Bravecto gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:54

piedrolover schreef:
corine1981 schreef:
Wat voor een ras heb je? En heeft hij bravecto samen met andere middelen toegediend gekregen? Ik zou een bloedtest doen met de ' kennis ' die je nu hebt (door de berichten op internet)...

Ik heb een Rottweiler. Staan iig niet bekend als gevoelig ras. Nee geen andere middelen, alleen 2 weken later nog milbemax tegen wormen.
Ik word straks teruggebeld door de dierenarts, ik ben benieuwd wat zij voorstelt, maar een bloedonderzoek lijkt me sowieso wel een goed idee na zo lang diarree.

Ben benieuwd naar de leverwaardes.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:59

kamatz schreef:
Bij mij komt het er absoluut niet in.
Een middel wat een werking heeft van drie maanden in de bloedsomloop, zegt mij genoeg.
En daarnaast kan je mij niet wijsmaken dat de werkzame stoffen helemaal afgebroken zijn door het lichaam om vervolgens weer een nieuwe tablet in te geven.
Daarbij moeten de vlooien en teken eerst bijten willen ze doodgaan en dat moet je toch willen voorkomen.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer producten goedgekeurd zijn om in dierenwinkels verkocht te worden, dan zou het volgens de Da geen goed product meer zijn. Of dat het product niet meer afdoende werkt, terwijl ze het zelf altijd verkocht hebben.

Vooral het laatste ben ik het absoluut n mee eens!
Ik heb ook het stukje op eenvandaag gezien en daar wordt door de faculteit gezegt dat 10% van de problemen die zij zien veroorzaakt wordt door bravecto. Dat vind ik zelf bizar veel........

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:39

Ik ben zelf werkzaam in een dierenkliniek als assistente en ik weet wel wat dingen over t verhaal.

Er gaat rond dat meerdere honden zijn overleden nadat ze bravecto hebben gehad, dit was er echter maar 1 die is 6 weken na de bravecto overleden dus de kans dat het aan de bravecto ligt is nihil. Desbetreffende eigenaar is sectie aangeboden, deze werd afgewezen. Er zijn 2 jaar onderzoeken verricht op dit middel en de enige bijwerkingen die er zijn en die ik zelf ook heb gehoord is dat ze ervan kunnen braken (vandaar het advies laat ze eerst eten) en in zeer zeldzame gevallen dat ze er 1 a 2 dagen suf van kunnen zijn maar meer dan dat is het ook niet.
De kliniek of MSD (leverancier) zou dit middel nooit verkopen als dit de dood van het dier zou betekenen.

NB: ik heb ook een aantal keer het woord 'vergif' gelezen. Denk er ook bij na dat als je andere middelen dan bv bravecto geeft dat bij sommige middelen de vlooien er na een 20 minuten dood vanaf vallen. Dus ieder middel zou 'vergif' genoemd kunnen worden.

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar ik dacht ik doe ook even mijn woordje want ik krijg er ook in de praktijk erg veel telefoontjes over.

MyWishMax

Re: Bravecto gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:10

Natuurlijk is het vergif, anders gingen er geen teken en vlooien dood aan inderdaad.

Bijwerkingen zouden inderdaad doorgegeven moeten worden, maar dat wordt niet altijd gedaan. Mijn hond kreeg een enorm heftige reactie na een enting, maar de spoed DA en de DA die geënt hadden zeiden dat het absoluut niet van de enting kon komen. Werd dus ook niet doorgegeven en ik heb er niks mee gedaan, want ja, de DA zegt het. Later met een nieuwe DA overlegd (want ik bleef niet bij die DA, onder andere vanwege de manier dat we na die enting met een doodzieke pup behandeld werden) en die had dus wel meerdere honden met dezelfde symptomen gehad en is het wel gaan doorgeven.

Maar hoe moet je als eigenaar weten dat je het door moet geven en hoe en waar je dat moet doen, als een DA bijvoorbeeld niets aangeeft? Er staat in de bijsluiter dat je contact op moet nemen met de DA, maar dan moet die het wel doorgeven.

In dit document staat ook beschreven dat de honden nog steeds besmet kunnen worden met tekenziektes, omdat er gebeten moet worden om de teek dood te laten gaan:

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 163861.pdf

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:30

Cemlys schreef:
Wekelijks heb ik meer dan 2 klanten die spul uit de winkel gebruiken wat niet werkt...

Je reinste flauwekul....Dierenartsen kletsen er maar wat op los.

Elk middel die toegestaan is op de markt zoals frontline,bolfo,advantix etc doet gewoon zijn werk. Wel werkt het ene middel anders ( lees sneller) dan het andere middel. Uiteindelijk werkt het prima. Mensen met een serieus vlooienprobleem zijn niet in korte tijd van de vlooien af. Met geen enkel middel. Zelfs als je de omgeving mee pakt kan het nog tijden duren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:46

Precies hier gebruiken we gewoon frontline. geen probleem. Als je het maar juist gebruikt. En daar gaat het mis... dat een middel als Bravecto wel helpt is ook niet gek gezien de werkzame stof.

