Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:51

MyWishMax schreef:
Daarom loopt mijn agressieve teef alleen los in aanlijngebieden. Verlaten aanlijngebieden dan of een verlaten industrieterrein, waar dus bijna nooit mensen komen, je ruim voldoende overzicht hebt en dus ook de tijd en ruimte hebt om te ontwijken en in te grijpen. En altijd met 2 mensen.

Nu vermoordt zij niks, maar zij is wel een hond die op een km afstand uit haar stekker gaat en kán bijten.

Er zit een verschil in een agressieve hond, die nog wel tot 10 kan tellen, kan negeren en luistert en tussen een hond die alles op wil vreten wat in de buurt komt. Die 1e zou ik ook niet meenemen naar losloopgebied, maar als het rustig is en echt de enige mogelijkheid, okee. Die 2e ook niet met muilkorf en aangelijnd. :n

Precies. Een hond die liever geen contact maakt en daar chagrijnig van wordt, prima.
Een hond die niet een paar tellen kan wachten voordat hij overgaat tot bijten of zelfs grijpen hoort gewoon niet in een losloopgebied thuis. Niet de gebieden zoals ik die ken hier in de randstad.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:57

klopt nick en lusitano..
maar de bijntende hond is wel bij de eigenaar..
het is de loslopende hond die geen manieren kent en direct het lichamelijk contact opzoekt..

anders kun je namelijk nog de aanstormende hond op afstand houden als eigenaar van de aangelijnde hond.. Het zijn met name de honden die geen flauw idee hebben hoe ze met andere honden moeten omgaan, niet luisteren naar de lichaamstaal van de andere hond en/of eigenaar en hun eigen baas negeren die uiteindelijk in de problemen komen bij een aangelijnde hond..

de eigenaar van een aangelijnde bijter, of angshaas laat echt niet zomaar toe dat de aanstormende hond ook daadwerkelijk hun hond aanraakt of dicht benaderd.. blokeren, roepen, houding..

de loslopende hond is compleet out of control, waar de aangelijnde hond in dat geval onder apel vandaan glipt op het moment surpreme.. Daarom gaat het 99 van de 100 keer ook goed.. meestal is het ongeleide projectiel niet compleet ongeleid en luistert het uiteindelijk naar de eigenaar van de aangelijnde hond of de signalen van de aangelijnde hond.. De eigenaar van de aangelijnde hond waarschuwt heel duidelijk dat zijn/haar hond dus op dat moment surpreme zeer waarschijnlijk zijn kans zal nemen.. Als je loslopende hond net die 1% is die alles straal negeert en zich langs de eigenaar van de aangelijnde hond, de signalen van die hond negerent zich toch gaat opdringen.. dan zou je je als eigenaar van de loslopende hond eigenlijk ook moeten afvragen of je hond wel los vertrouwt is.. dat is namelijk risico aanvaarding.. je weet dat je hond alles en iedereen kan negeren.. net als de eigenaar van de aangelijnde hond weet dat die van hem alles en iedereen kan negeren op zo'n moment.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:58

Lisitano schreef:
Precies. Een hond die liever geen contact maakt en daar chagrijnig van wordt, prima.
Een hond die niet een paar tellen kan wachten voordat hij overgaat tot bijten of zelfs grijpen hoort gewoon niet in een losloopgebied thuis. Niet de gebieden zoals ik die ken hier in de randstad.

maar een hond die out of control alles en iedereen negeert en precies dat doet wat z'n gedachten hem ingeven waardoor hij zichzelf en/of anderen in gevaar brengt hoort er toch ook niet los.. het is juist wanneer die twee uitersten elkaar ontmoeten, face to face, wanneer het misgaat.. beiden aangelijnd komen ze elkaar ook niet tegen. out of control is net zo link als een aangelijnde bijter. ben zelf ook al eens onderuit gelopen door 60 kilo out of control hond, gelukkig alleen een verdraaide enkel aan overgehouden toen en een compleet doorgedraaide hond aan de riem die dacht dat ze aangevallen werd. hond was echter blind onderweg naar een andere hond.. Ik dacht toen nog, geez als mijn hond een bijter was geweest, was het nu echt raak geweest

