hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:50

bcd94 schreef:
Sclimpre schreef:
Loopband of fietsen zou ik zeker niet doen. Veel te veel risico op blessures of overbelasting want een loopband of fietsen is altijd een wat geforceerde manier van bewegen. Bedenk dat het lichaam van je hond al heel hard heeft moeten 'werken' om zoveel te veranderen. Mogelijks zijn zijn pezen en ligamenten nog niet zo stevig als van een andere hond omdat hij in het asiel waarschijnlijk onvoldoende beweging gehad heeft.
Misschien zit hij nu wel op zijn natuurlijke gewicht en anders kan het ook geen kwaad dat hij even een pauze heeft in het vermageren. En zoals iemand al zei zijn spieren zwaarder dan vet. Dus het kan zijn dat hij nog in de goede richting evolueert, ook al gaat er geen gewicht af.
Ik denk dat je gewoon goed bezig bent met hem, maar het kan nooit kwaad er eens een andere DA naar te laten kijken.

Fietsen of loopband lijken me toch altijd nog wel beter dan hem met andere honden laten spelen.. Dan kan hij aardig gekke sprongen maken.
Dit laat ik hem ondanks dat het misschien niet goed is wel af en toe doen.
Als hij nu op zijn natuurlijke gewicht zou zitten is zijn natuurlijke gewicht toch echt te hoog.
Maar dat spieren zwaarder zijn dan vet is zeker waar, misschien moet ik het dan anders noemen ik wil dat zijn vetpercentage lager komt :)

Dat zijn 2 verschillende dingen.
Met het spelen met andere honden zou hij zich idd kunnen verzeren. Als hij niet te gek doet of wanneer hij absoluut niet van ophouden weet zou je hem wat kunnen afremmen. Anders lijkt het me niet echt een probleem. En dan bedoel ik nu hij al een heel stuk gewicht kwijt is. Helemaal in het begin zou dat misschien niet zo'n goed idee geweest zijn.
Bij het lopen naast de fiets of op een loopband heb je een ander risico, nl overbelasting door een herhaalde beweging. Dat hoeft echt geen zware belasting te zijn, een klein beetje scheef lopen kan dit al veroorzaken. Google maar eens op RSI.
Jouw hond heeft op relatief korte tijd heel veel spieropbouw gedaan. Maar ook zijn pezen en ligamenten moeten sterker worden en dat gaat veel trager dan spieren.
Hem veel laten zwemmen is zeker een goed plan. En hij schijnt het erg leuk te vinden :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:15

Loopband of fietsen zou ik zeker niet doen. Veel te veel risico op blessures of overbelasting want een loopband of fietsen is altijd een wat geforceerde manier van bewegen. Bedenk dat het lichaam van je hond al heel hard heeft moeten 'werken' om zoveel te veranderen. Mogelijks zijn zijn pezen en ligamenten nog niet zo stevig als van een andere hond omdat hij in het asiel waarschijnlijk onvoldoende beweging gehad heeft.
Misschien zit hij nu wel op zijn natuurlijke gewicht en anders kan het ook geen kwaad dat hij even een pauze heeft in het vermageren. En zoals iemand al zei zijn spieren zwaarder dan vet. Dus het kan zijn dat hij nog in de goede richting evolueert, ook al gaat er geen gewicht af.
Ik denk dat je gewoon goed bezig bent met hem, maar het kan nooit kwaad er eens een andere DA naar te laten kijken.
[/quote]

Fietsen of loopband lijken me toch altijd nog wel beter dan hem met andere honden laten spelen.. Dan kan hij aardig gekke sprongen maken.
Dit laat ik hem ondanks dat het misschien niet goed is wel af en toe doen.
Als hij nu op zijn natuurlijke gewicht zou zitten is zijn natuurlijke gewicht toch echt te hoog.
Maar dat spieren zwaarder zijn dan vet is zeker waar, misschien moet ik het dan anders noemen ik wil dat zijn vetpercentage lager komt :)[/quote]

Dat zijn 2 verschillende dingen.
Met het spelen met andere honden zou hij zich idd kunnen verzeren. Als hij niet te gek doet of wanneer hij absoluut niet van ophouden weet zou je hem wat kunnen afremmen. Anders lijkt het me niet echt een probleem. En dan bedoel ik nu hij al een heel stuk gewicht kwijt is. Helemaal in het begin zou dat misschien niet zo'n goed idee geweest zijn.
Bij het lopen naast de fiets of op een loopband heb je een ander risico, nl overbelasting door een herhaalde beweging. Dat hoeft echt geen zware belasting te zijn, een klein beetje scheef lopen kan dit al veroorzaken. Google maar eens op RSI.
Jouw hond heeft op relatief korte tijd heel veel spieropbouw gedaan. Maar ook zijn pezen en ligamenten moeten sterker worden en dat gaat veel trager dan spieren.
Hem veel laten zwemmen is zeker een goed plan. En hij schijnt het erg leuk te vinden :)[/quote]

