Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:07

Ik zou gek worden van dat gedoe in het filmpje :D

Hij word 1x per week gehoorzaamheid getraind en verder enkel mee naar de paarden en wat gewandeld?

Zit er enige regelmaat van rustperiodes in?

Betreft de gedachte van te lang in de auto.
Hier liggen ze op training en op wedstrijden ook vaak en soms lang in de auto en aanhanger.
Hebben ze geen moeite mee, liggen zelfs tussendoor heerlijk te slapen.

Edit: blaffen aanleren op balletje word hier gedaan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:29

@Mywishmax: Met een balletje moet het inderdaad lukken, ik ga er mee aan de slag!
De GT die ik in gedachten had schijnt wat minder fijne privelessen te geven. Dus als iemand nog iets weet in Zuid-Holland :)

@ Alarm: Haha dit is ook wel echt de ultieme frustratie! Wilde met dif filmpje vooral aangeven dat hij het ook doet op momenten dat ik er geen controle over heb/wil hebben en dat het dus echt in zijn aard zit. Als hij zo'n zware tak tilt piept hij ook heel de tijd zachtjes. Waarschijnlijk omdat het toch een beetje te zwaar is.

Er wordt inderdaad mee gewandeld voornamelijk. Zoals al eerder in dit topic gemeld ligt de mentale uitdaging nu nog voornamelijk in uitstapjes. Aangezien het in huis een heerlijke hond is, denk ik niet dat dit gedrag iets te maken heeft met het missen van mentale uitdaging.

Een vast schema is er gedeeltelijk. Meestal sochtends van 06:00 tot 06:45 wandelen. Dan lekker uitslapen en rond 11:00/12:00 uur een lange wandeling. Dan weer tukken en smiddags na werk nog een keer naar het veld waar altijd speelmaatjes zijn. 'S avonds een beetje kluiven en weer slapen of mee naar stal.

Niet iederen dag is hetzelfde, hij gaat ook nog twee dagen naar de opvang. Dan is het vooral veel spelen.

En ik laat hem ook gerust lang in de auto hoor. Soms zelfs een paar uur (3 oid) als ik de auto meeneem naar werk. Wel altijd met iets kluiven maar de ruimte in de auto is best groot omdat we de achterbank er uit halen. Alleen zijn kan hij perfect. Ik vind dat alleen vervelend als hij smiddags ook al alleen is geweest ivm werk :)

Edit: Net toch maar even meegenomen naar stal. Mijn verzorgster reed het paard dus daar hoefde ik niets mee te doen. Wat geoefend met volg ed en dat doet hij echt keurig daar. Toen bij het paard gestaan toen mijn verzorgster hem opzadelde en Wolf rustig laten zitten. Elke keer als hij piepte gecorrigeerd en als hij stil was beloond. Het kwartje is nog niet echt gevallen, maar het piepen wat hij nu deed was veeeel minder dan dat hij doet als ik zelf met het paard bezig ben.
Ik denk eigenlijk dat dit wel iets is waar we mee verder kunnen gaan, maar dan neem ik hem dus wel mee naar stal als ik niks met het paard doe. Volgende keer wel met de clicker, want nu was het soms wat lastig timen.

Sommigen hier zeiden hem helemaal een tijdje thuis laten, wat vinden jullie hier van? We hebben ook nog een uurtje in de kantine gezeten en daar was hij heel rustig. Viel op een gegeven moment zelfs in slaap. Kan ik dit wel blijven doen? Ik heb het idee dat dit hem ook wat vertrouwen geeft op stal en hij er zo wat beter aan gewend raakt.
Hoor natuurlijk graag jullie meningen!

maaaikkee

Re: Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:14

Ik denk dat je op deze manier prima de hond mee kan nemen naar stal. Je hebt als je verzorger bezig is met je paard je handen vrij voor de hond. Dit soort momenten moet je juist mee pakken om dit te trainen. :)

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:51

Als het mijn hond was zou ik het helemaal anders doen.
Maar ik heb bulldogs dus echt een heel ander soort hond.
Dus misschien zeg ik wel iets heel raars voor dit soort honden.

Het doel is buitenrijden met paard en hond en rust op stal.
Ik zou zeggen spreek een tijd af met je bijrijdster dat ze klaar staat om buiten te rijden.
Zelf pak je de hond en fiets ( of step als die makkelijker mee kan met de auto)
Hond aan de ene kant paard en ruiter aan de andere kant en gaan.
Niet eerst op stal maar gewoon meteen vertrekken.
Bij terugkomst is de hond moe, heeft al een half uur naast het paard gelopen dus het nieuwe is er af.
Je gooit een kleed en een bot neer, hond ga daar maar even liggen.
Paard een aai over de bol en weer gaan.
Dit kun je dan langzaam uit bouwen, steeds iets langer en op en duur ook voor de rit.

