Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:15

Azmay schreef:
[
Volgens mij zijn jullie het wel met elkaar eens maar komt het gewoon niet over :o
Wat ze volgens mij bedoelen is dat 100x foei zeggen terwijl je hond ondertussen gewoon je bank op eet zeg maar, en dan vervolgens blij zijn als de hond na 10 minuten "luistert" omdat hij zelf geen zin meer heeft in wat hij aan het doen is.

maar dat heeft niks te maken met foei zeggen. Dan is de gehele opvoeding een drama.

Er staat letterlijk dat foei zeggen niet werkt en geen opvoeding is. En daar ben ik het niet mee eens.

Hier heb ik twee Engelse staffords(wat inmiddels voor de meeste al geen verrassing meer is :') )

Reutje is gekomen op 8,5 weken. Was nog niet een beetje zindelijk, mocht als ie piepte uit de bench en sloopte alles(ja bij de fokker waren de stoelpoten aangevreten) en toen we bij hem kwamen kijken trok meneer bijna aan de kabels de tv van de muur. Maar hij was de laatst overgebleven en andere pupjes waren met 8 weken al weg. Het enige wat ie kende was ''nee''.

Teefje hebben we 2 april gekregen. Was toen bijna 1 jaar(7april. ) Fokker terug gevonden en daar is gewoon geen verkeerd woord over te zeggen. Teefje heeft helaas geen goede start gehad. Als je je schoenen optilde om ze weg te zetten lag ze op haar rug, in elkaar gedoken en pieste ze alles onder. Een stem correctie in de vorm van een ''brul'' is bij haar reden genoeg om in paniek te raken.

Reutje is heel strak opgevoed nee is nee. En als hij commando's kent dingen doet waarvan hij weet dat hij dat niet mag krijgt ie ook echt rustig een keer een tik. Betekend niet dat ik hem afsla of in elkaar timmer, maar een tik krijgt ie wel als ie echt te ver gaat. Makkelijkste hond die ik ken. Want nee is ook nee. En om een tik te krijgen moet ie het ook wel heel bont maken. En echt niet bang.

Teefje daar in tegen, die kan ik als ze iets doet waarvan ze weet dat het niet mag, alleen naar haar bench sturen. Want zodra ze weet dat ze iets doet wat niet mag, is ze op de een of andere manier zo onder de indruk dat je gewoon niks kan doen zonder dat ze een balletje word en plast. Ik loop naar de bench, doe hem open en ze gaat er zelf in liggen. Met als resultaat dat haar gedrag inmiddels flink veranderd is. Haar karakter is goud waard en het vertrouwen groeit. Ik hoef er ook niet over na te denken haar eens een tik te geven, want daarvoor heeft ze er al teveel gehad. Maar zelfs een brul kan voor haar teveel zijn. Ook dat word beter, want de andere hond krijgt die ook wel eens of de katten. Inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder en is ze gewoon heel positief veranderd. Maar ik zal haar ook altijd anders moeten benaderen en lezen dan de reu.

De reu is in heel zijn gedrag uitstraling anders met het laten zien van signalen. Is ook niet zomaar van zijn stuk te brengen. Teefje wel en die laat veel sneller signalen zien, die ook redelijk snel elkaar opvolgen.

Als ruwe voorbeeld dus met vooral grote signalen; als de reu iets niet vertrouwt gaat ie stil staan(ook echt vierkant zoals halthouden zou moeten zegmaar) staart recht overeind en kop omhoog, als wij daar weinig/niet op reageren, blaft ie een keer en rent ie dribbelend tussen ons en de plek waar hij wil staan. Doen we dan niks zijn er twee opties, of er is echt iets wat ie niet vertrouwt en hij gaat borstelen en blaffen. Of hij stopt en komt naar ons.

Het teefje begint gelijk te borstelen, en vrij kort daarna te grommen, meestal nog voordat je kan reageren. Word dan ook makkelijk onrustig als de reu niet reageert. (want de reu maakt zich niet zomaar druk..) Dan begint ze te blaffen. Haar staart hangt dan ook eerder tussen haar poten dan omhoog. Als haar staart recht omhoog staat met het eerder genoemde gedrag is ze echt van mening dat er iets is, maar dan reageert de reu ook.

