Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:44

Hier ligt de prijs ook niet gek hoog.

Eerste hond: € 32,52
Elke volgende hond: € 48,60
Kennel: € 115,08

Maar begrijp ik nou dat ik bij.meer honden 48.60 PER hond ga betalen?
Of wordt dat gewoon het totaal.bedrag voor 2?

Overigens geld hier wel de achterlijke regel dat als je een hond meer dan een maand in huis hebt(stel je past op) moet je ook voor de logéhond betalen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:48

Lay_D schreef:
Kuggur, woon je in NL? Wij wonen namelijk ook op het platteland maar in onze gemeente moeten we ook hondenbelasting betalen.

IJsland. Hier is de hondenbelasting ook verschillend per gemeente. Heeft er veel mee te maken of de burgemeester een hond heeft of niet.... :+
Maar op het platteland dus geen belasting, zou ook maf zijn, onze honden komen maar zelden van ons land af.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:51

Maar hier is het wel zo maf.
Onze honden komen ook zelden van het terrein af, en als ze dat wel komen is dat meteen de zandpad op waar geen aanlijnplicht of niets is. En zeker geen hondenveldjes :D
Toch gewoon betalen hoor. Terwijl duidelijk zichtbaar is aan onze terreinafscheiding dat deze er op is gemaakt dat honden er niet af kunnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:07

kiwiwitje schreef:
- een tweede hond poept niet meer dan mijn eerste hond, waarom is het tarief voor de tweede hond dan zoveel hoger?

Dit heb ik ook echt nooit begrepen 8)7

Verder ben ik wèl tegen hondenbelasting. Ik vind het belachelijk.
Ik woon in het buitengebied, ik heb geen flauw idee of er in het dorp voorzieningen zijn, ik kom er nooit met mijn honden.
In mijn vorige gemeente waren er losloopgebieden: dit waren paadjes van een meter of 50, parallel aan een druk fietspad of zelfs langs de snelweg (langs de vangrail!)
Of een veldje met aan alle kanten wegen. Niets omheind uiteraard.
Dus met goed fatsoen je hond loslaten zat er daar natuurlijk niet in. Bovendien duurt je "wandeling" op zo'n paadje niet langer dan drie minuten.

Honden zijn niet anders dan andere dieren waarvoor je ook geen belasting betaalt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:10

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:
- een tweede hond poept niet meer dan mijn eerste hond, waarom is het tarief voor de tweede hond dan zoveel hoger?

Dit heb ik ook echt nooit begrepen 8)7

Verder ben ik wèl tegen hondenbelasting. Ik vind het belachelijk.
Ik woon in het buitengebied, ik heb geen flauw idee of er in het dorp voorzieningen zijn, ik kom er nooit met mijn honden.
In mijn vorige gemeente waren er losloopgebieden: dit waren paadjes van een meter of 50, parallel aan een druk fietspad of zelfs langs de snelweg (langs de vangrail!)
Of een veldje met aan alle kanten wegen. Niets omheind uiteraard.
Dus met goed fatsoen je hond loslaten zat er daar natuurlijk niet in. Bovendien duurt je "wandeling" op zo'n paadje niet langer dan drie minuten.

Honden zijn niet anders dan andere dieren waarvoor je ook geen belasting betaalt.

Nou als ik er inderdaad wat voor terug krijg heb ik er geen moeite mee. Maar nu kost het je ontzettend veel geld, en je krijgt er niets voor terug. En ik vind het belachelijk dat het aan andere dingen uitgegeven mag worden dan voor de hond.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:14

vilheide schreef:
Tinkerloos schreef:
Hier in Hilversum gelden deze tarieven:

1e hond: € 100,08
2e hond: € 167,64
3e en volgende hond: € 230,04
Kennel: € 256,08

Ik mag per maand betalen, dus dat is wel fijn. (heb 3 honden)
500 euro is niet niks..

Ik neem aan dat je dan het kenneltarief betaald? Of moet je dan weer aan bepaalde voorwaarden voldoen?

Jaa dan moet je weer aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Dus geen kenneltarief voor mij.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:26

Enschede....

Hondenbelasting
eerste hond € 81,96
tweede hond € 81,96
voor elke hond bovenop twee € 81,96
kennel €230,76

Bij ons hebben ze een keer aangebeld en toen was onze dochter van 10 thuis was en die heeft gezegd ja 2 honden op de vraag of we honden hadden...
en hup daar was de aanslag van de gblt en moesten we even flink betalen.. :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:26

Hoe zit dat dan als je geen hond hebt, behalve in de weekenden?

Mijn vriend en ik gaan vanaf eind mei samenwonen. In de weekenden komt dan de hond van hem/zijn ouders bij ons. Maar zijn ouders betalen al hondenbelasting voor hem. Ook al krijgen wij dan een inspecteur aan de deur, wij hoeven dan toch niet extra voor hem te betalen?

xSCWx

Re: Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:57

Er is een petitie tegen hondenbelasting. Er zijn al voldoende ondertekeningen maar meer is altijd beter: https://stophondenbelasting.petities.nl/
Vind het echt belachelijk wat je betaald bij sommige gemeentes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:01

Die petitie werkt echt niet. Die is er al jaren en er zijn zelfs rechtszaken over gevoerd en verloren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:02

Kaitlyn schreef:
Hoe zit dat dan als je geen hond hebt, behalve in de weekenden?

