Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:01

Casca schreef:
Dus omdat de teven loops kunnen zijn moeten de reuen 24/7 aan de lijn? Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, maar een teveneigenaar kan toch wel die korte tijd van de loopsheid even NIET op het LOSloopgebied komen? Een loopse teef maakt een heel spoor, een reu heeft daar een paar dagen al last van.
Om een reueneigenaar vervolgens aansprakelijk te stellen vind ik al helemaal van de zotte.

Hou allemaal rekening met elkaar, dat hoeft niet alleen van de kant van de reu te komen.

Je bent helemaal van de pot gevallen! _O- Dan had ik wat te doen met twee reuen en drie teven. Onze eigen reu is opgevoed, die weet dat hij een loopse teef netjes moet negeren. Dat kun je gewoon leren.

Dat de meeste reuen eigenaren het te lastig is om de reu op te voeden of in het ergste geval te castreren kan ik niks aan doen.

Maar een reu die mijn loopse teef lastig valt heeft de poppen aan het dansen. Die krijgt gewoon een klap voor zijn harses. Eén van onze teven haalt dan zonder pardon uit, en terecht, van mij mag ze. ;)

TS, als je niet van plan bent om te gaan fokken zou ik een castratie zeker overwegen. Het is prettiger voor de teef, voor jullie en het neemt veel gezondheidsrisico's weg. Uiteraard is de operatie zelf ook altijd een risico, je weet natuurlijk niet hoe het lichaam reageert. Maar ik vind het echt heel fijn. :j

Anoniem

Re: Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:16

Vreselijk he al die honden eigenaren die hun honden los laten lopen waar het geen losloop gebied is..?
Ik vind het ook altijd lastig, wandel dan 3 keer in de week samen met m'n buurvrouw en haar hondje maar met haar hond is het heel belangrijk los = los , vast = vast.. Hoe vaak wij in het park of waar dan ook wel niet mensen tegen komen met los lopende honden, nu heeft zij een makkelijke riem en kan ze die laten vallen als er een hondje op ons af komt maar ik kan me er aardig aan dood ergeren..
Moet ook zeggen dat ik vorig jaar ook contact heb gehad met een meid met een franse bulldog die over mijn been stond te plassen en verder overal op af rende en niet luisterde, castreren vond ze alleen uit den boze. Waarop ik ook zei en wat nou als je een nog niet gesteriliseerd teefje tegen komt en jou hond duikt er op? Dat was dan hun probleem en niet die van haar.. Toen heb ik verder mijn mond maar gehouden :x

Ik vind het opzich jammer dat er niet meer gecontroleerd word kwa losloop gebieden eerlijk gezegd.. Wel of niet losloop is er voor een reden lijkt mij ook, maar dat vind ik trouwens ook over poep opruimen, mijn buurvrouw ruimt alle poepjes op, poepjes nog kleiner dan kattenpoep zo ongeveer..

Maar goed ik dwaal af van de vraag..Ik zou op het moment dat je een loslopende hond tegen komt je hond dichtbij je houden en aan de kant gaan staan, desnoods ga je zo staan dat de reu er niet op kan komen bijvoorbeeld, meestal als jij al aan de kant stapt of je hond korter pakt hebben andere honden eigenaren het wel door (merk ik hier wel vaak iig), zo niet zou ik echt even roepen zou je hem even kunnen aanlijnen? Mijn hond is loops.. Ookal blijkt het een wel gecastreerde reu te zijn ofzo maakt niet uit, als je dan scheel aangekeken word zeg je gewoon ja sorry al meerdere gehad die er op doken het hoeft maar 1 keer verkeerd te gaan en ik zit met een nestje..

En over het er af schoppen, op het moment dat er een op gaat zou ik die hond er ook af schoppen als het nodig is..

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:35

Wij hebben 2 teefjes, 1 wordt gewoon nog loops, de andere heeft geen baarmoeder meer dus dat gaat nogal moeilijk. Ik was laatst aan het lopen in een loslopen gebied toen er een andere hond aan kwam. Die hond sprong op de teef die niet meer loops kan worden en toen ik de baas vriendelijk verzocht zijn hond bij zich te roepen omdat mijn hond daar niet van gediend is begon de beste man tegen mij te schreeuwen dat ik met die hond op moest rotten, als ze loops is hoorde ze niet in het losloop gebied. Dus ik heb toen geantwoord "ehm sorry meneer maar ik weet toch echt zeker dat ze niet loops is... gaat nogal moeilijk zonder baarmoeder en bijbehorende onderdelen" :=
Uit eindelijk liep die man boos verder.

