Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:13

Cayenne schreef:
Hout is niet marterproof denk ik. Volgens mij knagen ze daar wel doorheen en ik denk dat ze ook wel goed kunnen graven?

Marters zijn geen knagers :) Ze zullen wel goed kunnen graven en klimmen. Ondanks dat ze niet knagen kunnen ze wel goed dingen stuk maken. Maar of ze door een houten plank heen kunnen komen?

Ik ben niet zo'n marterkenner maar heb wel zijn neef als huisdier en die onderschat ik nog steeds regelmatig. "Daar klimt ie niet op", "dat maakt ie niet stuk" - hij bewijst met liefde het tegendeel. Marters zullen wel precies zo zijn. Ze hebben een heel flexibel lijf en kunnen door gaten waarvan je het niet gauw verwacht.

Ik hoop dat je vanavond wat kan zien op de camera, dat maakt de zoektocht naar een oplossing een stuk makkelijker. :j

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:44

Wat hierboven gezegd wordt, een marter is een roofdier en geen knaagdier. Ze hebben een gebit zoals een kat. Katten knagen ook niet door een houten plank heen :-). Aluminium is prima, daar gaan ze niet zomaar doorheen. Van dat dunne kippengaas wel, maar dat verbuig je ook zo met je vingers.

Het zijn goede gravers, maar klimmen niet zoals katten. Ze hebben korte poten. Flexibel zijn ze wel en ze hebben ook doorzettingsvermogen.

arabella2000

Re: Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:56

Duz eigenlijk kun je er vrij weinig aan doen |o

ik las ook nog ergens een stoeptegelrand ingraven.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:06

Misschien knagen ze niet maar krabben of graven kunnen ze waarschijnlijk wel...
Ken meerdere verhalen van marters die zich door de kleinste gaatjes heen perste of gaas kapot maakte.
Meestal nemen ze er 1 mee en komen ze de volgende dag terug heb ik gehoord..

Ik ben erg benieuwd wat het is TS, ik zal het filmpje ook even laten zien aan een vogel-expert :)

Je zou evt langs de volière vochtig zand kunnen strooien, misschien zie je sporen van een beest..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:30

Marters doden wat ze doden kunnen, dat is het nadeel van hoe ze jagen. Een marter heeft een kleine maag, dus ze leggen een voorraad aan voor later. Daarom ishet belangrijk om ze vooral buiten te houden.

Wat gaas betreft, je hebt gaas en je hebt gaas. Er is veel verschil in kwaliteit en grootte. Als je een marter buiten wilt houden (en je vogels binnen) is goede kwaliteit belangrijk. Dat zeshoekige kippengaas bijvoorbeeld verbuigt al als je er naar kijkt. Vierkant gaas is al een stuk steviger. Ook daarin heb je kwaliteitsverschil. Maar over het algemeen zijn die aluminium volières wel van goede kwaliteit qua gaas. Daar komt een marter niet zomaar binnen.

Marters gaan ook niet uren aan gaas liggen bijten en hangen, tenzij er kans is op succes. Maar ook zij zijn prooidieren, dus ze blijven ook zelf liever niet 'in het open veld' staan. Even opletten dus dat er niet teveel mogelijkheden zijn om zich te verstoppen rondom de volière.

Maar ik ben ook erg benieuwd of het om een marter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:33

Keet schreef:
Bij het eerste filmpje hoor ik een vogel vluiten vlak voor ze in paniek raken. Zou dat kunnen?
Bij de tweede hoor ik niets behalve een knal, maar denk dat dat vogeltjes in het binnen gedeelte van je voliere zijn die ik hoor.

Vreemd hoor :( en ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt

Ik hoorde het ook, inderdaad. In het tweede filmpje niet.

Vreemd, inderdaad. Ben benieuwd wat het is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:34

Om te voorkomen dat onze eigen kat de tuin uit kan zit er stroom aan de bovenrand van de volière. Vroeger hadden wij toch ook geregeld dit soort nachtelijke hysterie.
Sinds het stroom erop staat helemaal niet meer. Heel rot maar ik hoop dat de 'pestkoppen' een flinke opduvel gekregen hebben!

Ben benieuwd wat er op jullie film komt te staan..

En anders kamp opslaan.
camouflage kleuren op en gewapend met supersoaker op de loer gaan liggen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:59

Jaren geleden eens meegemaakt dat alle zwaluwen 's nachts volledig in paniek waren bij ons in de schuur. Volgende ochtend kozen ze het hazenpad, ook al waren er nestjes.
Alle paniek was ontstaan door een kerkuil.