De hond moet leren dat de stal een plek van rust is.
En naar mijn idee kun je dat niet leren door hem stil of af of blijf aan te leren.
De onrust blijft dan in de hond, hij moet zich rustig voelen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:47

Volgens mij nog niet genoemd.. Maar onze pup heeft veel gehad aan een volwassen, stabiel voorbeeld. Ik weet niet of je iemand kent met een hond die wel rust heeft op stal, misschien kan hij er wat van leren :).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:38

horsier schreef:
Als het mijn hond was zou ik het helemaal anders doen.
Maar ik heb bulldogs dus echt een heel ander soort hond.
Dus misschien zeg ik wel iets heel raars voor dit soort honden.

Het doel is buitenrijden met paard en hond en rust op stal.
Ik zou zeggen spreek een tijd af met je bijrijdster dat ze klaar staat om buiten te rijden.
Zelf pak je de hond en fiets ( of step als die makkelijker mee kan met de auto)
Hond aan de ene kant paard en ruiter aan de andere kant en gaan.
Niet eerst op stal maar gewoon meteen vertrekken.
Bij terugkomst is de hond moe, heeft al een half uur naast het paard gelopen dus het nieuwe is er af.
Je gooit een kleed en een bot neer, hond ga daar maar even liggen.
Paard een aai over de bol en weer gaan.
Dit kun je dan langzaam uit bouwen, steeds iets langer en op en duur ook voor de rit.

De hond moet leren dat de stal een plek van rust is.
En naar mijn idee kun je dat niet leren door hem stil of af of blijf aan te leren.
De onrust blijft dan in de hond, hij moet zich rustig voelen.

Klinkt ook écht als een goede tip!!
1 minuuut op het erf, gelijk gaan en daarna 5 minuten op stal en hop weer in de auto.
Ik vraag mij alleen af wanneer een aussie moe is hahahaha maar ik vind het een heel goede tip om op deze manier voor die max 10 minuten op stal met je hond te zorgen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:43

Ik heb alleen de berichten op de 1e pagina gelezen, dus misschien staat deze tip al ergens (zo ja, dan weet je dat er nog een aanhanger is van de tip =P). Kan je misschien een keer hem meenemen als je niet iets met je paard gaat doen? Dus gewoon rondlopen in de stallen, misschien wel even bij paard laten, maar niet je paard pakken oid. Dat je je handen dus vrij hebt voor je hond. Misschien zou je hem ook kunnen leren dat hij in de bak misschien in een hoekje moet gaan liggen. Eventueel zou je een kleedje van thuis mee kunnen nemen, zodat hij weet dat dat zijn plaats is. Dat "plaats" commando kan je natuurlijk op andere plekken eerst ook oefenen als hij dat nog niet voldoende bevestigd is.
Als hij je misschien zo wel kan zien en ook een taak heeft (gehoorzamen aan het plaats commando) helpt dat hem misschien rustiger te worden. Als je met hem naar stal gaat zonder zelf met je paard aan de slag te gaan, kan je dat ook inzicht geven in of het probleem "stal en grote beesten" is of "vrouwtje is met groot beest bezig" is.

Succes. Oe ik zie net de tip van Horsier, die lijkt me ook erg goed.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:34

Simbaa schreef:
Edit: Net toch maar even meegenomen naar stal. Mijn verzorgster reed het paard dus daar hoefde ik niets mee te doen. Wat geoefend met volg ed en dat doet hij echt keurig daar. Toen bij het paard gestaan toen mijn verzorgster hem opzadelde en Wolf rustig laten zitten. Elke keer als hij piepte gecorrigeerd en als hij stil was beloond. Het kwartje is nog niet echt gevallen, maar het piepen wat hij nu deed was veeeel minder dan dat hij doet als ik zelf met het paard bezig ben.
Ik denk eigenlijk dat dit wel iets is waar we mee verder kunnen gaan, maar dan neem ik hem dus wel mee naar stal als ik niks met het paard doe. Volgende keer wel met de clicker, want nu was het soms wat lastig timen.

Dat is dus ook iets wat ik bedoelde. Hiermee kun je al verder gaan oefenen.

Alleen waar ik over val in jou filmpje is niet dat piepen maar dat negeren van jou commando "kom".
Hij kijkt jou even aan en gaat gewoon verder met zijn stok totdat ie zelf besluit hem te laten.
Dus imo is er nog helemaal geen basis...