Honden in een flat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: Honden in een flat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:31

Als ik dat hier zo lees ben ik geen hond waard, als puppy heeft hij km's in de duinen rond gerend dagelijks over een periode van 3 weken. Al zei de da toen hij terug kwam voor zn laatste enting dat hij mooi gespierd was. En was de foto op 1 jarige leeftijd ook perfect. En nu woont het arme zieltje op een flat met klein balkon en max 4 wandelingen per dag. En dat voor een aussie

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:02

Haha Mossel, mijn Aussie is net zo zielig!
Een flat, zonder lift en ook geen balkon. Het is om te huilen ;)

Het was het eerste jaar vooral voor mezelf vervelend. Ik heb hem namelijk tot 12 maanden alle trappen (9 stuks) opgetild, dus tot hij 20 kilo woog.
En dat vier-zes keer per dag. Maar ja, daar had ik zelf voor gekozen :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:34

Geen hond op een flat heb ik altijd al grote onzin gevonden. Als een hond gewoon buiten zijn beweging krijgt door wandelingen en los te lopen dan zie ik echt het probleem niet.
ik heb 2 honden op een flat. 1 grote jachthond en 1 klein vuilnisbakje. we hebben geen lift. ik heb ze tot 1 jaar gedragen. volgens fokker en dierenarts (orthopeet) was het geen probleem als hij RUSTIG!! trappen zou lopen. Ze mogen in de woonkamer en keuken en dat is zo'n 30 m2. ik heb wel een balkon maar daar komen ze verder niet. ja, ze kijken een keer buiten en gaan dan naar binnen om te slapen. en echt, ik merk het wel als mijn hond te weinig uitdaging en beweging zou krijgen hoor..... dan worden ze namelijk hyperactief/nerveus. Voordat ik deze honden kreeg, had ik een duitse herder. mijn moeder heeft een gewone woning met ongeveer hetzelfde oppervlakte en wel een tuin. hond loopt de tuin in en gaat snel weer naar binnen. haar vorige hond mocht niet zonder toezicht in de tuin omdat hij alles omploegde. ik zie het probleem niet zo als het dier verder genoeg uitdaging en beweging krijgt??

kan me nog een herinneren dat ik met mijn moeder bij een fokker ging kijken. we wilden allebei een pup. er werd gevraagd of we een tuin hadden. niet wat er met de honden gedaan werd en of ze uberhaupt wel in die tuin mochten komen. nee, alleen de vraag of er een tuin was. mijn moeder had een tuin waar hij niet in mocht en die weinig met hond deed en zij zou zonder pardon een hond mee krijgen. en ik die veeeeel meer met een hond doe maar op een flat woon zou er geen 1 mee krijgen. beetje vreemd..... een tuin betekend niet dat een hond er per definitie in mag en zeker geen hele dag. .
mijn jachthond komt bij een fokker vandaan en die vond een huis met tuin niet belangrijk. het ging erom wat ik met de hond ging doen. alleen korte wandelingen en daarna naar binnen of lange wandelingen, naast de fiets lopen, loslopen, trainen en lekker naar het bos en dan naar binnen. flat of gewone woning met tuin, dat deed er niet toe..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:36

Simbaa schreef:
Haha Mossel, mijn Aussie is net zo zielig!
Een flat, zonder lift en ook geen balkon. Het is om te huilen ;)

Het was het eerste jaar vooral voor mezelf vervelend. Ik heb hem namelijk tot 12 maanden alle trappen (9 stuks) opgetild, dus tot hij 20 kilo woog.
En dat vier-zes keer per dag. Maar ja, daar had ik zelf voor gekozen :D

yep. hier ook. Het was alleen een beetje jammer dat mijn duitse herder ziek/oud werd en niet meer goed de trap op kon. dan is 40 kg best een hele hap om naar boven en naar beneden te tillen hoor :')

maar geen probleem. dat was het risico van een hond op een flat. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:58

ik heb vroeger altijd honden op een flat gehad,1 rottweiler en 2 argentijnse doggen,of ze nu op een bank liggen in een rijtjeshuis of in een flat,maakt hun dat nou uit,...ze leven nog wel bij je in een auto,of caravan....

zie het probleem niet zo eigenlijk...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:13

DeMolenhoek schreef:
Sommige flatjes zijn qua oppervlakte groter dan het gemiddelde rijtjeshuis. Snap eerlijk gezegd de zwart wit redenatie niet...

