Gezocht: het meest ideale kattenbakgrit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:00

@ kiwiwitje: oh oké, dat merk ken ik niet. Maar ik lees wel overal dat het het allerbeste werkt met de echte peeweekorrels. Maar ik snap niet wat je bedoeld met fijner uit elkaar vallen want die van peewee zelf dat is echt mega fijn en valt direct uit elkaar. Maar goed, wie weet probeer ik het ooit wel eens, ik heb de bak nog maar een goeie maand :)

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:12

Ik had eerst altijd Cat's best voor langhaar (al weet dat grit niet dat ie voor langharige katten bedoeld is), maar toen had ik 's voor erbij Biokat gekocht.
En nu gebruik ik dus alleen dat nog. Het ruikt heerlijk fris, klontert als een gek en geen uitloop.
Ik heb wel een matje voor hun voetjes, maar hallelujah wat ben ik blij met dit grit. *\o/*
Geen houtkorrel meer voor mij...al zit ik me nu wel te bedenken of ik een probeerpakket van Tigerino ga bestellen. :')

Anoniem

Re: Gezocht: het meest ideale kattenbakgrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:16

Dit topic brengt me alleen maar meer aan de twijfel over een peewee bak of toch die probeerkatten is te proberen (waar zijn ze anders voor).

Hoewel met 8 katten moet je sws de bak wel regelmatig doen dus heeft het uberhaupt nut :}?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:24

Tigerino silicaat van zooplus bevalt hier erg goed. Kat plast meer vanwege diabetes maar deze korrels vangen dat prima op. Geen geurtjes en ook geen rommel omdat de steentjes niet tussen de pootjes blijven zitten. Daarbij zijn de zakken niet zo heel duur. Wij doen met 1 kat een week/10 dagen met een zak

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:37

Charizard schreef:
Dit topic brengt me alleen maar meer aan de twijfel over een peewee bak of toch die probeerkatten is te proberen (waar zijn ze anders voor).

Hoewel met 8 katten moet je sws de bak wel regelmatig doen dus heeft het uberhaupt nut :}?

Ohja, het heeft zeker zin! Ik heb in vergelijking met jou 'maar' drie katten maar de hoeveelheid tijd en miserie ik er al mee bespaard heb deze maand, is het meer dan waard ! _/-\o_ Amai ik zou beter voor peewee gaan werken door al mijn goede reclame :') . Maar ik ben eraan verkocht en iedereen zal het weten :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:19

ik heb ook al veel verschillende soorten gehad.

Hout vond ik echt helemaal niks. 1, het stonk echt super erg. 2, ik vond het echt een drama om schoon te houden. Mijn kat ging er dan dus ook snel niet meer op en moest ik aardig verspillend schoon maken.

Silicaat vond mijn kat ook niks. plus ik vond het zelf ook niet fijn omdat de bak uiteindelijk toch wel best 'vies' uit ziet, plus dat mijn kat al snel er niet meer op ging (na ongeveer 1 week), daardoor dus ook aardig onefficiënt in het gebruik

verder heb ik ook veeeeeel soorten gewone grit gehad. Ik ben nu op het moment aardig tevreden met de grit van de plus. De grit heeft een geurtje dat niet te sterk is, gaat niet stinken en klont super goed. Enigste minpunt eraan is dat mijn kat wel wat grit ermee uit loopt ook al heb ik er een speciaal matje voor liggen.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 3026042590

Mijn kat is best lastig met grit dus over stappen op een grit die ze minder uit lopen vind ik wel lastig. plus dat ik ook vaak lees dat grit super klont vormend is en dat dan uiteindelijk niet is. De grit die ik nu heb is goedkoop en klont echt onwijs goed. (wel een goede laag inleggen anders plakt het wel een beetje aan de zijkant of onderkant)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:47

Denk dat ik ook voor de peewee ga .
Opgezocht en lijkt me ideaal.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:48

Omany schreef:
@ kiwiwitje: oh oké, dat merk ken ik niet. Maar ik lees wel overal dat het het allerbeste werkt met de echte peeweekorrels. Maar ik snap niet wat je bedoeld met fijner uit elkaar vallen want die van peewee zelf dat is echt mega fijn en valt direct uit elkaar. Maar goed, wie weet probeer ik het ooit wel eens, ik heb de bak nog maar een goeie maand :)

Is een winkel! Maar die helaas alleen in Dongen, schijndel en Budel(dacht ik ) zit :D Moeten daar regelmatig naar toe.
Houtkorrels los, zonder de Peewee vond ik een ramp. Klontervormend verschrikkelijk. Echt het enige wat mij echt bevalt is de Peewee, en mijn vader en zus zijn ze ook helemaal gek op dat ding!

