijk dat je het wat groot maakt.

Liep die nou los is het een ander verhaal.

Nou die hond zat wel aan de lijn maar ja hij kwam wel gevaarlijk dicht bij mij. Ik denk dat het echt maar een paar centimeter scheelde. Terwijl ik zo ver mogelijk aan de kant ging fietsen. Want ik weet hoe die hond altijd reageert. En hij kan idd zich zelf los trekken. Ja dan ben je niet blij. Er zullen ook mensen zijn die de hond niet kennen en fietsen of lopen dichter langs hem en dan pakt hij ze misschien met gemak.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:54

Cayenne schreef:
Is een straatje omfietsen geen mogelijkheid?

Sorry? Je gaat toch niet een straat om fietsen omdat iemand mogelijk zijn hond niet onder controle heeft? Misschien is hij inderdaad geschrokken maar ook dan mag een hond niet aanvallen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 20:11

Dobel schreef:
Cayenne schreef:
Is een straatje omfietsen geen mogelijkheid?

Sorry? Je gaat toch niet een straat om fietsen omdat iemand mogelijk zijn hond niet onder controle heeft? Misschien is hij inderdaad geschrokken maar ook dan mag een hond niet aanvallen.

Hij is niet geschrokken. Hij valt altijd aan vanaf welke kant je ook komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:21

Wat een poedersuiker beest vind ik dan. Snap dat je geschrokken bent en zou maar ver uit de buurt blijven voor je eigen veiligheid

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:29

justahorse schreef:
GabberGill schreef:
Klopt zeker wat je zegt. Heb toen alleen allws uitvoerig met deze mensen besproken hoe en wanneer er wat gedaan wordt. Dit ia als er meerdere negatieve meldingen over een hond komen. Daarbij valt deze rottweiler nu ook onder de HR honden en kan hem wel opgelegd worden dat de hond gemuilkorfd wordt. Als er genoeg meldingen komen, maar er is geen letsel gaan ze er ook wel wat aan doen. Met dit soort dingen nemen ze geen risico.

Nu is het de ts die langs fietst en nadenkt over wat de hond kan doen. Dalijk is het een kind.

De rottweiler valt enkel onder HR hond als deze geen stamboom bezit!

Wat is een HR hond? Mijn rottweiler heeft geen stamboom. Maar om die gevaarlijk te noemen...
Afbeelding

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:39

Wat voor een logica is het dat een rottweiler met stamboom geen hr hond is trouwens? Wij hebben 2 kruizingen en ik snap dat hele HR gedoe eigenlijk helemaal niet, laat eigenaren en honden een test afleggen ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:47

Rottweilers met stamboom worden doorgaans gefokt op karakter, zonder stamboom is dat maar gissen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:54

Ik heb de topic gelezen en kan het niet laten om te reageren je topic zegt het al "bijna" aangevallen .... en ik weet dat deze hond agressief is... >;) ben je een gedragsdeskundige of helderziend? Dan kan je daar een oordeel over geven anders is dit een racistische opmerking... dat is hetzelfde dat je een "getinte" persoon bij een fiets zie rommelen en meteen denkt dat ze deze gaan stelen terwijl deze persoon net zo goed z'n fietssleutel kwijt kan zijn.
Dat een hond uitvalt is in de "meeste" gevallen niet eens agressie maar onzekerheid... En een hond wat aangelijnd zit wilt ook weleens z'n baasje beschermen dus zo gek vind ik het niet ... als je achter een paard loopt en deze legt de oren plat betekend dit dat het een "vals" paard is??
En ja IK heb een rottweiler en JA ik ben een gedragsdeskundige. (Ik werk al een aantal jaar samen met de gemeente om te bekijken of honden die WEL gebeten hebben daadwerkelijk een stempel "agressief" krijgen)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:58

Je hoeft geen gedrags deskundige te zijn om te zien of een hond agressief is :+ Met een beetje hondenkennis zie je dat wel.

Kabayo: Google maar is HR hond..

Echt belachelijk dat ze dat met stamboom ineens niet zijn dan :=

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:37

Dat hele hr hond is nog geen wet, dus die hele discussie klopt gewoon niet. Er moet nog over gesproken worden in de kamer...

Helaas kan je niet meer doen dan langs de eigenaar gaan of iedere keer even aangeven dat je langs komt fietsen. Misschien heeft de hond je wel gezien, maar de eigenaar niet. Als de eigenaar je toen toch heeft gezien op het laatste moment kan hij net even aangespannen hebben met zijn arm en een hele gevoelige hond reageert dan op de spanning van de baas.

Of de baas heeft je echt niet gezien en hond reageert op eigen initiatief verkeerd. Tja, in beide gevallen is even bellen het besten. Kan de eigenaar rustig de tijd nemen de hond kort bij zich te nemen of even te laten zitten of wat hij ook wilt doen om de hond onder controle te houden.

