Hond toont agressief gedrag, wanneer hij weet dat hij fout

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:12

Mariska88 schreef:
Hallo
We hebben een corgi van nu ruim 1 jaar. Het was vanaf het begin af aan al een heel bang dier, maar echt de wil to please. Ging netjes zitten, liggen, blijven. Liep bij ons op het erf los maar naar mate hij ouder werd en meer van de wereld wilde ontdekken liep hij van het erf af. Daarom gekozen om hem wel aan te lijnen, aangezien het een echte drijver is.. (koeien drijver zelfs)

(ben niet op puppy cursus geweest aangezien onze vorige hond net en veelste jong door een ongeluk dood was gegaan en ik daar 3 cursussen mee had gevolgd, zat het allemaal nog goed in mijn hoofd)

Na onze vakantie was hij heel bang en deed van alles wat niet mocht. Op tafel zitten op de banken etc. (schoonouders hebben op hem gepast en die wonen naast ons)

Met onze hond naar cursus gegaan want dit was niet oké. Zij gaven aan dat de hond waarschijnlijk net in een soort van ontwikkelings sprong zat en doordat de situatie veranderde ivm onze vakantie, maakte dat hij dit gedrag liet zien.

Maar ook bij de honden cursus kon ik soms geen contact met hem krijgen, puur uit angst hij verstarde of blafde alleen maar. Dus vaak appart genomen en bij andere honden in de groep gezet. Ging steeds beter. En boekte vooruitgang
Ik raakte zwanger en kreeg bekkeninstabiliteit dus besloten de cursus te laten, in overleg samen met cursus leidster.

Daarna werd er hier thuis verbouwd, wederom veel onrust voor de hond
En nu
Nu is het zo dat het een schat van een dier is, behalve als hij iets doet wat niet mag. Waarvan hij ook weet dat het niet mag

Zoals vandaag in een onoplettend moment pakte hij een blok kaas van tafel en neemt deze mee in zijn mand. Eer dat er ook maar iemand in de buurt komt van zijn mand dreigt hij te gaan bijten. Ik moet dan met veel moeite een riem om doen bij hem, en hem letterlijk uit de mand slepen en in tussen blijft hij drijgen te bijten. Gromt, laat tanden zien en verschiet naar je toe..

Nu is het ook zo als er mensen binnenkomen dat hij dreigt deze in de Hielen te happen, echt sinds de verbouwing is dit.

Ik heb een zoontje van 2 jaar die is dol op onze hond en mag ook alles met en bij hem doen. Maar ik vertrouw het niet, en nu komt er zo nog een kindje bij (39 wkn zwanger)
En ik zit een beetje met mijn handen in het haar..

Verder is het een schat, zit,ligt, blijft als ik dat vraag en als hij niks doet wat niet mag, ligt hij gewoon te slapen, kouwen op zijn bod en mogen we allemaal hem aanhalen

Iemand een gouden tip?
Ga na de bevalling zo ie zo weer op cursus!

Een hond weet niet dat hij fout zit.
Een hond vertoont gedrag dat hem iets oplevert: eten of aandacht.
En in de honden wereld geldt: wat je hebt mag je houden en verdedigen.
Als je wil dat je hond zich door jou voedsel laat afpakken zal je m dat eerst op een positieve manier moeten leren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:18

A3a1 schreef:
Ik zou clickertraining gaan doen, alleen nog maar gewenst gedrag belonen.
Zo blijf je uit de strijd.

Dit idd!
Je zal zien dat je binnen korte tijd een heel andere hond krijgt, die lekkerder in zijn fel zit en die de regels van het huis snapt en accepteert.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:21

Zoals al meer gezegd, eens gekregen/gegeven blijft gegeven.
Je moet de hond, positief, aanleren wat je wél van hem wil. Dus a. menseneten / ongewenst eten laten liggen en b. dat wat gegeven is kunnen omruilen voor iets wat nog leuker of lekkerder is.