Je hebt zeker gelijk hoor, zwemmen is de beste manier! En gelukkig vind hij dit erg leuk!
De dierenarts heeft ook aangeraden om hem veel te laten zwemmen
Toch heeft de dierenarts op een gegeven moment wel groen licht gegeven voor het opbouwen van het fietsen wel zeer rustig en niet te gek. Naast de fiets draaft hij constant zo zacht fietsen als op zijn staptempo gaat haast niet, dan word het slingeren. Dus daarom dacht ik misschien is stappen op een loopband een aanvulling :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:17

Blijheid schreef:
Als het zo extreem was en je tot nu toe afspraken hebt gemaakt met de DA over de hoeveelheid voer ed is het misschien verstandig om nu nog eens te overleggen :)

Wat me verder nog te binnen schoot; kan het zijn dat je vooral de gevolgen van spieropbouw weegt? Spieren zijn zwaarder dan vet, dus dan kan het zijn dat hij qua gewicht stilvalt maar nog wel slanker wordt. Gezien wat jullie allemaal met hem doen lijkt me dat niet raar :)

edit; ik zie nu je voorgaande post, omvang meten lijkt me een goede aanvulling op wegen inderdaad :j

Al eerder in dit topic heb ik aangegeven dat dit met mijn vorige da was, vanwege verhuizing nu overgestapt van da.
Over 3 weken moet hij voor zijn enting en dan zal ik hun mening is vragen.
Zijn omvang ga ik nu zeker bijhouden! Spieren zijn zwaar maar toch heeft hij ook nog een aardige vet laag!

bcd94

Re: hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:19

Een goede foto maken van heel zijn lichaam is nog niet helemaal gelukt, in huis of in de tuin komt hij heeeel dichtbij als ik er een wil maken straks tijdens het uitlaatrondje maar is even proberen hij denkt vast dat er eten uit mijn zak komt als ik mijn mobiel pak

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 19:35

Via pb heb ik een reactie gehad van iemand met een agressieve hond (angstagressie) en daar maken ze regelmatig gebruik van een loopband vooral bij lekker weer omdat het dan te druk is met fietsers etc om normaal met de hond te kunnen wandelen.
Die hond gaat er ook met veel plezier op.
Ik heb besloten nu eerst te gaan proberen of het met meer zwemmen beter gaat.
Ook ga ik van het weekend even zoeken of ander voer misschien beter is voor hem of mogelijk een combinatie tussen vlees en brok maar ik lees vaak dat brok en vlees anders verteert word dus of dat een goed idee is weet ik niet.

Wel gaan in ieder geval goed beginnen en gaan nu dus met hem naar de lek! Hopelijk is het laag water en kan hij lekker flink zwemmen.
Hij heeft een drukke bui vandaag dus dat zal hem wel goed doen even zijn energie lozen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:41

Je kan zonder angst brok en vlees combineren. Ja, het verteert anders, maar daar een lichaam kan daar prima mee omgaan. Groente, aardappelen, vlees verteren ook anders maar mengen we ook zonder problemen.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:19

Helemaal eens met Mizora! Ook haar vorige reactie met uitleg over de kcal in voeding. Daar doelde ik ook een beetje op maar Mizora heeft het heel uitgebreid verwoord!

Er zit zoveel verschil tussen voedingen qua kcal/vet/eiwit dat daar wellicht ook nog een hoop winst te behalen valt.

Royal Canin is inderdaad een commerciële voeding. Maar ook een merk met heel veel soorten en keuze, wat in sommige gevallen erg handig kan zijn.
Uiteraard hoef je geen Royal Canin te kiezen maar je kan bijvoorbeeld wel een variant kiezen en dat als voorbeeld nemen in je zoektocht naar een andere voeding.

Mocht je hulp nodig hebben of een vraag met de voeding mag je me altijd een pbtje sturen.
Vind dit altijd wel interessant en had een leuke casus geweest voor mijn opleiding.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 21:47

Ginger1991 schreef:
Helemaal eens met Mizora! Ook haar vorige reactie met uitleg over de kcal in voeding. Daar doelde ik ook een beetje op maar Mizora heeft het heel uitgebreid verwoord!