Precies,...onze beneden verdieping is maar 45m2...
Dat is incl "kantoortje", huiskamer, keuken, bijkeuken, hal, toilet, trapopgang (en kelderingang).
Honden kunnen in de huiskamer/open keuken= 27m2 + bijkeuken (als deze open is = 4 m2).

De flat van mijn moeder is een stuk ruimer/groter dan onze beneden verdieping.

En wij wonen vrijstaand in het buitengebied :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:17

Ik zie het probleem niet. De hond van mijn zus heeft in het appartement meer ruimte dan mijn hond op de begane grond vam het woonhuis.

Overigens als een hond,mits gezond, leert om beheerst en gecontroleerd trap te lopen is er geen enkel probleem

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 06:26

Mijn akita gaat straks mee op kamers en dus in een kleinere omgeving. Denk niet dat ze er een probleem mee heeft of stiekem de dierenbescherming gaat bellen. Ze is altijd bij mij. Ga ik naar een groot park waar ze kan spelen en rennen? Mevrouw blijft aan mijn been geplakt. In huis loopt ze altijd mij achterna en nu ik er niet ben ligt ze alleen maar op mijn kamer. Twee weken lang. Zielig? Nee, ze mag door het hele huis lopen en onze tuin, maar daar heeft ze geen behoefte aan.

Ik train wel iedere dag minimaal 15 minuten intensief en verder door de dag heen kleine dingen als deur openen, licht aan, iets oprapen, mij omhoog helpen etc. Verder nog minimaal 1 uur met haar alleen wandelen door de stad of het bos en nog 1 of 2 uur mee met andere honden. Nu ik op vakantie ben wordt ze niet getraind en dus ook niet de kleine commando's, maar gaat ze wel 2 tot 4 uur wandelen.

Ook straks op kamers blijft ze trainen, iedere dag flinke wandelingen en als ik weg ben voor een hele dag mag ze lekker naar vriendjes toe. Denk dat veel honden die in een groot huis wonen het slechter hebben. Zeker als je kijkt naar hoe mensen de bench misbruiken ( grote hond in te kleine bench en dat minimaal 12 uur per dag... )

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 06:45

Ook ik ben denk ik geen hond waard. Ik heb een chihuahua op een kamer van 11m2. Met mooi weer verkennen we de hele stad en liggen we middagen aan de IJssel waar ze kan ravotten met de studentenvereniging, want iedereen is gek op haar. Verder zit ik veel te studeren bij een koffiezaak waar ze in de vensterbank kan liggen en aandacht krijgt van bijna elke voorbijganger. Ze gaat mee naar mijn werk, op een zorgboerderij. Daar kan ze rennen, racen, door het hooi en de mest rollen, achter beestjes aan.

Maar als ik lang op school zit of naar stage moet dan zit ze 8 of 9 uur alleen. Superzielig, want ik heb haar geleerd te gaan pitten als ik weg ga en pas wakker te worden als ik terug kom. Ze staat niet enthousiast voor de deur, geen geblaf en geen hyper begroeting. Thuis komen is namelijk niet zo boeiend: ik kom altijd thuis als ik weg ben.

Met slecht weer vraag ik haar 'wil je uit?'. Als ze dan haar kop onder de deken stopt wil ze niet uit en hoeft ze ook de komende paar uur niet. Hetzelfde verhaal met de laatste ronde. Spant ze samen met m'n vriend onder een grote fleecedeken en kan ik in m'n eentje gaan. Als ze wel moet of wil staat ze al voor de deur voordat ik m'n vraag heb afgemaakt!

Ohja, ik woon op 2 hoog zonder lift en het arme ding moet ook nog soms mee kamperen
Afbeelding

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:43

8 9 uur alleen met een maatje zou niet mijn keuze zijn maar 8 a 9 uur alleen ja dat vind ik zielig. Een hond is een blijft een roedel dier, ondanks dat je hond (denk je? of heb je camara's hangen?) weet je niet of ze alleen maar slaapt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:57

hier zijn ze soms ook 8 uur alleen thuis. En inderdaad, ook hier liggen ze te maffen. Als ik thuis kom staat de jongste wel enthousiast bij de deur, maar die andere die denkt er het zijne van. En als ik 's ochtends uit bed kom en wil gaan lopen dan scheelt het dat ze niet kunnen zuchten, maar anders zou ze dat doen en zich nog eens omdraaien. 's nachts zijn ze toch ook gewoon 8 of 9uur alleen? (of nog langer als ik een keer uitslaap?)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:58

Een hond die gewend is aan een groot erf zal niet gelukkig worden op een flatje. Als ik zie hoe mijn honden altijd bezig zijn op het erf zouden ze zeker niet gelukkig worden in een flat ( gaan ook nog 4 keer per dag uit). Maar een hond die het gewend is op een flat en vaak en lang uitgaat moet kunnen. Helaas zijn er ook mensen die dan 4 x per dag een klein stukje lopen, dat is wel sneu. En een hond 8 a 9 uur alleen laten is ook sneu, zorg op zulke dagen voor opvang. :( en wat zou een hond anders dan slapen moeten doen als die 9 uur lang alleen is?

