RoyceMack schreef:Ik heb zelf vroeger 2 herders gehad en heb nog een tijd een herplaatser in huis gehad met mijn vriend samen.
Herders vind ik geweldig.. Echter zijn het niet zulke makkelijke honden (vergeleken met kleinere rassen). Ze hebben veel beweging nodig en eigenlijk is het moment waarop ze tevreden zijn, maar heel kort.. Tenminste, waarop je duidelijk kunt zien dat ze mentaal en fysiek vermoeid zijn. Mijn ervaring is dat ze heel snel weer 'opladen' en je eigenlijk de gehele dag bezig bent met zorgen dat je beest genoeg beweging krijgt.
Dat is natuurlijk heerlijk als het droog weer is en de zon schijnt. Maar ook tijdens de vrieskou moet je eruit.
Wat mijn vriend en mij met name erg tegenstond (en dan nog even los van het feit dat we geen band/klik hadden met de herplaatser) is het 's ochtends vroeg je bed uit (en wij woonden destijds een een appartement waarbij we eerst een behoorlijke afstand af moesten leggen om bij de voordeur van het pand te komen (waar de hond dus zijn plasje kwijt kon). Tevens zijn wij echt nachtmensen en hielden we er toen heel erg van om 's avonds series en films te kijken in bed. En dan ben je net lekker warm in bed, lekker moe.. oja hond er nog uit.
Uitslapen is er niet meer bij.
Wat mij persoonlijk tegenstond (en dat kwam ook door het appartement waar we in woonden..) is dat de hond altijd in huis was. Er lag overal haar (zelfs met 3x per dag vegen en 2 x dweilen).. alles was gewoon vies. en zo ook mijn kleding. Ik trok altijd maar mijn 'honden kleding' aan want anders werd almijn goede kleding vies. Ik voelde me niet echt meer aantrekkelijk voor mijn vriend.
Nou hadden wij geen band met onze herplaatser, wat ontzettend jammer is en we zijn absoluut dierenliefhebbers en met name honden. Maar hij had veel trekjes die er in zijn leven in waren geslopen (niet tegen stofzuiger kunnen, op de bank en bed liggen (wij hebben een waterbed), piepen bij reclame op tv, schooien.) die we er echt niet meer uitkregen. Dat is heel lastig dan. Ik wilde graag cursussen gaan doen met hem, liefst ook agility of speuren.. Maar omdat die band er niet was, had ik ook geen zin in investeringen. Klinkt echt bizar uit mijn mond, want zo zit ik echt niet in elkaar.. maar gewoon het ontbreken van een klik is echt funest.
Mijn eigen herders, die ik als pup kreeg toen ik jonger was.. waren allemaal hartstikke trouw. Ontzettend leuke dieren. 1 van de boerderij (nestje was een foutje) en 1 gefokte pup.. Ik ben natuurlijk zelf ook al jaren zelf aan het kijken voor een pup, maar wil wachten tot mijn bedrijf beter loopt zodat we wat meer zekerheid hebben.. Maar mijn voorkeur gaat voor een werklijn tov een showlijn. met name om de bouw. Ik hou absoluut niet van honden die zo in stand worden gezet. Je kunt daarbij de stand van de rug niet goed beoordelen. Is hij echt zo krom (gegroeid) of komt het door de stand.
Tevens vind ik een wat zwartere herder mooier dan een lichtere, maar dan is persoonlijke voorkeur.
Ik heb trouwens wel met zowel de herplaatser, als de honden van vroeger de ervaring dat ze enorm trekken aan de riem. dat is echt een kwestie van heel consequent zijn. Maar als kind kon ik de hond nog niet goed corrigeren (dus wist ie dat ie het bij mij kon maken) en de herplaatser had dit al zoveel jaren mogen doen van de vorige eigenaren...
Anyway, mijn ervaring met duitse herders: geweldige honden, hele trouwe dieren en kunnen heel goed sporten. Willen dit ook graag doen. Kunnen wel heftig zijn aan de riem en vergen gewoon heel heel veel kilometers om de energie eruit te krijgen.
Opzich zijn 3 kortere wandelingen en 1 grote per dag voldoende. Maar als je even berekend dat je daar dan ruim 3-4 uur mee kwijt bent.. per dag..
Vandaar dat wij nog even wachten met een hond tot mijn bedrijf beter loopt en meer duidelijkheid is wat betreft de rol van mijn moeder en partner in het bedrijf (die mogen namelijk lekker mee uitlaten:D).
Ik vind jou nadelen niet ras specifiek. Dat geld voor vele honden. Als ik het zo lees zou ik zeggen daar past geen hond.
Vroeg opstaan, s,avonds de hond uitlaten, in weer en Wind, dagelijks stofzuigen en poetsen ach dan liggen er maar wat haren. En nette kleren trek ik pas aan vlak voor ik de deur uitga. Vind dat niks geks als je honden hebt.