Kat erbij nemen of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 23:24

Feliway stekkers halen, beneden en boven plaatsen. Feliway Friends of de gewone scheelt enorm met de stress. Uitkijken idd dat hij niet naar buiten vlucht en dat het binnen fijn blijft. Hij eerst aandacht en dan zij. Hij heeft de oudste rechten. En uitleggen dat er plek en aandacht en liefde voor beide is. Klinkt stom maar dingen benoemen meerdere keren kan duidelijkheid en rust geven . hij wordt niet vervangen, dit is een vriendin en hij was er eerst en blijft altijd eerst.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 06:59

Ik had ook nooit van feliway gehoord en volgens de dierenarts was het niet nodig, maar sproeien vind ik toch niet zo fijn... -O-

Dus toch maar op pad vanmiddag om te kijken of we ze ergens vinden...

Ik heb 'm gisteravond en net wel Strezz druppels van phytonics door zijn voer gegeven, had ik nog staan van de paarden, misschien helpt dat nog wat.
Hij is sinds gisteravond ineens erg onrustig, miauwen en overal langs lopen en sproeien.
Dat had ik niet helemaal verwacht na de goede start van van de week.
Ik weet ook niet zo heel goed wat ik ermee moet, als ik hem aandacht wil geven loopt hij weg, dus dat is ook lastig om hem daarmee te bevestigen.

Binnen laten vind ik ook weer een dilemma, aan de ene kant ben ik als de dood dat hij niet terug komt, aan de andere kant geef ik hem nog meer stress als hij niet gewoon zijn ding mag doen wat hij altijd doet lijkt me.

Is sproeien trouwens iets wat over gaat als het eenmaal gewend is of blijven ze dit doen als ze het eenmaal doen?

Berdien

Re: Kat erbij nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:23

He, wat vervelend dat hij toch is gaan sproeien.

Ik ben zelf geen voorstander van het koppelen van volwassen katten. Het kan goed gaan, maar ik hoor zo vaak dat het niet goed gaat. Ook volwassen kat met kitten heb ik veel mis zien gaan. Katten bij ons thuis tolereerden elkaar... nét. Nu er nog eentje over is, is die zoveel gelukkiger als toen de andere twee nog leefden.

Hier woont ook een Ragdoll-dame, en eentje die ook absolúút niet met andere katten kan/mag. Ook een herplaatser, toen ze voor de tweede keer terug kwam bij de fokker mepte ze daar alle andere katten in elkaar. Zij is naar mij toe gegaan op de voorwaarde dat ik haar in haar eentje zou houden. Ze is vreselijk lief, ontzettend gezellig, kletst de godganse dag tegen je aan en is helemaal tevreden zo in haar eentje.

Hopelijk draait je kater wat bij. Zo te zien is het een knappe, gezellige dame. Zou zonde zijn als ze weer weg moet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 09:28

Ik de eerlijk gezegd ook dat deze ragdoll dame meer een op zich zelf poes is, ze doet niks, maar dat straalt ze wel uit.

Ik heb de dierenarts gebeld en die raadt aan om Rocks weer weg te doen, dit is een teken dat Phil haar niet op zijn terrein accepteert volgens haar.
Ik baal er echt van, ze kan niet terug, daar werd ze geterroriseerd door een andere kat en je merkt dat ze hier helemaal tot rust komt.
Ze zou het beste af zijn op een plek waar ze alleen is vermoed ik.
Maar vind maar een fijne plek...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:20

Wij hebben eigenlijk altijd volwassen katten gekoppeld. Nu was een van onze katten geen dominant dier, dus misschien ligt het daar aan..

Wij zitten nu ook weer over een kat na te denken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:21

Ik zou even een stapje terug doen, haar weer boven en Phil beneden de ruimte geven. Als de donder feliway halen en gewoon even terug in de tijd dat ze beneden en boven zitten, smal steps. Geleidelijker laten wennen en accepteren, begin was idd heel goed. Terug naar af en Phil tempo laten bepalen. Ze vechten niet, Phil even meer Rust en ruimte geven. Laat hem maar het contact zoeken en tempo. En idd toch ook maar buiten laten. Je hebt de tijd en geen haast, het ging ook wel snel.

Als je twee weken extra de tijd geeft, ziet hij dat er niet zo veel veranderd. Nu was het binnen paar dagen al zo dat zij ook beneden was. Nu zie je dat zij niet hoeft te wennen maar meer Phil, zij is relaxed en dapper genoeg. Nu Phil de lead geven, het is zijn huis en haast heb je niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 10:57

Ik heb Phil inderdaad weer naar buiten gedaan en feliway friends gehaald voor boven en beneden.
Ik geef ze beide Strezz druppels door het voer.