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:22

kirri schreef:
8 9 uur alleen met een maatje zou niet mijn keuze zijn maar 8 a 9 uur alleen ja dat vind ik zielig. Een hond is een blijft een roedel dier, ondanks dat je hond (denk je? of heb je camara's hangen?) weet je niet of ze alleen maar slaapt.

Ik heb haar inderdaad in de periode van opbouw van alleen laten gevolgd via een camera, en daarna steekproefsgewijs. Als ik mensen vraag haar tussendoor uit te laten is ze niet uit haar mandje te krijgen en gaat ze gewoon verder slapen. Soms wil ze 's morgens niet onder de dekens uit, mits ik niet langer dan 3 uur weg ben laat ik dat ook zo. Dan ligt ze nog op exact dezelfde plek als ik terug kom.

Ze hoort genoeg mensen in huis want ik woon in een huis met 4 wooneenheden, in een winkelstraat. Maar ze reageert niet op geluiden van andere honden of van mensen in huis.

Zolang ze na een dag alleen thuis nogsteeds niet mee uit wil denk ik niet dat ze het er erg moeilijk mee heeft ;)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:30

En waarom wilt ze niet uit? De meeste honden willen er graag uit, en willen ze niet dan is daar en rede voor. Waarschijnlijk gewoonte geworden, of het gezond is lijkt me niet. Als een hond 9 uur lang alleen zit en die nacht daarvoor en Savonds slaap je zelf dan slaapt die hond wel heel veel, lekker geestdodend. Daarbij is zoveel liggen echt niet gezond mentaal en fysiek niet.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:31

secricible schreef:
hier zijn ze soms ook 8 uur alleen thuis. En inderdaad, ook hier liggen ze te maffen. Als ik thuis kom staat de jongste wel enthousiast bij de deur, maar die andere die denkt er het zijne van. En als ik 's ochtends uit bed kom en wil gaan lopen dan scheelt het dat ze niet kunnen zuchten, maar anders zou ze dat doen en zich nog eens omdraaien. 's nachts zijn ze toch ook gewoon 8 of 9uur alleen? (of nog langer als ik een keer uitslaap?)

Tja ik zal wel een aparte zijn! mijn laatste ronde gaat om 1 a 2 uur en de eerste om 5.30 weer.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:31

luffwinny schreef:
Een hond die gewend is aan een groot erf zal niet gelukkig worden op een flatje. Als ik zie hoe mijn honden altijd bezig zijn op het erf zouden ze zeker niet gelukkig worden in een flat ( gaan ook nog 4 keer per dag uit). Maar een hond die het gewend is op een flat en vaak en lang uitgaat moet kunnen. Helaas zijn er ook mensen die dan 4 x per dag een klein stukje lopen, dat is wel sneu. En een hond 8 a 9 uur alleen laten is ook sneu, zorg op zulke dagen voor opvang. :( en wat zou een hond anders dan slapen moeten doen als die 9 uur lang alleen is?

Wat denk je dat ze doet als ik wel thuis ben? Slapen! In een dekentje, of onder een deken op schoot. En of ik nou 's middags of 's avonds met haar speel zal haar een zalige zorg wezen.

Als ik haar met slecht weer zelf laat bepalen wanneer ze uit wil dan is dat 1x per dag, 3 minuten. En ja, been there, done that. Met griep ben ik namelijk wel de hele dag thuis, maar als t beest in een deken duikt als ik haar uit wil laten ga ik haar niet dwingen terwijl ik zelf ook in bed hoor.