TIP; voor de PEEWEE, gooi wel een handje korrel onderin de bak! staat volgens mij in de handleiding, maarja wie leest die nou, en zeker van een kattenbak :')

magicmist schreef:

Mochten ze nou moeite hebben met het hout, kijk dan of je pies en of poep al in de peewee kan leggen. :) Of onderin een beetje gebruikt grit.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:50

kiwiwitje schreef:
Omany schreef:

Is een winkel! Maar die helaas alleen in Dongen, schijndel en Budel(dacht ik ) zit :D Moeten daar regelmatig naar toe.
Houtkorrels los, zonder de Peewee vond ik een ramp. Klontervormend verschrikkelijk. Echt het enige wat mij echt bevalt is de Peewee, en mijn vader en zus zijn ze ook helemaal gek op dat ding!

TIP; voor de PEEWEE, gooi wel een handje korrel onderin de bak! staat volgens mij in de handleiding, maarja wie leest die nou, en zeker van een kattenbak :')

magicmist schreef:

Mochten ze nou moeite hebben met het hout, kijk dan of je pies en of poep al in de peewee kan leggen. :) Of onderin een beetje gebruikt grit.

Ga ik doen. Bedankt voor de tip!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:59

magicmist schreef:

Geloof mij, dat wordt je beste koop ooit en is helemaal wat ze je beloven :D En wat ook heel leuk is, onze katten die stonken altijd als ze uit de bak kwamen, en nu ruiken die gewoon heerlijk naar kat _/-\o_

En onze jongste kat wou er helemaal in het begin niet ingaan, maar we hebben een paar dagen doorgezet door hem er vier a vijf keer per dag in te zetten, en ineens ging hij er helemaal alleen in en sindsdien is hij ook dol op zijn bak <3

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:01

@ kiwiwitje: oh sorry, verkeerd gelezen ! Oei mja, dat zal wat moeilijk worden aangezien ik Belgisch ben. Maar maakt niet uit want ik ben dol op de peewee korrels :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:09

Omany schreef:
@ kiwiwitje: oh sorry, verkeerd gelezen ! Oei mja, dat zal wat moeilijk worden aangezien ik Belgisch ben. Maar maakt niet uit want ik ben dol op de peewee korrels :D

Haha geeft niet hoor :D
Ja Het was eigenlijk puur toeval. Hebben die ooit geprobeerd, was niks, vonden de peewee, hebben beide korrels geprobeerd, en deze bevielen eigenlijk heel goed, ik betaal maximaal 4 euro voor 20 liter houtkorrel.
Meestal kopen we ze in de aanbieding, en dan betaal je rond de 3,20 voor 20 liter.
De zakken peewee 9 kg zouden 14 liter zijn, en zag daarvoor dat je rond de prijs van 39,90 zou zitten voor 3 zakken.

3 zakken zouden dan 42 liter zijn; 39,90
2 zakken onze korrel is 40 liter ; 8 euro (friendly pet Houtkorrel )

:D Dus dat verschil vind ik het zeker waard om een beetje te tillen
al snap ik dat het best een dingetje is als je er een *** stuk voor moet reizen.. Dan is het zoveel goedkoper niet meer..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:37

Hier in belgie zijn ze wat traag op dat vlak soms. Ik ken enorm weinig houtkorrels hier die het zouden doen.

Ts, top, je gaat er echt heel blij mee zijn!
Ik heb een iets dikkere laag liggen, vind ze net wat fijner. Dus als kat wat moeilijk doet inderdaad wat er in leggen al en een iets dikkere laag. En de oude korrel er wat door.

Even doorzetten als ze het moeilijk vinden, het kan even wennen zijn. Maar daarna lukt het wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:21

Heeft iemand hier de extra grote peewee? Is die echt aanmerkelijk groter dan de normale maat?

Ik heb twee weken terug een peewee gekocht, die heeft hier meer dan een week in huis gestaan, maar de kat gaat er niet op.... Wat vreemd is, want houtkorrels is hij gewend, toen ik hem kreeg wist hij zonder problemen de bak te vinden, overgang naar silicaat ging ook probleemloos, maar de peewee liet hij staan. Na een dikke week toch de oude bak er maar in gezet, en daar gaat hij wel op. Ook met de peewee korrels. Dus het is óf de gaatjes in de bodem, óf de maat.
Ik dacht niet dat ik een grote kat had, maar heb nu een driehoekige bak dus kan niet goed vergelijken. Ik heb de kat laatst op de peewee gezet en zag dat hij zich gewoon erg lastig erin om kan draaien. Ik kan me zo voorstellen dat dat de reden is dat hij niet gaan, aan de andere kant, hij komt er niet eens bij in de buurt. Hij laat hem letterlijk links liggen.

