Is het dan echt de goede keuze....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:00

Ik vind het zon kul dat je een hond voor het leven neemt. Natuurlijk, je moet niet een hond nemen als je weet hem snel weer weg te moeten doen, maar ik kan tientallen redenen bedenken waarom onze hond ooit weg zou moeten. En sommigen daarvan zijn misschien egoistisch. Natuurlijk hoop ik dat het nooit zo ver komt, maar mocht het zo ver komen is herplaatsen gewoon een optie.

Ts, openbare facebooksites zijn vreselijk, maar ik heb goede ervaringen met de facebook-groepen die bepaalde rasgroepen plaatsen. Daar zitten vaak liefhebbers en kenners.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:04

Hoi TS, ik heb niet al je berichten doorgelezen, slechts je beginpost.
Ik raad aan om deze hond te verkopen. Een mechelse herder heeft een consequente baas nodig die tijd en zin heeft om met hem te gaan sporten. De hond die jij omschrijft is werkwillig en heeft veel energie, en als je nu 'bang' voor hem bent of wordt kan dat negatieve gevolgen hebben voor als de hond groter wordt. Omdat de hond uit goede bloedlijnen voortkomt kan je hem vaak makkelijker verkopen, er zijn genoeg mensen die zo'n hond willen voor de sport.

Let wel op aan wie je de hond verkoopt, en of diegene er echt goede bedoelingen mee heeft. Ik denk dat het voor jullie rust zal geven en voor de hond beter is als hij een ander baasje krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:11

Goof schreef:
dierenfan schreef:
Ik veroordeel TS niet!! Maar snap gewoon niet dat men kiest voor pup uit werkende honden om als huishond te houden. Snap de fokker al totaal niet ze als huishond te plaatsen. Als de hond zo fanatiek is probeer dan eens bij een goede organisatie er voir of die geen interesse in hem hebben voor op te leiden

De hond is gewoon een kruising dus er is geen sprake van een doelbewuste fokker in dit verhaal.
Er is gewoon een nestje voor de lol gefokt, of het was een oeps-nestje. Meer niet.

Bij de Mechels worden wel doelbewust kruisingen gefokt voor het werk / de sport, maar het zijn niet altijd fokkers waar je later weer aan kan kloppen of die serieus kijken waar een hond terecht komt en of dat past. Of dat in dit geval zo geweest is, weet ik niet, misschien was dit wel een fokker die serieus heeft gekeken. Het zijn alleen niet de makkelijkste honden en ik weet niet op welke eigenschappen er geselecteerd is bij het fokken. Dat kan echt enorm schelen tussen een hele actieve werkwillige hond of een hele actieve scherpe hond.

En geen klik met een hond hebben kan heel goed en dan is daaraan werken echt niet altijd de oplossing om ineens wel een klik te krijgen. Wij hebben drie honden en met 1 heb ik écht geen klik en zij ook niet met mij. Echt 0,0 chemie samen, geen will to please naar mij toe bijvoorbeeld, terwijl ze voor mijn man alles over heeft. Dat is heel wat anders dan één van onze andere honden die alles over heeft voor mij, maar daarnaast ook gek van mijn man is. Het klikt tussen mij en die hond alleen beter dan tussen man en hond, maar dat is iets heel anders. Als wij ooit uit elkaar zouden gaan, zou 'zijn' hond ook met hem mee gaan of herplaatst worden.

