Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:05

Hier ook sensible... ik had eerst de sphynx variant, voor mijn sphynxen gunstig omdat ze dan een stuk minder hoefden te eten... alleen mijn oosterling kon ik bijna rollen :+ want die at vrolijk even veel mee.
Nu weer terug op sensible en alle drie keurig op gewicht.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:07

Onze katten krijgen Canagan Scottish Salmon. Prijzig, maar wel goed.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:40

De katten zijn inmiddels bij ons thuis! Ze kregen van de vorige eigenaar geen specifiek merk, maar gewoon van alles door elkaar.

Mij spreekt Taste of Wild het meeste aan. Zal eens kijken of ze het lusten.

Wat me enorm verbaasde bij het uitpluizen van wat ingredienten lijsten is dat er in de goedkopere merken taurine zit. Dat zit oa ook in Redbull en is voor mensen al niet goed. Dus voer met taurine komt er sowieso niet in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:47

Pytje schreef:
De katten zijn inmiddels bij ons thuis! Ze kregen van de vorige eigenaar geen specifiek merk, maar gewoon van alles door elkaar.

Mij spreekt Taste of Wild het meeste aan. Zal eens kijken of ze het lusten.

Wat me enorm verbaasde bij het uitpluizen van wat ingredienten lijsten is dat er in de goedkopere merken taurine zit. Dat zit oa ook in Redbull en is voor mensen al niet goed. Dus voer met taurine komt er sowieso niet in.

Ik zou je toch eens wat beter verdiepen in katten en taurine... :o

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:48

Het is niet hetzelfde spul als in de Redbull begrijp ik?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:49

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:50

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:51

Even gegoolged, taurine zit vnl in vlees. Vandaar dat de goedkopere merken, met een lager % vlees, het hebben toegevoegd. De andere merken met meer vlees hoeven het vermoedelijk niet toe te voegen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:52

Pepperrr schreef:
kiwiwitje schreef:

Sorry hoor maar wat daar staat vind ik echt onzin _O- _O-

Dat kan. Maar taurine is en blijft essentieel voor katten. En die halen dat uit hun voeding.
Dat was ook waar ik op doelde in de link overigens. Verder ben ik het ook niet volledig eens met wat er staat.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:55

Hier voeren we IAMS doen ze het bijzonder goed op, erg tevreden. Ze drinken daarnaast nog goed en voor binnenkatten zijn ze prima op gewicht :j

Van gourmet ( of iets anders) krijgen ze ongeveer 1x in de week een blikje voor het lekker, en de rest van de dag dus iets minder brokjes. En 1 van de katten krijgt 1x per maand een dood kuikentje.

Voor ons een prima balans.

Heel anders, maar toch ongeveer hetzelfde heb je al nagedacht over een water fonteintje?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:57

kiwiwitje schreef:
Dat kan. Maar taurine is en blijft essentieel voor katten. En die halen dat uit hun voeding.
Dat was ook waar ik op doelde in de link overigens. Verder ben ik het ook niet volledig eens met wat er staat.

Ik had het ook niet over de taurine _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:00

Pepperrr schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik had het ook niet over de taurine _O-

Ja ik had alleen het stuk over de taurine gelezen.. :P Ik had daar eerst een site van (van toen wij voer gingen uitpluizen) maar krijg die site niet meer gevonden :')

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:24

Onze kat krijgt elke morgen een zakje vlees van Wiskas met wat brokjes van de Petsplace. 's avonds krijgt ze nogmaals brokjes. (eigenlijk heeft ze de hele dag verse brokken tot haar beschikking). Op deze manier krijgt ze voldoende vlees binnen zonder dat we een fortuin aan merkbrokken uit hoeven te geven.

Mevrouw is nooit ziek en absoluut niet dik :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:35

Loeka_Polly schreef:
Onze kat krijgt elke morgen een zakje vlees van Wiskas met wat brokjes van de Petsplace. 's avonds krijgt ze nogmaals brokjes. (eigenlijk heeft ze de hele dag verse brokken tot haar beschikking). Op deze manier krijgt ze voldoende vlees binnen zonder dat we een fortuin aan merkbrokken uit hoeven te geven.

Kijk ook maar is wat er in het zakje "vlees" van whiskas zit, ik vermoed dat dat ook niet erg veel is ook al ziet het er uit of het een en al vlees is

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:21

Katten hebben taurine nodig, anders kan je hem na een tijdje wegdragen. Taurine overleeft de hoge temperaturen van het bereiden van de brok niet, dus praktisch alle taurine in brok is toegevoegd.