Als ik Rocks boven in een kamertje opsluit is ze alleen maar aan het miauwen en krabben aan de deur...
Ze ligt nu beneden op een stoel en is is heel tevreden.
Als we weg gaan sluiten we haar toch maar weer boven op inderdaad als Phil thuis is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:04

Goed!! En rare vraag misschien maar heb je meerdere kattebakken? Ik weet niet hoe ruim je woont maar ik zou zorgen voor drie bakken.. Sommige katten worden ook sproeierig als HUN bak "vies" is of door anderen wordt gebruikt. Ik had ooit twee zussen, een bak en een ging uit protest over dingen heen zeiken. Twee bakken en het was klaar, geen kap erop anders durfde de minder dominante er niet meer op. Heb zelf vier poezen en kater en heb zes staan, drie op zolder, twee in voorslaapkamer en een hele grote beneden.
Dan kan Phil daar ook markeren en zijn ei kwijt.
Gewoon simpele lage bakken, beetje die teiltjes. Beter tijdelijk misschien vier en teveel dan te weinig en op makkelijke veilige plekken.
Dan kan Phil daar ook markeren en zijn ei kwijt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 12:11

We hebben 2 bakken, deksel eraf op advies van de dierenarts, ook meerdere eet en drink plekken.

Ik kwam vanmorgen tot de ontdekking dat hij zelfs op zolder heeft gesproeid en daar komt Rocks helemaal niet...
Het hele huis stinkt, hij springt zelfs op de tafel om daar tegen het lampje dat er staat te sproeien...

Na overleg met de dierenarts denk ik steeds meer dat zowel Rocks als Phil katten zijn die het prima alleen doen en liever geen maatje in hun ruimte hebben...
Als je toch alles van te voren weet...
Het is balen dat je pas achter zulke dingen komt als je ze probeert.

Mijn tante die altijd katten heeft gehad en nu niks meer heeft en heel gek op katten is komt vanmiddag voor Rocks kijken.
Ik denk dat nu het belangrijkste is dat beide katten een fijne vertrouwde plek hebben waar ze zichzelf kunnen en mogen zijn en als mijn tante Rocks die plek kan geven denk ik dat we dat moeten doen.

Het is alles behalve mijn stijl om zo kort iets te proberen en ik heb de hele boel al bij elkaar gejankt vanmorgen, maar in dit geval zal dit de beste oplossing zijn vermoed ik...

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:20

Ach jeetje wat jammer zeg maar ik denk ook dat het helaas niet gaat werken.
Hopelijk kan je tante Rocks een fijn stabiel huisje bieden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:24

Wat een apart advies van de dierenarts. Ik zou eerst toch gewoon Feliway proberen en rustig aan laten wennen. De eerste tijd is gewoon niet makkelijk maar ik zou het niet opgeven nog.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:30

Jammer, maar wel fijn dat je een plan B hebt voor Rocks. Hopelijk is ze daar op haar plaats en is de rust straks weer wedergekeerd in je huis.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:42

Is je kater wel gecastreerd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 12:54

Ja die is gecastreerd, en ik had hem ook dominanter ingeschat, maar hij wordt duidelijk heel erg onzeker en stressig van deze situatie.
Hij wil het liefst naar buiten en vindt geen rust meer in huis, loopt steeds heen en weer te ijsberen en gaat weg als je hem wil aaien.
Ik had ergens ook stille hoop op de feliway. Heb ze ook gelijk opgehangen voor ik wist dat mijn tante evt interesse had in Rocks.
Maar ik begrijp ook van meerdere kanten dat je met sproeien heel erg op moet passen, dat hoe langer het duurt hoe kleiner de kans is dat het over gaat...
En dan hebben we straks een nog groter probleem...
Echt zo balen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:00

Hmm ik dacht castreren kan wellicht nog helpen maar dat kan dus niet meer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 13:05

Nee ik had ook eigenlijk dit niet verwacht, verder ging het eigenlijk best goed, maar waarschijnlijk door zijn onzekerheid gaat hij stressen en sproeien.
Was ook niet wat ik had verwacht, ik had hem dominanter en makkelijker in geschat, hij is nl normaal gesproken eigenlijk heel laconiek en niet snel onder de indruk.
En omdat hij inderdaad ook al gecasteeerd is en bij zijn vorige huisje ook met een andere kat samen was...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:10

Nouvel schreef:
Ja die is gecastreerd, en ik had hem ook dominanter ingeschat, maar hij wordt duidelijk heel erg onzeker en stressig van deze situatie.
Hij wil het liefst naar buiten en vindt geen rust meer in huis, loopt steeds heen en weer te ijsberen en gaat weg als je hem wil aaien.
Ik had ergens ook stille hoop op de feliway. Heb ze ook gelijk opgehangen voor ik wist dat mijn tante evt interesse had in Rocks.
Maar ik begrijp ook van meerdere kanten dat je met sproeien heel erg op moet passen, dat hoe langer het duurt hoe kleiner de kans is dat het over gaat...
En dan hebben we straks een nog groter probleem...
Echt zo balen...