Gedrag is communicatie, door het grommen, tanden laten zien en dreigen is je hond met je aan het communiceren. Maar door aan te lijnen, te slepen negeer je zijn communicatie. Dus moet hij nóg duidelijker worden om jouw duidelijk te maken wat hij bedoeld ;-)
En dit afstraffen? Waarom zou je communicatie af willen straffen? En ook al wil je afstraffen voor het 'stelen', hoe moet de hond onderscheid maken in wat jij bedoeld?
(en bijv. wat doe jij als jouw 'NEE, ik wil dit niet!' wordt genegeerd door iemand? dan wordt je ook feller/duidelijker/'agressief')

En ook het 'herderen' of 'drijven' is een vorm van communicatie. Borders kunnen het ook ontzettend laten zien bij stress en onvoldoende mentale uitdaging. Dan gaan ze het zelf wel regelen, of uit angst/stress reactie dit soort dingen laten zien.

Het is al meer gezegd, maar haal er een goede GT bij, gericht op positieve training.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:23

Goof schreef:
Dan alsnog heeft de hond niet het recht om te grommen en/ of bijten als TS iets van de hond wil wegpakken.

Jazeker wel, vanuit de hond gedacht wel.
Als je het anders wil moet je t hem leren. Niet door hem te straffen voor wat in zijn ogen normaal gedrag is, maar door hem te leren dat ander gedrag -niet stelen- hem meer oplevert.

Nb: wat een dramatische adviezen lees ik hier weer 8)7
De mensen die vinden dat de hond op zijn kop moet krijgen en die roeptoeteren over Alpha leiders; school jezelf ff bij svp.
De Alpha theorie is zwaar achterhaald. Als je wil dat straf effect heeft -wat heel moeilijk is- zul je moeten weten aan welke voorwaarden straf moet voldoen. Straf zorgt ervoor dat een hond blokkeert en niet meer kan leren. Een bange hond nog meer.
Hoe moet die hond in hemelsnaam weten dat kaas stelen niet mag? Leer hem eerst eens welk gedrag je wel wil zien.
En leer de hond eerst dat jij te vertrouwen bent. Straf en afpakken van zijn lekkers helpt daar niet bij.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:38

Nikass schreef:
De mensen die vinden dat de hond op zijn kop moet krijgen en die roeptoeteren over Alpha leiders; school jezelf ff bij svp.
De Alpha theorie is zwaar achterhaald. Als je wil dat straf effect heeft -wat heel moeilijk is- zul je moeten weten aan welke voorwaarden straf moet voldoen. Straf zorgt ervoor dat een hond blokkeert en niet meer kan leren. Een bange hond nog meer.
Hoe moet die hond in hemelsnaam weten dat kaas stelen niet mag? Leer hem eerst eens welk gedrag je wel wil zien.
En leer de hond eerst dat jij te vertrouwen bent. Straf en afpakken van zijn lekkers helpt daar niet bij.

Ik geloof nog in de alfa-theorie ja, maar dat betekent daarom toch niet dat ik mijn hond nooit beloon?
De mijne is grootgebracht met positieve energie en beloning, maar als hij het ooit in zijn kop haalt om naar mij zijn tanden te laten zien, zal hij wél op zijn kop krijgen, want ik ben baas in huis en hij heeft zich naar mij te schikken. Verder leidt mijnheer een luxeleventje bij ons hoor, en is er weinig dat hij niet mag, en eigenlijk niets waarin hij zich midraagt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:48

Nikass schreef:
Goof schreef:
Dan alsnog heeft de hond niet het recht om te grommen en/ of bijten als TS iets van de hond wil wegpakken.

Jazeker wel, vanuit de hond gedacht wel.
Als je het anders wil moet je t hem leren. Niet door hem te straffen voor wat in zijn ogen normaal gedrag is, maar door hem te leren dat ander gedrag -niet stelen- hem meer oplevert.

De Alpha theorie is zwaar achterhaald.

Er is een groot verschil tussen een goed functionerend wolvenroedel waarvan de leden grotendeels familie van elkaar zijn en een bij elkaar gegooid stel wolven/honden/hond+mens. Gedrag en sterkte ervan zullen varieren alleen al omdat er geen van pup af aan regels in zitten die overeen komen. Hond(en)+ mens(en) hebben door deels geen familie te zijn meer overeenkomsten met die alpha theorie dan met een wolvenroedel dat van familiebanden aan elkaar hangt. Nog afgezien van de taalbarrière tussen mens en hond. Wat in zo'n roedel vanzelf groeit, moet hier duidelijk uitgelegd en bevestigd worden. Nee "geweld" heeft daar geen plek in, duidelijke grenzen en consequent zijn wel en meer dan in een groep die elkaar snapt omdat ze meer ontwikkeld zijn tot 1 organisme waardoor sommige grenzen inderdaad makkelijker flexibel kunnen zijn zonder dat daar misverstanden uit ontstaan. Let dus goed op wat je vergelijkt met elkaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:52