Ik hoop dat jullie de "dader" (en een goede oplossing daarvoor) snel vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:04

Zou het inderdaad niet een grote vogel kunnen zijn die op het dak landt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 04:14

Ah, weer wat geleerd over marters. Ik vind het trouwens prachtige diertjes, maar in combinatie met vogels zijn ze minder gewenst inderdaad :=

Het vogelgaas is echt ontzettend sterk! Ik denk niet dat een dier daar zomaar doorheen kan komen. Het is in ieder geval een stuk sterker dan kippengaas en volgens mij ook speciaal uitgezocht op dikte en kracht? Ter bescherming van de vogels kan ik snachts ook nog alle voorzetramen op de voliere doen. Daarmee sluit ik hem bijna helemaal hermetisch af (het zijn ramen die over het gaas geschoven worden). Maar met deze temperaturen is dat niet heel fijn voor de vogels en het word dan ook ontzettend vochtig in de voliere.

Ik heb trouwens de onderste voorzetramen nog steeds op mijn volieres zitten, dus de eerste 1.30m. kan er al geen roofdier tegenop klimmen :P Alleen aan de bovenkant zijn er overdag en snachts nu een aantal vanaf ivm frisse lucht.

Tot nu toe lijkt het een hele rustige nacht := Nog niets gezien op de camera's en ze hebben ook nog geen schrikmoment gehad. Zul je net zien :') Daar ben ik natuurlijk blij om, maar ik wil nu weleens weten waarvan ze steeds zo van slag zijn.

Jolien, Aura is een paar weken geleden overleden.
Er is toen 's nachts ook zo'n schrikmoment geweest en daarbij heeft ze waarschijnlijk haar hoofd zo hard gestoten dat ze een paar dagen later aan de gevolgen overleden is.
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:48

Gebeurde bij mijn schoonvader ook helaas Cayenne.. ook hij heeft stroom om zijn tuin. Het gebeurde steeds in de nacht. De buurvrouw wilde haar kat niet binnenhouden in de nacht. Hij heeft kanaries. Heel klein natuurlijk maar geregeld sterfgevallen door de kat. Nu is dat over.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 07:47

Als het echt een oorzaak als een kat of marter is, dan is stroom idd een optie.
We zijn alleen momenteel bezig met de aankoop van een ander huis, dus op termijn gaat de voliere sowieso verhuizen. Als het even kan proberen we stroom dus nog even te vermijden.

Kanaries zijn idd heel teer :(:) Zo zonde!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:55

Ik wilde ook zeggen stroom is ook een oplossing. Collega van mn vader had last van roofvogels die heeft ook stroom en die blijven nu ook weg.

Ik heb een tijd in een dierenpark gewerkt waar een marter huishield. Die kwam verblijven in en uit die echt enorm hoog waren :n , nadat we overal een beste partij stroom op hadden bleef hij uit de verblijven gelukkig.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:13

Cayenne schreef:
(...)

Jolien, Aura is een paar weken geleden overleden.
Er is toen 's nachts ook zo'n schrikmoment geweest en daarbij heeft ze waarschijnlijk haar hoofd zo hard gestoten dat ze een paar dagen later aan de gevolgen overleden is.
[ [url=m/VYGppB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah gossie. Ik had in je andere topic al wel iets meegekregen over Aura maar ik had even de link niet gelegd tussen dat ongeluk en degene waar je het in de OP over had. Echt heel sneu als je één van je rijkste bezitten op deze manier moet verliezen. :(:)
Ze was prachtig!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:54

Hoe is de geur van vogels? Ik kan me voorstellen dat ze een marterachtige niet perse hoeven te zien om over de flos te gaan... de geur is vaak bijzonder sterk en een voorbode voor gevaar.

Ik vraag het me af, omdat iemand aangaf dat de vogels binnen panikeren, maar in de buitenvlucht niet? Klopt dat? Want dat zou vreemd zijn.

Ik kan me het uitzetten van het aluminium niet voorstellen. De temperaturen van deze dagen zijn niet uniek en de vogels wonen al 2 jaar in deze verblijven. Je zou dan verwachten dat ze aan die tikken wel gewend zijn. Als ze normaal geen stresskippen zijn, dan is een tik van uitzettend aluminium geen reden om over de flos te gaan.

