kip gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: kip gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:48

Toch is hygiene wel heel belangrijk bij het voorkomen van bloedluis. Ik ken veel volierehouders met houten volieres en die zijn vrij moeilijk schoon te houden (je komt toch nooit goed in de kiertjes etc).
Zelf heb ik een aluminium voliere en (nog) nooit een bloedluis gespot.
Ik laat wel ieder jaar preventief roofmijten lopen, maar die hebben dus weinig te eten :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:06

Brandnetels rondom je hok laten groeien...bloedluis weg :D
In het voorjaar heb ik hier sporadisch bloedluis in hun hok zitten. Spuit het hok dan in met BioKill. Bloedluis dood. Eens de brandnetels beginnen groeien, heb ik er nooit nog last van. Gaat al een jaartje of 10 zo :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:24

Ik heb vorig jaar werkelijk alles aan chemische middelen gebruikt en uiteindelijk m'n hok in de fik gestoken :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:36

Zo kom je er ook vanaf ja _O-

Een beetje dit concept:
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:37

Ja, dat idee idd ;)

En nu ging het goed, tot het 30 graden werd...
Maar ben nu dutchies aan het voeren ;)

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 21:39

Ik heb inmiddels het een en ander gelezen over bloedluizen. Bedankt voor de tips hierover tis wel nodig om hier het een en ander over gelezen te hebben. Sowieso wil ik nog meer informatie over kippen gaan lezen want ik wil wel goed voor ze kunnen zorgen. Ze hebben net nog wat legkorrels gehad en schoon water. Ik heb ze vandaag al meerdere keren schoon water gegeven want ze poepen dus soms in het water ;(

Hoevaak verschonen jullie het hok?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:56

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:32

Ik heb deze, zitten ze nooit zonder.

Afbeelding

Hier gooiden ze alles steeds om, lukt met deze niet. Ik heb hem op een tegel staan.
Voer hetzelfde verhaal, en de hele buurt at mee, dus deze aangeschaft. Scheel heel veel voer dus!
Afbeelding

Ik heb er echter wel 5, dus iets meer voer en water nodig.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:34

Die voerbak is inderdaad ideaal, ook voor eventueel ongedierte, die kunnen er dan met geen mogelijkheid bij

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:45

Hoe werkt die onderste? :o?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:46

Daar moeten ze op gaan staan en dan gaat het klepje open en dan kunnen ze eten

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:46

tamary schreef:
Zo'n type drinkbak halen, wel op een verhoging zetten zodat ze er een beetje naar moeten reiken :
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... 1l_1186926

Oké ik wist niet dat ze uit een fles konden drinken nu krijgen ze water uit een schaaltje maar nu we ze gaan houden ga ik zeker andere dingen aanschaffen voor ze

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:48

Margee schreef:
Ik heb deze, zitten ze nooit zonder.

[ Afbeelding ]

Hier gooiden ze alles steeds om, lukt met deze niet. Ik heb hem op een tegel staan.
Voer hetzelfde verhaal, en de hele buurt at mee, dus deze aangeschaft. Scheel heel veel voer dus!
[ Afbeelding ]

Ik heb er echter wel 5, dus iets meer voer en water nodig.

Dat ziet er handig uit! Daar ga ik is naar kijken hebben ze dat wel snel door dat ze daarop moeten gaan staan?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:49

Hebben ze vrij snel door :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:51

Ben je nog terug geweest op de plaats waar je ze hebt gevonden?
Om te zien of er nog meer weesjes lopen óf een verweesde eigenaar die z'n kipjes mist?
Leuke diertjes hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:13

senna21 schreef:
Om te zien of er nog meer weesjes lopen óf een verweesde eigenaar die z'n kipjes mist?
Leuke diertjes hoor.

Deze zijn gewoon gedumpt. gebeurd zo vaak.

In onze regio zijn loslopende kippen een zaak voor de Gemeente.
Dus de dierenambu haalt ze in principe niet op.
Leuk is dat de gemeente niet eens weet dat het hun probleem is...net als grote vissterfte/ meeuwen overlast en dus de mensen weer doodleuk naar ons sturen.

Als we ze ophalen gaan ze naar een veehandelaar...en de rest weet je wel.

Ik hoop dat het je ukt om ze te kunnen houden TS.
Kippen zijn wel leuke beesten.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 23:57

senna21 schreef:
Leuke diertjes hoor.

Ik loop dagelijks op de plaats waar ik ze gevonden heb. Er lopen nog zat kippen maar die zijn niet zo tam, pas hebben ze er wel een aantal gevangen maar ik heb geen idee wat daarmee gebeurd is. 2/3 maanden geleden waren er ook tamme kippen gedumpt toen ik aankwam waren mensen ze aan het vangen om thuis te gaan houden, gelukkig maar want die beestjes overleven het daar gewoon niet. Wel worden ze dagelijks gevoerd door een oudere man en die zet ook bakjes water neer maar de 'vaste groep' kippen jaagd die tamme beestjes dus ook weg. Die kippen zijn ook een ander ras want die zijn een stuk groter.
Ik heb de dierenambulance eerder gebeld voor andere gedumpte dieren daar en ook elke keer melding gemaakt van de kippen maar daar doen ze niks aan. Een vriendin loopt daar ook wel is met haar hond en had ook een keer een konijn gevangen welke werd opgehaald door de dierenambulance toen heeft ze ook gevraagd of ze de kippen niet konden vangen toen kreeg ze een vaag antwoord over dat ze de kippen (het zijn vooral hanen die daar lopen) niet goed konden plaatsen en dan uiteindelijk vaak afgemaakt worden..
Ik snap wel dat het voor organisaties als de dierenambulance niet te doen is om al deze beesten ergens te plaatsen, vind maar is een geschikte plek voor zoveel hanen..

