Het gebruik van een deken bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:08

ik zit te twijfelen, mijn kruising galgo komt 10 december uit het warme spanje hier..
Zou een deken misschien handig zijn? Hij is pas 4 maanden oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:10

Je trekt het je nu wel erg persoonlijk aan: ik heb meerdere malen slechte ervaringen gehad (getuige van geweest) met Ridgebacks. Ik vind het prachtige honden, maar het werd zo'n modeverschijnsel een aantal jaar geleden onder paardeneigenaren, dat er veel in verkeerde handen gevallen zijn (mensen die het karakter niet zo goed konden handelen). Persoonlijk zou zo'n hond niet bij mij passen, dat is wat ik bedoelde. En hier niet horen: ze passen zich uiteindelijk wel aan, maar komen uit een warmer klimaat; dat was alles wat ik wilde zeggen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:13

woofie schreef:
Een hondenjas is onzin. Waar of niet waar?
WAAR
Dierenarts Reinier Logcher: "Honden hebben geen last van de kou, zulke jasjes zijn echt onzin. Een gewoon behaarde, gezonde hond die buiten in beweging is, heeft echt geen kleding nodig. En bij beweging hoef je nog niet eens aan rennen te denken, gewoon lopen is genoeg. Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."

Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat? en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....

Veel honden trillen van opwinding...nou mjjn Chihuahua heeft weinig last van opwinding als ik hem in de winter aan t hek moet binden bij school (wat ik dan altijd om de hoek doe zodat hij uit het zicht zit) of als hij 20 min moet wachten bij de voetbal, dan verrekt hij gewoon van de kou.
Een jas krijgt hij niet aan, ik neem hem op zulke momenten gewoon niet mee in de winter, alleen in de warmere seizoenen.
De Stafford van mijn zusje is door 2 dierenartsen beoordeelt en die moest gewoon een deken op. Haar andere Stafford niet. Bij dat teefje zag je en merkte je ook duidelijk verschil, dus wat een dierenarts zegt die die hond niet in het echt gezien heeft, heeft dan ook weinig waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:15

Picasso schreef:
Je trekt het je nu wel erg persoonlijk aan: ik heb meerdere malen slechte ervaringen gehad (getuige van geweest) met Ridgebacks. Ik vind het prachtige honden, maar het werd zo'n modeverschijnsel een aantal jaar geleden onder paardeneigenaren, dat er veel in verkeerde handen gevallen zijn (mensen die het karakter niet zo goed konden handelen). Persoonlijk zou zo'n hond niet bij mij passen, dat is wat ik bedoelde. En hier niet horen: ze passen zich uiteindelijk wel aan, maar komen uit een warmer klimaat; dat was alles wat ik wilde zeggen.

OK, sorry dan, maar ik ben de vooroordelen, doordat er slechte bazen zijn, onderhand zo'n beetje zat. Onze meiden zijn wel goed opgevoed en we krijgen overal positieve reacties. Ze gaan ook overal mee, maar wij hadden ons bij de aankoop wel goed ingelezen en wij hebben een fokker gekozen die de eigenaars begeleiden en waar je zelfs les met je hond kan volgen. Ze geven ook tips en adviezen hoe je ervoor kan zorgen dat je hond aan de koude kan wennen. Onze oudste zat vroeger, toen ik nog op mijn vorig werk was, veel meer buiten als nu en maakte destijds gewoon een dubbele vacht aan. De kleinste doet dat ook, maar haar buik is kaal in de zomer, dus dun behaard in de winter. Dat, gecombineerd met haar magere bouw (vind ze zelf soms zo zielig, maar madam is volgens de DA gewoon kerngezond), maakt dat ik voor haar wel een jas zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:20

Dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Ik persoonlijk ben het zat dat er honden rondlopen bij bazen die zich niet in het ras verdiept hebben alvorens er een aan te schaffen en dat gaat niet alleen om Ridgebacks. Ik heb bijvoorbeeld Beagles: als er veel honden weggedaan worden omdat 'ze zo tegenvallen' zijn het wel Beagles. Kan me daar aan ergeren. Maar goed, dat is een andere discussie. Wb de dekens: zoals al eerder gezegd, als het nodig is, is het nodig. Ik deed onze Jack ook een dekentje op omdat hij zichzelf niet warm kon krijgen toen hij ziek werd. Het ging mij wb de kleding van honden meer over jurkjes en schoentjes etc. Daar kan ik gewoon niet bij... waarom?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:22

amyyy55 schreef:
ik zit te twijfelen, mijn kruising galgo komt 10 december uit het warme spanje hier..
Zou een deken misschien handig zijn? Hij is pas 4 maanden oud.

Misschien even bekijken als hij er is? Via internet bestellen duurt een paar dagen en direct kopen vanuit de dierenwinkel kan natuurlijk ook.
Dat laatste is handig omdat je dan kan passen.
Nadeel is vaak de beperkte keus.

Veel plezier met je nieuwe huisgenootje, spannend!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:24

Heb alleen de OP gelezen, maar wat een kortzichtige visie heb jij TS.