Zulke eigenaren van reuen heb je dus ook nog.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:13

Mijn (jonge) reu luistert prima maar ik zou hem niet terug kunnen roepen als hij een loopse teef ruikt... Hij loopt natuurlijk alleen los in gebieden waar dat toegestaan is. Ik zou graag mijn hond leren loopse teefjes te negeren maar ik zou niet weten hoe haha. Zou best handig zijn tijdens het (aangelijnd) uitlaten.
Als je teef loops is lijkt het me alles behalve verstandig om naar een losloopgebied te gaan.

Maar zoals bij ts, als haar hond aan de lijn zit in een gebied waar aanlijnplicht is, ligt de fout imo bij de eigenaar van de reu.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:29

damian23 schreef:
Een loopse teef mag zelfs bij evenementen het terrein niet op. Paar weken geleden waren er hier schapendrijfeedstrijden en daar was het streng verboden om loopse teven het terrein te laten betreden. Nature calls... dus laat de baas maar roepen :wave:

Bij agility zijn ze gewoon welkom, gelukkig. De loopse teven dan.
Mijn volle reu luistert gewoon als hij een loopse teef ruikt, maar die leeft momenteel ook in huis met een loopse teef ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:56

Casca schreef:
Dus omdat de teven loops kunnen zijn moeten de reuen 24/7 aan de lijn? Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, maar een teveneigenaar kan toch wel die korte tijd van de loopsheid even NIET op het LOSloopgebied komen? Een loopse teef maakt een heel spoor, een reu heeft daar een paar dagen al last van.
Om een reueneigenaar vervolgens aansprakelijk te stellen vind ik al helemaal van de zotte.

Hou allemaal rekening met elkaar, dat hoeft niet alleen van de kant van de reu te komen.

Ts schrijfy duidelijk niet in losloopgebieden te lopen, maar op plekken te lopen waar honden niet los mogen te lopen en dan reuen tegen te komen die loslopen en haar teef bespringen...

Ik ben met mijn loopse teef ook niet in losloopgebieden geweest en als ik op plekken loop met mijn loopse teef waar een aanlijnplicht geldt wordt op zijn zacht gezegt ook niet blij als een reu die niet onder controle is mijn teef bespringt en dan een 'grote' mond krijg van de eigenaat als ik er iets van zeg.
Kreeg zelf te horen dat mijn loopse teef naar 3 weken thuis moest blijven en de tuin haar behoefte doen, was ze de reu eigenaar ( die nooit een riem mee heeft en hier mogen honden niet los in de woonwijk) ook niet tot last... dat gesprek eindigte niet gezellig...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:12

Palmera schreef:
Zolang de teef graag wil gaat het niet om verkrachting. Dus doe alsjeblieft niet zo dramatisch.
Als de teef niet wil springt de reu er doorgaans niet op.

Doodbijten? Waar haal je die vandaan? :)

Pardon? Een hond gaat niet zelf bepalen of er aan puppy's begonnen word. Als ik niet wil dat mijn hond besprongen word, om wat voor reden dan ook word ie er door mij ook zeer zeker vanaf getrapt. Zeker als baasje niet mee wil werken om haar hond weer bij de mijne weg te halen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:34

kiwiwitje schreef:
Palmera schreef:
Zolang de teef graag wil gaat het niet om verkrachting. Dus doe alsjeblieft niet zo dramatisch.
Als de teef niet wil springt de reu er doorgaans niet op.

Doodbijten? Waar haal je die vandaan? :)

Pardon? Een hond gaat niet zelf bepalen of er aan puppy's begonnen word. Als ik niet wil dat mijn hond besprongen word, om wat voor reden dan ook word ie er door mij ook zeer zeker vanaf getrapt. Zeker als baasje niet mee wil werken om haar hond weer bij de mijne weg te halen.