Mijn vriend en ik gaan vanaf eind mei samenwonen. In de weekenden komt dan de hond van hem/zijn ouders bij ons. Maar zijn ouders betalen al hondenbelasting voor hem. Ook al krijgen wij dan een inspecteur aan de deur, wij hoeven dan toch niet extra voor hem te betalen?

Mócht je controle krijgen, moet je natuurlijk niet zeggen dat je de hond ieder weekend hebt, dus dan is het gewoon een loge.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:05

Overigens stond er ook een keer een controleur bij mij aan de deur toen ik nog bij m'n ouders woonde. Meneer vroeg aan mij of ik wist dat m'n buren een hond hadden. Heb hem verteld dat ik geen contact had met de buren. Ga m'n buren niet verlinken

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:08

Bij ons is de hondenbelasting ook aardig hoog:
1 hond € 68,28
2 honden € 182,76
3 honden € 365,88
4 honden € 549,-
5 honden € 732,12
een geregistreerde kennel € 932,40 

Maar wij hebben dan wel weer 2 losloopgebieden (2km) en 8 omheinde uitlaatveldjes. Niet dat je daar blij van wordt want ondanks de opruimplicht ligt het er vol met poep _-:(
Wij gaan meestal naar 1 van de 3 polderbossen die op 5 tot 10 minuten rijden liggen. Daar hebben de honden tenminste alle ruimte om los te rennen.

Controle nog niet gehad hier overigens.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:10

purny schreef:
Overigens stond er ook een keer een controleur bij mij aan de deur toen ik nog bij m'n ouders woonde. Meneer vroeg aan mij of ik wist dat m'n buren een hond hadden. Heb hem verteld dat ik geen contact had met de buren. Ga m'n buren niet verlinken

Dit, en andere voorbeelden in dit topic, vind ik nog het meest om te kotsen: ga dan, als gemeente zijnde, zélf je huiswerk doen. En niet burgers vervelen, lastig vallen en hun buren laten verlinken. Echt, geen goed woord over voor deze werkwijze.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:22

Toen mijn vaders vriendin net bij ons in kwam wonen, nam ze een hond mee. Mijn vader heeft dat meteen aangegeven bij de gemeente en is er voor gaan betalen.

En na 1.5 week kwam er iemand aan de deur dat ze gehoord hadden dat er een hond op ons adres woonde.

Uhh ja, dat klopt. Dat is ook meteen aangegeven.

Kentaro: Maar waarom kun je niet zeggen dat de hond er ieder weekend is? Het is gewoon een weekendloge. Wij wonen in dezelfde gemeente als zijn ouders, dus er wordt al voor betaald. Lijkt me sterk dat ze daar moeilijk over gaan doen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:24

Als jullie in dezelfde gemeente wonen, moet dat inderdaad niets uitmaken!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:28

Kentaro schreef:

Anders had ik wel opgepast. :=

We hebben deze oplossing bedacht omdat zowel mijn vriend als ik fulltime werken, en we het voor een hond niet eerlijk vinden als hij/zij 5 dagen alleen thuis zit. Maar we willen wel graag een hond, dus straks hebben we een "parttime" hond haha!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:31

Hier nog geen hondenbelasting. Althans, niks over gehoord haha
Absurde bedragen worden er genoemd

Ik ruim altijd op dus van mij hebben ze niets te klagen. Maar anderen laten het wel liggen. Hondenbelasting binnen de bebouwde kom zou ik dus acceptabel vinden, mits het bedrag ook door de gemeente gebruikt word voor de honden. Ik mis hier ook een losloop plek en moet idd zelf mijn poepzakjes aanschaffen.
Er is wel een hondenspeeltuin in de gemeente maar die is alleen in het weekend 2 uurtjes open tegen betaling

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:47

Wij dan aan de rand van Enschede mega bedragen
En 2 km verderop is gemeente losser en wat denk je geen hondenbelasting daar! Das toch ook slecht

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:53

Kaitlyn schreef:
Kentaro schreef:

Anders had ik wel opgepast. :=

We hebben deze oplossing bedacht omdat zowel mijn vriend als ik fulltime werken, en we het voor een hond niet eerlijk vinden als hij/zij 5 dagen alleen thuis zit. Maar we willen wel graag een hond, dus straks hebben we een "parttime" hond haha!

Wat goed over nagedacht!!
En ook ideale oplossing bij bijvoorbeeld vakantie!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:08

In Almere betaal je hartstikke veel, ik heb hem ingeschreven laten staan bij mijn ouders in regio Utrecht wat een stuk goedkoper is. Kreeg wel een brief met dat ze hadden geconstateerd dat ik een hond had maar na een belletje was het opgelost. Overigens betaal je volgens mij die belasting niet voor het aanleggen van parken en prullenbakken maar Gewoon voor andere dingen waar belastinggeld voor gebruikt kan worden.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:21

Hier zit ik echt met open mond te lezen... Hoe gek verzinnen ze het? :? 8)7
Gelukkig zijn ze er in België nog niet achter dat ze zo extra geld te rapen valt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:37

Waarom wel hondenbelasting en geen kattenbelasting?
Kan je toch ook op controleren?
Gelikke monniken, gelijke kappen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 13:44

Jemig, ik vind het wel apart dat de reglementen en kosten per gemeente zo verschillen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:06

josie schreef:
Waarom wel hondenbelasting en geen kattenbelasting?
Kan je toch ook op controleren?
Gelikke monniken, gelijke kappen

Dit in verband met dat het heffen van hondenbelasting wel genoemd wordt in het wetboek en voor o.a. katten en paarden niet :P