Ik verwacht toch een roofdier.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:22

Mijn eerste gedachte was ook een roofdier.
En dan ook in de richting van marterachtige.
Heb je een hond? Honden haar schijnt heel goed te helpen tegen marters, zou eventueel wat honden haar rond de voliere kunnen hangen, misschien dat dat helpt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:24

Maar hoe kan een roofdier verklaren dat in 1 van je laatste filmpjes de hele buitenren relax op de stok blijft zitten en er mega paniek uitbreekt in je binnenhok? Dan zou toch juist je buitenren in paniek zijn geraakt?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:28

Wij hebben nu niet meer zoveel valken, maar het viel mij wel altijd op, dat als er 1 in paniek raakte de hele meute meeging..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:12

Jolien, ja, ik ben er nog steeds ziek van! (Dat was ik overigens ook bij iedere andere vogel geweest, hoor pffff).

Djinnie, voor zover ik weet kunnen valkparkieten slecht ruiken. Maar de (wetenschappelijke) meningen zijn daar wel over verdeeld. Ze schrikken in de buitenvlucht ook hoor! Het zijn wat dat betreft net paarden. Als er een aan de kletter gaat, dan gaan ze eigenlijk bijna allemaal wel. Zelfs wanneer ze niet weten waarom :+ Helaas voor valkparkieten zijn ze stekeblind in het donker en ondanks de nachtlampjes kunnen ze zich in hun paniek dan toch lelijk verwonden.

AmyJamess: Nee, we hebben geen hond. Laat mijn man dit overigens maar niet lezen als reden om een hond te nemen :P

IMJ: Ja klopt. Ik heb er wel een aantal tussen zitten die iets minder snel schrikken, maar over het algemeen veranderen ze in één grote 'familia hysterica' wanneer ze ergens bang van zijn. Ook leuk wanneer je zelf in de voliere staat trouwens. Dan zie je opeens een zee van vogels op je af komen :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:17

Kun je ook zien of het telkens dezelfde vogel is / vogels zijn die beginnen met panikeren?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:21

Dat is een goede vraag. Eigenlijk heb ik daar nog niet op gelet.
Overdag zijn er wel 2 vogels (toevallig een koppel) die de rest nog weleens ophitsen met alarmroepen, vooral wanneer er helemaal niets aan de hand is trouwens 8)7
Vervolgens hangt de rest hysterisch in het gaas en gaan zij rustig een uiltje knappen :')
Maar ik heb niet de indruk dat zij dat 's nachts ook doen.

Edit: dat is ook de slaapvliegende vogel, dus ze nemen haar sowieso al minder serieus aangezien ze niet op haar reageren :D (zie filmpje).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:34

Cayenne schreef:
Dat is een goede vraag. Eigenlijk heb ik daar nog niet op gelet.
Overdag zijn er wel 2 vogels (toevallig een koppel) die de rest nog weleens ophitsen met alarmroepen, vooral wanneer er helemaal niets aan de hand is trouwens 8)7
Vervolgens hangt de rest hysterisch in het gaas en gaan zij rustig een uiltje knappen :')
Maar ik heb niet de indruk dat zij dat 's nachts ook doen.

Edit: dat is ook de slaapvliegende vogel, dus ze nemen haar sowieso al minder serieus aangezien ze niet op haar reageren :D (zie filmpje).

Het hoeft natuurlijk niet bewust te zijn. Het kan best zijn dat 1 van de vogels zich 's nachts ergens wezenloos schrikt en daarmee dus de rest met zich meetrekt in de paniek. Kunnen vogels nachtmerries hebben? :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:05

Of ze nachtmerries kunnen hebben weet ik niet, maar ze slapen op 1 pootje en het komt weleens voor dat ze in hun slaap hun balans verliezen en omvallen := Van schrik raakt de rest dan ook in paniek.
Maar dat gebeurt vrij weinig hoor. En dat zou dan ook wel terug te zien zijn op de camera.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:07

Slaapvliegen?
Schrikken ze niet van de slaapvlieger?

Ik vind de koppies van de valken in 'hysterie' wel hilarisch hoor!
Kuif helemaal naar voren en gillen maar met z'n allen..en wij maar proberen de oorzaak te achterhalen :roll:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:27

Ja, slaapvliegen en nee, daar schrikken ze allang niet meer van. Ze zijn haar rare capriolen inmiddels gewend en weten dat er een steekje los zit :')
Ik vind het knap want Britt knalt echt overal tegen aan en ze blijven allemaal rustig zitten.