WillemYntJee schreef:Is er al getest op pancreatitis? Dat geeft ook koorts en vooral slecht eten. Fiv is soms heel lastig 100% zeker te diagnosticeren dus ik denk dat je bij de tweede lijn zeker meer antwoorden gaat krijgen. T gekke is wel dat die eerste test (neem aan een snaptest) positief was.
Sterkte ts!
FIV is juist heel accuraat te diagnosticeren met een labtest (de Western Blot).
Dat de snaptest vals positief was is helemaal niet gek, dat doet ie wel vaker. Vandaar dat er bij een positieve snaptest áltijd een Western Blot gedaan dient te worden voor je zeker kunt zijn.
Een negatieve snaptest is dan wel weer betrouwbaar - dus als hij negatief is kun je ervan uitgaan dat de kat inderdaad geen FIV heeft, bijkomende test is niet nodig. (Voor de liefhebbers: de snaptest heeft dus een hoge negatieve voorspellende waarde, maar een lage positieve voorspellende waarde)
Over het diagnosticeren van FIP: natte FIP is inderdaad te zien aan het gele dradentrekkend vocht in de buikholte (maar cru gezegd was de kat van TS in dat geval al overleden, natte FIP gaat heel snel)
Droge FIP ligt inderdaad lastiger, maar er kan wel een zeer sterke indicatie voor zijn in de bloedwaarden (o.a. door naar de albumine:globuline ratio te kijken), en samen met de klinische symptomen kan er meestal wel vrij zeker van uitgegaan worden dat het droge FIP is.
Ik hoop heel erg dat het in ieder geval geen FIP is, het is één van de naarste ziektes die ik kan bedenken.