Er zit zoveel verschil tussen voedingen qua kcal/vet/eiwit dat daar wellicht ook nog een hoop winst te behalen valt.

Royal Canin is inderdaad een commerciële voeding. Maar ook een merk met heel veel soorten en keuze, wat in sommige gevallen erg handig kan zijn.
Uiteraard hoef je geen Royal Canin te kiezen maar je kan bijvoorbeeld wel een variant kiezen en dat als voorbeeld nemen in je zoektocht naar een andere voeding.

Mocht je hulp nodig hebben of een vraag met de voeding mag je me altijd een pbtje sturen.
Vind dit altijd wel interessant en had een leuke casus geweest voor mijn opleiding.

Een hoop verschil zit er zeker in!
Ik moet me er echt even goed over inlezen en uitzoeken wat dan precies het meest geschikt is.

Een variant van royal canin kiezen en als voorbeeld nemen is een goede tip!
Het is niet zo dat ik perse geen royal canin wil geven hoor maar tot nu toe zijn mijn ervaringen met royal canin niet zo goed maar dit was met de andere honden dus misschien doet deze het er wel super goed op!
Het zal ook even proberen worden denk ik, wellicht zijn er van sommige brokjes ook wel proefzakjes of in ieder geval kleine verpakkingen verkrijgbaar, dan kan ik even testen of het bevalt.
Liefst heb ik wel een brok die hij ook lekker vind zodat hij ook gemotiveerd is om iets voor een brokje te doen,dan kan ik de brokjes makkelijk als koekje gebruiken.
Dat is dan ook wel gelijk het voordeel van brokken, ik kan dan makkelijk per dag een bakje maken met de hoeveelheid die hij mag krijgen op een dag als ik dan veel beloningen geef krijgt hij gewoon minder bij zijn avondmaal.

Bedankt voor het aanbod dat ik je een pb mag sturen met vragen!
Het wordt nog een hele zoektocht denk ik er zijn zoveel soorten voer op de markt

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 21:50

Mizora schreef:
Je kan zonder angst brok en vlees combineren. Ja, het verteert anders, maar daar een lichaam kan daar prima mee omgaan. Groente, aardappelen, vlees verteren ook anders maar mengen we ook zonder problemen.

Oké dat is wel makkelijk als het evt te combineren zou zijn.
Ik dacht dat het beter was of brokken of vlees te geven of in ieder geval geen vlees en brokken vlak achter elkaar te voeren.
Dit heb ik ook meerdere malen gelezen maar de meningen wisselen ook nogal.
Ik denk dat ik dan het liefst voor en combinatie ga zodat ik hem ook een heel klein beetje vlees kan geven als de andere honden vlees krijgen. Al is het maar om de goede vrede te bewaren haha

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:00

bcd94 schreef:
Mizora schreef:

Oké dat is wel makkelijk als het evt te combineren zou zijn.
Ik dacht dat het beter was of brokken of vlees te geven of in ieder geval geen vlees en brokken vlak achter elkaar te voeren.
Dit heb ik ook meerdere malen gelezen maar de meningen wisselen ook nogal.
Ik denk dat ik dan het liefst voor en combinatie ga zodat ik hem ook een heel klein beetje vlees kan geven als de andere honden vlees krijgen. Al is het maar om de goede vrede te bewaren haha

Hier ook brok en vlees! :) zonder problemen. Zowel 3 katten als 2 honden.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:18

Net al even vluchtig wat soorten Light voer bekeken, jammer dat er bij sommige soorten voer geen percentage bij staat van hoeveel % er van wat inzit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:29

Sammyoo schreef:
Top dat je deze hond in huis hebt genomen!

De opvanger uit mijn onderschrift is ook heel veel afgevallen. Veertien kg, dat was bijna de helft van zijn lichaamsgewicht. Ik voerde Hill's Metabolic Mobility. Daarnaast veel wandelen en als hij eens een extraatje te snoepen kreeg, dan kreeg hij minder voer.
Wij hebben de mazzel dat we buiten een beetje ruimte hebben waar de honden lekker los kunnen. En naarmate Rico slanker werd, werd hij daar steeds actiever. Hij is het hele traject keurig wekelijks bijna 2% van zijn lichaamsgewicht afgevallen en is nu goed op gewicht.