Meteen muilkorf om, want de lijn kan breken is een vreemde. Of rij je ook altijd met dubbele teugel, want de teugel kan breken?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:52

Maakt niet uit hoe de TS het interpreteert en of ze een honden deskundige is... 99% van de bevolking is geen gedragsdeskundige en de meesten zullen zich bedreigd voelen in deze situatie.
Feit dat het een Rottweiler of HR hond is maakt geen zak uit. Elke hond die de fysieke kracht heeft om een mens ernstig te verwonden (en dat kan ook the good old Labrador zijn) en dreigend op een persoon afkomt (uit agressie, angst of whatever) is naar mijn mening een hond die je als baas wel onder controle moet hebben.
Op de weg zijn nu eenmaal fietsers, wandelaars, recreanten... Lijn hem korter aan en als hij daadwerkelijk hapt dan muilkorf hem.

Als een getinte man met een fiets rommelt trek ik net zo hard mijn wenkbrauw op als wanneer een blank iemand met een fiets rammelt. Als een persoon, welke tint dan ook, met een wapen op mij afkomt zal ik altijd schrik hebben. Zo heeft een hond zijn tanden als wapen.

Ik snap werkelijk niet dat mensen goedpraten dat een hond dit gedrag kan vertonen. En nee, het ligt niet aan de hond maar aan de baas die dit gedrag laat gebeuren. Heeft niks met powerbreeds te maken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:15

Wat ik vooral raar vind.. Is dat als er mensen zijn die zich zo druk maken, heel zeker weten dat de hond vals is, een gevaar voor kinderen etc etc... Is dat er niet gewoon verhaal wordt gehaald bij de eigenaar?

Het lijkt mij de eerste stap, en als daar niks uitkomt ja dan snap ik dat je een topic opent op een forum.

Dus TS, praat met de eigenaar, wellicht doet hij de hond in het vervolg gewoon een muilkorf om en hoef je niet bang te zijn om gebeten te worden.
Doet hij dat niet, kun je vast wat buren overhalen om samen een melding te maken als de hond echt zo vals is als jij beschrijft.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:36

nikilover schreef:
Wat ik vooral raar vind.. Is dat als er mensen zijn die zich zo druk maken, heel zeker weten dat de hond vals is, een gevaar voor kinderen etc etc... Is dat er niet gewoon verhaal wordt gehaald bij de eigenaar?

Het lijkt mij de eerste stap, en als daar niks uitkomt ja dan snap ik dat je een topic opent op een forum.

Dus TS, praat met de eigenaar, wellicht doet hij de hond in het vervolg gewoon een muilkorf om en hoef je niet bang te zijn om gebeten te worden.
Doet hij dat niet, kun je vast wat buren overhalen om samen een melding te maken als de hond echt zo vals is als jij beschrijft.

Ook mee eens :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 05:18

Booooo schreef:

Ben jij nu serieus? Of is dit sarcastisch bedoeld?
Als dit serieus is, is dit wel het domste antwoord bij uitstek in dit ganse verhaal! *\o/*
Elke hond kan ooit enes losschieten, elke auto kan ooit eens iemand doodrijden, elk geweer kan ooit iemand vermoorden, elke vork kan ooit iemands oog uitprikken... wat voor dooddoener zeg -O-

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:38

Little_Gift schreef:
Booooo schreef:

Als dit serieus is, is dit wel het domste antwoord bij uitstek in dit ganse verhaal! *\o/*
Elke hond kan ooit enes losschieten, elke auto kan ooit eens iemand doodrijden, elk geweer kan ooit iemand vermoorden, elke vork kan ooit iemands oog uitprikken... wat voor dooddoener zeg -O-

Achja noem mij dom.. Jij stond 2 maanden geleden geen gestoord beest van jouw hond af te halen die hem zonder enige aanleiding aanviel. Als je weet dat je hond zo is neem je maatregelen, als hij dus los schiet heb je wel een probleem. Met muilkorf is er dan een stuk minder schade.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:42

Maar wie zegt dat de hond een gevaar is als
die los schiet? Daarbij kan het beste zijn dat de hond een keer een nare ervaring heeft gehad met een fietser. Mensen zaaien echt paniek om niks, als we meldingen moeten gaan doen van alle honden die een keer uitvallen dan heeft de politie een dagtaak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:08

Soms snap ik eigenaren niet. Waarom risico's nemen met zo'n hond? Mijn puber benaderd andere honden verre van leuk. Hij is erg onzeker en heeft ontdekt dat hij als vol op de andere hond af vliegt en in de nek gaat hangen en schudden dat de ander dan ook bang wordt en voelt zicb daar heel wat bij. Wordt hij terug gecorrigeerd dan vliegt hij gauw weg en blijft weg.