Ik heb hier twee Franse Bulldogs, de ene heeft geen last van de koude, de andere is niet buiten te krijgen. In het begin dwongen we haar toch mee te komen, we dachten dat het gewoon een kwestie van opvoeden was, maar ze was gewoon écht niet mee te krijgen in de winter. Bleef stilstaan, liep terug naar binnen, of wou per se gedragen worden. Ze trilde als een gek en haar rugharen stonden recht omhoog van de kou.
Sinds we haar een jasje aandoen gaat ze gewoon zonder problemen mee naar buiten en speelt ze lekker mee met de andere bull.

Ik snap je punt dat sommige mensen enkel een mode statement willen maken met zo'n jasje, maar sommige honden hebben het écht wel nodig. Niet alle honden hebben een even dikke vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:28

Picasso schreef:
Dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Ik persoonlijk ben het zat dat er honden rondlopen bij bazen die zich niet in het ras verdiept hebben alvorens er een aan te schaffen en dat gaat niet alleen om Ridgebacks. Ik heb bijvoorbeeld Beagles: als er veel honden weggedaan worden omdat 'ze zo tegenvallen' zijn het wel Beagles. Kan me daar aan ergeren. Maar goed, dat is een andere discussie. Wb de dekens: zoals al eerder gezegd, als het nodig is, is het nodig. Ik deed onze Jack ook een dekentje op omdat hij zichzelf niet warm kon krijgen toen hij ziek werd. Het ging mij wb de kleding van honden meer over jurkjes en schoentjes etc. Daar kan ik gewoon niet bij... waarom?

Er zijn wel schoenen voor honden die op ruw terrein moeten, maar dat is dan weer meer functioneel. Gewoon je hond aankleden, omdat het je levende pop is, daar loop ik ook niet hoog mee op. Zou dat zelf ook nooit doen.

Alhoewel, hond met sjaal kan wel hip zijn. :D

Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:30

Ik heb een chinese gekuifde naakthond.
Heb voor hem meerdere jasjes voor als het vriest.
Maar hij wil er NIET in lopen.
Dus We gaan ook in de winter zonder jas wandelen.
Met jas loopt ie geen stap.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:33

Ik ben ook zo'n vreselijke slechte baas die haar hond een jas aan doet :j

Hond heeft geen warme ondervacht. Regen en kou vind hij niets, hij wil dan niet eens naar buiten! Een hond goed kunnen uitlaten is wel zo handig lijkt mij, een hoognodige snelle plas en snel weer naar huis is niet gezond.
Op de hondenschool (ja, wij gaan naar de hondenschool voor gehoorzaamheidstraining) draagt hij ook een jas. Vooral de "af" oefeningen is geen lolletje voor hem, blote buik op de koude natte grond.
Als hij helemaal vrij los kan lopen als het droog is is het geen probleem.

Nee hoor.. Dan maar een slechte baas die overdrijft :D

Oh ja, honden kunnen ook allergisch reageren op kou. Verschrikkelijke bulten krijgen ze dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:36

Leuke foto en kekke sjaal SVRL! :D

Hier jas- en sjaalloos voor deze dames, altijd. De oudste is sinds 12 juli j.l. helaas niet meer (kanker en hartfalen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:37

Heeft hij het dan niet koud tinkerloos? :D voor zo eentje lijkt het me wel erg nodig!

Vind de op ook kortzichtig ...
Onze 16 jaar oude jack russel krijgt wel degelijk een truitje aan als ze nog eens meegaat.
Ze heeft het gewoon nodig , ze kan wel niet zo vaak mee maar als ze een keer puf heeft krijgt ze echt haar roze adidog trui aan.

We hebben er 3 en het zijn echte binnen honden.
De jongste neem ik nu regelmatig mee naar stal en gisterenavond toen het vroor kreeg hij echt zijn rode truitje aan hoor. Hij bibbert zonder trui echt teveel maar hij wil wel altijd ontzettend graag mee dus doe ik het zo maar.
Niks geen mode trends maar wel een leuke kleur :j
Lang leve alie expres.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:38

Mijn honden hebben beide dekens. Beide andere dekens en aangepast naar waarvoor ik ze wil hebben.

De oudste heeft twee winterjassen en een regendeken. Ze heeft spondylose en artrose. Ik wil dus niet dat ze last van haar rug krijgt omdat het buiten koud is. Binnen ligt ze het liefst ook nog onder een deken.