Ik vraag me toch echt af wat er uit mijn post is gehaald :? Reclame??? De Hill's Metabolic staat er nog steeds... O oliebol.... het mag wel in je onderschrift staan, maar je mag het niet in je bericht noemen.... _/-\o_ _/-\o_ , wordt steeds gekker hier =:)
Maar dit is vast offtopic, dus zal wel verwijderd worden.. Je zal maar niks te doen hebben +:)+

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:41

Heb niet alles gelezen, maar even een snelle toevoeging: Overschakelen van vlees naar brok zal zeker niet meehelpen aan het afvallen. Om brok een brok te maken, zullen er altijd toevoegingen nodig zijn om het niet uit elkaar te laten vallen. Nou juist want een hond niet nodig heeft. Overigens kun je enkel brok + vlees geven als er minstens 8 uur tussen zit of de brok graanvrij is / koudgeperst / en minstens 80% vlees bevat. Vlees heeft een andere PH waarde dan brok, dus samen geven is bij de meeste merken een no-go.
Ik denk dat je met het voer erg goed op weg bent. In light brokken zit over het algemeen veel zooi, zou ik zelf mijn honden absoluut niet voeren. Mijn honden krijgen KVV en enkel de puppy's krijgen de puppybrok van taste of the wild (komt het meest in de buurt van vlees, nauwelijks toegevoegde zooi)

Zelf veel zwemmen met je hond, misschien iets minder voeren, maar zou persoonlijk niet overstappen naar brok. Vlees is veel gezonder, zijn ze immers voor gemaakt..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:00

Roompie, eigenlijk ben ik het met geen enkel punt van je voeding eens.

Afvallen heeft te maken met de calorie-inhoud, niet met de toevoegingen an sich. Wat je nodig hebt om van een brok een brok te maken is een beetje zetmeel, niet eens veel. En daar is niets mis mee, mits het meegerekend wordt in de kcal en voldoende ontsloten is (en daar is RC juist heel goed in). Er zit ook vaak bietenpulp en vezels in, dat is inderdaad iets wat een hond niet kan verteren, hoewel de darmflora er wel voordeel van heeft, maar het zorgt er wel voor dat een hond een meer verzadigd gevoel van heeft. Dat zie je overigens wel terug in de hoeveelheid poep, maar dat is eigenlijk hetzelfde als boontjes geven voor de vulling, daar poepen ze ook meer van.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat brok + vlees niet samen gegeven kunnen worden, wel heel veel praktijkbewijs dat het prima kan. Alleen voor mensen die barf geven met hard bot is het niet ideaal en zou ik inderdaad de botmaaltijd niet combineren met brok. Maar zelfs daar heb ik nooit verhalen uit eerste hand gehoord qua problemen (wel van honden die ziek waren en met de weerstand flink onderuit gegaan waren die, ondanks dat ze gewend waren volledig rauw te eten, bij het eten van flink bot opeens last van verstoppingen kregen. Vandaar dat ik daar wel een veilige marge inbouw, maar dat is eigenlijk een andere situatie).

Farmfood is de fabrikant die is begonnen met roepen dat alleen geperste brokken met vlees gecombineerd mogen worden, en dat is heel slim van ze, want in die tijd waren de meeste brokken nog geëxtrudeerd omdat honden dat vaak beter verteren.

Als je per se geen bewust light brok wilt kiezen, kies dan voor een brok met een hoog eiwitgehalte (±30%) met een laag vetgehalte (10%) en bij voorkeur een hoog vezelgehalte (10+%) waarvan je alsnog weinig hoeft te voeren. Maar eigenlijk vind ik het onverstandig. Een mineralentekort is niet alleen bij mensen een serieus probleem, maar ook bij dieren, zelfs al kunnen zij de klachten een stuk minder duidelijk aangeven. En zolang voeding aangepast is op een % van het lichaamsgewicht, betekent minder voeren dan het % van het lichaamsgewicht ook dat je daarmee tekorten creëert. En het hangt van de voeding af hoe groot deze tekorten dan zijn, want sommige producten hebben meer reserve dan anderen (zeker goedkope brok zit vaak erg aan het randje) maar minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voeren geeft vrijwel altijd tekorten en bij kvv zie je sowieso al dat er een hoop producten zijn die hun mineralen niet op orde hebben en zou ik het dus al helemaal niet bij doen.