Nu maakt de reu zich minder snel druk, en is ook minder snel onder de indruk van iets wat het verschil is met het teefje, die is, zeker als ze zonder de reu is of geen steun van hem krijgt ook heel onzeker/angstig als er iets voorvalt. Ook omdat wij haar niet steunen in het gedrag omdat er meestal ook niks is en ze gewoon schrok van een geluid. Gelukkig herstelt ze tegenwoordig heel snel. Dan wil ze wel eens schrikken of iets niet vertrouwen, dan borstelt ze en roep ik haar bij en loop rustig verder waarop haar haren weer normaal legt en ontspannen verder wandelt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:03

Typ ik een heel verhaal, ligt bokt eruit :(

Wat ik bedoel met dat foei niet werkt is dat het vaak niet goed toegepast wordt. Zie je iemand op straat lopen met bijvoorbeeld een Beagle (mooi voorbeeld van stronteigenwijze honden :+ ) en hoor je alleen maar: Foei, foei, foei, foeiii!!! En die hond doet lekker waar hij zin in heeft :')

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:12

HorseTopShop schreef:

Wat ik bedoel met dat foei niet werkt is dat het vaak niet goed toegepast wordt. Zie je iemand op straat lopen met bijvoorbeeld een Beagle (mooi voorbeeld van stronteigenwijze honden :+ ) en hoor je alleen maar: Foei, foei, foei, foeiii!!! En die hond doet lekker waar hij zin in heeft :')

Ik heb een pup die nog niet altijd even goed luistert. Ipv iedere keer haar naam te roepen zodat het zijn kracht verliest (dus ook 100x foei roepen :') ) wacht ik tot zij naar mij toekomt en contact zoekt (aankijken). Dan beloon ik haar met snoepjes of spel icm mijn stem. Ik bevestig dan haar aandacht.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is 100x iets 'commanderen' niet werkt. Timing is de kunst en een situatie in iets positiefs veranderen. Dan leert een hond. Beloning blijft veel meer hangen dan straffen.

luuntje

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:25

Bij sommige eigenaren zie je het al fout gaan.
Sommigen hebben mazzel dat de hond in kwestie dan een goedzak is.

Hier mensen in de straat met een boomerpup. Beestje wordt 50x bij zijn naam geroepen.
Geen cursus mee gedaan en ook zeker niet meelopen aan de riem.
Hun oudere hond roepen ze ook zoveel dat die niet meer luistert.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:33

HorseTopShop schreef:

Ohh op die manier. Ja dat ben ik met je eens.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:41

De andere kant zien we hier ook hoor.
Hele verhalen tegen die hond.

"Nou Max, je weet toch dat dat niet mag"
"Niet doen hoor Max, dan wordt je helemaal vies"
"Kom nou eens even hier Max"
"Als je lief bent krijg je straks wat lekkers"

Ik weet zeker dat Max geen cursus Nederlands heeft gevolgd. :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:44

Erg he :=
Heel herkenbaar, tijdens een fotoshoot ben ik ongeveer 4x door een vreemde labrador om geracet en een baasje die het duidelijk op had gegeven. Pfff laat zo'n beest dan niet los.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:46

HorseTopShop schreef:

Oh praten doe ik ook wel. Maar niet zo :P
Al doe ik het vooral omdat we bij het teefje er achter kwamen dat als ik rustig tegen der kletste en ook tegen haar praat als we lopen ze gelijk veel relaxter was. Alsof ze zich een soort van buitengesloten voelde ofzo. In ieder geval. Het werkte, en das t belangrijkste :')

Heb ooit een paard van iemand bij gereden die op een heel irritante manier zei'' Alicia niet doen hoor.. '' als ze stout was. Die knol lachte haar nog net niet uit..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:55

HorseTopShop schreef:

Nou, mijn chihuahua wel hoor, ik heb hele verhalen tegen haar en ik weet zeker dat ze me begrijpt :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:55

Hier ook hoor! Hele verhalen. Vind ik gezellig :)
Ben nog altijd bang voor dat moment dat ze me met het witte busje in een dwangbuis op komen halen :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:01

HorseTopShop schreef:
Hier ook hoor! Hele verhalen. Vind ik gezellig :)
Ben nog altijd bang voor dat moment dat ze me met het witte busje in een dwangbuis op komen halen :')

:') Kleinigheidjes blijf je houden :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:55

CM is wel.een duidelijk voorbeeld van iemand die behoorlijk veel weet over honden en hun gedrag/ gedragingen maar die ook goed laat zien dat ook hij niet elke hond juist in kan schatten (zoals op aantal filmpjes te zien is dat hij ook wel eens aangevallen wordt en gebeten wordt ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:56

Qua praten tja maar goed dat hun dat niet kunnen want wat zij allemaal wel niet over mij weten whahahahaha

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:43

dierenfan schreef:
CM is wel.een duidelijk voorbeeld van iemand die behoorlijk veel weet over honden en hun gedrag/ gedragingen maar die ook goed laat zien dat ook hij niet elke hond juist in kan schatten (zoals op aantal filmpjes te zien is dat hij ook wel eens aangevallen wordt en gebeten wordt ;)

Dit gebeurt zelden. Als je daar ook nog in meeneemt dat hij het uitsluitend met probleemgevallen te doen heeft, en enorm veel honden te zien krijgt doet hij het prima imo.
Ook is het tekenend dat hij de zaken die misgaan toont, en niet in de prullebak gooit bij het editen. Dat soort eerlijkheid maakt dat ik hem meer zou vertouwen dan vele andere trainers. Hoed je voor "100 % succes" claimers....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:23

Kuggur schreef:
dierenfan schreef:

Dit gebeurt zelden. Als je daar ook nog in meeneemt dat hij het uitsluitend met probleemgevallen te doen heeft, en enorm veel honden te zien krijgt doet hij het prima imo.
Ook is het tekenend dat hij de zaken die misgaan toont, en niet in de prullebak gooit bij het editen. Dat soort eerlijkheid maakt dat ik hem meer zou vertouwen dan vele andere trainers. Hoed je voor "100 % succes" claimers....