Vraag me af wat de mensen vinden van de nieuwe bravecto groep op FB dan met name de mensen die voor Bravecto zijn. In elk geval halen steeds meer dierenartsen het uit de schappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:59

Die isbravectoveilig groep? Ook daar vooral mensen die roepen dat er wat is met hun hond wat vast met bravecto te maken heeft maar ik lees dingen waarvan ik denk ja hoor.. mensen gaan nu van alles zien, dat zal ook gebeuren als er nu een bericht naar buiten komt dat honden ziek worden van een bepaald brokmerk, maak maar een fb aan, roep wat in de rondte en je hebt zo een pagina vol verhalen van honden die na die brok ziek werden.
Ook op die pagina nog geen enkele hond waarbij echt bewijs gevonden is dat het door bravecto komt.
Ik heb er hier 4 die het krijgen en geen enkele hond heeft last gehad, het aantal honden dat ik ken en bravecto krijgt kan ik niet op 2 handen tellen en ook daar geen enkele hond die last heeft gehad.
Vooral mijn kruising is waar ik naar kijk en die heeft gewoon nergens last van, dan liever zo'n pil dan een zieke hond door een pipet, om de 2 weken wassen wat niet goed is voor de vacht of een hond met jeuk omdat er toch een vlo op hem gekomen is. Die keuze is voor mij niet zo moeilijk en hij heeft hier in ieder geval geen allergische reacties op, dat kan ik met zekerheid zeggen aangezien dit het 2e jaar is dat ze het krijgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:03

Tja maar als je die dingen weg denkt waarbij je dat denkt er zijn ook gevallen bij waarvan ik schrik. Tuurlijk zullen er dingen bij zitten die te ver gezocht zijn maar niet alle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:09

Natuurlijk zullen er honden zijn die er niet goed op reageren net als dat die van mij niet tegen de pipetten kan, hij word dan echter dezelfde dag nog ziek en blijft dat ook de volgende dag nog, hij reageert echt meteen. Moet ik dan ook een pagina oprichten om te zorgen dat alle merken van de pipetten die ik geprobeerd heb uit de handel gehaald worden? Nee want hij is er gewoon allergisch voor, daar kan de fabrikant niks aan doen, ik weet dat hij er niet tegen kan dus geef ik geen pipetten, ik weet wel dat hij tegen bravecto kan dus geef ik hem dat. Eerder is er ook al een soort pil geweest, ik meende dat die van excil was, hier reageerde hij ook goed op maar deze is uit de handel gehaald. Er blijft voor hem dan ook niet veel over mochten ze bravecto uit de handel halen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:10

Ik vind een allergische reactie die na een dag of twee weer normaal is iets anders als verhoogde leverwaardes, zware diarree en overleden honden. Ben zelf jaren werkzaam geweest in een praktijk en tuurlijk hoor je bij elke medicatie wel eens reacties. Maar zo extreem als bij dit middel....

1 van mijn honden reageerde is op advantix met een rode ontstoken huid. Toen een paar jaar een ander middel gebruikt op de huid en nu gewoon weer advantix zonder problemen.

Jou geval is lastig dat snap ik en weinig alternatieven maar er zijn werkelijk maar weinig honden die ziek worden van pipetten. Daar dit niet inwendig gebruikt word. Dus kan de ophef goed begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:26

Dat is ook anders, áls het bewezen is en dat is nu niet het geval, waarom wilde de eigenaar van de beagle geen sectie? Waarom is er bij andere honden geen sectie gedaan? Als je daarmee kan aantonen dat het (hoogstwaarschijnlijk) aan dat middel ligt dan doe je dat toch?

Mijn geval is lastig inderdaad, hij is overigens na 2 dagen niet meteen de oude maar het overgeven en het echte ziek zijn is dan wel over, hij is daarna nog wel even sloom maar de eerste 2 dagen kotst hij alles uit, ligt te rillen en voelt zich gewoon heel beroerd, ook schuurt hij meteen na toediening met zijn nek over de grond omdat het daar dan ook irriteert. Blijkbaar zit er in alle pipetten dus iets waar hij niet tegen kan en zit dat in de pillen niet. Het is gewoon een gevoelig hondje die eigenlijk niks kan hebben, heeft ook altijd spierpijn van zijn entingen en dergelijke dus het is wel apart dat hij hier zo goed op reageert. Daarom hoop ik dus ook niet dat het uit de handel gehaald word want dan zal ik terug moeten naar het wassen en dat is ook niet goed om te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:45

Ik heb ook zo'n hond die overal slecht op reageert. Ziek van entingen, enorme puskorsten van pipetten, maar haar behandel ik alleen als ik iets aantref. Nu heb ik dan het geluk dat zij niet aantrekkelijk is voor teken (nog nooit 1 gehad, de andere 2 wel) en vlooien hebben we ook nog nooit gehad. Maar bij haar durf ik dus absoluut geen pil aan en zolang zij nooit iets heeft hoeft dat gelukkig ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:50

Als het niet hoeft is het fijn inderdaad, ik moet wel behandelen aangezien hij dus ook een vlooienallergie heeft dus het risico dat hij daar weer veel last van krijgt wil ik ook niet nemen. Daarnaast loop ik eigenlijk altijd in het bos dus voor teken moet ik ook wat hebben want anders zit hij daar weer onder.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:32

roekes schreef:
De eigenaren van de beagle willen geen sectie of ander onderzoek over de doodsoorzaak van de hond. Ik vindt het wel erg makkelijk om de bravecto aan te wijzen als de doodsoorzaak. Ik ben zelf tevreden over de bravecto en geef het mijn hond in de zomer.