Honden zijn niet gemaakt voor vlees eten, honden zijn gemaakt voor afvaleters. De oerhond at de resten van de mens en voorkwam daarmee ongedierte (eigenlijk waren zij in het begin zelf het ongedierte). Tot 50 jaar terug aten ze gewoon met de pot mee, en dat betekende zo af en toe een stukje vlees en verder wat ze zelf vingen en aardappelen met groenten en bonen en brood. De spijsvertering van een hond is ook echt meer ingericht op het verteren van koolhydraten dan dat van een wolf.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:02

Rooompie schreef:
Zelf veel zwemmen met je hond, misschien iets minder voeren, maar zou persoonlijk niet overstappen naar brok. Vlees is veel gezonder, zijn ze immers voor gemaakt..

Ik ben oprecht nieuwsgierig hoe de mensen die dit vinden zelf eten? Eet je volgens de principes van het Paleo dieet?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 06:35

Mizora schreef:
Roompie, eigenlijk ben ik het met geen enkel punt van je voeding eens.

Afvallen heeft te maken met de calorie-inhoud, niet met de toevoegingen an sich. Wat je nodig hebt om van een brok een brok te maken is een beetje zetmeel, niet eens veel. En daar is niets mis mee, mits het meegerekend wordt in de kcal en voldoende ontsloten is (en daar is RC juist heel goed in). Er zit ook vaak bietenpulp en vezels in, dat is inderdaad iets wat een hond niet kan verteren, hoewel de darmflora er wel voordeel van heeft, maar het zorgt er wel voor dat een hond een meer verzadigd gevoel van heeft. Dat zie je overigens wel terug in de hoeveelheid poep, maar dat is eigenlijk hetzelfde als boontjes geven voor de vulling, daar poepen ze ook meer van.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat brok + vlees niet samen gegeven kunnen worden, wel heel veel praktijkbewijs dat het prima kan. Alleen voor mensen die barf geven met hard bot is het niet ideaal en zou ik inderdaad de botmaaltijd niet combineren met brok. Maar zelfs daar heb ik nooit verhalen uit eerste hand gehoord qua problemen (wel van honden die ziek waren en met de weerstand flink onderuit gegaan waren die, ondanks dat ze gewend waren volledig rauw te eten, bij het eten van flink bot opeens last van verstoppingen kregen. Vandaar dat ik daar wel een veilige marge inbouw, maar dat is eigenlijk een andere situatie).

Farmfood is de fabrikant die is begonnen met roepen dat alleen geperste brokken met vlees gecombineerd mogen worden, en dat is heel slim van ze, want in die tijd waren de meeste brokken nog geëxtrudeerd omdat honden dat vaak beter verteren.

Als je per se geen bewust light brok wilt kiezen, kies dan voor een brok met een hoog eiwitgehalte (±30%) met een laag vetgehalte (10%) en bij voorkeur een hoog vezelgehalte (10+%) waarvan je alsnog weinig hoeft te voeren. Maar eigenlijk vind ik het onverstandig. Een mineralentekort is niet alleen bij mensen een serieus probleem, maar ook bij dieren, zelfs al kunnen zij de klachten een stuk minder duidelijk aangeven. En zolang voeding aangepast is op een % van het lichaamsgewicht, betekent minder voeren dan het % van het lichaamsgewicht ook dat je daarmee tekorten creëert. En het hangt van de voeding af hoe groot deze tekorten dan zijn, want sommige producten hebben meer reserve dan anderen (zeker goedkope brok zit vaak erg aan het randje) maar minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voeren geeft vrijwel altijd tekorten en bij kvv zie je sowieso al dat er een hoop producten zijn die hun mineralen niet op orde hebben en zou ik het dus al helemaal niet bij doen.

Honden zijn niet gemaakt voor vlees eten, honden zijn gemaakt voor afvaleters. De oerhond at de resten van de mens en voorkwam daarmee ongedierte (eigenlijk waren zij in het begin zelf het ongedierte). Tot 50 jaar terug aten ze gewoon met de pot mee, en dat betekende zo af en toe een stukje vlees en verder wat ze zelf vingen en aardappelen met groenten en bonen en brood. De spijsvertering van een hond is ook echt meer ingericht op het verteren van koolhydraten dan dat van een wolf.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Het is niet zo dat ik perse geen light brokken wil gaan voeren maar bedankt voor de percentages, dan kan ik ook is bij gewone brokken kijken hoe of wat.