De jongste wil ik nog een regendeken voor kopen, als het nu echt vies weer is dan gaat hij meestal alleen mee en krijgt dan de ongevoerde regenjas aan van de oudste. Hij heeft ook een dunner jasje om na de training aan te doen als we weer in de auto richting huis zitten zodat de spieren niet te hard afkoelen. Als het straks echt gaat vriezen en hij moet in de auto wachten met opbouwen denk ik er ook over om een winterjas aan te doen zodat hij het niet te koud heeft. Verder met wandelen is hij zo actief dat hij geen jas nodig heeft om warm te blijven.

een jasje of jurkje voor de leuk, nee dank je wel. Ben wel van mening dat het functioneel moet zijn anders krijgen ze het niet aan.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 01-12-16 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:41

Dat heet van de nood een deugd maken ;)

Waarom niet iets leuks kopen waar je met plezier naar kijkt als het toch nodig is?
Hier ook een truidrager, alleen met extreme kou!
Beestje staat krom van ellende zonder.
Dat is gewoon sneu -O-

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:43

Hier ook een hond met een jasje.
Is een Chinese naakte powderpuff, maar word gewoon geschoren.
Hij heeft het dan in de regen en kou ook echt heel koud.
En ja het scheren is gewoon nodig, 3x per dag uitkammen en vervolgens nog vol met klitten, nee dan alles er maar af hoor.
Afbeelding

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:44

Mijn hond heeft ook een jasje/deken aan... En om het cliché nog een beetje te vervolledigen, het is een chihuahua.
Maar het is gewoon nodig, zelfs op aanraden van mijn DA. Ik train met haar, ook in koude en natte winterdagen. Dit is altijd buiten. Met dat zij zo kort bij de grond staat, wordt haar borst heel snel nat door het gras en dit in combinatie met de wind, zorgde voor een heerlijke longontsteking.
DA heeft dan gezegd dat ik haar best nu altijd een deken/jasje aandoe want ze zal er altijd gevoelig aan blijven. Is dus echt nodig, medisch gezien.

Vind het wel niet prettig dat de mensen dan enorm naar me kijken omdat het ten eerste een chihuahua is en dat ze dan met een jasje rond loopt... Maar jah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:45

Maar eigenlijk is het wel de zaken omdraaien: wij hebben blijkbaar honden gefokt en opgevoed die niet bestand zijn tegen ons klimaat? Ik denk weer hardop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:46

Ik ben ook niet bestand tegen ons klimaat -O-

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:48

Picasso schreef:
Maar eigenlijk is het wel de zaken omdraaien: wij hebben blijkbaar honden gefokt en opgevoed die niet bestand zijn tegen ons klimaat? Ik denk weer hardop.

Is toch ook niet helemaal waar? (denk ook even hardop :o )
In mijn geval denk ik dan, dat een hond nu toch niet spontaan in een open vlakte zal gaan staan in de regen? Zou een hond uit zichzelf niet sneller een schuilplaats zoeken?
Ik 'verplicht' haar ergens tijdens de trainingen op in een open veld te staan, ook wanneer het regent...
Laatst bijgewerkt door Aco op 01-12-16 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Het is maar te hopen dat diegene die vinden dat een hondenjas mode is, zelf gezonde honden hebben. Zo leuk is het niet als je hond nu de ondervacht los laat en een chronische darmziekte heeft terwijl het buiten flink vriest en de kou de buik bereikt waardoor het dier er last van krijgt. Ja....ik heb een herder....ja die draagt bij vriezend weer met temperaturen onder de min 2 a 3 graden een jas die de buik warm houd. Ze ligt hier bij koud weer binnen in de warmte dus dat is niet te vergelijken met een hond die gezond is en regelmatig zelf buiten wilt liggen bij kou.

Waarom vooroordelen als men niet weet waarom een hond een jas aan heeft. Er zijn legio honden die ondersteund worden dmv een jas omdat ze iets mankeren. Echt mode ja... -O- ook voor de portemonnee als het dier ziek kan worden van de kou.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-12-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

LukieBradley schreef:
Heeft hij het dan niet koud tinkerloos? :D voor zo eentje lijkt het me wel erg nodig!
Leek mij ook nodig, dus hij heeft truien en jassen.
Maar hij wil ze echt niet aan.
Hij zal het vast koud hebben, maar zonder jas loopt ie vrolijk mee,en met jas moet ik hem dragen.
(en met jas wil hij ook niet plassen,hij staat er dan bij als een standbeeld)

Chasingmood

Als de hond er geen last of zelfs baat bij heeft, waarom niet?
En als hij dan toch een jas nodig heeft kun je m net zo goed een leuke jas geven :Y)
wat shirley zegt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:58

Shirley schreef:
Ik ben ook niet bestand tegen ons klimaat -O-

Ik ook niet, waterkou vind ik echt verschrikkelijk. Wat dat betreft lijkt de hond op zijn bazin :D beide dus verkeerd gefokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:59

Ik vind kou en regen ook vreselijk, maar mijn honden hebben er geen last van.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:00

Wel grappig om te zien dat bijna iedereen die hier reageerd de honden een dekentje op doet. Volgens mij doelt ts duidelijk op het modeverschijnsel en gaat het niet om dieren die het daadwerkelijk koud hebben. Ik ben ook fel tegen dekentjes en kleertjes voor de lol maar als het echt noodzakelijk is zei het zo. Een hondenras waarbij de kans groot is dat hij/ zij een dekentje op moet laat ik links liggen.