Daar denk ik hetzelfde over Xanthippe. Ik 'geloof' niet in 1 stroming of theorie en zie het als een soort lopend buffet waar je van afpakt wat je aanstaat, wat je niet lekker vindt laat je liggen. Bij mij werkt het elk geval. Ik geloof heilig in het gegeven dat een hond alleen iets doet als het iets oplevert, positief of negatief en echt niet omdat hij jou zo lief vind. Of het nou een koekje, aai over de bol of de hemel in prijzen is, belonen wérkt gewoon. Maar dat betekent niet dat ik nooit mijn stem verhef tegen ze? Dus in zekere zin is dat 'straf' want liever horen ze dat ze het wél goed doen uiteraard. Dus het één sluit het ander niet uit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:08

Mariska88 schreef:
Oké het geeft miss een vertekend beeld. Ik zal morgen even bellen met de cursus leidster voor handvaten..

Beweeg veel met hem

Kun je wat specifieker zijn? Wat houdt die beweging in en hoe vaak en hoelang? En wat doe je naast beweging? Train je hem, doe je hersenwerk met hem of iets anders?

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:13

Xanthippe schreef:
Nikass schreef:

Ik geloof nog in de alfa-theorie ja, maar dat betekent daarom toch niet dat ik mijn hond nooit beloon?
De mijne is grootgebracht met positieve energie en beloning, maar als hij het ooit in zijn kop haalt om naar mij zijn tanden te laten zien, zal hij wél op zijn kop krijgen, want ik ben baas in huis en hij heeft zich naar mij te schikken. Verder leidt mijnheer een luxeleventje bij ons hoor, en is er weinig dat hij niet mag, en eigenlijk niets waarin hij zich midraagt.

Het enige wat ik me nu afvraag is, waarom mag je hond niet communiceren dan?

DatBenIkNou

Re: Hond toont agressief gedrag, wanneer hij weet dat hij fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:20

Bedoel je nu serieus met communiceren grommen en bijten??

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:29

Hypericum schreef:
Xanthippe schreef:

Als mijn hond zijn tanden aan mij laat zien, ben ik zelf al veel te laat geweest met zijn eerdere communicatie te begrijpen, dus zover laat ik het gewoon niet komen. Maar stél dat het wel zou gebeuren, ja dan krijgt hij op zijn kop.

DatBenIkNou schreef:
Daar denk ik hetzelfde over Xanthippe. Ik 'geloof' niet in 1 stroming of theorie en zie het als een soort lopend buffet waar je van afpakt wat je aanstaat, wat je niet lekker vindt laat je liggen. Bij mij werkt het elk geval. Ik geloof heilig in het gegeven dat een hond alleen iets doet als het iets oplevert, positief of negatief en echt niet omdat hij jou zo lief vind. Of het nou een koekje, aai over de bol of de hemel in prijzen is, belonen wérkt gewoon. Maar dat betekent niet dat ik nooit mijn stem verhef tegen ze? Dus in zekere zin is dat 'straf' want liever horen ze dat ze het wél goed doen uiteraard. Dus het één sluit het ander niet uit.

Dat juist ja, van dat buffet, dat heb je mooi verwoord :)! Wij krijgen op de hondenschool van een heel aantal verschillende instructeurs allemaal mogelijkheden aangereikt om met je hond om te gaan, aan ons, de geleiders, om net datgene eruit te halen, dat voor ons van toepassing is en voor onze hond wel of niet zou werken. Want wij kennen uiteindelijk onze hond het beste.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:51

Volgens mij was er eerder door TS in dit topic al gevraagd om een slotje +:)+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:11

Xanthippe schreef:
Hypericum schreef:

Als mijn hond zijn tanden aan mij laat zien, ben ik zelf al veel te laat geweest met zijn eerdere communicatie te begrijpen, dus zover laat ik het gewoon niet komen. Maar stél dat het wel zou gebeuren, ja dan krijgt hij op zijn kop.