De een zweert bij vlees en de ander vind het niks.
Ik denk wel dat een bepaalde hoeveelheid vlees toch echt wel goed kan zijn voor een hond.
Met mijn andere twee honden heb ik lang getobt kwa brokken op taste of the wild deden ze het het beste.
Bij veel soorten voer oa royal Canin hadden ze veel ontlasting en die scheten die ze lieten waren echt niet om te harden.
Toen ik overgestapt ben op vers zag je na een tijd ook verschil kwa vacht.
Vanwege goede ervaringen ben ik dus zeker tevreden over vers vlees maar het is niet zo dat ik tegen brokken ben hoor!
Hier eten ze het vlees wel met veel smaak op en ik heb er een moeilijke eter bij zitten dus dat is wel heel fijn (3 dagen hetzelfde en dan haalt hij zijn neus er voor op, eet dan een paar dagen niet om vervolgens met lange tanden te gaan eten met vers is dit makkelijker kwa afwisselen van diersoorten)

Maar ik vind het lastig te bepalen welke brokken nou goed zijn.
Volgens jou heeft een hond dus helemaal niet zoveel vlees nodig dus zijn brokken met een hoog vleesgehalte dan ook niet nodig?
De andere twee bleven maar poepen als ze brokken kregen waar meer granen inzaten en aten dan ook veel gras.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 06:51

Maar is poepen dan perse zo slecht? Iemand heeft ooit verzonnen blijkbaar dag als je meer poept teveel onverteerbare dingen eet? En wil je dan dat hij minder poept voor je eigen gemak? Ik snap het niet zo haha.

Ik heb mijn honden wel ooit op brok gehad met verhoogd eiwit, de hele hoge dan en die hadden vnl diaree ervan. Dus ik heb nu de gulden midden weg, wel graanvrij ivm problemen bij een hond, maar wel gemiddelde hoeveelheden eiwitten, denk een percentage van 30-40.

Ik zie hier veel zinloze info of tips voorbijkomen. Een beetje jammer denk ik dan want je helpt je hond er alleen maar mee achteruit.
Ik vraag me af hoeveel mensen er nu werkelijk ervaring mee hebben om een obese hond van ongezond gewicht x naar gezond gewicht y te brengen op een gezonde manier (dus niet de uithongermethode, bonen en noem maar op...)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 07:06

Cemlys schreef:
Maar is poepen dan perse zo slecht? Iemand heeft ooit verzonnen blijkbaar dag als je meer poept teveel onverteerbare dingen eet? En wil je dan dat hij minder poept voor je eigen gemak? Ik snap het niet zo haha.

Ik heb mijn honden wel ooit op brok gehad met verhoogd eiwit, de hele hoge dan en die hadden vnl diaree ervan. Dus ik heb nu de gulden midden weg, wel graanvrij ivm problemen bij een hond, maar wel gemiddelde hoeveelheden eiwitten, denk een percentage van 30-40.

Ik zie hier veel zinloze info of tips voorbijkomen. Een beetje jammer denk ik dan want je helpt je hond er alleen maar mee achteruit.
Ik vraag me af hoeveel mensen er nu werkelijk ervaring mee hebben om een obese hond van ongezond gewicht x naar gezond gewicht y te brengen op een gezonde manier (dus niet de uithongermethode, bonen en noem maar op...)

Poepen vind ik niet perse slecht maar als een hond 5x per dag moet poepen gaat het toch niet helemaal goed.
Met mijn vorige hond was het op bepaalde brokken zelfs zo dat ik hem snachts hoorde piepen omdat hij dus moest poepen en ja dat is dan voor mijn eigen gemak dat ik iets anders ga voeren want elke nacht eruit voor de hond ben ik heel snel zat.
Maar voor de hond is dit ook helemaal niet prettig natuurlijk.
Mijn honden hoeven niet perse maximaal 1x per dag te poepen maar het moet niet zo zijn dat ze dusdanig vaak moeten dat ik ze er vaker voor uit moet gaan laten.

Wat vind jij slecht aan het bijvoeren van bonen? Dit zorgt toch juist voor vulling zonder aan te zetten?
Dit heeft de dierenarts overigens zelf aangeraden.

Tegenwoordig zijn er zoveel soorten voer op de markt dat je soms gewoon niet meer weet wat je moet kiezen..
De een zegt dit de ander zegt dat wat moet je dan geloven..

