Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_98

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:44

Geen idee of dat op meer plekken bestaat, maar bij mij in het dorp zit er een mevrouw die dat soort konijnen opvangt. Heeft een eilandje hier in de polder gekocht, schuurtje er op als hok, en nu lopen er allemaal konijntjes rond. Zoiets zou misschien wel een optie zijn voor deze konijnen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:48

Eoweyn_x schreef:
Ik vind de aangedragen opties echt walgelijk. Loslaten, slachten... Bah!

Met het slachten zou ik geen probleem hebben, met het loslaten wel.
Het slachten merken ze niets van, maar ik denk niet dat ze zich in het wild kunnen redden, met alle gevaren van dien.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:53

Ben het met Cayenne eens. Wat is er nu echt op tegen om ze te laten slachten? Als je geen vegetarier bent heb je er goed vlees aan.
Maar tamme dieren loslaten in het wild? Never! :n Dat is geen dierenliefde maar gemakzucht!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:01

Loslaten nee... slachten ... ja als je geen andere keuze hebt dan is het wel wat ja.
Ik eet ze zelf niet en hoef er ook niets van te zien maar de konijnen krijgen er weinig van mee.
Vind het diervriendelijker dan loslaten dus.
Voor die van mezelf ga ik tot het uiterste maar als ik echt geen kant meer op kan wegens financiën, niets echt niets kunnen vinden?
Helaas ..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:10

Dan is inslapen nog een betere optie. Sorry, ik heb vorige week ook voor deze keuze gestaan en no way dat ik mijn eigen konijnen op zou eten of zou laten slachten. Gewoon nee. En ja, dat kost geld, en nee, ik ga niet sponsoren zoals iemand opperde. Ik sponsor mijn eigen konijnen die ik allemaal netjes laat helpen om oa dit gedoe te voorkomen.

Ts, ik hoop wel dat je ren nu veilig is, of dat je je voedster laat helpen, voor je weer met een nest ongewenste halfwildjes zit.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:18

Eoweyn_x schreef:
Dan is inslapen nog een betere optie.

Wat is er beter aan, dan? Ik snap dat je je eigen dier, waar je een emotionele band mee hebt, niet kan of wil eten. Maar voor de konijnen maakt het echt geen verschil of ze geslacht, dan wel geeuthanaseerd worden. Dood is dood.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:21

Ik hou van mijn konijnen en het idee dat ze op iemands bord zouden belanden maakt me misselijk.
Maar dat ben ik. Begrijp dat er zat mensen zijn hier die hun eigen dieren op zouden eten, maar ik niet.

Je hebt er toch veel tijd en liefde in gestopt, je gaat van die diertjes houden...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:34

Mijn bek valt ook open van de bizarre opties die hier heen en weer gegooid worden (en dan heb ik het niet over het opeten). Ik had dit niet achter bokt verwacht :')

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een opvang die konijnen zou weigeren? Je betaald een x bedrag om ze af te staan. Bedoel als ze niet vrijwillig worden afgestaan zullen ze door het fijne advies van bokt vanzelf bij de opvang terecht gekomen als ze gevonden worden. Of men dumpt ze in een nachtopvang.

Maar .. als de konijnen binnen zitten? Wat is de moeite om een fatsoenlijke buiten ren te maken? Ik heb hier ook zeven konijnen (gewild) in de achtertuin met een ruime ren, dag en nacht los, goed afgesloten. Heb er geen kind aan. tuurlijk je moet bepaalde dingen goed en stevig maken. Maar dit kan toch een prima oplossing zijn?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:36

Neem eens contact op met het knagertje in Den Haag. Zij doen ook wildopvang en hebben wel vaker half wildjes die ze langzaam overwennen naar een leven in het wild.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:47

Ik eet mijn dieren ook zeker niet zelf op :j
Sterker nog ik eet amper vlees.
Maar zoals ik al zei, als er geen opties zouden zijn.

