Aids bij katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catnip

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:13

Ik hoop dat het geen FIP, nier- of leverfalen is :(:) is er nog geen volledig bloedonderzoek gedaan? Alleen de Western blot?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:15

Gelukkig maar wel dubbel.
Hoop echt dat ze er snel achter komen wat er dan loos is.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 15:23

@catnip ik heb geen idee, wat ik begreep van mijn dierenarts is dat ze alle bloed tests hebben gedaan die zij konden doen en dat zij nu niet verder wisten hoe of wat en dat ik daarom beter af zou zijn bij de internist. ik neem aan dat lever en nier falen terug te vinden zijn bij een standaard dierenarts?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:45

Ja, lever- en nierwaarden zitten gewoon bij een standaard bloedonderzoek.
Ik duim voor poezel!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:04

Wat ontzettend spannend en slopend voor je. Heb je net nieuws over het ene, en dan komt meteen de volgende vraag: wat is het dan wel? Ik hoop echt dat het gauw gevonden wordt en dat Josje weer haar oude knappe en gezonde zelf gaat worden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:24

Is er al getest op pancreatitis? Dat geeft ook koorts en vooral slecht eten. Fiv is soms heel lastig 100% zeker te diagnosticeren dus ik denk dat je bij de tweede lijn zeker meer antwoorden gaat krijgen. T gekke is wel dat die eerste test (neem aan een snaptest) positief was.
Sterkte ts!

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:47

De snaptest kan vals positief zijn en helaas is FIP alleen te ontdekken bij de droge vorm na autopsie en de natte vorm als ze geel draadtrekkend vocht uit de buik halen.
Bepaalde waarden in het bloed kunnen verhoogt zijn die vervolgens een vermoeden geven van het hebben van FIP, het blijft een waardeloze ziekte.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:53

WillemYntJee schreef:
Is er al getest op pancreatitis? Dat geeft ook koorts en vooral slecht eten. Fiv is soms heel lastig 100% zeker te diagnosticeren dus ik denk dat je bij de tweede lijn zeker meer antwoorden gaat krijgen. T gekke is wel dat die eerste test (neem aan een snaptest) positief was.
Sterkte ts!

FIV is juist heel accuraat te diagnosticeren met een labtest (de Western Blot).
Dat de snaptest vals positief was is helemaal niet gek, dat doet ie wel vaker. Vandaar dat er bij een positieve snaptest áltijd een Western Blot gedaan dient te worden voor je zeker kunt zijn.
Een negatieve snaptest is dan wel weer betrouwbaar - dus als hij negatief is kun je ervan uitgaan dat de kat inderdaad geen FIV heeft, bijkomende test is niet nodig. (Voor de liefhebbers: de snaptest heeft dus een hoge negatieve voorspellende waarde, maar een lage positieve voorspellende waarde)

Over het diagnosticeren van FIP: natte FIP is inderdaad te zien aan het gele dradentrekkend vocht in de buikholte (maar cru gezegd was de kat van TS in dat geval al overleden, natte FIP gaat heel snel)

Droge FIP ligt inderdaad lastiger, maar er kan wel een zeer sterke indicatie voor zijn in de bloedwaarden (o.a. door naar de albumine:globuline ratio te kijken), en samen met de klinische symptomen kan er meestal wel vrij zeker van uitgegaan worden dat het droge FIP is.

Ik hoop heel erg dat het in ieder geval geen FIP is, het is één van de naarste ziektes die ik kan bedenken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 08:21

Maar is fip iets wat jos zou kunnen hebben opgelopen als binnenkat? Ik hoop gewoon heel hard dat dat het niet is.

Wbt fiv was er idd eerst een positieve snaptest en daarna vanuit het lab dat het naar een partner lab stuurde dus een negatieve test.

Enig voordeel voor jos, vanmorgen geen gevecht met voeren, de internist ziet haar graag nuchter dus we chillen nog even samen in bed

Afbeelding

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:23

Ik heb een kat met aids gehad, dit had hij in het asiel opgelopen. Hij is er 14 jaar mee geworden, uiteindelijk werden nierfalen hem fataal..

Lees ook iemand zeggen dat er zo kat bij haar moeder in de buurt buiten loopt?! Nou dat is heel onverantwoord..

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:37

Iedere kat kan geïnfecteerd worden door het coronavirus zelfs de meeste katten hebben het wel eens doorgemaakt en hebben dan last van lichte diarree, een klein deel blijft drager en kan op die manier het virus verspreiden.
Als het muteert spreken ze van FIP

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 08:41

Dat stukje had ik net gelezen haha. Nouja ik wacht het wel af. Ik kan mezelf wel vanalles verschrikkelijks in mn hoofd halen maar daar heb ik niks aan. Ik hoop dat de internist me snel duidelijkheid kan geven.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:51

Succes vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:55

Onze kat is ook overleden aan aids, waarschijnlijk buiten ergens opgelopen. Wij hebben hem de laatste dagen binnen gehouden en laten slapen (want dat was het enige wat hij nog kon) en toen laten inslapen. Wel sterkte TS.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:54

Nou we zitten inmiddels in de wachtkamer van De Tweedelijn. Ben maar mooi optijd weggegaan want t was verder dan ik dacht haha.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:46

Heel veel succes en sterkte, ik denk aan jullie en duim mee voor de best mogelijke uitslag :(:)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 16:51

Zo weer bloedprikken en een echo van de buik maken. Ze had weer koorts. Lijkt ook opgezette schildklier te hebben.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:54

Pfff arme poes. Sterkte daar.
Ik duim voor jullie mee!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:42

De prognose is niet goed. Da denkt aan FIP. Gatver. De hoop was niet heel hoog maar dit klapt er toch even in

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:05

Ohnee, he bah. Logisch dat dit erin klapt.
Heb je nog opties gekregen van de DA? titerbepaling of medicijnen of ...?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:12

:(:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:12

;( :(:)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:13

Ach nee toch. Lieve Jos. :(:)
Komen er testen nu?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 19:09

Er komt idd een titer bepaling op fip als ik hem goed begreep. Er is vocht uit de buik en blaas afgenomen en nog weer bloed.

Ze krijgt vanaf vandaag antibiotica en vanaf morgen prednison omdat hij haar vandaag ook nog metacam had gegeven tegen de koorts.

Ik krijg alles ook nog op de mail. Dat jeb zelf niet fit bent werkt niet mee zeg maar.. heb er al met al 3 uur gezeten dus ben nu echt wel kapot.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:45

Jullie hebben ook niet veel geluk he ;(