Eerste dag hond in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:20

pups slapen de eerste weken heel veel, alles is nieuw, vele indrukken en is voor zijn klein diertje een hele impact, laat hem de eerste weken eerst even wennen aan zijn nieuwe omgeving, want dat is voor hem al heel veel. als mensen hem willen zien kunnen ze beter naar jou toe komen ipv andersom.

en bench kun je verkleinen met een stuk karton of een houten plank ertussen zetten, echter hebben wij dit nooit gedaan, na alle inspanningen gewoon meteen naar buiten en als hij plast/poept buiten heel hard belonen, doet hij het in huis, zet de pup dan op een andere plek neer dat hij/zij niet ziet dat je het opruimt, ruim het op en reageer er verder niet meer op.

je kan het ook met een krant doen, dat je leert dat hij daarop moet poepen/plassen en dan de krant steeds een stukje verder van zijn bench leggen tot hij weet dat het buiten moet (hebben wij ook niet gedaan maar heb ik ook wel eens gehoort)

de onze was met 9 weken al zindelijk

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:21

pompidou2602 schreef:
Door hem op zijn gemakje te stellen en rustig tegen hem te praten! Helpt heel goed!! Hi jankt wel redelijk veel ... best wel medelijden met hem :'(

Niet al teveel liefjes tegen hem praten als hij jankt. Klinkt heel schattig maar zo beloon je gedrag dat je eigenlijk niet wilt (al is het wel te begrijpen).

Even laten weten dat je er bent, en dan weer met rust laten.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:16

Amaris schreef:
pompidou2602 schreef:
Door hem op zijn gemakje te stellen en rustig tegen hem te praten! Helpt heel goed!! Hi jankt wel redelijk veel ... best wel medelijden met hem :'(

Niet al teveel liefjes tegen hem praten als hij jankt. Klinkt heel schattig maar zo beloon je gedrag dat je eigenlijk niet wilt (al is het wel te begrijpen).

zelfs dat niet altijd, de onze ging snachts altijd onwijs tekeer, in het begin ook steeds naar beneden en dat had hij door, als ik jank komt ze even aandacht geven.
Heb het gewoon genegeerd en laten gaan en met een week was het over, binnen 3 weken sliep hij zelfs los in de woonkamer met de andere hond en dat ging super op soms een ongelukje na,

pompidou2602

Re: Eerste dag hond in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 06:27

Is het normaal dat Izar (zo heet de puppy) nog niet met zen speeltje durft spelen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:35

Niet iedere hond speelt met alle speeltjes. Mijn puppy speelde alleen maar met sokken. ( la openen, sokken eruit pakken en op een stapel in de hoek neerleggen. Als alle sokken eruit waren bracht ze ze weer terug. Een sok was echt van haar en daar speelde ze uitbundig mee. )

gewoon wat verschillende speeltjes neerleggen in een bak. Al mijn honden lopen naar de bak toe en kiezen een speeltje uit om mee te spelen. Allemaal iets totaal anders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:00

Keell94 schreef:
Amaris schreef:

zelfs dat niet altijd, de onze ging snachts altijd onwijs tekeer, in het begin ook steeds naar beneden en dat had hij door, als ik jank komt ze even aandacht geven.
Heb het gewoon genegeerd en laten gaan en met een week was het over, binnen 3 weken sliep hij zelfs los in de woonkamer met de andere hond en dat ging super op soms een ongelukje na,

Mja, maar ik ga ervan uit dat een pup de eerste nachten niet alleen wordt gelaten in de huiskamer maar dat hij/zij op de slaapkamer is ter overbrugging. Dan is het een kwestie van hand in de bench, niets zeggen en weer negeren.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:24

Mijn pup speelde de eerste weken ook niet, dat is echt iets wat de gaandeweg moeten uitvinden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:06

Wat voor speeltje heb je? Je kan andere texturen etc uitproberen zoals rubber, stof (denk aan een flostouw).. Of een speeltje dat piept kan ook voor motivatie zorgen (en irritatie bij de baas :D ).
Zorg er ook voor dat je zelf enthousiast bent, praat met een hoog stemmetje, maak zelf ook speelse bewegingen, zo leert je hond je echt kennen en jij je hond.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:46

Ze moeten overal nog kennis mee maken, dus het kan goed dat hij het spannend vindt! Laat hem gewoon kennis maken met vanalles, koop iets piepends en kijk of hij dat leuk vindt of rol een klein balletje door de kamer.