Ik ben het zelden met je eens maar nu wel. Hij vertelt het ook eerlijk als hij de situatie fout heeft ingeschat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:30

Goh, ik maak een luchtsprong van blijheid hier achter m'n computer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:34

Kuggur schreef:
Goh, ik maak een luchtsprong van blijheid hier achter m'n computer.

Je moest het weer verpesten he? Zo jammer dit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:39

"Verpesten" _O-
Jij deelt wat ze in het engels een "backhanded compliment" noemen uit, en nu ga je jammeren omdat je daar een droge reactie op krijgt?
Stel je toch niet aan zeg.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-07-17 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:40

Kuggur schreef:
"Verpesten" _O-
Jij deelt wat ze in het engels een "back handed compliment" noemen uit, en nu ga je jammeren omdat je daar een droge reactie op krijgt?
Stel je toch niet aan zeg.

Jeetje jij kan ook niet tegen een geintje he? :') :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:41

Haha, jij wel 8)7
Ontopic maar weer?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:09

:=

Ben het ook met je eens Kugger zo jammer dat mensen liever achter de aangepaste 100% geweldig beelden willen aanlopen. Mensen die daarin geloven weten in eerste instantie al niets over honden, gedrag of het trainen. Het zijn soms net kinderen ze maken fouten, rebellen als ze daar de kans voor krijgen en geven weer woord wanneer ze dan wel consequenties krijgen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 15:38

Het is mij duidelijk dat er dus geen echte feiten bestaan van hoe je je hond het beste opvoed. Maar dat het voor elke hond anders is. Het is dus met elke hond uitzoeken wat hij wel en niet fijn vind en wat voor hem of haar werkt.

Na het inslapen van onze hond vorige week, ben ik er erg veel over gaan na denken of ik dingen misschien over het hoofd heb gezien. Welke handelingen ik fout deed, hoe ik het heb gedaan en hoe de hond reageerde. Over een poosje willen we weer een hond en ik wil hem geliefd laten voelen, maar ook zeker leiderschap laten zien en voor hem een vriend zijn. Ik ben met honden opgegroeid maar na vorige week erg aan het twijfelen geslagen over mij zelf. Ik probeer nu weet beetje handvaten te creëren voor mij zelf, voor de nieuwe hond, als we daar eenmaal weer aan toe zijn.

Graag lees ik nog lekker door hier in dit topic en kunnen we misschien elkaar helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:56

dierenfan schreef:

Het is hoe dan ook wel zo dat CM sommige honden,die zo onmogelijk zijn dat ze anders bij hun baas hadden weggemoeten,weer op de rails kan krijgen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:13

HorseTopShop schreef:
De dingen die je aanhaalt zijn achterhaalde theorieën die niet kloppen. Knuffelen mag, over de rug aaien mag.
Er zijn zelfs nog steeds mensen die denken dat de hond nooit als eerst door de deur opening mag lopen. En dat de hond qua hoogte niet boven je mag. Dat is onzin.
Of nog een mooie: Als ze 1 keer bloed geproefd hebben... :') :') :')

Er zijn zoveel signalen vooraf aan een bijtincident. Hele duidelijke en ook hele subtiele. Er zijn zoveel subtiele signalen die wij (de mens) nog niet eens kennen.

Het klopt dat een hond NOOIT vanuit het niets bijt. Ze geven vooraf altijd meerdere signalen af. Het is alleen de mens die de signalen gemist heeft.

Net zoals straffen bij grommen. Nooit het grommen afstraffen!

Nu kom ik hier zomaar binnenvallen :)
En heb nog niet alles gelezen....

Maar ik kan het niet laten om hier op te reageren..

De term dat als een hond een keer "bloed geproefd heeft" moet je niet te letterlijk nemen, het gaat er meer om dat als een hond "gescoord" heeft.
Een hond die bv een kip te pakken krijgt vind dit een leuk spelletje. En zal het vaker doen. De beloning is de leuk fladderende kip!

En waarom mag je een hond niet bestraffen als hij gromt?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:20

ThreeFingers je mag een hond niet straffen als hij gromt omdat je dan in principe gewoon aanleert dat hij niet meer mag grommen, terwijl grommen net een waarschuwingssignaal is. Als de hond niet meer mag grommen zal hij dat niet meer doen maar dan kan hij dus 'zonder waarschuwing' aanvallen. Grommen is gewoon een deel van hun communicatie.
Dit is toch hoe ik het begrijp.