Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Kuggur schreef:Niks muggeziften, ik vraag me werkelijk af wat de legaliteit is van dit soort clubregeltjes.
IMJ schreef:Maar de vroegcastratie is juist zo min mogelijk belastend voor de kleintjes.. de meeste katerjes huppelen vrijwel direct na waker worden alweer vrolijk rond..
In heel veel landen wordt het echt al jaren zo gedaan
Duhelo schreef:daarnaast, ik moest ze op 8 weken vaccineren, dan steriliseren op 10 weken, vaccineren op 12 weken en op 13 weken verhuizen. Een hoop indrukken op de weerstand voor zon kleintjes ...
Riraito schreef:HTK zijn zeker niet gezonder. Zelf het percentage inteelt kan in een groep zeer hoog zijn wanneer er maar gewoon gefokt wordt. Waar een goede fokker inteelt en erfelijke ziektes uitsluit. Mensen die zoon op moeder zetten voor een goedkoop nestje raskatten mag je geen fokker noemen.
Zoolgangster schreef:.
Probleem van die serieuze fokker is weer dat rasfok per definitie een beperkte genenpoel heeft, met daarbij het fokken op de mooiste kop, de langste staart, of de kortste snuit... want domweg gezond fokken met een normaal exterieur is te gewoontjes en levert geen prijzen op en ook geen kopers.
Ersina schreef:Zoolgangster schreef:.
Probleem van die serieuze fokker is weer dat rasfok per definitie een beperkte genenpoel heeft, met daarbij het fokken op de mooiste kop, de langste staart, of de kortste snuit... want domweg gezond fokken met een normaal exterieur is te gewoontjes en levert geen prijzen op en ook geen kopers.
Een fokker heeft er geen belang bij om ongezonde katten te fokken. Dus buiten het uiterlijk, wordt wel degelijk naar de gezondheid in de bloedlijn gekeken. Wat makkelijker is als niet elk kitten gebruikt wordt voor de fok. Een raskat hoeft helemaal niet uit een beperkte genenpool te komen.