Pepperrr schreef:
kiwiwitje schreef:

Sorry hoor maar wat daar staat vind ik echt onzin _O- _O-

Over die bacteriën? Dan is er al heel wat mis gegaan, wil je die op je vlees hebben. Vlees voor de kat heeft in Nederland dezelfde eisen als voor de mens, dus mogen geen slechte bacteriën op zitten. Daarnaast kan de kat iets meer hebben dan de mens, zuurdere maag door het vlees eten. Maar zou toch liever geen salmonella etc. in m'n kat stoppen :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:59

Mijn vader zei altijd; als de kat het niet eet, is het bedorven. Vroeger had nog niet alles een houdbaarheid datum, dus hield hij echt weleens een stukje vlees ofzo voor de kat zijn neus.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:09

Dani199764 schreef:
Loeka_Polly schreef:

Kijk ook maar is wat er in het zakje "vlees" van whiskas zit, ik vermoed dat dat ook niet erg veel is ook al ziet het er uit of het een en al vlees is

In ieder geval is mevrouw kerngezond en smult ze ervan ;)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:10

Katten hebben inderdaad een bizar goede neus voor bedorven vlees, logisch natuurlijk. Maar niet alle bacteriën zorgen voor het bederf wat mensen vaak herkennen, soms zijn het namelijk de gifstoffen van de bacterie die je doodziek kunnen maken en dat zie je niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:21

Het is lastig soms. Vroeger zei de slager als een tartaartje verkleurde dat er dan weinig of geen kleurstoffen in zaten, dus het een goed teken was. Nu zeggen ze dat verkleuring van een melkzuur bacterie komt en niet zo goed is.
Ik vind vlees snel zuur gaan ruiken, dus vries alles in op de dag van aankoop.

Het is toch apart. Dieren hebben dan een zure maag en kunnen veel verwerken. Toch blijven ze in staat tot het opnemen van de belangrijke voedingsstoffen daaruit.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:56

Mijn katten krijgen gewoon rauw vlees hoor. Sowieso in vorm van kvv. Soms nog kip, kuiken, runderlap, kippenhartjes.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:18

Horsies7 schreef:
Onze kat kreeg eerst hills, maar nu krijgt ze cat lovers gold. Ze heeft nooit een slechte vacht gehad maar nu ze cld krijgt is haar vacht nog beter, net als haar ontlasting. We zijn erg tevreden over cld, de hond krijgt dog lovers gold en hij doet het er ook goed op!

Ik bedoelde natuurlijk clg en niet cld :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:28

Loeka_Polly schreef:

Er zijn ook mensen die meerdere malen per week fastfood eten en er redelijk goed uit zien... maar dat wil niet zeggen dat het gezond is :+

En vlees zit er bijna niet in, smaakversterkers en stoffen met vlees-smaak... ja dat dan weer wel :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:50

Hoewel de kwaliteit van het vlees/dierlijke bijproducten waardeloos is, is wat je schrijft niet waar.

De ingrediënten zijn over het algemeen dit: vlees en dierlijke bijproducten (o.a. 4% van iedere soort), granen (of plantaardige eiwitten), mineralen, suiker.

ruw eiwit 8.0 %
ruw vet 6.0 %
ruwe vezel 0.2 %
ruwe as 1.6 %
vocht 83.5 %

Om animonda carny ernaast te zetten, een goed natvoer in mijn ogen.
Rund (40%, vlees, longen, nieren, hart, uier), bouillon (31%), kip (21% lever, vlees), wild (7%), calciumcarbonaat.
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 5.5 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 1.4 %
vocht 79.0 %

Voor een kat is een hoog eiwitgehalte belangrijk. In beide zitten trouwens nauwelijks koolhydraten, als je alle waarden bij elkaar optelt komt je op 99.1% voor whiskas en 97.9% voor animona. Koolhydraten kunnen alleen in de overgebleven procenten zitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:57

maar 4% vindt ik toch erg weinig... daarbij maakt het voor de eiwitopname wel uit hoe het "verpakt" zit. Denk maar aan medicatie bij mensen van andere merken met verschillende vulstoffen e.d. daar kan de werking ook heel afwijkend van zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:30

Het is niet 4% vlees maar 4% van die specifieke smaak. Dus als het kip is, zit er minimaal 4% kip in. Dat is namelijk het wettelijk minimum om die smaak te mogen benoemen.

Dat de kwaliteit, en dus de beschikbaarheid van de eiwitten heel veel uitmaakt, ben ik absoluut met je eens. Daarom zou ik ook nooit whiskas aanraden en altijd animonda carny (met blikjes van 200g is het prijsverschil dan nihil, grotere blikjes van 400 of 800g zijn zelfs goedkoper). Maar dat er nauwelijks vlees in zit klopt niet.