Zodra ik dit gedrag door had heb ik muilkorf aan geschaft. Immers waarom wachten of dit ooit fout gaat? Volgende week begint officiële training om onder begeleiding te trainen oa hier op en ben zelf uiteraard ook druk bezig. Zie al vooruitgang!! Nadeel is wel hij is absoluut niet vals maar met korf iedereen bang is van hem en ik 100x uit moet leggen waarom dat ding om. Ik heb een roedel van 6. Heb er 2 bij die hem graag gaan plagen als hij korf om heeft. Is gemakkelijk slachtoffer want kan niets terug doen dus wordt letterlijk onderste boven gelopen (is herder van 34 kg hoor...)
Dus nu dat weer begeleiden of apart uitlaten of of of....

Je blijft altijd wat houden want hij doet ook niets liever dan met bal in bek lopen. Echter veiligheid van vreemde honden gaat boven zijn pleziertjes (die krijgt hij genoeg ik ga ook nu naar bos dan op overzichtelijk stuk lekker alles los want nu is er niemand en mocht er iemand komen dan zie ik dat ruim op tijd) wel altijd korf mee en kan die zo om doen hij vind dat totaal niet erg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:23

Little_Gift schreef:
Booooo schreef:

Mooie voorbeelden, maar die van het geweer is pas een dooddoener. Daar is ie immers voor bedoeld :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:49

Little_Gift schreef:
Booooo schreef:

Van een dom antwoord gesproken... In 2016 zijn er in Belgie bijna 600 mensen omgekomen in het verkeer. Is dit voldoende voor jou?

Losschieten gebeurt maar al te vaak. Of zelfs als de hond niet losraakt kan een volwassen Rotweiler >40kg een volwassen man uit zijn evenwicht brengen en zo nog geraken waar hij wil zijn.
Ik heb mijn hond ooit zien verdwijnen onder een grotere hond, de bijbehorende mevrouw hing nog aan de leiband, maar lag plat op haar buik. Gelukkig had de hond geen slechte bedoelingen, hij wou alleen zeggen dat het 'zijn' straat was. Haar zoon had het zien gebeuren, is onmiddellijk de hond komen wegtrekken, ik heb mevrouw overeind geholpen en iedereen is er met de schrik vanaf gekomen. Hetzelfde met een agressieve hond wil je niet meemaken.

Een leiband is écht geen garantie, een muilkorf is al heel wat veiliger.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:13

Over riemen gesproken ik denk dat niemand wil weten hoe enorm veel riemen en halsbanden op jaarbasis breken!! Velen kijken gek op als ze horen dat een tuig 50 euro kost wat het kan voor 5 euro ook...

Hoeveel pups en jonge honden of nog gekker grote volwassen honden ik zie lopen aan banden en lijnen van de action en de big bazar ed is niet normaal!!! Geloof mij maar die kwaliteit is slecht!!! Kan niet anders ook he voor die paar euro... een goede musketon kost al 2.50 euro ;)

Ik snap dat niet. Vaak heeft men paar honderd euro over voor de aanschaf van een hond maar paar tientjes voor veilig en betrouwbaar materiaal kan er vaak weer niet vanaf....

Vertrouw nooit op de kwaliteit van de gemiddelde lijn dus

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:30

dierenfan schreef:
Soms snap ik eigenaren niet. Waarom risico's nemen met zo'n hond? Mijn puber benaderd andere honden verre van leuk. Hij is erg onzeker en heeft ontdekt dat hij als vol op de andere hond af vliegt en in de nek gaat hangen en schudden dat de ander dan ook bang wordt en voelt zicb daar heel wat bij. Wordt hij terug gecorrigeerd dan vliegt hij gauw weg en blijft weg.

Zodra ik dit gedrag door had heb ik muilkorf aan geschaft. Immers waarom wachten of dit ooit fout gaat? Volgende week begint officiële training om onder begeleiding te trainen oa hier op en ben zelf uiteraard ook druk bezig. Zie al vooruitgang!! Nadeel is wel hij is absoluut niet vals maar met korf iedereen bang is van hem en ik 100x uit moet leggen waarom dat ding om. Ik heb een roedel van 6. Heb er 2 bij die hem graag gaan plagen als hij korf om heeft. Is gemakkelijk slachtoffer want kan niets terug doen dus wordt letterlijk onderste boven gelopen (is herder van 34 kg hoor...)
Dus nu dat weer begeleiden of apart uitlaten of of of....

Je blijft altijd wat houden want hij doet ook niets liever dan met bal in bek lopen. Echter veiligheid van vreemde honden gaat boven zijn pleziertjes (die krijgt hij genoeg ik ga ook nu naar bos dan op overzichtelijk stuk lekker alles los want nu is er niemand en mocht er iemand komen dan zie ik dat ruim op tijd) wel altijd korf mee en kan die zo om doen hij vind dat totaal niet erg.

Wauw respect voor jou en je handelen. Mijn hond is ene die zich door jouw hond zou laten domineren dus als zo'n situatie zich zou voordoen zouden we beide slecht af zijn: jouw hond voelt zich sterker, die van mij een negatieve ervaring rijker. Voorkomen is beter dan genezen en dan kun je beter in een gecontroleerde omgeving trainen :) Knap dat je de negatieve commentaren erop naast je neer kunt leggen.