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:02

elenaMM77 schreef:
maar een hond die out of control alles en iedereen negeert en precies dat doet wat z'n gedachten hem ingeven waardoor hij zichzelf en/of anderen in gevaar brengt hoort er toch ook niet los.. het is juist wanneer die twee uitersten elkaar ontmoeten, face to face, wanneer het misgaat.. beiden aangelijnd komen ze elkaar ook niet tegen. out of control is net zo link als een aangelijnde bijter. ben zelf ook al eens onderuit gelopen door 60 kilo out of control hond, gelukkig alleen een verdraaide enkel aan overgehouden toen en een compleet doorgedraaide hond aan de riem die dacht dat ze aangevallen werd. hond was echter blind onderweg naar een andere hond.. Ik dacht toen nog, geez als mijn hond een bijter was geweest, was het nu echt raak geweest

Dat zegt toch eigenlijk al genoeg?

Nogmaals, ik vind ze ook irritant maar meestal blijft het daar wel bij. Mijn hond gaat niet dood omdat een andere hond een blok beton voor z'n kop draagt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:07

Laatst was ik in een los loop gebied en kwam ik alleen maar honden tegen die aan de lijn zatten.
Vond dat zelf niet echt prettig want moet dan mijn hond weer roepen en vast maken want als ik hem los hou en de ander vast zit word de mijne vals is ie gewoon heel erg dominant... dat geld ook ander soms bij hem.
Ik vind het niet erg als ik er 1 of 2 tegen kom die vast zitten maar om stuk of 5 honden dan tegen te komen denk je ook van hallo ik ben in een los loop gebied...
het is dar het een heder is en erg gefocust nog onder tussen op mij is dat ie dan ook met me mee gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:09

Lisitano schreef:

Nogmaals, ik vind ze ook irritant maar meestal blijft het daar wel bij. Mijn hond gaat niet dood omdat een andere hond een blok beton voor z'n kop draagt.

nu ja dat ligt eraan.. ik had ongelukkiger kunnen vallen (hond raakte mij in mijn knieholte, was mijn eigen reflex dat ik niet achterover vloog maar zijwaarts over mijn enkel rolde).. maar als mijn 11 kilo hond de klap had gehad, had het veel naarder kunnen aflopen. en stel je voor dat het 3 kilo chihuahau zou zijn..

de meeste honden gaan ook niet dood als een onvriendelijke hond zijn waarschuwing kracht bijzet.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-12-16 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:09

elenaMM77 schreef:
klopt nick en lusitano..
maar de bijntende hond is wel bij de eigenaar..
het is de loslopende hond die geen manieren kent en direct het lichamelijk contact opzoekt..

anders kun je namelijk nog de aanstormende hond op afstand houden als eigenaar van de aangelijnde hond.. Het zijn met name de honden die geen flauw idee hebben hoe ze met andere honden moeten omgaan, niet luisteren naar de lichaamstaal van de andere hond en/of eigenaar en hun eigen baas negeren die uiteindelijk in de problemen komen bij een aangelijnde hond..

Waarschijnlijk omdat ze óf jong zijn óf ze komen de gehele week niet verder dan de wijk en zijn blind van enthousiasme. Je kunt het de hond niet aanrekenen maar natuurlijk de baasjes.

elenaMM77 schreef:
de loslopende hond is compleet out of control, waar de aangelijnde hond in dat geval onder apel vandaan glipt op het moment surpreme.. Daarom gaat het 99 van de 100 keer ook goed.. meestal is het ongeleide projectiel niet compleet ongeleid en luistert het uiteindelijk naar de eigenaar van de aangelijnde hond of de signalen van de aangelijnde hond.. De eigenaar van de aangelijnde hond waarschuwt heel duidelijk dat zijn/haar hond dus op dat moment surpreme zeer waarschijnlijk zijn kans zal nemen.. Als je loslopende hond net die 1% is die alles straal negeert en zich langs de eigenaar van de aangelijnde hond, de signalen van die hond negerent zich toch gaat opdringen.. dan zou je je als eigenaar van de loslopende hond eigenlijk ook moeten afvragen of je hond wel los vertrouwt is.. dat is namelijk risico aanvaarding.. je weet dat je hond alles en iedereen kan negeren.. net als de eigenaar van de aangelijnde hond weet dat die van hem alles en iedereen kan negeren op zo'n moment.