Bij de dierenarts hebben ze trouwens ook wel dieet brokken hoor maar niet alles wat je bij die dierenarts kan krijgen wil ik klakkeloos kopen want soms zitten daar ook dingen in die me niet al te best lijken en over de prijzen nog maar te zwijgen..
Ze wilde me voer mee geven van 14 zoveel de kg en oké als je het in groot verpakkingen kocht was het iets goedkoper maar scheelde heel weinig, betalen voor goed voer vind ik geen probleem maar zulke prijzen vind ik toch niet echt normaal meer en dat ga ik dan ook niet doen, dan ben ik meer kwijt aan hondenvoer dan aan mn eigen boodschappen :+
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 05-08-17 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:09

Mijn Beagle heeft ook de neiging om dik te worden. Zeker als hij in de zomer bij mn moeder is geweest. Die voert kkv (Smuldier) en daar wordt hij tonnetje van. Om hem dan weer op gewicht te krijgen voer ik hem orijen brok. En dan de minimale hoeveelheid van de gewenste gewichts categorie. En dan komt het vanzelf goed. Niet heel snel maar met de kerst is hij altijd weer normaal. Nu hij ouder is verdraagd hij de brok minder goed en krijgt hij blik van herrmanns 50% vlees en 50% groente e.d. Ook daar doet hij het eigenlijk het beste op.
Mijn jonge labrador geef ik Renske. De zalm variant daarvan is de versie met de minste calorieën. Hij krijgt 2 soorten per dag en twee kauw botjes. En verder wel eens wortel, komkommer en sla. Maar verder niks meer. Hij heeft een ongezonde eetlust en door hem steeds met voer te belonen wordt hij super onrustig op eten.

Je hond zal ongetwijfeld te zwaar zijn maar soms moet je ook even tevreden zijn met hoe het nu is. Rust en stabiliteit in de hond qua gewicht en hele gesteldheid is ook belangrijk. Een happy gezonde hond, die misschien wat zwaar is, is het belangrijks. Lijkt mij. Mensen die extreem afvallen Eindigen ook zelden met een maat 36.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:17

Ik denk dat je ook even moet scheiden wat je normaal gesproken een goed voer vindt en wat je in het geval van een hond die moet afvallen een goed voer vind. Voor een hond op normaal gewicht met normale eetlust zou het niet mijn voorkeur hebben om een brok met heel veel vulstoffen te geven (waar ze vaak ook veel en breiige ontlasting van krijgen). Maar voor een hond die nog veel moet afvallen en mogelijk veel honger heeft is een dergelijke brok waarschijnlijk juist weer wel de goede keuze. Tijdelijk. Dan maar even niet de meest ideale ontlasting, maar de prioriteit op afvallen waarbij er toch genoeg voedingsstoffen ingaan.
Zodra hij op gezond gewicht zit is een lightvoeding waarschijnlijk niet meer nodig en kun je langzaam weer overstappen op een voer met minder vulstoffen en/of vlees.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:28

Hond heet toevallig niet Sabra? Lijkt spreken op een hond die ik ken(de). :+
Dat was ook een labrador van 50+ kilo... Baasje vond afvallen zielig. Tja...

Ik zou stoppen met koekjes geven en in plaats daar van stukjes komkommer oid gebruiken. Doen we ook bij onze kruising labrador die groeit van lucht. :+

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:35

Rooompie schreef:
Heb niet alles gelezen, maar even een snelle toevoeging: Overschakelen van vlees naar brok zal zeker niet meehelpen aan het afvallen. Om brok een brok te maken, zullen er altijd toevoegingen nodig zijn om het niet uit elkaar te laten vallen. Nou juist want een hond niet nodig heeft. Overigens kun je enkel brok + vlees geven als er minstens 8 uur tussen zit of de brok graanvrij is / koudgeperst / en minstens 80% vlees bevat. Vlees heeft een andere PH waarde dan brok, dus samen geven is bij de meeste merken een no-go.
Ik denk dat je met het voer erg goed op weg bent. In light brokken zit over het algemeen veel zooi, zou ik zelf mijn honden absoluut niet voeren. Mijn honden krijgen KVV en enkel de puppy's krijgen de puppybrok van taste of the wild (komt het meest in de buurt van vlees, nauwelijks toegevoegde zooi)

Met bovenstaande ben ik het 100% eens !!