Achter de eigenaar aangaan heeft geen zin de beestjes zijn echt zeker weten gedumpt anders zouden ze niet op die plek lopen er zijn geen huizen in de buurt dus het lijkt me sterk dat ze ontsnapt zijn ofzo.

Ik hoop dat het goed blijft gaan tussen de twee en dat ze ook niet teveel herrie gaan maken zodat ze gewoon kunnen blijven. Evt wat hennen erbij is ook nog een optie, ik houd wel van een vers eitje :)
Voor nu weet ik alleen niet of het een goed idee is er gelijk meer bij te gaan doen wellicht krijgen ze dan juist bonje en 2 aparte hokken heb ik liever niet vooral omdat ik ze dan toch minder ruimte kan geven.
Het word wel een probleem als ze wel extreem veel herrie gaan maken of niet samen kunnen. Nouja als ze niet samen kunnen zullen het toch 2 hokken moeten worden maar bij teveel geluidsoverlast zal ik ze ergens anders moeten plaatsen en een geschikte plek voor ze vinden zal nog niet mee vallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:30

Zo'n waterbak kunnen ze ook niet in poepen. Kan wel vies worden maar valt reuze mee. (En is vele natuurlijkere manier van drinken voor ze)

Afbeelding

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 06:34

Een van de twee is duidelijk een haan hij kakelt nu dus wel niet super hard ofzo maar je hoort hem wel.
Ik twijfel nu of het slim is om ze wel te houden. Als het gekakel niet erger wordt dan dit kan het nog wel kwa buren maar erger moet het eigenlijk niet worden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:53

Cowgirl schreef:
senna21 schreef:
Leuke diertjes hoor.

Leuk is dat de gemeente niet eens weet dat het hun probleem is...net als grote vissterfte/ meeuwen overlast en dus de mensen weer doodleuk naar ons sturen.

Kippen zijn wel leuke beesten.

De gemeente heeft vaak contracten wat dit betreft, dat kan je er dan bij vermelden.
Ze worden er dus voor betaald.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:55

Maartje1990 schreef:
Zo'n waterbak kunnen ze ook niet in poepen. Kan wel vies worden maar valt reuze mee. (En is vele natuurlijkere manier van drinken voor ze)

[ [url=m/PzOJUH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die liepen ze hier steeds omver en echt, bij mij konden ze er wel in poepen. Maar ik denk dat ze dat overal wel in kunnen, de viespeukjes....... Er bovenop ook trouwens, geen idee hoe dat lukt!

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 07:12

Kippen zijn wel leuke beesten.[/quote]

De gemeente heeft vaak contracten wat dit betreft, dat kan je er dan bij vermelden.
Ze worden er dus voor betaald.[/quote]

Maar als ze dan opgehaald worden wat gebeurd er dan met ze..
Ze kunnen echt niet al die hanen ergens plaatsen dus dalijk word alsnog de nek omgedraaid..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:09

Dan gaan ze dus de pan in.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:34

nancyyy6 schreef:
Een van de twee is duidelijk een haan hij kakelt nu dus wel niet super hard ofzo maar je hoort hem wel.
Ik twijfel nu of het slim is om ze wel te houden. Als het gekakel niet erger wordt dan dit kan het nog wel kwa buren maar erger moet het eigenlijk niet worden.

Ze zijn nog jong, dus ka dat wordt waarschijnlijk nog harder

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:35

Tiffany schreef:
LadyMadonna schreef:
Tiffany schreef:
Bloedluis krijg je ook in een nieuw hok, helaas :(

Lees je goed in over bloedluist.

Een crem brulee brander bij de action en een potje witkalk is een goed begin voor een tweedehands hok. Goed de kieren uitbranden en daarna dik witkalken.

Maar dan heb je niet het risico dat het er al in zit....

Dat is waar :j

Toch zou ik ook met een nieuw hok preventief maatregelen nemen, alle kieren dichten en witkalken , ook haten die beestjes tabaksstelen die preventief in het hok kan leggen.

Ja nou, mijn vader is al meer dan 30 jaar fokker van sierhoenders en tabakstelen tegen bloedluis helpt geen zier. Bloedluizen zijn moeilijk uit te roeien als je ze eenmaal hebt. Vroeger waren er goede chemische spullen die echt goed hielpen om ze te bestrijden. Tegenwoordig vind je nog amper spul in de handel die echt helpt. Dusty's werken te traag. Het enige dat hier nog helpt is bymite. Bij bloedhete dagen krijg je een uitbraak van jewelste. van 1 luis zou je dan met 1 miljoen luizen zitten.

Je kan het trouwens ruiken ook als je met bloedluis zit.

verder denk ik ook dat het haantjes zijn maar dan nog jonge dieren. Ik zou dus geen legkorrel geven maar een graanmengeling en een onderhoudskorrel. Verder denk ik niet dat het rasdieren zijn maar bastaardjes om het zo te noemen.