Uitstekend. Maar de term verkrachting is hier nog steeds niet op zijn plaats.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:37

Ja verkrachting is misschien wat overdreven maar over het niet willen en toch gedekt worden betekend niet dat baasje het maar moet pikken omdat de hondjes het prima vinden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:45

Ik heb een volle reu en die loopt gewoon los bij mij in een gebied waar dit mag en ik maak vaak mee dat er mensen met aangelijnde hondjes lopen die loops zijn.
Ik reageer altijd direct maar stel dat t fout gaat voel ik me niet verantwoordelijk.
Maar in een aangelijnd gebied zou ik dat wel hebben als hij los zou lopen.
Moet ook bekennen dat ik veel eigenaren ernstig laks vind hier met reageren als hun teef loops is dan zie ik t door mn reu maar niet door de eigenaar.
Mijn teef is ook pas laat geholpen (3,5jaar) maar gelukkig nooit fout gegaan maar ze liep indd ook altijd vast en niet in losloop gebieden en gaf t vaak optijd aan passerende eigenaren waarvan ik wist dat t volle reuen waren.

Maar of je ze echt aansprakelijk zou kunnen stellen geen idee.
Het blijft lastig voor beide partijen zelfs als ze wel aangelijnd lopen want je kan je reu nog zo goed opvoeden als ze dagen weer niet eten door een loopse teef is het ook vervelend.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:50

Eens een heel andere mening: Ik blijf gewoon thuis van wandelen met mijn loopse teven... Ik pak het risico gewoon niet. Heel eenvoudig. Die paar weken op een jaar kunnen ze gerust overleven met wat in de tuin lopen en daar wat balletjes vangen ofzo.

Wat iemand anders doet met zijn loopse teef maakt mij niet uit. Daar vel ik geen oordeel over.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:00

Waarom geen kuisheidsgordel?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:10

Waarom wel?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 00:18

Suzzy_3 schreef:
Eens een heel andere mening: Ik blijf gewoon thuis van wandelen met mijn loopse teven... Ik pak het risico gewoon niet. Heel eenvoudig. Die paar weken op een jaar kunnen ze gerust overleven met wat in de tuin lopen en daar wat balletjes vangen ofzo.

Wat iemand anders doet met zijn loopse teef maakt mij niet uit. Daar vel ik geen oordeel over.

Daar redt de mijne het echt niet mee. Ik wandel gewoon en het gebeurd gewoon niet dat een reu erop klimt. Daar ben ik nl altijd zelf nog bij :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 02:01

We hebben ons teefje pas laten helpen en reutje was al geholpen, maar hiervoor ook teefjes gehad.

Ik bleef echt weken weg van losloop gebieden en ging naar andere plekken, deed spelletjes in de tuin etc. Mijn BOrder Collie was gelukkig zo arrogant dat ze niks van reutjes moest hebben en heb ik leren zitten als ze bij haar kwamen. Dat heeft wel altijd gewerkt.

Het hele idee van losloop gebieden en aangelijnde, vind ik wel een probleem. Steeds vaker lees ik dat mensen willen pleiten om loslopen te verbieden en dat staat me echt tegen.

Hier is ene kleine hei altijd losloop gebied, maar is wel regelmatig gedoe met honden. Ook omdat het achter een woonwijk ligt en men aangelijnd loopt en honden los laat door elkaar heen.

In onze woonwijk is het aangelijnd en vind ik ook echt dat alles aangelijnd moet. 1 man houdt zich er niet aan en laat zn honden altijd los op dit woonerf. Plassen en poepen ook overal en bij iedereen. Is er al 100x op aangesproken en dan let hij 1x op. Verder niet veel loslopende honden.

Na 16uur is de grote hei losloop gebied en daar gaan we eind van de dag, in de avond dan ook speciaal naartoe. Onze hondjes gaan helemaal los en dat mag daar. Ik vind het zelf dan wel bloed irritant dat mensen er komen met aangelijnde honden. Niet eens dat ze aangelijnd zijn, maar ik van veraf maar moet zien dat dit zo is en ook mijn honden moet beperken in hun beweeg vrijheid, waar dat juist daar geschikt is.
Ik kwam een keer een gezin tegen die hun hond echt niet aankon en tegen mij begon tekeer te gaan, maar ze gingen gewoon een stukje die kant op en kwamen netjes terug.
Met loslopende honden verder daar nooit problemen.
O, ja laatst lijnde mensen hun hond aan toen die van ons eraan kwamen en trokken hun hond naar zich toe. Daar kwam even wat geblaf van.