Scheelt wel dat ze zo klein is dat ik op m'n bed met haar kan spelen. Dat ze lang alleen is komt overigens niet vaak voor, maar voor haar maakt het weinig verschil. Als ze maar een holletje heeft.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:34

En als baas zorg je je ervoor dat je dat doorbreekt, een paard die 22 uur op stal staat wil als die dan in de paddock staat ook na een uur graag naar binnen, gewoonte. Betekend niet dat het gezond is, als baas zijnde hoor je daar wat aan te veranderden/ doorbreken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:39

Ik vind dat je niet naar een woning moet kijken. Sommige honden in appartement word meer mee gedaan dan iemand met een groot huid. En niet iedereen kan grote woning betalen wil niet zeggen dat ze er niet goed voor zijn. Nee flat vind ik geen punt

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:41

luffwinny schreef:
En waarom wilt ze niet uit? De meeste honden willen er graag uit, en willen ze niet dan is daar en rede voor. Waarschijnlijk gewoonte geworden, of het gezond is lijkt me niet. Als een hond 9 uur lang alleen zit en die nacht daarvoor en Savonds slaap je zelf dan slaapt die hond wel heel veel, lekker geestdodend. Daarbij is zoveel liggen echt niet gezond mentaal en fysiek niet.

Mooie oordelen! Het is een heel actief hondje, maar wel op en top een mooi weer beestje. Onder de 24 graden vindt ze het koud. Spelen kan binnen ook prima, ze maakt nooit maar dan ook nooit iets stuk, is super sociaal en een allemansvriendje, kan haar overal laten logeren en mee naartoe slepen. En dat doe ik ook, ze is vaak hele dagen buiten, met slecht weer met een jasje aan, is ze net wat minder aan het rillen. Maar als ze de kans krijgt, ook in een groter huis of als ik ergens met dr ben (op een terras bijv., ben je haar kwijt en is ze in een jas of tas gekropen en ligt ze lekker te slapen

Als je goed leest zie je dat ze op veel dagen veel buiten is, langs de IJssel, op de boerderij, etc. Maar als goede baas moet ik een koukleumpje dat lekker de warmte van een holletje opzoekt en daar heel tevreden ligt, tegen haar zin naar buiten slepen omdat wij vinden dat dat moet? Sorry, maar nee. Als ik haar roep om mee te gaan en ze wil niet is dat niet omdat ze nooit buiten komt, want dat is onzin. T is geen kattenbak chihuahua

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:44

Het hangt er vanaf hoeveel je thuis bent, aandacht geeft en uitgaat. Dat is belangrijker dan de grootte van je woning.
Laatst bijgewerkt door JPS op 28-06-17 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:45

Het ging erom dat je hond soms 9 uur alleen is, zulke dagen hoor je oppas te regelen, dat is mijn mening, en dat ze dan lekker slaapt betekend niet dat ze geen behoefte heeft aan gezelschap of er even uit wilt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:49

Honden op flat met lift kan heel goed mots ze goed uitgelaten worden. Grote van de flat vind ik niets uitmaken.

Ik ken mensen met 4 grote honden op een flat met maar twee slaapkamers maar ze liepen er geregeld mee en grote stukken.

Liever dat dan wat je hier in Drenthe/Groningen veel ziet. Tuinen van 700m2 en honden die alleen in de tuin komen want de tuin is zo groot hond hoeft in hun ogen niet uit.
Ik vind wandelen en op eigen terrein lopen een enorm verschil! Ik heb een redelijke tuin 500m2 maar mijn kooiker gaat minimaal 3x uit.

Grote van huis of tuin maakt in mijn ogen niet uit. Alle honden hebben aandacht en beweging nodig. Lange dagen alleen of alleen een plasje op een veldje voor je huis of in de tuin vind ik zielig.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:07

luffwinny schreef:
Het ging erom dat je hond soms 9 uur alleen is, zulke dagen hoor je oppas te regelen, dat is mijn mening, en dat ze dan lekker slaapt betekend niet dat ze geen behoefte heeft aan gezelschap of er even uit wilt.

Als ik die oppas regel, wil ze er dus niet even uit. Dan ligt ze die vanaf een warm plekje dodelijk aan te staren.

Ook wanneer ze in mijn vakantie bij oppas met nog een klein hondje is. Oppas gaat 5x per dag met ze uit, de mijne vindt dat oké mits mooi weer. Anders loopt ze dr rondje met de staart tussen de pootjes.

Dag alleen thuis met mooi weer? Dan ga ik 's morgens met haar naar het park tot ze uitgeracet is en als ik thuiskom maak ik een maaltijdsalade en ben ik de rest van de avond met haar buiten.

Ik kijk liever naar waar ik m'n beestje blij mee maak dan naar wat ik volgens een bokker zou moeten doen.

