Wat mag ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:18

Lisitano schreef:
De situatie is anders maar qua aansprakelijkheid is het wel hetzelfde.
Zoals Japielover zegt worden er dus blijkbaar ook wel uitzonderingen gemaakt door verzekeringsmaatschappijen.

Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Je blijft aansprakelijk. Wat wel zou kunnen dat in sommige gevallen de mate van eigen schuld van de tegenpartij op 100% gesteld wordt.

Maar dit is geen vaste stelregel. Per geval afhankelijk. Dus je kunt daar niet vanuit gaan.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:24

Iris82 schreef:
Lisitano schreef:
De situatie is anders maar qua aansprakelijkheid is het wel hetzelfde.
Zoals Japielover zegt worden er dus blijkbaar ook wel uitzonderingen gemaakt door verzekeringsmaatschappijen.

Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Je blijft aansprakelijk. Wat wel zou kunnen dat in sommige gevallen de mate van eigen schuld van de tegenpartij op 100% gesteld wordt.

Maar dit is geen vaste stelregel. Per geval afhankelijk. Dus je kunt daar niet vanuit gaan.

Jij verwoordt het beter dan ik, dank.

Zelfverdediging lijkt me niet van belang hier omdat een dier nog steeds een voorwerp of eigendom is. Maar misschien weet jij dat beter?

LvdO

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:42

Toch even opgezocht.

Er is een enkele uitzonderingssituatie waarbij de bezitter van een hond niet aansprakelijk is voor de schade die zijn viervoeter heeft veroorzaakt. Er moet, heel kort gezegd, voor de bezitter sprake zijn van een situatie van noodweer of overmacht waarin de bezitter de hond een commando zou geven die de hond zelfstandig heeft uitgevoerd. Dan is de bezitter niet of niet geheel aansprakelijk voor de schade van zijn hond.

https://letsel.info/letselschade-door-hond/

Dus als ik (of mijn hond) aangevallen word en ik zeg tegen mijn hond: pak 'm maar. Vervalt mijn aansprakelijkheid... Omdat dit uit noodweer is.

Gelukkig maar :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:43

LvdO schreef:
Dus als ik (of mijn hond) aangevallen word en ik zeg tegen mijn hond: pak 'm maar. Vervalt mijn aansprakelijkheid... Omdat dit uit noodweer is.

Gelukkig maar :)

Uhhuh. :j

:n

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:50

Nou, volgens mij wel. In deze situatie is het noodweer dat mijn hond zichzelf en mij verdedigt!
Het voorbeeld dat op de site aangehaald wordt, is dat de eigenaar aangevallen wordt door een straatrover. De hond valt de straatrover aan, met schade als gevolg, maar door het beroep op noodweer vervalt de aansprakelijkheid.

Dus ja, in veel gevallen is de eigenaar aansprakelijk. Maar nogmaals: in het geval van noodweer (en dat is wanneer een aangelijnde hond wordt aangevallen door een loslopende hond) vervalt de aansprakelijkheid en komt deze bij de eigenaar van de loslopende hond te liggen.

Bij een gevecht is de loslopende hond altijd fout, omdat dit voorkomen had kunnen worden door de eigenaar die zijn hond gewoon aan had moeten lijnen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:11

LvdO schreef:
Nou, volgens mij wel. In deze situatie is het noodweer dat mijn hond zichzelf en mij verdedigt!
Het voorbeeld dat op de site aangehaald wordt, is dat de eigenaar aangevallen wordt door een straatrover. De hond valt de straatrover aan, met schade als gevolg, maar door het beroep op noodweer vervalt de aansprakelijkheid.

Dus ja, in veel gevallen is de eigenaar aansprakelijk. Maar nogmaals: in het geval van noodweer (en dat is wanneer een aangelijnde hond wordt aangevallen door een loslopende hond) vervalt de aansprakelijkheid en komt deze bij de eigenaar van de loslopende hond te liggen.

Bij een gevecht is de loslopende hond altijd fout, omdat dit voorkomen had kunnen worden door de eigenaar die zijn hond gewoon aan had moeten lijnen.

Waar haal je dat toch vandaan?