Op de kleine hei is veel meer gedoe. Heb daar ook vaak gereden met de paarden en ook een keer flink uitgescholden, terwijl de hond van een stel achter mij aan kwam.......Had al keer stil gestaan zodat ze hem konden terugroepen, maar toen ik weer wegliep kwam hij weer en dat was dan mijn schuld. Had allerlei ziekte's en beroepen volgens hun.

Een broekje aan doen kan toch niet? Hoe moet ze dan plassen?

Ons teefje is nu geholpen en gaat goed. Maar een teefje kan iets feller worden. Wat laatst iemand zei, is dat ze een teefje had opgevangen en meteen had laten helpen na eerste loopsheid die ze mee maakte. Was na 3 maanden geloof ik.......Die had erge spijt en had liever de honden wat beter leren kennen en meer ermee willen trainen, omdat ze precies in die wen fase nu toch behoorlijk is verandert.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 04:07

Oh van mij mogen ze losloopgebieden ook afschaffen. Veel te veel mensen maken er misbruik van. Maar tegenwoordig maakt het niet meer uit waar je wandelt. In aanlijnplicht gebieden lopen ze los en gedragen ze zich niet, in losloopveldjes lopen ze los en gedragen ze zich niet. En met ze bedoel ik zowel baasje als hond helaas. En ja er lopen ook wel mensen met fatsoen tussen en die niet het idee hebben dat de hele wereld van hun is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 04:37

Machie schreef:
Suzzy_3 schreef:

Daar redt de mijne het echt niet mee. Ik wandel gewoon en het gebeurd gewoon niet dat een reu erop klimt. Daar ben ik nl altijd zelf nog bij :)

De mijne ook niet. Die springt dan tegen het plafond van energie.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het reuen kan worden aangeleerd om een loopse teef te negeren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 06:23

cinniz123 schreef:
Ik heb een volle reu en die loopt gewoon los bij mij in een gebied waar dit mag en ik maak vaak mee dat er mensen met aangelijnde hondjes lopen die loops zijn.
Ik reageer altijd direct maar stel dat t fout gaat voel ik me niet verantwoordelijk.
Moet ook bekennen dat ik veel eigenaren ernstig laks vind hier met reageren als hun teef loops is dan zie ik t door mn reu maar niet door de eigenaar.
Mijn teef is ook pas laat geholpen (3,5jaar) maar gelukkig nooit fout gegaan maar ze liep indd ook altijd vast en niet in losloop gebieden en gaf t vaak optijd aan passerende eigenaren waarvan ik wist dat t volle reuen waren.

Het blijft lastig voor beide partijen zelfs als ze wel aangelijnd lopen want je kan je reu nog zo goed opvoeden als ze dagen weer niet eten door een loopse teef is het ook vervelend.

Jij bent wel degelijk verantwoordelijk, jij hebt je hond niet onder appèl.

Ik kan toch ook niet zeggen als mijn hond eens iemand bijt, "ik voel me niet verantwoordelijk."?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 06:25

Cayenne schreef:
Machie schreef:

De mijne ook niet. Die springt dan tegen het plafond van energie.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het reuen kan worden aangeleerd om een loopse teef te negeren?

Gaat eigenlijk vrij makkelijk. Die van ons kennen het commando "negeer". Dat is in het begin iets moeilijker dan nu, maar ze worden er goed voor beloond. Ik leer het overigens ook mijn teven, zelf heb ik een teef die aan de riem ook niet graag benaderd wordt. D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 07:58

Mijn teefje is ook altijd de dupe van reuen, ook als ze niet loops is ruikt ze ontzettend lekker en daardoor moet ik dikwijls een reu blokkeren of van haar aftrekken. Mijn vorige, gecastreerde teef had hetzelfde trouwens.

Ik vind dat iedereen zijn hond onder controle moet hebben of zo snel mogelijk moet zien te krijgen als het even uit de hand dreigt te lopen. Ik snap best dat het voor de reu verleidelijk is, maar als je als eigenaar zoiets ziet gebeuren kom dan wel direct in actie. Dat laatste gebeurd helaas niet altijd.