En toch kan dat gebeuren en een hond luistert nooit 100%. Zelfs de allerbraafste niet, daar kennen we immers de "dat-doet-ie-anders-nooit" van. Ik zeg niet dat de andere partij niet fout is maar ik vind het wel nóg fouter als je je met een bijtende hond in een gebied bevindt waarvan je wéét dat je dit tegen gaat komen.

Mijn reu was als pup ook zo'n stormram. En toch moet je oefenen, oefenen, oefenen. Hoe vaker los hoe meer je dat enthousiasme kunt dimmen. Oefenen gaat alleen als je... jawel kúnt oefenen. Een veilig en overzichtelijk losloopgebied en trainen maar. Stel dat dan net zo'n bijter met een kort lontje langsloopt.

Sterker nog, in de losloopgebieden waar ik regelmatig kom worden zelfs puppycursussen gegeven. Juist om te oefenen op het hierkomen en het omgaan met prikkels van buitenaf. Dat gaat 8 van de 10 keer mis, er komt altijd wel wat kijken en het leukste is om dat met zijn vijven tegelijk te doen natuurlijk *\o/* Leuk als je pupje met een poot minder terugkrijgt omdat iemand vindt dat het zijn recht is daar te lopen ook al bijt je hond alles wat leeft kapot.

Mijn hond vermoordt ook hoor, die jaagt op alles dat leeft behalve op honden. Ik vermijd dan ook gebieden, zelfs aangelijnd omdat het mijn hond veel stress oplevert, andere dieren stress en gevaar. Ik wil dat risico niet nemen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:11

elenaMM77 schreef:
Lisitano schreef:

nu ja dat ligt eraan.. ik had ongelukkiger kunnen vallen (hond raakte mij in mijn knieholte, was mijn eigen reflex dat ik niet achterover vloog maar zijwaarts over mijn enkel rolde).. maar als mijn 11 kilo hond de klap had gehad, had het veel naarder kunnen aflopen. en stel je voor dat het 3 kilo chihuahau zou zijn..

de meeste honden gaan ook niet dood als een onvriendelijke hond zijn waarschuwing kracht bijzet.

Je snapt heus wat ik bedoel ;)
Ik kom in heel wat gebieden, ook drukke, en ik heb het nog nooit meegemaakt. De agressieve bijters wel. De kansen liggen net even anders en hier in de randstad heb je veel ongeleide projectielen en ook die lieve klapkaakmixen, het liefst zo groot mogelijk. Ik weet wel wie ik liever uit de weg ga.

Een waarschuwing kracht bij zetten is ook helemaal niet wat ik bedoel. Ik heb het over een agressieve bijter die geen hond kan luchten. Nogmaals: een hond die niet een paar tellen wacht voordat hij grijpt en bijt.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 14-12-16 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:12

een hond die aanleg heeft om te bijten kwa karakter moet toch ook leren omgaan met prikkels?
die kan daar ook lopen om te trainen en te leren ;)

99% van de bijters bijt niet zomaar puppies.. een hond die een baby hond afmaakt of een poging daartoe doet kun je beter in laten slapen, want daar zitten heel wat steken bij los.. daarnaast is een eigenaar van een bijter niet zomaar een aso die dicht langs een puppiegroep gaat lopen, of milimeters langs een groep spelende honden.. die houd afstand

Lusitano, maar die zijn er bijna niet te vinden.. dat zijn honden waarvan je op het randje zit met of je ze in moet laten slapen -O-..

zelfde als de honden van 60 kilo die je vol in de knieholte rennen zonder op of om te kijken en zonder dat ze achter een stok of bal aan rennen.. komen ook vrijwel niet voor..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:17

elenaMM77 schreef:
een hond die aanleg heeft om te bijten kwa karakter moet toch ook leren omgaan met prikkels?
die kan daar ook lopen om te trainen en te leren ;)

99% van de bijters bijt niet zomaar puppies.. een hond die een baby hond afmaakt of een poging daartoe doet kun je beter in laten slapen, want daar zitten heel wat steken bij los.. daarnaast is een eigenaar van een bijter niet zomaar een aso die dicht langs een puppiegroep gaat lopen, of milimeters langs een groep spelende honden.. die houd afstand

Mét het risico dat een andere hond in zijn/haar bek eindigt? Ga alsjeblieft elders je training doen. Ik wil mijn honden heel houden en draag mooi niet bij aan een training waarbij ík risico loop op een stukke of dooie hond.