TS, kijk eens naar een sport pagina voor honden (ik zou richting africhting denken) of voor mechelse herders. Geen algemene hondenpagina.

truus1970

Re: Is het dan echt de goede keuze....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:25

wanneer je je paard verkoopt om bepaalde redenen wordt dat vaak wel begrepen, maar een hond niet. natuurlijk kies je er niet voor om je hond weer te verkopen op het moment dat je de aanschaf doet. Maat soms is dat het beste.
Wij hebben onze labrador ook als 2 jarige gekregen. Door omstandigheden zat hij 12 uur per dag in de berging. Hadden die mensen ook niet voorzien toen ze besloten tot aanschaf van het dier.
Wij hebben er een heerlijke hond aan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:41

Ik vind ook dat je een hond of ander dier wel mag herplaatsen als je er geen klik mee hebt.Die hond is dan toch ook niet op z'n plek .Bij iemand die er wel een klik mee heeft kan hij veel gelukkiger worden.Daar komt dan ook nog bij dat grote sterke dieren ook nog eens gevaarlijk kunnen worden als ze niet bij de juiste baas in de juiste omgeving zitten.Die hond heeft ts immers al gebeten.

Snorkel8Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:46

Hoi ts, ik ben na pagina 1 ook gestopt met lezen.

Allereerst, mensen mensen, kunnen jullie je nou helemaal geen situatie voorstellen waardoor het kan gebeuren dat het niet meer gaat? Een situatie die je niet altijd in de hand hebt? Het is zo makkelijk om allerlei conclusies te trekken en aannames te doen.

Ik heb t idee dat ts er goed over nadenkt, naar mogelijkheden zoekt en ik denk dat haar keuze de juiste is. Hoe moeilijk soms ook, soms past t gewoon niet...

Ts ik hoop dat je een goed huisje vind en ik zal je nog een pb sturen! Succes meis, zeker als je dat soort rare reacties krijgt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:49

Lekker rellen weer in een topic, want dat is wat we goed kunnen hier op bokt *zucht*

TS heeft denk ik heel goed dingen overwogen en doet het niet zomaar als je even de moeite neemt om haar posts door te lezen. Ik begrijp het heel goed en als ik jou was TS zou ik de negatieve berichten negeren. 'Een hond neem je voor het leven' is een hele leuke ja maar als die hond het niet op en tol gaat krijgen in de toekomst, is het alleen maar goed dat TS nu een oplossing zoekt.

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:58

Kuggur schreef:
Zoe_97 schreef:
Een hond neem je voor het leven.

Onzin.

Dan ben jij duidelijk geen dier waard.
Een dier is geen speelgoed, en kan je niet zomaar weg doen als je het even zat bent.
Een dier heeft ook gevoel en hecht zich aan iemand..

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:59

Ik heb alleen de openingspost gelezen, maar ik raad je aan om een goed ander plekje voor de hond te zoeken. Mechels zijn druktemakers, ze willen graag werken. Een mechel is niet als huishond gemaakt, tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meeste mechels geven duidelijk aan te willen werken en er niet voor gemaakt zijn dagenlang op een kleedje te liggen. Ook geef je aan dat je bang bent voor de hond. Mijn ervaring dat wanneer je signalen van angst afgeeft aan type honden als mechels, die van zichzelf vaak al wat onzeker zijn, ze uit onzekerheid de leiding proberen te nemen. ( ze kunnen je in hun ogen niet vertrouwen, omdat je niet duidelijk de leiding neemt.) Tuurlijk kan er door goede training en begeleiding een hoop in veranderen, maar dit kost veel tijd. Je zegt dat je situatie straks dusdanig veranderd dat je die tijd niet hebt, en ook geen tijd meer hebt om de beweging/aandacht aan de hond te geven die het nodig heeft. Ik denk dat het daarom beter is een goed plekje te zoeken en je niks aan te trekken van al die negatieve berichten. Je moet de keuze maken die voor jou en de hond het beste is.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:01

CurlyCoat schreef:
Kuggur schreef:
Onzin.

Een dier is geen speelgoed, en kan je niet zomaar weg doen als je het even zat bent.

Kuggur heeft volgens mij, net als ik, een hond met een ander hoofddoel dan huishond...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:05

CurlyCoat schreef:
Kuggur schreef:

Een hond neem je voor het leven.

Onzin.