Uiteraard vermijd ik andere honden en losloop gebieden als mijn teefje loops is en als ik een andere hond tegen kom roep ik ook direct tegen de eigenaar dat ze loops is. Meestal gaat dat dan wel goed. Soms duurt het even voordat de reu weer gevangen is en moet ik mijn teefje dan even op d'r kont zetten tegen mijn benen aan zodat de reu er gewoon niet bij kan. Soms is het wel een geworstel met grote honden, maar ja.. Als iedereen nog gewoon meewerkt en zijn stukje verantwoording neemt dan is het altijd wel op te lossen. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:22

KimD schreef:
cinniz123 schreef:

Ik kan toch ook niet zeggen als mijn hond eens iemand bijt, "ik voel me niet verantwoordelijk."?

Misschien moet je dan wel het hele stukje citeren.
Als iemand met zn loopse teef een losloopgebied in loopt die loops is vraag je zelf om moeilijkheden.
Die van mij luisterd prima maar als er een loopse teef naderd die er even voor gaat staan nemen zn hormonen toch de overhand.
Nou is t nog nooit gebeurd en reageert hij altijd direct als ik hem waarschuw maar indd mocht het fout gaan voel ik me indd op die manier niet verantwoordelijk.

En bijten tja ligt geheel aan de situatie daar ga ik niet over ordelen want heb dat nog nooit aan de hand gehad.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:24

KimD schreef:
cinniz123 schreef:

Een hond die om 1 of andere reden vast moet hoort niet in een losloopgebied.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:44

Ik ben het met de algemene strekking van wat er gezegd wordt eens: buiten het losloopgebied vind ik het de verantwoordelijkheid van degenen die hun hond daar toch loslaten. Binnen losloopgebied met een loopse teef vind ik het wel eigen risico.

Neemt niet weg dat ik dit al eens heb gedaan (wel aangelijnd ) en dat ging prima. Als je goed oplet en je teef laat gaan zitten als er een andere hond aankomt zit ie er niet zomaar op.

Overigens zie ik vaker aangelijnde honden op de loslooproute en dan lijn ik de honden die ik bij heb ook eventjes aan om te passeren.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:08

Het is eigenlijk heel simpel,

TS komt niet in een losloopgebied terwijl de teef loops is.
Dus alles wat losloop in een gebied met lijnplicht zit niet goed... Reu, teef maakt niet uit. als je graag je hond los wil laten lopen, dan ga je naar een losloop gebied.

Dus ik vind het te gek voor woorden dat TS de reuen van haar teefje af moet trekken omdat de eigenaar te laat is. Ik gaf de eigenaar nog een snauw na hoor.

Mijn hond is verre van vriendelijk naar andere honden en loopt ook nooit los. Dus ik kom absoluut niet in een losloop gebied. Wat ik dan wel verwacht in een gebied met lijnplicht is dat mensen zich daaraan houden. Of hun hond direct aanlijnen. Ook dit is vaak niet het geval. Waardoor mijn hond standaard gemuilkorfd (wel een fijne met genoeg ruimte) mee het bos in gaat mét lijnplicht. Nu is dit een hele andere discussie, maar het is te vergelijken qua wel of niet aanlijnen.

TS, ik denk dat je weinig kunt doen, buiten het roepen dat ze loops is. Veel mensen blijven toch eigenwijs :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:13

Loslopen in een losloopgebied is geen verplichting mensen, noch is het een recht. Het is een gebied waar het verbod opgeheven is en waar je hond, als je de hond onder controle hebt, los mag lopen.

Natuurlijk is het niet handig om daar te gaan lopen met een agressieve hond of met een loopse teef of een zeer kwetsbare hond, want het kan altijd een keer gebeuren dat een hond toch niet luistert, maar honden die niet luisteren horen niet los. Ik heb er 1 die in de meeste (gedeeltes van) losloopgebieden niet los loopt. Het is een autojager op zicht en gehoor en hoewel het wel beter gaat, kan ze dus alsnog vaak niet los. Maar wel lekker spelen aan de 10m lijn en dat kan buiten losloopgebieden vaak ook niet goed. Daarnaast loopt haar zusje wel los en soms heb ik kleine Boris ook mee en die loopt ook los. Wel kan het zijn dat ik ze bij me roep omdat ik een hond zie die ik niet vertrouw, danwel omdat ik denk dat hij wil knokken, danwel omdat ik denk dat hij te lomp is. Dan verwacht ik wel dat de eigenaren hun hond ook terugroepen of zorgen dat ze niet bij mijn honden komen.