Zorg dat je hem een beetje uit blijft dagen, maar dring het tegelijkertijd ook niet op. Als ze zo klein zijn moeten ze het allemaal zelf ontdekken en daar kunnen ze afentoe wel wat ondersteuning in gebruiken :o

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 18:14

De puppy doet het redelijk goed. Maar het probleem is dat hij het zindelijkheidgedeelte niet zo goed snapt. We brengen hem buiten om de 2u waar hij dan soms zijn behoefte doet. Soms snuffelt hij gewoon en legt hij zich neer op het gras. Hij komt dan terug naar binnen en plast dan in de living. Hij komt het ons ook niet vertellen wanneer hij naar de wc moet...
Wat we nu doen:
- Om de 2u sowieso buiten, de laatste dagen zelfs meer;
- Niet straffen als hij binnen zijn behoefte doet
- Enorm belonen als hij in de tuin/op wandeling zijn behoefte doet.

Is dit gewoon een kwestie van geduld of moeten wij andere maatregelen nemen?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:19

Doe je het wel op de juiste momenten? Na het eten, na het drinken, na het spelen, na het slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:22

Ik sluit me aan bij Kimbers, en eerlijk gezegd ook bij een hoop anderen, je zegt dat jullie eerder honden hebben gehad maar zoals je hier op mij overkomt ben je echt niet echt op de hoogte van hoe je een pup moet opvoeden etc.. Ik weet niet of dat meer je eigen onzekerheid is of je ouders, maar ik mis een hoop waaruit ik had kunnen opmaken dat je je ingelezen hebt op internet, zo moeilijk is het niet je moet er alleen wel even voor gaan zitten. Ik zou je/jullie aanraden een hondentrainer te bellen en z.s.m op puppycursus te gaan en om je in te lezen...

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:26

pompidou2602 schreef:
De puppy doet het redelijk goed. Maar het probleem is dat hij het zindelijkheidgedeelte niet zo goed snapt. We brengen hem buiten om de 2u waar hij dan soms zijn behoefte doet. Soms snuffelt hij gewoon en legt hij zich neer op het gras. Hij komt dan terug naar binnen en plast dan in de living. Hij komt het ons ook niet vertellen wanneer hij naar de wc moet...
Wat we nu doen:
- Om de 2u sowieso buiten, de laatste dagen zelfs meer;
- Niet straffen als hij binnen zijn behoefte doet
- Enorm belonen als hij in de tuin/op wandeling zijn behoefte doet.

Is dit gewoon een kwestie van geduld of moeten wij andere maatregelen nemen?

Bij de ene hond duurt het langer voordat ze snappen dat ze het buiten moeten doen dan bij de andere hond. Inderdaad niet straffen, maar goed belonen als hij het buiten doet. En zodra je ziet dat hij binnen een pasje wilt gaan doen gewoon rustig naar buiten brengen. Dus als hij meestal in de living plast nadat hij buiten is geweest moet je goed op blijven letten als hij buiten is geweest. Zodra je het idee krijgt dat hij gaat plassen, breng je hem naar buiten en als hij buiten verder plast natuurlijk goed belonen.

En je kunt altijd een hondenschool of -trainer om hulp vragen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:28

Kimbers schreef:
Doe je het wel op de juiste momenten? Na het eten, na het drinken, na het spelen, na het slapen.

dit is echt heel belangrijk!

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:30

Probeer het plassen op commando aan te leren. Elke keer als wij de hond naar buiten deden zeiden we "ga je mee plassen?" en als ze buiten dan ging zitten ook "goedzo! Plassen!"

Op die manier kun je aanleren dat zodra je buiten bent en jij zegt plassen dat de hond dan gaat plassen of in ieder geval gaat denken aan plassen.

Probeer hierbij met name in het begin elke keer hetzelfde ritueel richting buiten te doen. Pak bijvoorbeeld altijd de achterdeur.

Bij ons heeft dit wel gewerkt want hierdoor ging Pip naar de achterdeur lopen om aan te geven dat ze moet.

En inderdaad, na het slapen, spelen en eten gelijk naar buiten. Vooral na het slapen, zodra ze gaan wandelen hop naar buiten.

En bij sommige honden duurt het eenmaal wat langer. Pip was met 10 weken zo goed als zindelijk, onze vorige hond was dat pas bij twee jaar omdat dat een smeerkees eerste klas was (geen schoon nest gehad). Gewoon doorzetten dus!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:13

Veel pups vinden het buiten heel spannend. Ze moeten dan wel plassen maar doen dat pas als ze zich weer veilig voelen; binnen dus.
Blijven volhouden zoals je nu doet, dan komt dat echt goed.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 10:51

Lisitano schreef:
Veel pups vinden het buiten heel spannend. Ze moeten dan wel plassen maar doen dat pas als ze zich weer veilig voelen; binnen dus.
Blijven volhouden zoals je nu doet, dan komt dat echt goed.