Is dat de enige optie dan? Houden of hij gaat naar een vreselijk plaats?
Zoals ik het lees moet de hond niet direct weg en wil TS de tijd nemen om de juiste baas te zoeken.
Ik ken genoeg herplaatsers die daarna nog jaren op een fijne plek kunnen leven.
Soms als het niet werkt moet je het beste doen voor de hond en dat is niet altijd houden.
Als je dat kan toegeven dan ben je pas echt een dierenvriend

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:07

Het kan toch zeker wel voorkomen dat het niet klikt met een hond net zo goed als dat het niet kan klikken met een paard of ieder ander dier. Bij een hond is het altijd alleen een stuk lastiger om de knoop door te hakken lijkt mij het is een dier wat toch de hele dag bij je rond loopt. Ik denk ook niet dat de keus van ts zomaar uit de lucht is komen vallen en dat er wel degelijk goed overna is gedacht.

Een hond leeft in het hier en nu en denkt niet aan de dag van morgen. Op een andere plek kan een hond ook wennen en misschien wel beter tot zijn recht komen.

Misschien gek ts maar ik Ken vrienden die hun hond ook uit het asiel hebben. Dit asiel plaatst ook honden vanuit een thuis situatie zoals bijvoorbeeld de jouwe. Deze helpen dan te zoeken naar de juiste match voor jou hond en houden in de gaten of het ook goed blijft gaan en dat het beestje een goed thuis heeft gevonden. Misschien een idee om naar zo iets op zoek te gaan? Voor een asiel is het toch vaak makkelijker om te screenen op een goed thuis en hebben meer ervaring met het herplaatsen van honden en andere dieren.

Veel succes nog met je keus en ik wens jou en je hond het beste.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:10

Nee joh.... liever een hond bij houden waar geen klik mee is en waarbij gevaarlijke situaties zoals bijten bij komen kijken dan iemand zoeken die er beter bij past ...
Een hond is inderdaad geen speelgoed nee.. dus niet iets wat je rustig weg kan leggen als je het toch niet leuk vind. Nee een hond zoek je dan een betere optie voor ipv maar gewoon bij je houden omdat het "moet".

Ts jij weet het beste hoe de situatie bij jullie is en wat het beste werkt. Als het niet klikt/werkt is iemand anders zoeken eerlijker. En je dumpt hem niet maar gaat zelfs nog dingen proberen/ondernemen om hem niet aan zn lot over te laten en aan zijn karakter te werken. Top :j

Als een paard niet bij je past of is het ook heel normaal om een andere te zoeken dus waarom een hond dan niet ;)
Juist een jonge hond kan daardoor imo zelfs nog makkelijker wennen aan een nieuwe situatie.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:11

Een dier neem je voor het leven MITS je het dier een leven kan geven die voor dat dier het beste is!!

TS je doet er goed aan om voor deze hond een beter huisje te vinden. Een baasje die er mee aan de slag kan. Ten goede van het dier.

Tip: vraag advies aan een gedragsdeskundige en maak gebruik van het netwerk van de fokker, het netwerk van een pension of kennel en van dat van de dierenarts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:20

Ts, wil jij je hond verkopen dan ligt die keuze totaal bij jou. Hoe jammer ook, ook bij dieren komen miskopen voor. Maarrrrr, een cursus omgang met honden of je eens heel goed inlezen over hoe met honden om te gaan is ook niet verkeerd mocht je het nog een kans willen geven. Je vriend kan goed met hem dus een extra werkcursus met je vriend is ook nog een optie. Ik denk eerder dat jij een knop om moet zetten, vooral wanneer ik lees dat hij soms zo lief is en bij je op schoot ligt en daar ga je al gigantisch de fout in, met veel honden kan dit met veel anderen niet want dan ben jij de onderste in de rang. En ja, dan kan hij je pakken(om je tot orde te roepen). Kan me ook heel goed voorstellen dat je hier helemaal geen zin in hebt om er zoveel tijd en energie in te stoppen in een situatie waarbij jij je niet veilig voelt. Ik vind het goed dat je wat dat betreft ook kijkt naar wat de hond nodig is en dat is een absoluut consequente baas, ja is ja en nee is nee. Kun je hem dat niet geven dan kweek je een potentieel gevaarlijke hond en kun je er beter nu afscheid van nemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:22

CurlyCoat schreef:
Kuggur schreef:
Onzin.