Dus, de vraag is nu, ga ik die grotere nog proberen, met het risico dat het de bodem of wat anders en niet de maat is dat hij er niet op wil, of ga ik toch weer op zoek naar ander grit. Iemand advies?

De normale maat peewee ga ik maar te koop zetten, dat word hem in elk geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:32

Super veel verschillende gebruikt en nu sinds 3 weken de goedkoopste van Jumbo, Agriselect. 7 liter voor €1,07.

Maak hem iedere dag schoon en na 14 dagen gooi ik alles in de kliko.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:26

Lalidan schreef:
Heeft iemand hier de extra grote peewee? Is die echt aanmerkelijk groter dan de normale maat?

Ik heb twee weken terug een peewee gekocht, die heeft hier meer dan een week in huis gestaan, maar de kat gaat er niet op.... Wat vreemd is, want houtkorrels is hij gewend, toen ik hem kreeg wist hij zonder problemen de bak te vinden, overgang naar silicaat ging ook probleemloos, maar de peewee liet hij staan. Na een dikke week toch de oude bak er maar in gezet, en daar gaat hij wel op. Ook met de peewee korrels. Dus het is óf de gaatjes in de bodem, óf de maat.
Ik dacht niet dat ik een grote kat had, maar heb nu een driehoekige bak dus kan niet goed vergelijken. Ik heb de kat laatst op de peewee gezet en zag dat hij zich gewoon erg lastig erin om kan draaien. Ik kan me zo voorstellen dat dat de reden is dat hij niet gaan, aan de andere kant, hij komt er niet eens bij in de buurt. Hij laat hem letterlijk links liggen.

Dus, de vraag is nu, ga ik die grotere nog proberen, met het risico dat het de bodem of wat anders en niet de maat is dat hij er niet op wil, of ga ik toch weer op zoek naar ander grit. Iemand advies?

De normale maat peewee ga ik maar te koop zetten, dat word hem in elk geval niet.

YES!
Echt veeel groter, zal zo even een vergelijkingsfoto maken!

De grote is ongeveer 68/47 cm
de kleine 55/36 cm

Afbeelding

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:03

Ik heb ook houtkorrels geprobeerd, mijn kater is niet zo selectief, maar mijn poes wil daar ook niet op. Dus ben ik maar weer terug gegaan naar klei. Ik gebruik inmiddels al jaren deze:
http://www.hornbach.nl/shop/SIVOCAT-Sup ... tikel.html
Ik rij er speciaal 1x per jaar voor naar de Hornbach. Ik gebruik ongeveer 7 zakken per jaar met 2 katten, waarvan eentje ook dagelijks een paar uren buiten loopt.

Ik heb er wel een matje voor liggen:
https://www.agradi.nl/kerbl-voorlegger- ... toilet.htm
Er liggen dus ook daadwerkelijk kleikorrels tussen die groeven. Maar ja, ze lopen natuurlijk niet altijd mooi een recht lijntje over het matje. Dus ik heb wel wat uitloop direct om de bak. Maar dat is met veger en motblik en/of een kruimelzuiger goed te controleren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:07

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:14

Lalidan schreef:

De kap er een paar dagen aflaten en de oude bak weghalen helpt ook niet? Dat was hier uiteindelijk de oplossing. Ik heb wel de XL peewee, nu zit de bovenkant er weer op en gaan ze er alle 3 prima op.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:02

Of wat oud grind er in en wat poep laten liggen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:17

Wow bestaat er dan niet plakkende grit? Mijn kat kruipt onder de deken met mij dus ik heb het altijd in bed liggen :\

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:37

L_Ruiterhuis schreef:
De kap er een paar dagen aflaten en de oude bak weghalen helpt ook niet? Dat was hier uiteindelijk de oplossing. Ik heb wel de XL peewee, nu zit de bovenkant er weer op en gaan ze er alle 3 prima op.

Aria_zz schreef:
Of wat oud grind er in en wat poep laten liggen.

Dat laatste doe ik altijd bij een nieuwe bak, dat eerste uiteraard uitgeprobeerd maar ook dan kijkt hij er niet eens naar. Vandaar ook mijn twijfel, als ik hem erop zet zie ik dat het amper past (en als ik hier dan de vergelijk foto's zie heb ik spijt dat ik niet meteen voor de grote gegaan ben), maar hij kijkt er gewoon helemaal niet naar. Ik zie hem ook geen aanstalten maken erop te gaan of er naar toe te gaan, hij loopt er straal aan voorbij. Dus is het formaat wel echt het probleem? Lastig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:39

Paar druppels bleek er in doen wil ook nog wel eens wonderen verrichten. :j