Hier ook hoor, alleen mogen ze hier nog wel grommen. Daar krijgen ze niet voor op hun kop, hoewel ik wel 'nee' zeg, maar ik gebruik geen agressie. Ik heb jammer genoeg een hond meegemaakt die wel altijd vreselijk op zijn donder kreeg bij grommen en die sloeg dus alle waarschuwen over behalve een seconde of 2 verstarren en daarna beet hij. Dus ja, een hond mag bij mij communiceren en daar valt grommen en uithalen ook onder(hoe wil je het anders noemen? Het IS communicatie, alleen of het gewenst is is een ander verhaal), maar ik communiceer ook. Mijn communicatie is wel afhankelijk van de oorsprong van het gedrag,met angst ga ik anders om dan met iets anders. (Nu moet ik zeggen dat er door mijn honden nog nooit naar mij gegromd of uitgehaald is, alleen de teef met angstagressie heeft in haar poging tot wegkomen van andere honden wel eens uitgehaald. Daar ga ik haar dus niet vreselijk voor op haar kop geven, juist omdat zij echt heel bang was, maar bij zorgen dat het niet meer nodig is voor haar)

Over de 'alfa' in een roedel, dat kan echt wisselen. Ik heb er 2 die beide in andere situaties degene zijn die het meeste te vertellen hebben en dat van elkaar pikken. Van de 3e pikken ze dat niet. Maar die 3e is wel degene die haar eten zal verdedigen en dat mag ze, ik zorg alleen dat het niet nodig is. Die stress is niet nodig.

DatBenIkNou schreef:

Mee eens. ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:26

Degene die serieus geïnteresseerd zijn in de dlminantietheorie en de nieuwe inzichten daarvan mogen me een pb sturen. Ik heb zojuist bij een erkende hondenopleiding mijn examen met succes behaald dus ik geloof dat ik de nieuwe methodes goed begrijp.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:27

Even voor de duidelijkheid, ik gebruik ook geen agressie hé :)

En inderdaad, ze mogen communiceren, maar lip optrekken is echt een no-go.
Alles daarvoor moet ik natuurlijk wel gezien hebben dan.

En zoals je zegt, een bange hond moet helemaal anders aangepakt worden, maar dat geldt in mijn ogen voor elke hond. Elke hond is anders en heeft een andere aanpak / opvoeding nodig, nauw aansluitend aan zijn behoefte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:37

Xanthippe schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik gebruik ook geen agressie hé :)

En inderdaad, ze mogen communiceren, maar lip optrekken is echt een no-go.
Alles daarvoor moet ik natuurlijk wel gezien hebben dan.

En zoals je zegt, een bange hond moet helemaal anders aangepakt worden, maar dat geldt in mijn ogen voor elke hond. Elke hond is anders en heeft een andere aanpak / opvoeding nodig, nauw aansluitend aan zijn behoefte.

Dat bedoelde ik ook niet hoor! ;) Maar er zijn een hoop mensen die dat wel gebruiken op zo'n moment en dan leer je in mijn ogen de waarschuwing af, wat veel gevaarlijker is. Daarom heb ik niks met de dominantietheorie, want dat vind ik dus vaak wel agressie gebruiken tegen een hond.

Maar helemaal met je eens. :j

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:47

Xanthippe schreef:
joyce83 schreef:
Wel ben ik van mening dat als iemand bij mij eten afpakt van mijn bord en dan ook steeds doet na waarschuwing dat ik toch iets andere maatregelen ga nemen dan maar heel braaf toezien dat mijn bord leger wordt.

En dat is exact waarom honden en mensen niet met elkaar vergeleken mogen worden.
Honden denken zo niet. Als het de roedelleider is die de hond zijn kom leegmaakt, is dat niet meer als normaal voor die hond.
Maar mensen onder elkaar delen inderdaad (over het algemeen) geen eten met elkaar.
De hond heeft te wachten op de roedelleider om te eten, en krijgt de overschot als er nog is. Is er geen, dan eet de hond ook niet.
Hebben huishonden natuurlijk het geluk dat er voor hen altijd wel eten voorzien is ;)

Als de roedelleider het eten al heeft afgegeven of laten liggen, mogen de andere honden in de roedel eten. En dat is precies wat hier gebeurd is. Het eten lag er, achtergelaten, en de hond vindt (terecht) dat het zijn eten is. Natuurlijk is het grommen naar de baas niet goed, maar ik zou dan eerder adviseren het eten te ruilen voor iets anders, en zoals eerder al aangegeven is, het commando "los" aan te leren.
Zomaar wat lopen brullen op een al angstige hand, kan het tegenovergestelde effect hebben en een hond maken die al begint te grommen als je nog maar in de buurt komt als hij aan het eten is. Want ja, hij is dan altijd bang dat zijn eten afgepakt gaat worden...