Ach ach wat een onzin. Als ik morgen in een rolstoel terecht kom gaat mijn hengst er direct uit en als ik noodgedwongen op een flatje kom te zitten gaan de honden die gewend zijn om buiten los te lopen ook weg. Ik kan ze dan namelijk niet meer geven wat ze nodig hebben. Aanhouden is dan alleen maar egoïstisch, een dier went echt wel weer bij een nieuwe eigenaar.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:24

Nies_ schreef:
CurlyCoat schreef:

Ach ach wat een onzin. Als ik morgen in een rolstoel terecht kom gaat mijn hengst er direct uit en als ik noodgedwongen op een flatje kom te zitten gaan de honden die gewend zijn om buiten los te lopen ook weg. Ik kan ze dan namelijk niet meer geven wat ze nodig hebben. Aanhouden is dan alleen maar egoïstisch, een dier went echt wel weer bij een nieuwe eigenaar.

_/-\o_ en DAT is verantwoordelijkheid !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:31

Als het niet werkt met een hond, paard, kat whatever, is het soms eerlijker voor het dier om idd een ander plekje te zoeken. Dus ik vind het helemaal niet slecht van de ts dat ze voor de hond denkt dat een andere plek mogelijk beter voor hem is. Zo te lezen gaat ze niet over 1 dag ijs en hoeft hij niet binnen 24 uur weg te zijn.

Zelf ook in deze situatie gezeten met een bloedhond van 1.5. Zij had 1.5 jaar bij dezelfde eigenaar voornamelijk in een buitenkennel met grote ren gezeten. Hier moest ze meedraaien in ons gezin, wat de eerste week prima ging, maar na verloop van tijd ging ze alles slopen, huilen als wij naar bed gingen (als bloedhonden huilen gaat dat echt heel de buurt door) en ze at soms dagen niet. Het leverde ons en de hond enorm veel stress op en we hadden ook nog een klein mannetje van 4 maanden. Al was ze verder vreselijk lief ook tegen hem. Maar omdat wij merkten dat ze echt steeds slechter ging eten en niet happy was, hebben wij besloten dat ze terug ging naar de vorige eigenaar. We hebben het een maand geprobeert, maar dit was gewoon voor niemand een fijne situatie.

Soms kan je gewoon niet anders. En dan beter niet te lang wachten tot er echt iets gebeurt waardoor de hond alleen maar moeilijker te plaatsen wordt.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:39

Sorry ik zie het probleem niet? Als je het echt probeert om een klik te krijgen maar hij komt gewoon niet zou ik hem ook weg doen. Die hond zal het vast ook niet zo leuk vinden om in een huis te wonen waar hij niks kan/mag omdat zijn baasje bang is. Hij rent dan waarschijnlijk liever rond in een huisje waar hij het gezellig heeft en waar de klik er wél is. TS probeert een klik te krijgen met de hond en ze geeft hem niet aan de eerste persoon die komt. Ze neemt de tijd om een goed huis te vinden, dat weet ik zeker!