Ik zou ook geen sectie willen. Je krijgt geen stoffelijk overschot meer terug en ik begraaf/cremeer mijn hond liever dan dat ik de exacte doodsoorzaak weet. Daar krijg je 'm letterlijk en figuurlijk niet meer mee terug.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:35

Dat is het ook. Sectie is voor veel mensen een hele ingrijpende gebeurtenis en dat is een onverwachte dood sowieso al.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:51

Het is iets wat ik nooit aan mijn honden zou geven zelfs zonder alle horror verhalen. Het feit dat het oraal word toegediend betekend dat het een belasting is voor lever en nieren.
Het aantal fatale gevallen met bravecto is wl erg hoog. Ik zou hier dus niet. Voor kiezen zijn genoeg veiligere opties

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:55

Wat zijn dan andere, veilige opties die je niet oraal moet toevoegen en wat geen pipetjes zijn? Of bestaat dat niet... ?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:19

Ik heb seresto maar ook die geeft reacties bij honden. Zeker allergische honden. De hond van vriendin kan geen enkel middel verdragen. Dan zal je homeopathisch moeten gaan kijken. Heb ik ook geprobeerd maar beviel me niet. De bye mite schijnt te werken is homeopathisch

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:37

Er is toch geen normaal denkend mens die de Botlek mat alle chemische troep in z'n hond/kat stopt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:58

Tja zat verhalen op FB felezen over eerst entingen er in gestopt en binnen 1 a 7 dagen er na ook gelijk ontwormen en ontvlooien en anti teek middel er in.
Dus eerst enten wat altijd wat van het lijf vraagt. Vaak nog combinaties van meerdere entingen.

Dan weerstand laag en komt er ontworm middel bij en bravecto.

Vervolgens hond oke dus op vakantie. Dan hond ziek of doodziek of zelfs dood.

Maar ligt niet aan alles nee ligt alleen aan die ene bravecto pil....

Uit voorzorg hier besloten tot meer duidelijkheid geen bravecto oid meer in de honden maar ik ben niet geheel overtuigd van het schadelijk zijn.

Onze honden net coctail enting gehad. Over 4 maanden de rabies. Ja dan flink duurder uit met ons 6 tal maar voor hun veel beter!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 00:09

Ik Ent niet meer ik laat titerbepalingen doen en aan de hand daarvan Ent ik. L4 komt er al nooit in. Das een voor en een nadeel als je dichter bij het vuur zit. Maakt je voorzichtiger. Iedereen moet het voor zich weten. En het zal bij een hoop goed gaan. Maar bij een hoop ook niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 00:18

Hhilde schreef:
roekes schreef:
De eigenaren van de beagle willen geen sectie of ander onderzoek over de doodsoorzaak van de hond. Ik vindt het wel erg makkelijk om de bravecto aan te wijzen als de doodsoorzaak. Ik ben zelf tevreden over de bravecto en geef het mijn hond in de zomer.

Ik zou ook geen sectie willen. Je krijgt geen stoffelijk overschot meer terug en ik begraaf/cremeer mijn hond liever dan dat ik de exacte doodsoorzaak weet. Daar krijg je 'm letterlijk en figuurlijk niet meer mee terug.

Dat is ook je goed recht alleen moet zo'n eigenaar dan niet op FB een drama artikel schrijven dat het door de Bravecto komt want dát weet hij dus niet.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 00:25

callum schreef:
Het is iets wat ik nooit aan mijn honden zou geven zelfs zonder alle horror verhalen. Het feit dat het oraal word toegediend betekend dat het een belasting is voor lever en nieren.
Het aantal fatale gevallen met bravecto is wl erg hoog. Ik zou hier dus niet. Voor kiezen zijn genoeg veiligere opties

Zolang et geen duidelijke cijfers zijn kan je helemaal niet zeggen dat het erg hoog is. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 00:35

Bravecto is gemakkelijk mikpunt he. Vrij nieuw middel dus alles komt daar door.

Idd vlak de L4 enting ook niet uit en deze in week tijd combineren met bravecto en velen boosteren die l4 maand later nog eens kan een ramp zijn. Dan ook nog even ontwormen.....

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:27

Najoveh schreef:
Wat zijn dan andere, veilige opties die je niet oraal moet toevoegen en wat geen pipetjes zijn? Of bestaat dat niet... ?

Er zijn wel sprays die je zelf kan maken. Dan zit er bijvoorbeeld azijn of citroen in. Of sommige mensen geven knoflook (al moet een hond daar niet echt goed tegen kunnen).

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd in ieder geval.