Het gaat van volgens mij naar dus en altijd?
Waarom leren dierenartsassistentes overigens over aansprakelijkheid?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:25

Ik vraag me trouwens af of je het op noodweer kunt gooien bij honden onderling ...
Voor de wet zijn het stofzuigers , geen levende wezens

(De "hij doet niks" uitspraak is idd goud....
dominante etterbak rent op mijn onzekere dominante hond af , baasje roept " hij doet niks hoor" ....
ik roep altijd maar," de mijne en mijn maat 41 wel...."
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-02-17 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:27

Ik weet niet waarom dierenartsassistentes leren over aansprakelijkheid.
waar ik dat vandaan haal, staat er in de eerste post bij, maar ik zal het nog even voor je kopiëren.

Ik begon inderdaad met volgens mij, omdat ik het nog niet opgezocht had (als je even goed gelezen had...) en na het opzoeken en zien dat ik het inderdaad juist heb, gaat het naar dus en nee, niet naar altijd...
In het stuk dat jij zo mooi gequoted hebt, staat namelijk dat in veel gevallen de eigenaar aansprakelijk is. Maar in het geval van noodweer niet.
En ja, afgaande op die informatie is een loslopende hond dus altijd fout in zo'n situatie. Dit omdat de hond daar al niet los MAG lopen (losloopgebieden uiteraard uitgesloten, vanzelfsprekend) en de aangelijnde hond zich dus altijd verdedigt tegen de losloper. Een aangelijnde hond kan een andere hond niet benaderen, omdat hij aangelijnd zit! goh...

Dus zo gek lijkt mijn informatie mij niet hoor... Maar goed. Prima als je het hier niet mee eens bent. :) Maar dan weet je dus waar ik dat "toch vandaan haal" ... Fijne dag verder :)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:28

Ik denk dat het met elke situatie anders ligt.
Er zullen meerdere dingen meespelen dus ik denk niet dat je van te voren al kan zeggen wie er schuld zal hebben. Als dat zo was waren advocaten niet eens meer nodig.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:28

Sonja_vR schreef:
Ik vraag me trouwens af of je het op noodweer kunt gooien bij honden onderling ...
Voor de wet zijn het stofzuigers , geen levende wezens

Tussen loslopende honden onderling of bijvoorbeeld twee aangelijnde honden, zal dat lastig gaan en denk ik niet dat je het op noodweer kunt gooien.
Maar wanneer sprake is van 1 aangelijnde en 1 loslopende hond, ligt dat een stuk minder ingewikkeld uiteraard... De aangelijnde heeft namelijk geen keus. hij wordt met de losloper geconfronteerd wanneer die hem benaderd.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:37

LvdO schreef:
Ik weet niet waarom dierenartsassistentes leren over aansprakelijkheid.
waar ik dat vandaan haal, staat er in de eerste post bij, maar ik zal het nog even voor je kopiëren.

Ik begon inderdaad met volgens mij, omdat ik het nog niet opgezocht had (als je even goed gelezen had...) en na het opzoeken en zien dat ik het inderdaad juist heb, gaat het naar dus en nee, niet naar altijd...
In het stuk dat jij zo mooi gequoted hebt, staat namelijk dat in veel gevallen de eigenaar aansprakelijk is. Maar in het geval van noodweer niet.
En ja, afgaande op die informatie is een loslopende hond dus altijd fout in zo'n situatie. Dit omdat de hond daar al niet los MAG lopen (losloopgebieden uiteraard uitgesloten, vanzelfsprekend) en de aangelijnde hond zich dus altijd verdedigt tegen de losloper. Een aangelijnde hond kan een andere hond niet benaderen, omdat hij aangelijnd zit! goh...

Dus zo gek lijkt mijn informatie mij niet hoor... Maar goed. Prima als je het hier niet mee eens bent. :) Maar dan weet je dus waar ik dat "toch vandaan haal" ... Fijne dag verder :)

Nee hoor, je bent in de war met je post daarboven. Daar staat inderdaad een bron bij en dat je het na twijfel even opzoekt. Niet in je stellige bericht.

Waar zie je in mijn quote iets over noodweer staan? Ik kan het niet vinden.