Daarnaast, wij weten niets van TS haar situatie en daar hoeven we ook niet over te oordelen. Het gaat haar om de bestwil van haar hond en om niets anders. Als ze hem echt zo graag kwijt zou willen zou ze hem allang gedumpt hebben bij één of ander asiel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:52

Ik stel me geen vragen bij het feit dat de hond hier niet op zijn plaats zit (imo ligt dit meer aan het baasje dan aan de hond maar da's iets anders ;-)). Ik stel mij wel vragen bij de gedachtengang die aan de aanschaf voorafgegaan is: Mechelaars staan voor bepaalde gedragingen bekend en zijn nu eenmaal niet de eerste de beste sofahond... Dit had je kunnen voorzien ts, door je in te lezen over het ras ed. Grote inschattingsfout van jouw kant en ergens heb ik een vermoeden dat jij graag "stoere" honden wilt (qua uitzicht dan) maar moeite hebt als er ook een "stoer" karakter bij zit... Ook stel ik mij de vraag of jij de juiste persoon bent om deze hond te herplaatsen, ik denk dat je dit beter overlaat aan mensen die verstand hebben van dit ras... En koop de volgende keer geen hond meer voor de looks of in een opwelling ;-)...

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:19

Als je eventjes herplaatsgroepen van Mechelaars op facebook bekijkt, ben je zeker niet de enige die tegen dit probleem loopt hoor. Mensen onderschatten een Mechelaar vaak nog bij aankoop, en van zodra puplief dan wat begint te puberen en niet genoeg uitdaging en sturing krijgt, kan het wel mislopen.

Maar in dat opzicht TS, heb je alles geprobeerd? Hoe oud is je pup nu? Zijn jullie vanaf het begin gestart met trainingen op een hondenschool? Hoevaak doen jullie oefeningetjes met hem? Hebben jullie effectief grenzen voor hem gesteld (als in: hij mag niet in de zetel, hij mag niet in de keuken, hij mag niet op de trap...)? Ga jij met hem wandelen? Wat vind je hondje leuk (eten? balletje? stok? ...)

Een Mechelaar waar niet mee gewerkt wordt (trainingen, hondenschool), met een onzekere baas en zonder grenzen loopt fout. Daar durf ik geld op zetten. Niet omdat het stoute of agressieve honden zijn, wel omdat ze leiding gaan overnemen en héél sterke "spiegels" zijn voor jouw gedrag. Maar zeker bij een pup is dat wel nog héél makkelijk om te draaien. JIJ moet ermee aan de slag. JIJ moet degene zijn die met hem gaat trainen (onder begeleiding), degene die altijd snoepjes in de zak heeft zitten om te belonen, degene die grenzen stelt en die ook doorzet, degene die met hem leuke dingen (wandelen!) gaat doen. Doe dat heel consequent, en je kan bij een mechelaar op een week een pup hebben die je adoreert....

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:31

het enige wat mij n beetje raar overkomt is de korte tijden de leeftijd van de hond... volgens jou berichten heb je de pub pas sinds 30-11 en was hij 20 weken. Dus hij is pas sinds een paar weken bij jullie.
Heb je hem direct van de fokker of had hij al een baasje met zijn toen +/- 5 maanden ? Mag ook per pb.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:49

Florenc schreef:
Als je eventjes herplaatsgroepen van Mechelaars op facebook bekijkt, ben je zeker niet de enige die tegen dit probleem loopt hoor. Mensen onderschatten een Mechelaar vaak nog bij aankoop, en van zodra puplief dan wat begint te puberen en niet genoeg uitdaging en sturing krijgt, kan het wel mislopen.

Maar in dat opzicht TS, heb je alles geprobeerd? Hoe oud is je pup nu? Zijn jullie vanaf het begin gestart met trainingen op een hondenschool? Hoevaak doen jullie oefeningetjes met hem? Hebben jullie effectief grenzen voor hem gesteld (als in: hij mag niet in de zetel, hij mag niet in de keuken, hij mag niet op de trap...)? Ga jij met hem wandelen? Wat vind je hondje leuk (eten? balletje? stok? ...)

