Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:47

Niks met het ziektebeeld te maken maar wel een kat die eens niet meer ophield met overgeven. Bleek een haarbal te zijn die vast zat in de darmen. Laxeermiddel ingespoten en dat deed de truc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:07

Ik zou je kat echt niet zo lang laten spugen.
Laat hem gewoon checken of vraag op zijn minst medicatie tegen het spugen. Dit is echt naar voor het dier bovendien heb je geen idee hoeveel eten er zo binnenkomt of -blijft.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 00:34

Een laxeermiddel proberen is inderdaad een goed idee. De afgelopen 2 dagen heeft hij in ieder geval niet meer overgegeven. Ik kijk het nog 2 weken aan.

Wat hij uitspuugt is voornamelijk water met 2 a 3 brokjes ertussen (lekker die details :D ). Hij heeft nog niet over gegeven na een maaltijd.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:49

MentjesMusic schreef:
Zou ik ook van schrikken als zo'n kat maar niet bij wil komen.
Helaas gaat het weer slechter met Rutger. Hij maakt een levendige indruk en vraagt veel aandacht. Eet en drinkt goed, maar hij blijft maar braken. ;(

Ik laat volgende maand urineonderzoek doen.

He bah, vind 't echt naar voor je. Aan de ene kant hopen dat er wat uit het onderzoek komt, aan de andere kant natuurlijk liever niet dat er wat uitkomt wat niet leuk is.
Geef Rutger maar een dikke knuffel van mij! :(:)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 11:28

Ik ben gister voor het eerst even naar buiten geweest met Rutger, vond hij heel leuk. En hij heeft nog steeds niet overgegeven! *\o/*

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 13:15

Weer gebraakt vandaag. Mijn vriend ook, dus het is feest hier bij mij thuis... :\

Al goed, in het braaksel van Rutger zat voornamelijk haar weer. Dus ik begin toch ernstig te vermoeden dat hij een haarbal in zijn darmen heeft zitten...

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:42

Minder ervaringen met haarballen hier :+ Wel met een kat met HCM

Niet heel je topic doorgelezen maar ik vind het echt super tof dat je Rutger een kans hebt gegeven :j !!!

Ik heb met sphynxen gefokt, een kater aangehouden om daar weer verder mee te fokken.
Bij sphynxen komt er helaas nog wel eens HCM voor en ik hem hem dus uiteraard laten testen voordat ik hem zou laten dekken. Helaas positief.

Ik heb hem nooit medicatie gegeven, dat wilde ik pas doen als hij echt ergens last van zou krijgen.
Hij is tot het laatste moment heel speels en levendig geweest. Ik hoorde hem een paar weken voor zijn overlijden heel af en toe wat benauwd zijn (nooit in mijn bijzijn maar als ik op bed lag en hij naar boven ging ofzo), wilde nog met hem naar de dierenarts om te kijken hoe het ervoor stond en dit nu wel kon verlichten met medicatie.
Helaas hoorde ik in november hem op een zaterdagavond heel anders miauwen, uit mn bed gegaan om te kijken. Helaas trof ik hem hulpeloos liggend onder aan de trap aan en ik wist meteen dat het voorbij was, dus dierenarts gebeld en hem in laten slapen.

Het moeilijkste vond ik toch wel het idee dat ik wist dat hij een tijdbommetje was en het ieder moment afgelopen kon zijn. Hij is 9 jaar geworden. Macho is echt die meestgeweldige kat die ik ooit heb gehad en ik mis mijn vriendje nog steeds.

Overgeven heeft hij niet vaak gedaan enkel een keertje als hij buiten was geweest en weer eens plantjes en gras op had. Wel heeft hij enkele maanden voor zijn dood last van zijn poot gehad, voelde koud aan en deed pijn. Dierenarts dacht aan verstuiking en hij moest aan de Metacam, ik vraag me wel eens af of het geen trombose is geweest.

En een maand voor zijn overlijden hij een takje in z'n keel zitten, die moest onder narcose eruit gehaald worden, dat heeft hem ook niet goed gedaan ben ik bang. Ook kwam hij niet makkelijk uit de narcose.