Edit:
misschien komt het omdat ik in de randstad woon maar ik zie echt veel fixerende honden die buiten proportie reageren op andere honden. Helaas zie ik veel te vaak voorbij komen dat er weer een hond gewond gebeten is. Een buurtende hond hoeft dat gewoon niet met wonden te bekopen.
Van gaten maak ik echt geen probleem, mijn hond is af en toe ook een klojo. Meestal is het meer lawaai dan daad.

elenaMM77

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:23

andersom ook, een ongeleid projectiel omleren gaan met prikkels terwijl hij in andermans bek kan belanden, of in prikkeldraad, of anderzinds zichzelf of anderen kan schaden ;).. ik wilde mij en mijn hondje ook graag heel houden.. gelukkig bleef mijn hondje heel en had ik maar schade voor anderhalve week..

beide issues zijn ergelijk.. beide eigenaren hebben een bepaalde mate van risico aanvaarding op het moment dat ze hun hond daar aangelijnd/los hebben lopen.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:26

Wij zijn dus met ons puppy toen die 1% tegengekomen in een losloopgebied. Aan de lijn dat wel. Onze puppy liep netjes naast ons omdat we zagen dat die hond aan de lijn liep. Die van ons had ook zoiets van laat maar, veel te groot.
Maar op zo'n bospad moet je toch langs elkaar heen. Het ging goed totdat die hond dus die van ons wou grijpen en de eigenaresse hield hem niet.
Het liep gelukkig goed af omdat m'n moeder onze hond weg kon trekken maar die andere hond had hem wel gebeten dus we konden naar de dierenarts. Volgens de eigenaresse was het niet haar schuld.

Die 1% loopt er dus ook echt.

Dus eigenlijk ben ik het helemaal eens met lisitano. Met waarschuwen is niks mis mee, als de hond aangeeft "hou afstand".

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:28

Ik vind het grappig. Het lijkt net of je het over mij hebt :').

Hier in de omgeving is bijna geen uitlaat mogelijkheid, zonder dat dat gelijk losloop gebied is.
Dus ik loop, met mijn niet sociale/agressieve hond, hoe je het noemen wilt, ook in het bos hier.

Ik wijk uit voor honden, waarvan ik verwacht dat het niet klikt. Ik verwacht van deze mensen ook dat zij hun hond bij zich houden, wanneer je een aangelijnde hond ziet. Ik verwacht al helemaal dat ze luisteren en niet op iedere hond afstormen. Helaas valt dit in de praktijk vies tegen.

Zo had ik laatst deze discussie. Man komt met labrador aan en vraag netjes of hij deze bij zich wilt houden, omdat de mijne dus niet lief is. Inmiddels ben ik al via de berm aan het oversteken, om hem niet te hoeven kruisen. Volgens meneer hoeft dat niet omdat het losloop gebied is.
Waarop ik antwoord dat dat klopt, MAAR je rekening met elkaar dient te houden EN honden dienen te luisteren.

Simple as that

Edit: Valt me trouwens ook op, dat honden vaak nog geen eens honden taal spreken -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:31

elenaMM77 schreef:

Onzin. Mijn reu houdt absoluut niet van pups en die kan serieus bijten dan, maar die mankeert niks in zijn kop hoor. Of hij vermoordt, dat denk ik niet, maar zijn reactie is veel te heftig voor pup. Eigen pups gaat na even wennen goed, vreemde niet en daar houd ik hem dus bij vandaan. Het is helemaal niet vanzelfsprekend of het enige normale gedrag om puppen niks te doen hoor. Dat willen wij mensen graag, maar er zijn honden die echt niet van pups houden zonder steekjes los.

Zodra ze een maand of 6 zijn is er ook met vreemde jonge honden niks aan de hand. Daarvoor stel ik hem er niet aan bloot. Hij heeft dit bij 2 pups laten zien en daarna nooit meer, ook omdat hij niet uit zichzelf ergens op af gaat en aan de lijn niks in zijn hoofd haalt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:32

MyWishMax schreef:
elenaMM77 schreef:

Onzin. Mijn reu houdt absoluut niet van pups en die kan serieus bijten dan, maar die mankeert niks in zijn kop hoor. Of hij vermoordt, dat denk ik niet, maar zijn reactie is veel te heftig voor pup. Eigen pups gaat na even wennen goed, vreemde niet en daar houd ik hem dus bij vandaan. Het is helemaal niet vanzelfsprekend of het enige normale gedrag om puppen niks te doen hoor. Dat willen wij mensen graag, maar er zijn honden die echt niet van pups houden zonder steekjes los.