Een Mechelaar waar niet mee gewerkt wordt (trainingen, hondenschool), met een onzekere baas en zonder grenzen loopt fout. Daar durf ik geld op zetten. Niet omdat het stoute of agressieve honden zijn, wel omdat ze leiding gaan overnemen en héél sterke "spiegels" zijn voor jouw gedrag. Maar zeker bij een pup is dat wel nog héél makkelijk om te draaien. JIJ moet ermee aan de slag. JIJ moet degene zijn die met hem gaat trainen (onder begeleiding), degene die altijd snoepjes in de zak heeft zitten om te belonen, degene die grenzen stelt en die ook doorzet, degene die met hem leuke dingen (wandelen!) gaat doen. Doe dat heel consequent, en je kan bij een mechelaar op een week een pup hebben die je adoreert....

mooi gezegd. Dit is precies wat ik ook probeerde te zeggen maar wist niet precies hoe ik dat moest verwoorden. :j

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:27

tjah TS.. ik snap best dat je dit allemaal niet fijn vindt al deze reacties. maar dan moet je het wel van twee kanten bekijken.
je wilt niet alles op bokt zetten kwa reden waarom de pup weg moet, wij kunnen niet ruiken wat die andere redenen zijn, en die je wel hebt opgenoemt zijn allemaal te verhelpen..
dan kun je negatieve reacties verwachten..
en dan steeds roepen dat je de rest van de redenen er niet bij wilt zetten.. tjah.. dan heb had je het toch al wel een beetje aan zien komen hoor, en dan snap ik sowiso niet waarom je een topic aan maakt als je niet het hele verhaal wilt doen, wat wou je dan uit dit topic halen, als we niet het hele verhaal mogen weten, maar we mogen ook niks negatief zetten want je wilt niet dat alles op internet komt te staan..
"dat hoeft niet open en bloot op internet te staan"

deze reactie is ook NIET negatief bedoelt, ik zeg gewoon bekijk het nou eens van twee kanten.

en dan wil ik ook nog vragen. heb je genoeg informatie gezocht voordat je deze hond nam, want dit is zeker niet het makkenlijkste ras.. maar klik of geen klik alles is te verbeteren.. dan hoeft de hond niet weg

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:41

Ik ben echt een beetje verbaasd en ergens ook niet over sommige reacties hier (Bokt ten voeten uit). Als ik een actieve hond zou nemen en ik kom morgen onder een bus en kan niet meer functioneren, denk je dat zo'n beestje daar beter van gaat worden? Uiteraard zijn dieren geen speelgoed, maar elke dag bestaat er de kans dat er iets gebeurt waardoor je niet meer voor een dier kan zorgen. Ik ben het er volledig mee eens dat dieren geen speelgoed zijn en niet in een asiel horen, maar sommige mensen kunnen noodgedwongen niet anders. Wanneer er factoren spelen wat maakt dat de hond geen optimaal leven kan leiden, zie ik niet in waarom je dan niet voor het geluk van zo'n diertje mag kiezen en hem elders een beter leven probeert te bieden.

Ik heb destijds mijn kat die van de een op de andere nacht ineens onderkoelt en uitgedroogd was (die had ik overgenomen van iemand) naar de dierenarts gebracht en uiteindelijk gekozen voor het geluk van het diertje in plaats van mijn eigen 'Ik wil de kat graag houden' redenen voorop te zetten. Is dat dan ook niet okee? Je moet je ook verplaatsen in zo'n dier. Een hond die enorm veel beweging nodig heeft, kwijnt weg wanneer dit niet mogelijk is. Waarom zou dat dier dan niet ergens anders heen mogen? TS heeft zeker nagedacht hierover uit haar posts te lezen en ik vind het dan ook bizar dat mensen hier wel even komen vertellen wat ze wel en niet mag. (En zeker als ik kijk naar de leeftijd van sommige).

Ik denk dat, wanneer je inderdaad het idee hebt dat het geluk van de hond ergens anders te vinden is, je een zeer overwogen en goede keuze maakt TS.

@Annalies, TS hoeft toch niet alles te vertellen? Als zij aangeeft dat er meer dingen meespelen mogen we dat gewoon van haar aannemen lijkt mij? Ze is ons geen verantwoording schuldig.