Al eens gedacht aan therapie zwemmen? Dat heb ik ook met mijn hond gedaan ( niet voor overgewicht, wel voor de spondylose ).
Maar ze zullen vast ook wel honden met overgewicht trainen, het voordeel hiervan vind ik dat het water altijd op een constante temperatuur is, er begeleiding bij is die weet wat hij doet en ze ook nog de stroming kunnen aanzetten zodat het zwemmen zwaarder gemaakt kan worden :j

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:23

GDG schreef:
Ik denk dat je ook even moet scheiden wat je normaal gesproken een goed voer vindt en wat je in het geval van een hond die moet afvallen een goed voer vind. Voor een hond op normaal gewicht met normale eetlust zou het niet mijn voorkeur hebben om een brok met heel veel vulstoffen te geven (waar ze vaak ook veel en breiige ontlasting van krijgen). Maar voor een hond die nog veel moet afvallen en mogelijk veel honger heeft is een dergelijke brok waarschijnlijk juist weer wel de goede keuze. Tijdelijk. Dan maar even niet de meest ideale ontlasting, maar de prioriteit op afvallen waarbij er toch genoeg voedingsstoffen ingaan.
Zodra hij op gezond gewicht zit is een lightvoeding waarschijnlijk niet meer nodig en kun je langzaam weer overstappen op een voer met minder vulstoffen en/of vlees.

Ik geef het liefst geen brok met tig vulstoffen waar de hond inprincipe niks aan heeft, dan geef ik zelf wel een hand bonen ofzo voor de vulling.
Op een breiige ontlasting zit ik ook niet echt te wachten, als dit voor korte tijd is is het niet zo n ramp maar gezien het aantal kilo s wat er nog af moet zal de hond wel maanden op dit voer staan. Ik wil niet dat hij te snel afvalt dus dan gaat het wel even duren. Ik wil dus wel gewoon echt goed voer en op het voer waar hij nu op staat heeft hij prima ontlasting dat zou ik graag zo houden.
Genoeg voedingsstoffen zijn uiteraard wel belangrijk.

Ik heb vandaag wat verschillende brokken bekeken en bij Veel Light brokken zitten er inderdaad veel vulstoffen en bij sommige merken vragen ze dan ook nog is een extreem hoge prijs terwijl de helft van de brok uit een goedkoop vulmiddel bestaat.
Ik ben er dan ook nog niet helemaal uit wat ik wil gaan voeren..

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:25

MarlindeRooz schreef:
Hond heet toevallig niet Sabra? Lijkt spreken op een hond die ik ken(de). :+
Dat was ook een labrador van 50+ kilo... Baasje vond afvallen zielig. Tja...

Ik zou stoppen met koekjes geven en in plaats daar van stukjes komkommer oid gebruiken. Doen we ook bij onze kruising labrador die groeit van lucht. :+

Dat is niet de naam van de hond.
Afvallen zielig.. tja ik vind het soms echt wel heel sneu maar het is voor zijn eigen bestwil.

Komkommer lust hij niet.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:35

sunshine schreef:
Rooompie schreef:

Met bovenstaande ben ik het 100% eens !!

Al eens gedacht aan therapie zwemmen? Dat heb ik ook met mijn hond gedaan ( niet voor overgewicht, wel voor de spondylose ).
Maar ze zullen vast ook wel honden met overgewicht trainen, het voordeel hiervan vind ik dat het water altijd op een constante temperatuur is, er begeleiding bij is die weet wat hij doet en ze ook nog de stroming kunnen aanzetten zodat het zwemmen zwaarder gemaakt kan worden :j

Ik heb vandaag een aantal Light brokken vergeleken en er zitten in de meeste varianten erg veel vulstoffen. Dat vind ik ook niet nodig, dan geef ik hem liever zelf wat verse groente als buikvulling.
Ook wil ik liefst een graanvrije brok maar in veel brokken zitten toch wel granen toegevoegd.

Ik kan ook gaan voor een brok met hoog vlees gehalte ik weet alleen niet of ik daar echt veel mee opschiet, ik denk dat ik dan net zo goed kan blijven voeren wat ik nu voer maar ik zal is kijken naar de percentages in hoog vlees gehalte brok.

Zwemmen in zo n speciaal zwembad hebben we een tijd gedaan maar vind ik nu niet nodig, hij kan nu prima in buiten water zwemmen, op het moment zijn de temperaturen van het buitenwater prima voor een hond en ach een paar graden temperatuur verschil zal hem ook niet uitmaken, hij plonst er tot nu toe dagelijks vrijwillig in dus dat zit wel goed.
Wellicht ga ik dat weer doen als het echt koud word maar voorlopig gooi ik wel een bal in het water :)
Ik vind dat therapie zwemmen behoorlijk aan de prijs dus zolang het in buiten water kan zwemt ie daar zn baantjes maar :o
Begeleiding kan soms wel heel fijn zijn natuurlijk!
En met stroming verbrand hij wel meer calorieën, maar dan is hij ook sneller moe