Zodra ze een maand of 6 zijn is er ook met vreemde jonge honden niks aan de hand. Daarvoor stel ik hem er niet aan bloot. Hij heeft dit bij 2 pups laten zien en daarna nooit meer, ook omdat hij niet uit zichzelf ergens op af gaat en aan de lijn niks in zijn hoofd haalt.

+ 1

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:35

emmaudb schreef:
Wij zijn dus met ons puppy toen die 1% tegengekomen in een losloopgebied. Aan de lijn dat wel. Onze puppy liep netjes naast ons omdat we zagen dat die hond aan de lijn liep. Die van ons had ook zoiets van laat maar, veel te groot.
Maar op zo'n bospad moet je toch langs elkaar heen. Het ging goed totdat die hond dus die van ons wou grijpen en de eigenaresse hield hem niet.
Het liep gelukkig goed af omdat m'n moeder onze hond weg kon trekken maar die andere hond had hem wel gebeten dus we konden naar de dierenarts. Volgens de eigenaresse was het niet haar schuld.

Die 1% loopt er dus ook echt.

Dus eigenlijk ben ik het helemaal eens met lisitano. Met waarschuwen is niks mis mee, als de hond aangeeft "hou afstand".

absoluut dat de 1% bestaat emmaudb.. en je kunt alleen maar hopen dat ze hun verantwoording nemen.. als ik zo'n hond had, had ik van het pad gestapt om je te laten passeren.. is dus ook nog in handen van iemand die de situatie niet goed heeft ingeschat.. eigenaresse was wel degelijk schuldig in jouw geval hoor absoluut. Maar zo zie je ook dat het dan absoluut schade kan aanrichten.. maar het is echt niet zomaar dodelijk, er staan immers ook nog twee geleiders bij en denk niet dat ook maar een van beiden denkt.. och, laat maar doodbijten..

als je de verkeerde tegenkomt is super knudde.. heb het zelf in Frankrijk gehad.. langs een boerenerf op de openbare weg en komt de erfhond eraf stuiven en grijpt mijn hond in de flank (daardoor dus ook de enorme angst bij haar voor grote aanstormende honden). gillend rechtop aan de riem.. En pas toen we door een beek liepen bleek dat de hond zo hard had doorgebeten dat de gaten die hij aangebracht pas toen (10 minuten later) begonnen te bloeden door de aanraking met het water.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:36

Natuurlijk iedereen hoort zijn hond bij zich te houden en onder controle te houden, maar in de wetenschap dat 99% van de mensen dat niet hebben, waarom zou je het risico willen riskeren met je hapgrage hond? Wat heeft de hond er dan aan? Dan kan je er veel beter voor kiezen om naar een verlaten gebied te gaan, of ook je hapgrage hond afleren zich zo te gedragen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:37

My wish, bijten om de pup weg te sturen.. ja dat doen sommigen (de mijne snauwde)..

maar het ging over moordzucht toch?
overigens als je hond serieus bijt om schade aan te richten bij een babydier, dan zit er toch ergens een stekkertje verkeerd aangesloten hoor. dat is niet normaal hondengedrag :( zou daar wel aan werken.

dat is niet zo nicky.. het gaat om 'en en en en en aan samenloop van zaken die tot een serieus bijtincident met een aangelijnde hond gaat.. En helaas, de verlaten gebieden in Nederland, welke zijn dat.. vrijwel nergens.. ja daar waar wild loopt en honden niet mogen loslopen ;) of uberhaupt niet mogen komen :P
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-12-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:39

Oh trouwens, als ik een aangelijnde hond zie roep ik altijd mijn honden even bij me. Ik passeer ook niet zomaar en soms krijg ik een: nee hoor, hij is vriendelijk maar jaagt! en andere keren een blijk van waardering.

Ik ga ook met een grote boog om honden en eigenaren heen die samen bezig zijn met een training, bal of ander spel. Ook al is het losloopgebied en ook al is het het enige gebied in de omgeving. Ik gun elkaar de ruimte maar handig vind ik het niet op drukke tijden. Geeft niks verder.