Dank je wel :) :) :)

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 10:52

Annet_Dottie schreef:
Ik sluit me aan bij Kimbers, en eerlijk gezegd ook bij een hoop anderen, je zegt dat jullie eerder honden hebben gehad maar zoals je hier op mij overkomt ben je echt niet echt op de hoogte van hoe je een pup moet opvoeden etc.. Ik weet niet of dat meer je eigen onzekerheid is of je ouders, maar ik mis een hoop waaruit ik had kunnen opmaken dat je je ingelezen hebt op internet, zo moeilijk is het niet je moet er alleen wel even voor gaan zitten. Ik zou je/jullie aanraden een hondentrainer te bellen en z.s.m op puppycursus te gaan en om je in te lezen...

Howhowhow, niet zo aanvallend. Het is toch niet omdat de hond het moeilijker heeft met het zindelijk worden, dat wij er niks vanaf weten. Geloof me, we zijn een familie die ons heel goed bevragen op voorhand! Ik vroeg om tips, niet om commentaar waar ik niks van heb!
Maar oke, dat terzijde. Ja, hij gaat op de juiste momenten naar buiten. Ook telkens als we dan naar buiten gaan vertellen we pipi (doen).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:54

Gewoon rust houden en geduld hebben. Ooit leren ze het wel. De ene pup is na een jaar nog niet zindelijk en de andere komt zindelijk van de fokker vandaan.

Een omgeving met weinig afleiding zoeken is het beste. Eventueel over het buikje wrijven wilt ook nog wel eens werken.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:24

Kimbers schreef:

Zo heb ik dat met mijn hond toen ook gedaan. Na echt iedere activiteit hup naar buiten op het gras.
Op een paar ongelukjes na echt nooit problemen gehad :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:45

Hoe oud is je hond nu?
Mijn jongste was met 6 maanden pas zindelijk. Dat is nu iets meer dan 1 maand. En die daarvoor deed er bijna 10 maanden over ;) Terwijl mijn oudste reu met 10 weken volledig zindelijk was. Elke hond is anders en bijna altijd komt het 'vanzelf' goed :)

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:05

als hij bij binnenkomst gelijk gaat plassen, kun je beter even heel dichtbij in de buurt blijven, en zodra het wil gaan zitten, gelijk oppakken en buiten zetten, dat de hele dag door, ze hebben een ritme in hun behoefte doen, als je die weet, gelijk buiten zetten, dan snappen ze het eerder om het buiten te doen. buiten heel uitbundig belonen op een manier die de pup fijn vind, als het niet blij word en vrolijk van jou blijdschap. kan je het proberen met een voertje/klein snoepje. Het kan zijn dat je te blij bent met een plasje dat de pup het gek vind, en beangstigend, en daardoor niet buiten wil plassen, probeer dus op verschillende manier te belonen. voor de rest is een puppy cursus heel leuk om te doen, ik heb 2 jaar geleden mijn 13de hond aangeschaft (ik heb op dit moment 5 honden, veel overleden door ziekte/ouderdom) en met de laatste heb ik ook puppy cursus gedaan, ik ben niet onervaren, en ik zou er zelf ook wel alleen kunnen opvoeden, maar het is gewoon leuk om te doen, en fijn voor de pup om met leeftijdsgenootjes om te gaan. Veel plezier met de opvoeding.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:54

Onze pup is morgen 11 weken oud.
Direct als hij gebeten heeft loopt hij de tuin in om te plassen, wij belonen dan.
En 2 uur na het eten gaan we uit omdat hij moet poepen.
Onder het spelen vergeet hij naar buiten te gaan dus zet ik hem buiten.

Als hij buiten poepr of plastbelonen we hem met een aai en soms een koekje.
Ik zeg wel 'ga maar plasje doen'
Hij gaat het stees beter snappen.

Geef de moed niet op

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:12

luuntje schreef:
Onze pup is morgen 11 weken oud.
Direct als hij gebeten heeft loopt hij de tuin in om te plassen, wij belonen dan.

Snap helemaal wat je bedoelt hoor, maar kon hier wel om lachen! :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:51

Hihi sorry moet gegeten zijn.
Al bijt hij ook met zijn scherpe tandjes, maar dat mag niet.