Edit: ik zie in jouw link o.a. dit staan:
Citaat:
Aansprakelijkheid voor letselschade door hond

De bezitter of eigenaar van een hond is altijd aansprakelijk voor letselschade door hond veroorzaakt. De wet schrijft voor dat de bezitter of eigenaar van een hond aansprakelijk is voor het gedrag van de hond. De bezitter is aansprakelijk omdat de hond zich zelfstandig kan gedragen en dit gevaarlijk kan zijn voor anderen. Anderen die hierdoor letselschade kunnen oplopen. Het maakt hierbij niet uit of er sprake is van:

een grote of kleine hond,
agressieve of sullige hond,
of de hond aan een puppycursus heeft meegedaan,
of dat deze is aangelijnd of niet.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 22-02-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:38

Thenexttry schreef:
Ik denk dat het met elke situatie anders ligt.
Er zullen meerdere dingen meespelen dus ik denk niet dat je van te voren al kan zeggen wie er schuld zal hebben. Als dat zo was waren advocaten niet eens meer nodig.

Schuld is dan ook iets anders dan aansprakelijkheid :j Daar zijn meerderen in dit topic mee in de war :D

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:42

Sonja_vR schreef:
(De "hij doet niks" uitspraak is idd goud....
dominante etterbak rent op mijn onzekere dominante hond af , baasje roept " hij doet niks hoor" ....
ik roep altijd maar," de mijne en mijn maat 41 wel...."

Hahaha inderdaad en nou heb ik met mijn maat 36 niet bepaald grote voeten, maar meestal draag ik stalen neuzen en reken maar dat die hard aankomen, ongeacht hoe groot de voet is!!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:58

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:40

En dan heb je bij bepaalde verzekeraars ook nog de gewoonte om zodra je voor de eerste keer via je aansprakelijkheidsverzekering schade probeert te regelen, ze daarna direct beginnen te dreigen om bij een volgend incident een clausule toe te gaan voegen waarbij schade veroorzaakt door de hond uitgesloten word
(Lang leve de service van Interpolis :roll: )
Die hebben dus even heel pittig de wind van voren gekregen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:19

Mensen halen hier nogal wat dingen door elkaar.

Een hond mag geen schade veroorzaken aan een ander dier/ding. Daar ben je als eigenaar aansprakelijk voor. Dat een verzekeringsmaatschappij daar anders over denkt, is omdat zij denken in uitbetalen of niet. Een verzekeraar die niet uitkeert wilt niet zeggen dat zij besluiten dat jij niet aansprakelijk bent. Daar hebben we namelijk de wet voor. Er kan, mocht het tot een rechtszaak komen, wel besloten worden dat er een % eigen schuld is, waardoor er geen schadevergoeding betaalt hoeft te worden.

Het kán dus zijn dat er in een rechtszaak besloten wordt dat de bezitter van de aangelijnde hond aansprakelijk is voor de schade aan de loslopende hond, maar dat het gedeelte eigen schuld van de bezitter van de loslopende hond zo groot is dat de schadevergoeding/schuld vervalt. Maar dan blijft de eigenaar van de hond die schade heeft gemaakt wél aansprakelijk!

LvdO schreef:

Een 'landelijke' wet gaat boven een 'gemeentelijke' wet. Het loslopen van honden wordt geregeld in een APV, algemene plaatstelijke verordening, geregeld door de gemeente. De aansprakelijkheid van een dier wordt geregeld in het Burgerlijk Wetboek en is een 'landelijke' wet.

Verder is bij het geven van een commando het dier niet meer zelfstandig aan het handelen, waardoor het gedrag van het dier gezien wordt als iets wat jij als bezitter doet. Dan ben je niet meer aansprakelijk op basis van de aansprakelijkheid voor dieren, maar op basis van een onrechtmatige daad. Dan kan jij je als mens beroepen op noodweer.

Alleen het feit dat een aangelijnde hond aangevallen wordt door een loslopende hond is zeker niet voldoende om je te beroepen op noodweer. Een hond die jouw hond aanvalt is heel iets anders dan een mens(of hond) die jou probeert aan te vallen. Daarbij gaat de aansprakelijkheid zoals hierboven genoemd dus boven de wet die regelt of een hond mag loslopen ergens.

Maar je bent dus aansprakelijk voor de schade die jouw hond toebrengt, tot je naar de rechter gaat om het te laten bekijken. Dan zijn er diverse scenario's mogelijk waardoor er misschien iets verandert, maar dat weet je pas zeker na uitspraak.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:23

Tja ik vind het ook onverantwoord om zo'n hond buiten te laten terwijl hij de openbare weg op kan.
Een tijdje geleden is de hond van een vriendin van mij zo doodgebeten. De herdershond kwam door het op een kiertje openstaande tuinhek heen toen ze er met haar kleine hondje langsliep en greep hem. Helaas heeft haar hondje het niet gehaald. :(