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:55

http://www.moniquebladder.nl/correctie-angst/

Angst moet je in mijn ervaring nooit corrigeren.
Angst op angst geeft alleen maar negatieve signalen.
Mijn advies: pak dit probleem meteen goed aan zodat het niet uit de hand gaat lopen.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met de gedragsdeskundigen Monique Bladder en Erica Bokelman.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:23

Xanthippe schreef:
Nikass schreef:

Volgens mij zeg ik dat nergens?

Wat vergelijk ik dan, Tamary?

DatBenIkNou is je reactie bedoeld naar mij?
Mijn honden kennen ook echt wel "nee" en "eh", en ik ben geen tegenstander van straf an sich, mits die straf aan alle voorwaarden voor efficiënt straffen voldoet, en dat laatste is bijna niet haalbaar.

Xantippe: wat zou een reden kunnen zijn dat je hond jou zijn tanden laat zien? Lijkt me niet dat zoiets uit het niets komt?
De meeste honden doen dit uit angst. En als jij je hond dan op zijn kop geeft leert hij 1 ding, en dat is dat jij onbetrouwbaar bent.
Ik investeer liever in een goede band met mijn hond waardoor hij nooit een reden ziet om zijn lip naar mij op te trekken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:53

tess_84 schreef:
Als de roedelleider het eten al heeft afgegeven of laten liggen, mogen de andere honden in de roedel eten. En dat is precies wat hier gebeurd is. Het eten lag er, achtergelaten, en de hond vindt (terecht) dat het zijn eten is. Natuurlijk is het grommen naar de baas niet goed, maar ik zou dan eerder adviseren het eten te ruilen voor iets anders, en zoals eerder al aangegeven is, het commando "los" aan te leren.
Zomaar wat lopen brullen op een al angstige hand, kan het tegenovergestelde effect hebben en een hond maken die al begint te grommen als je nog maar in de buurt komt als hij aan het eten is. Want ja, hij is dan altijd bang dat zijn eten afgepakt gaat worden...

Ik vind dat dat nogal ver gaat. Dus honden mogen eten van tafel halen? Ook uit de koelkast? Op zich geen probleem dat de hond dat één keer probeert, maar dan hoort hij een duidelijk 'neen'.
Raar maar waar, onze honden weten dat ze een boterham die op de grond valt wel mogen opeten, maar geen brood van tafel halen. Er zijn geen gewelddadige taferelen aan te pas gekomen om dit uit te leggen.
Uit TS haar verhaal begrijp ik dat haar hond ook weet dat hij van die kaas moet afblijven, maar hij pakt hem toch. Iedere hond heeft zo wel een zwakke plek. Hem dan maar laten doen is een nogo. Brutaal aanpakken evenmin, dus is het kwestie van net even slimmer te zijn dan de hond. Een bange hond opvoeden is moeilijker dan een brutale omdat je tegelijk grenzen moet aangeven en de hond toch geen schrik aanjagen.
Dat de hond dan telkens dat hij aan het eten is bang zou worden, dat lijkt me vergezocht. Wanneer hij aan het eten is vanuit zijn eetbak wordt er nl helemaal niets afgepakt.
Ruilen vind ik dan weer enkel goed als noodmaatregel, bv als een hond die helemaal nog niets kent iets verdachts aan het opeten is. Op dat moment is opvoeden even niet zo belangrijk. Maar als in normale omstandigheden de hond iets gepakt heeft wat niet mag vind ik ruilen niet zo slim. Je gaat een kind dat een briefje van 10€ uit je portefeuille gehaald heeft toch ook niet voorstellen dat briefje te ruilen voor ééntje van 20€? Je beloont dan indirect net wat je hem wil afleren. Want het zal echt niet lang geleden zijn dat hij de kaas van tafel gehaald heeft, anders zou er geen kaas meer zijn, dus hij weet nog wel hoe hij aan die kaas gekomen is. Als de kaas dan tegen iets beters geruild wordt doet de hond wel een goede zaak en ga je hem aanmoedigen dingen te zoeken om te ruilen.
Ruilen kan wel als je bv aan het spelen bent of als je je hond wil leren apporteren. Zo gaat één van onze honden in de tuin eieren zoeken die de kippen verloren leggen. Als ze een ei brengt ruil ik dat voor een koekje. Maar ik wil haar nu net leren om eieren te gaan zoeken (dan moet ik dat niet doen...). Dus haar gedrag, nl eieren zoeken en brengen wordt beloond omdat we dit gedrag willen aanmoedigen, net het tegenovergestelde van het verhaal van de kaas.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:59