Nee, sproeien is iets wat ze soms blijven doen, vandaar dat er ook genoeg herplaatsers op o.a. MP staan. Als (gecastreerde) katers zich niet meer thuis voelen of stress hebben gaan ze dat gedrag vertonen. Ook poezen kunnen overal gaan plassen.

Ik heb een kater uit het asiel gehad die er om die reden in zat. Na de komst van een nieuwe hond en een baby was hij dat gedrag gaan vertonen. Bij mij heeft hij dat nooit meer gedaan, dus het was echt de situatie die dat gedrag veroorzaakte.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:12

Wij hebben inderdaad een sproeiende poes gehad. Als ze bang of gefrustreerd was dan zeek ze (staand!) van zich af.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:24

De feliway heeft uiteraard even tijd nodig en ook als rocks wel weggaat zou ik de stekkers er in laten om Phil weer tot rust te laten komen.
Ik denk dat meer tijd en meer bakken zullen helpen maar als rocks elders terecht kan en je ziet dat meer zitten dan is dat natuurlijk ook een optie.

En blijf de situatie uitleggen aan Phil ook als hij wel weer alleen is. Dieren begrijpen veel.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:43

Na de komst van de kitten is mijn poes ook tijden pissig geweest. Nu na twee maanden kan ik zeggen dat ze niet meer naar mij hapt en sinds een paar dagen komt ze weer bij mij op de bank liggen. Maar het is nog niet wat het was. In eerste instantie zou ik ook zeggen geef het (veel) tijd. Maar ik kan mij goed voorstellen dat sproeien in huis echt heel erg vervelend is en ik denk dat je dan een hele mooie oplossing hebt gevonden. Je weet nu waar ze terecht komt en dat dat een goed plekje voor haar is. In dit geval denk ik een goed besluit maar natuurlijk niet minder jammer!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:25

Wat voelt dat k... als iets niet lukt wat je graag wilt...
Ik heb in geen tijden zoveel gehuild op een dag geloof ik..
Rocks is net opgehaald door mijn tante, ze bleek zelfs op zoek te zijn naar een nieuw kat, ik weet heel zeker dat ze daar het beste plekje krijgt dat ze zich maar kan wensen, maar het voelt wel even rot...

Daarnaast komt nog eens de stille oorlog die we nu thuis hebben... -O-

Ik weet dat we het nog langer hadden kunnen proberen en dat we snel zijn gestopt, maar als een kat zo duidelijk aan geeft het niet fijn te vinden en er is een goede oplossing dan moet je die aanpakken vind ik.
We wilden een kat een fijn huis geven en Phil een maatje, het eerste is gelukt, het tweede helaas niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:27

Ik snap het wel hoor, een keer een plasje hier en daar is nog te overzien, maar als hij de hele boel onder zeikt ben je er ook wel rap klaar mee. Heel jammer hoor, maar goed, fijn dat Rocks een goed plekje heeft gevonden :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:40

Ja precies en nu zijn we thuis en er gelijk bij, maar als we straks weer de hele dag aan het werk zijn...

Ik heb de feliway stekkers laten hangen inderdaad, misschien helpt het het nog wat met onstressen en anders ook wel erg zonde geld...

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:53

Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar ik reageer toch even vanuit mijn eigen ervaring.

Wij hebben 4 gecastreerde katers + 1 aanloper van de buren die hier ook vaak binnen zit. De oudste kater is echt de baas en hoewel hij erg op zichzelf is, duldt hij alle katten wel. De jongste twee katers zijn echt maatjes en die zijn ook vaak samen. De "middelste" kater doet soms wel gemeen tegen één van de jongere katers, maar dat is meer wegjagen en dan is het ook prima. Als het poesje van de buren hier binnen zit, dan is zij de baas haha :P

Of het goed gaat is dus echt afhankelijk van de kat en daar kom je denk ik alleen achter door het te proberen. De middelste twee hebben niks aan elkaar, de jongste twee zijn gek op elkaar en voor de rest tolereren ze elkaar, maar zijn ze ook niet close. Volgens mij is het vooral voor jezelf leuk om meerdere katten te hebben :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:28

Ik begrijp het wel hoor..
Als je kat gaat sproeien, dat wil je gewoon niet..

Kittens zijn makkelijker te koppelen aan volwassen katten. Maar in principe zijn katten solitair en jouw kaart kan ook buiten de tuin. Die mist wrs niets!

Maar ik begrijp je gevoel en je wilde het zo graag!

Jammer maar dit lijkt de beste oplossing!