Ik hamer nu alleen op het feit dat je niet kunt verwachten dat iedereen 100% appèl op hun hond heeft en je met een agressieve hond (ik heb het niet over nippen of uitvallen) een behoorlijk risico neemt voor de hond van een ander. Zelfs al scheelde het iedereen enorm veel en deed iedereen wél stinkend zijn best om de hond te trainen, dan nog kun je geen 100% appèl van een ander verwachten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:53

xAlice schreef:
Kady1 schreef:
Ik loop met mijn twee boder collies die toch wel vrij goed luisteren graag in los loop gebieden, dan kunnen ze hun ei kwijt lekker ravotten, foccussen voornamelijk op elkaar andere honden hebben ze niet zo veel interesse in. Maar nu al meerdere malen mee gemaakt dat mensen hysterisch beginnen te gillen van een km afstand dat ik mn honden vast moet doen. Ook bvb mensen die op zondag middag met de hele familie incl drie kinderwagens gaan wandelen op de los loop route. Ik kan daar zo slecht tegen. Als je met je hond aan de riem loop die overduidelijk van een km afstand al door het lint gaat omdat ie een andere hond ziet dan heb je niks te zoeken in een los loop gebied. waar ik loop is enorm groot bos met 1 los loop route en meerdere gewone wandel routes die elkaar niet kruisen. Ga dan op een andere route lopen. Idem voor de familie uitjes als je kids bang zijn voor honden loop dan niet in het los loop gebied.

Als ik om de 6 m mn honden moet aanlijnen omdat iemand er niet langs kan door aangelijnde hond of bange kids dan heeft het losloop gebied ook geen zin.
Ik loop ook niet met mijn honden los op andere routes waar het niet mag

Och dat doet me meteen denken aan een of andere losgeslagen vent bij de Kralingse Plas afgelopen zomer _O-
Die vond dat omdat zijn hond daar los mocht andere maar gewoon moesten accepteren dat zijn gigantische hond over iedereen heen denderde. Inclusief een arm kindje wat in paniek hysterisch aan het gillen sloeg.
Hoe meer mensen probeerden er wat van te zeggen hoe harder hij begon te schreeuwen dat ze dan maar niet naar een plek moesten gaan waar honden los mochten. Het liep uiteindelijk af met een vent die dat geschreeuw niet pikte en hem in zijn gezicht mepte, zodat de politie erbij te pas kon komen. :+

Overigens een hele andere situatie hoor, en een stuk extremer natuurlijk, maar ik moest er even aan terugdenken _O-

Oh begrijp me niet verkeerd hoor zon situatie als wat jij beschrijft vind ik ook niet kunnen. Mijn honden luisteren gelukkig goed ( uitzonderingen daar gelaten blijven dieren) en over het algemeen lijn ik ze wel aan als mensen daarom vragen ook uit veiligheid voor mijn hondjes. Maar als je dat 10 x per wandeling moet doen is het voor de honden ook niet fijn.

Heb het zelf ook gehad op het losloop veldje in de wijk ( komen we nu niet veel meer ivm incidenten)
Loop nog op het gedeelte waar je niet los mag laten vanaf het veld ziet een grote herder achtige mij aankomen trekt een sprint en duikt meteen vol op mijn hond.
Eigenaar kwam op de gemakje aan lopen want haar andere hond die aan de lijn zat was ook heel agressief. Ik heb uiteindelijk mn been er tussen gezet mn hond opgetilt en ben zelf nog gebeten door dat kreng. Uiteraard naderhand melding gemaakt bij de politie. verweer van mevrouw " ik laat mn hond alleen los als er niemand loopt hier" op een veldje waarnaast een kinder speeltuin ligt en niet is afgesloten. lekker dan, in de weken daarop zijn er verschillende incidenten geweest met die hond incl dodelijke afloop en is de hond zelf ook ingeslapen. Daarna hebben we ze met de andere hond ook nooit meer gezien. Dus aan zulle mensen zeg ik blijf bij de los loop veldjes weg