Maar nogmaals, komt weinig voor dat ze zo lang alleen is, dus dat ze dan gewoon gaat maffen is niet omdat ze niet anders kent. De meeste dagen is ze namelijk minimaal 1x lang op pad (en met minder weer is dat dan mss niet buiten, maar naar vrienden of familie waar ze lekker binnen kan racen en alle aandacht krijgt)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:09

Ik heb deze discussie gestart en dit is wat me opvalt... Mensen met veel ruimte en tuin hebben idd meer moeite met de flat maar ook het idee die zitten hele dag opgesloten.De mensen op een flat doen precies hetzelfde... Ja maar met een grote tuin worden ze niet meer uitgelaten. Dus tegenstanders gaan er vanuit dat de honden hele dag opgesloten zitten in een flat en voorstanders zeggen mensen met tuin wandelen niet met hun hond. Dus kom mooi op een middenweg nu, hond in de flat is dus minder erg als er veel mee gelopen wordt. Hond in de tuin is minder erg als er ook lekker mee gewandeld wordt. Helaas heb je aan beide kanten mensen die idd hond opsluiten of honden die nooit verder dan de tuin komen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:26

In ons 2e appartement op 1 hoog van 32m2 hadden we een border collie. Daarna een groot appartement ook op 1 hoog en is ons kleine hondje erbij gekomen. Onze honden konden in de woonkamer vrij rondlopen en we gingen op grote wandelingen. Voorheen trainde ik ook met de BC.

Toen naar een 2 onder 1 kap. Ze liepen daar wel mee de tuin in, maar dat is geen beweging. Dus gingen we ook gewoon op grote wandelingen.

Nu wonen we in een split level. De BC was al 12 toen we hier kwamen en moest dus trappetje op naar binnen en trappetje af achter naar de tuin. Dat ging op zich nog prima. We gingen vrijwel elke dag naar bijv de hei. Ze is 15 geworden en de laatste periode hebben we haar wel trappetje op getild.

Het kleine hondje overleed helaas door een bijtincident. De BC is toen een tijd alleen geweest, maar we hebben toch een pupje erbij gekocht. Kruising Jack Russel/mops. Pupjes hoeven nog niet gek veel beweging en de BC op haar einde ook niet meer. Maar dan koos ik juist leuke plekken uit om te gaan lopen. Lekker dichtbij parkeren en veel indrukken.
We gingen wel de tuin in, maar dat is geen echte beweging in mijn ogen.

Een maand of 2 na het overlijden van de BC is het broertje van onze pup bij ons komen wonen, dus hadden we 2 pupjes van 6 maanden. We hebben de tuin wel gebruikt om hem zindelijk te maken, want dat was hij nog niet. En we hebben wel geoefend met bij ons komen, band opbouwen, spelen etc.

We lopen nog steeds veel op de hei. Tuin kunnen ze alleen in als de deur open staat, is wel afgesloten verder.
Als teefje loops was, hebben we wat meer in de tuin gespeeld en nu zij gesteriliseerd is vorige week, hebben we ook wat meer met haar broertje in de tuin gespeeld.
In principe is de tuin leuk om ze even aandacht te geven en te spelen met de bal bijv. Maar als we zelf niet bij ze blijven, gaan ze ook weer sneller naar binnen. Soms rennen ze wat achter elkaar aan.

Of je een goede baas bent, zit niet altijd in de lange wandelingen. Honden willen doorgaans niet graag lang alleen zijn, dus als je thuis bent, is het imo belangrijk om tijd aan ze te besteden. Afwisseling is leuk zoals speelgoed of koekjes verstoppen, balletje gooien, maar ook lekker samen op de bank liggen wordt hier wel gewaardeerd.
Zomers hebben we een badje en houden we ze tijdens de hete uren wel binnen. Als het afkoelt gaan we wat later lopen, of we slaan over. Maar dan krijgen ze wat extra aandacht bij het badje bijvoorbeeld.

Ik vind het zelf ook fijn dat ze elkaar hebben.

In mijn ogen heeft elk ras beweging, spel en afleiding nodig. Onze BOrder Collie was goed getraind en super makkelijk ( voor ons ) Deze kleine monsters die hebben veel meer behoefte aan rennen en stoeien, dan de BC had. Die wilde moeilijke dingen doen.
Maar ook deze 2 zijn heel verschillend. Het teefje wil graag snuffelen en klimmen en klauteren. Het reutje wil ook graag wat voor je doen.

Mensen moeten naar hun hond kijken en altijd investeren in de behoefte. Maar chihuahua's op een flat en kattenbak vind ik echt veel erger dan een grote hond die gewoon elke dag zijn beweging en spel/training krijgt in welke vorm dan ook.