Ianrowan2009 schreef:
Volgens mij was er eerder door TS in dit topic al gevraagd om een slotje +:)+

Dus?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:00

Sclimpre, als de hond gromt, zou ik daar persoonlijk zelf mijn hand niet naar uitsteken om die kaas af te pakken... Dan maar even ruilen met iets anders. Een mini hondenkoekje tegen een stuk kaas, lijkt me nu ook niet belonen wat je wil afleren, dat stuk kaas zal waarschijnlijk wel groter geweest zijn?

Ik hoop alleen maar dat TS nu ook niet zal proberen zijn eten uit zijn bak te halen terwijl hij aan het eten is, want dan creëer je wel degelijk voernijd en krijg je dingen nog slechter afgepakt. Zoals gezegd, het commando "los" aanleren en eerlijk? Wij laten ook geen eten op tafel liggen als we niet in de buurt zijn.

Bovendien ben ik niet zo zeker of die hond weet dat hij van die kaas moet afblijven. En indien hij het wel weet, was zijn instinct duidelijk groter dan zijn kennis van het feit dat hij niet aan de kaas mocht komen. Het blijven wel dieren natuurlijk, en sommige honden/rassen luisteren nu eenmaal beter naar hun instinct dan naar wat de baas van hen wil! Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet af te leren is, maar bij sommige honden zal dat toch stukken moeilijker zijn dan bij andere!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:05

Wat betreft het van tafel stelen, nee, niet ruilen, en ook niet toestaan. Trainen van zelfbeheersing (en dit is heel leuk voor de hond want op een positieve manier) en totdat hij dat geleerd heeft voorkomen dat hij de fout in kan gaan.
Oftewel: leren dat niet stelen meer oplevert dan wel stelen ;)
(dit kan prima met clickertraining)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:32

tess_84 schreef:
Sclimpre, als de hond gromt, zou ik daar persoonlijk zelf mijn hand niet naar uitsteken om die kaas af te pakken... Dan maar even ruilen met iets anders. Een mini hondenkoekje tegen een stuk kaas, lijkt me nu ook niet belonen wat je wil afleren, dat stuk kaas zal waarschijnlijk wel groter geweest zijn?

Ik hoop alleen maar dat TS nu ook niet zal proberen zijn eten uit zijn bak te halen terwijl hij aan het eten is, want dan creëer je wel degelijk voernijd en krijg je dingen nog slechter afgepakt. Zoals gezegd, het commando "los" aanleren en eerlijk? Wij laten ook geen eten op tafel liggen als we niet in de buurt zijn.

Bovendien ben ik niet zo zeker of die hond weet dat hij van die kaas moet afblijven. En indien hij het wel weet, was zijn instinct duidelijk groter dan zijn kennis van het feit dat hij niet aan de kaas mocht komen. Het blijven wel dieren natuurlijk, en sommige honden/rassen luisteren nu eenmaal beter naar hun instinct dan naar wat de baas van hen wil! Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet af te leren is, maar bij sommige honden zal dat toch stukken moeilijker zijn dan bij andere!

bij mij krijgt een grommende of zijn lip optrekkende hond een klap....of tikje.Gebeurt hier gelukkig nooit maar dat zijn twee van de weinige dingen die ik niet accepteer.Ik moet gewoon een bot,een tak of weet ik veel wat mogen afpakken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:47

Nou eens gegeven, blijft gegeven, ook wat hij zelf pakt..... %)

Nee, als ie mijn eerder genoemde gif pakt, wil ik dat hij loslaat of uitspuugt.
Als hij speelgoed van de kinderen pakt, wil ik dat afkunnen pakken.

En als hij op mijn commando loslaat, beloon ik hem daarvoor.
Als ik het achter uit zijn strot moet halen, beloon ik hem.

Want het is een enorm brave hond.
Hij laat los, of hij laat toe, dat ik het afpak.