Ik wens je heel veel plezier met Rutger en hoop dat je er nog een lange tijd van mag genieten :)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 16:50

Wat jammer dat jou kat zo vroeg is overleden.
Maar jullie hebben toch 9 jaar van hem kunnen genieten.
Ik ben erg bang voor het moment dat Rutger ooit echt ziek gaat worden. Ik heb ook besloten dat ik hem niet ga laten lijden. Hopelijk is dat overgeven door een vermoedelijke haarbal en knapt hij op na wat laxeermiddel. Ik ga maandag de dierenarts weer bellen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 18:42

Inmiddels weer een paar dagen braakvrij :)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:49

Oké, na weer een paar dagen achter elkaar te hebben overgegeven is de maat nu vol. Dinsdag ga ik met hem naar de dierenarts. Het is dat hij absoluut geen zieke indruk maakt. Maar een kat die 2 x per dag kotst voelt zich in ieder geval op de momenten dat hij misselijk is niet lekker.
Ik baal onwijs. :\

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:22

Vervelend voor de portemonnee maar je hebt dan wel wat meer duidelijk, en misschien ook een gezondere kat.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 15:49

Ja het is nu echt nodig ook. Ik had het een tijdje aangekeken op aanraden van de dierenarts. Maar nu spuugt hij 2 keer per dag. Omdat hij veel water drinkt is het ook heel veel. Alsof er een kind heeft gekotst ofzo. Hij kotst alles onder ook echt... echt lekker gaat het hier.
Ik hoop heel erg dat de dierenarts hem iets gaat geven. Want dat overgeven zo veel en heftig is natuurlijk erg naar voor hem. Help het me hopen!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 16:51

Ik heb een vraag aan jullie. Toen mijn vriend en ik bij onze bezoeken aan het asiel aantoonde dat we interesse hadden in Rutger werd ons eerlijk verteld dat hij HCM had en afwijkende nierwaarden en dat hij over 6 maanden een hartecho nodig had. Na te lezen over de ziekte en kijkend naar Rutger besloten we het Risico te nemen. Echter bleek na de adoptie al vrij snel dat hij braakt. Ik had het asiel gebeld toen het na enige tijd maar aan bleef houden toen werd gezegd dat braken inderdaad bekend is bij Rutger. Dit hebben ze echter niet vermeld aan ons voor de adoptie.

Ik ging er vanuit dat Rutger 'gezond' en 'goed' genoeg was om geplaatst te worden.
Maar Rutger blijkt gewoon een hele zieke kat... Ze zeiden: een kat met HCM en nierklachten is een risico, in de toekomst zal hij wellicht medicatie nodig hebben. Kan met 2 jaar over zijn of met 5, valt weinig over te zeggen.
Niet 'Rutger is ziek, braakt bijna dagelijks en hoort al op medicatie te zitten'.
Terwijl dit wel het geval is eigenlijk.

Ik voel me toch een beetje genaaid dat er over dat braken niks gezegd is en dat Rutger gewoon al ziek is. Joolien had gelijk dat ik Rutger niet in zijn goede gedrag heb gezien. Hij kwam op mij niet over als een zieke kat vanwege zijn energie en aanhaligheid. Maar hij is dit wel. Rutger was helemaal niet goed genoeg om geplaatst te worden. Of is hij heel toevallig ineens echt ziek geworden precies toen hij bij ons kwam. Lijkt me sterk, omdat dat braken bij hun dus al bekend was.

Als ik dinsdag naar de dierenarts ga en daaruit blijkt dat hij per direct op medicatie moet vind ik dat het asiel dit mag vergoeden. Ja ik ging akkoord met een kat met HCM. Maar wel met het vertrouwen dat hij gezond genoeg was om geplaatst te worden...

Wat vinden jullie?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:18

Dit is echt achteraf piepen. Er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die je op risico's hebben gewezen, op medicatie en kosten.
Maar het zou allemaal wel meevallen en de kosten had je er voor over.
Je bent zelf akkoord gegaan, ook nadat je op de hoogte was van alles.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 17:24

Ik denk dat je mijn bericht niet goed hebt gelezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:28

Jawel. Prima zelfs. Je voelt je genaaid want hij lijkt ineens zieker dan jij dacht en gaat je wellicht al veel sneller geld kosten dan je had gedacht.
Je hebt een zieke kat geadopteerd, je bent zelf akkoord gegaan met een zieke kat.

Wacht nou trouwens gewoon eerst eens af wat de DA zegt, wellicht is het iets heel anders waarom hij kotst.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 17:55

Nee Rutger werd gezond genoeg geacht om geplaatst te worden en er werd bij gezegd dat hij ziek kon worden in de toekomst. Niet dat hij het al was, dat is wel een heel belangrijk detail bij het nemen van de beslissing en een groot verschil. Over het braken werd niks gezegd.
En hij blijkt gewoon niet gezond te zijn en bijna elke dag te braken.

Als ze hadden gezegd: 'Hij heeft HCM, afwijkende nierwaarden en braakt bijna dagelijks, zit nu op fortekor.'
Dan had ik nog kunnen denken van: 'Braakt elke dag... zit al op medicatie, is duidelijk erg ziek, ik ga er niet voor'.

Feit is dat Rutger niet gezond genoeg was om geplaatst te worden.
Hij heeft net zo heftig over zitten geven dat ik de dierenambulance heb gebeld omdat ik dacht dat het helemaal mis ging. Zij adviseerde me echter te wachten tot mijn afspraak bij de DA dinsdag. Hij is nu weer 'normaal' gelukkig.