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:11

Ook ik loop met de hond overal aangelijnd. Ook in losloop gebieden. Niet omdat hij niet luistert maar ik hoef er niet aan te denken dat er wel iets gebeurd en mijn hond op dat moment los loopt en god weet waar naar toe rent uit paniek of wat dan ook.
Daarnaast, het hoeft mijn hond niet te zijn die vervelend doet. En 9 vd 10 honden die ik regelmatig los zie lopen, die komen echt niet omdat hun baasje ze roept. Ook hier heb ik eigenlijk geen andere mogelijkheid om te wandelen dan waar ik andere honden tegen kom, niet dat ik daar moeite mee heb. absoluut niet. Maar loop ik in de gebieden waar de honden aangelijnd moeten zijn, komen ze nog steeds aangerend. En losloop gebied of niet. Ik bepaal met welke hond de mijne speelt. En als er in een los loop gebied alsnog een hond op de mijne af komt, krijgt baasje gegarandeerd een opmerking. Met alle respect, ''losloopgebied'' betekend niet ''bespring iedere hond die je tegen komt''
Daarnaast, kunnen er nog 1001 redenen zijn om aangelijnd te lopen in een los loop gebied.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:15

Douce schreef:
@GDG ik geef ook aan het daarmee eens te zijn, alleen niet te begrijpen waarom je daar gaat lopen als je hond toch aangelijnd is en geen sociaal contact behoeft. Ik vroeg me oprecht af wat daar eventuele motivaties voor zijn, vooral omdat je hier in de meeste mooie gebieden je honden toch aangelijnd moet houden, kun je imo net zo goed daar lopen..

Ken het gebied niet, maar hier is ook een losloopgebied waar je doorheen 'moet' om in het volgende plaatsje te komen. Het alternatief is over een 80km weg lopen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:23

Bij een aangelijnde hond roep ik mijn hond bij mij en laat haar volgen, ook bij sommige niet aangelijnde honden omdat dat type hond over het algemeen geen match is met mijn sensibele hond. Aan de eigenaar van de niet matchende hond geeft ik dat ook vanaf een afstandje aan en vraag hem ook zijn hond bij zich te houden, dit stuit nog weleens op onbegrip.

Maar aan de andere kant vind ik dat je mag verwachten dat iemand met een flinke dosis hond-agressie zich niet met zijn hond in een losloopgebied begeeft omdat je niet weet wat je daar tegenkomt. Dan zijn er ook voor die baas fijnere plekken om ontspannen te wandelen ipv een druk bezocht losloopgebied waar nog weleens een hond de bocht om komt rennen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:25

Als je hond aan de lijn moet omdat die vals is, ga dan niet naar een losloop gebied. Dan zoek je het gewoon op en dan is de makkelijkste weg om op andere af te geven dat die de hond bij zich moeten houden maar je kan je eigen verantwoording nemen en er gewoon niet heen gaan.

Een hond is nu eenmaal een dier en 100% garantie tot luisteren is er niet. Als je wil oefenen moet je toch een keer je hond los laten.
Net als je een paard verkeersmak wil maken, dat lukt je ook niet als je alleen in de bak rondje blijft rijden

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:38

briitje schreef:
Ik vind het grappig. Het lijkt net of je het over mij hebt :').

Hier in de omgeving is bijna geen uitlaat mogelijkheid, zonder dat dat gelijk losloop gebied is.
Dus ik loop, met mijn niet sociale/agressieve hond, hoe je het noemen wilt, ook in het bos hier.

Ik wijk uit voor honden, waarvan ik verwacht dat het niet klikt. Ik verwacht van deze mensen ook dat zij hun hond bij zich houden, wanneer je een aangelijnde hond ziet. Ik verwacht al helemaal dat ze luisteren en niet op iedere hond afstormen. Helaas valt dit in de praktijk vies tegen.

Zo had ik laatst deze discussie. Man komt met labrador aan en vraag netjes of hij deze bij zich wilt houden, omdat de mijne dus niet lief is. Inmiddels ben ik al via de berm aan het oversteken, om hem niet te hoeven kruisen. Volgens meneer hoeft dat niet omdat het losloop gebied is.
Waarop ik antwoord dat dat klopt, MAAR je rekening met elkaar dient te houden EN honden dienen te luisteren.

Simple as that

Edit: Valt me trouwens ook op, dat honden vaak nog geen eens honden taal spreken -O-

Britt dat je nu ook nog hier zit gaat me te ver hoor! :D