Uiteraard wacht ik af wat de dierenarts zegt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:03

Maar wie weet heeft hij een heftige buikvirus of een gevoelige maag wat niets te maken heefte met zijn ziektebeeld.
Of ligt het aan de voeding. In een asiel zullen ze nu ook niet voor iedere kat appart eten hebben.
Mijn kater geeft ook heel de dag over bij bepaald soort voer.
Welk voer geef je? Heb jecal ander voer geprobeerd?

Vind je wel wat hard van stapel lopen.je concludeerd al zonder een dierenarts geraadpleegd hebben dat de kat zo ziek was dat hij niet geplaatst mocht worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:15

Dat laatste vind ik dus ook.
Je had voor dat braken echt al veel eerder naar de da gekund, wellicht is het iets simpels en is het zo over. Je besluit zelf het een paar weken aan te kijken en nu beslis je ineens dat de kat te ziek was om te plaatsen.
Je kat gaat ooit ziek worden. Vroeg of laat. Je hebt die keuze zelf gemaakt.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 18:35

dromertje2 schreef:
Maar wie weet heeft hij een heftige buikvirus of een gevoelige maag wat niets te maken heefte met zijn ziektebeeld.
Of ligt het aan de voeding. In een asiel zullen ze nu ook niet voor iedere kat appart eten hebben.
Mijn kater geeft ook heel de dag over bij bepaald soort voer.
Welk voer geef je? Heb jecal ander voer geprobeerd?

Vind je wel wat hard van stapel lopen.je concludeerd al zonder een dierenarts geraadpleegd hebben dat de kat zo ziek was dat hij niet geplaatst mocht worden.

Ja, want daar braakte hij al, en dat heeft hij hier voortgezet. Ik persoonlijk zou een kat dat zo braakt niet meegeven. Of op zijn minst erbij zeggen dat hij dit doet. Niet achteraf aan de telefoon: ja hij braakte bij ons ook inderdaad, maar als hij medicatie nodig heeft moet je dat zelf gaan betalen'. Want dat is wat ze zeiden.

DA vertelde aan mij dat het aan de nieren kon liggen of een maagvliesontsteking ontsteking, dat zal dinsdag blijken. Wat het ook is... Ze hebben mij dan een zieke kat gegeven. Zonder dit te zeggen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 18:36

Goof schreef:
Dat laatste vind ik dus ook.
Je had voor dat braken echt al veel eerder naar de da gekund, wellicht is het iets simpels en is het zo over. Je besluit zelf het een paar weken aan te kijken en nu beslis je ineens dat de kat te ziek was om te plaatsen.
Je kat gaat ooit ziek worden. Vroeg of laat. Je hebt die keuze zelf gemaakt.

Ik had de DA gebeld die die zei kijk het nog even aan.
Leek mij ook logisch want ik ging er niet vanuit dat ze me een zieke kat mee zouden geven.

Gooide het ook op spanning of een haarbal. Maar daarvoor is het nu te erg.

Ik wist dat de kat ooit ziek zou worden. Dat risico wilde ik nemen.
Maar hij is sinds hij hier is al aan het braken en dat deed hij daar ook. Dus heb ik een zieke kat mee genomen zonder hiervan op de hoogte te zijn. Ik vind dit niet fair.
Laatst bijgewerkt door Individu op 23-04-17 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:37

Of het ligt aan het eten of stress ( wat hij in het asiel ook kon hebben)
Zoveel mogelijkheden...

Wat ga je doen als ze de evt medicatie voor een ontsteking ofzo niet willen betalen? De kat terug geven

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 18:39

dromertje2 schreef:
Of het ligt aan het eten of stress ( wat hij in het asiel ook kon hebben)
Zoveel mogelijkheden...

Dat hoop ik. Misschien is het niks. Maar feit dat hij daar braakt en er niks over wordt gezegd en ik hier met een zieke kat zit vind ik raar...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:41

Elke kat braakt wel is. Nogmaals, welk eten kreeg hij in het asiel. Welk eten krijgt hij bij u. Misschien kan hij er niet tegen.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:42

Snap het wel.
Zou er ook niet blij mee zijn als ineens het asiel zegt na aandringen; 'euh ja we wisten wel dat ie overgeeft'. Dan zou ik me ook afvragen waarom ze dat niet hebben gezegd bij aanschaf.
Het is natuurlijk waardeloos als je later erachter komt dat de kat meer mankeert dan wat je is verteld en als je al gek bent met het beestje. Dan zou ik ook allerminst amused zijn..

Hoop dat het zoals voorgangers zeggen bijv. aan het eten ligt o.i.d. en dat het een eenvoudig iets blijkt te zijn.