Dan zou ik ze daarvoor wegdoen :j
Inslapen kost ook geld en is ook het beest vermoorden.
En ze merken van allebei weinig

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:52

xDenies schreef:
Mijn bek valt ook open van de bizarre opties die hier heen en weer gegooid worden (en dan heb ik het niet over het opeten). Ik had dit niet achter bokt verwacht :')

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een opvang die konijnen zou weigeren? Je betaald een x bedrag om ze af te staan. Bedoel als ze niet vrijwillig worden afgestaan zullen ze door het fijne advies van bokt vanzelf bij de opvang terecht gekomen als ze gevonden worden. Of men dumpt ze in een nachtopvang.

Maar .. als de konijnen binnen zitten? Wat is de moeite om een fatsoenlijke buiten ren te maken? Ik heb hier ook zeven konijnen (gewild) in de achtertuin met een ruime ren, dag en nacht los, goed afgesloten. Heb er geen kind aan. tuurlijk je moet bepaalde dingen goed en stevig maken. Maar dit kan toch een prima oplossing zijn?

Opvangen hebben ook een limiet aan opvangdieren en daarbij zit niet iedere opvang te springen om halfwildjes, omdat ze gewoon moeilijk te plaatsen zijn.

Als deze konijnen gedumpt zullen worden, is de kans klein dat ze gevangen zullen worden en bij de opvang komen. Wel moet je je afvragen of ze zelf aan eten kunnen komen, of ze niet vermoord worden door andere konijnenkolonies, etc...

Marsu schreef:
Neem eens contact op met het knagertje in Den Haag. Zij doen ook wildopvang en hebben wel vaker half wildjes die ze langzaam overwennen naar een leven in het wild.

Ze zijn daar nu al te oud voor... Konijnen, wild of halfwild, die uitgezet dienen te worden, moeten van begin af zo min mogelijk in handen komen. Dat gaat hier al niet meer op :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:06

Geen dierentuin in de buurt? Hier gaan de overgebleven dieren uit de dierenwinkel naar Burgers Zoo. Ze worden daar heel rustig en snel vergast (hele snelle pijnloze dood zonder stress) en gevoerd.

Klinkt wellicht naar maar diervrienndelijker imo dan loslaten in het wild of met z'n allen in een klein hok of ren.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:12

Slachten heb in geen problemen mee, ik zal slachten boven euthanieseren kiezen. Heb je er ook nog wat aan.
Maar ik had ze meteen na de geboorte al afgemaakt, dan zat je niet met dit probleem.
Ik denk dat opvangen ook nog steeds vol zitten met gedumpte dieren, vakantie is nog maar net achter de rug.
ik weet niet hoe het in andere delen van het land is maar in mijn regio zijn ook maar heel weinig opvangen voor knagers.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:19

Nou ja, niet iedereen kan dat over zijn hart verkrijgen om een beestje zelf dood te maken. Wij hebben een aantal keren gehad dat we met kippen eigenlijk zo'n beest dood hadden moeten maken, inclusief een geval van een kip die op de een of andere manier haar nek soort van had gebroken en niet meer kon lopen omdat ze uit balans was. Kippen staan denk ik toch wat verder van de mens af dan konijntjes, dus ik snap al helemaal dat dat met die beestjes moeilijk is. Wij geven thuis toch altijd alles een naam, dus ook die 6 kippen die we vroeger bij elkaar hadden. Een hebben we zelfs dertien jaar lang bij ons gehad, dus je kan vaak niet anders dan je hechten aan een buitenbeest wat eigenlijk naast eten van je aanpakken niet veel met je heeft. Ik merk dan toch wel weer dat zowel mijn kipje als mijn konijnen wel bang zijn voor vreemden, maar niet voor mij. Dat geeft je toch een fijn gevoel, te weten dat jouw beestje toch wat meer waarde hecht aan jouw aanwezigheid dan aan die van een ander.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:24

Ik denk dat bij de meeste ook zo is dat een dier wat eigen is je het niet zomaar zou afmaken maar euthanieseren. mijn konijn zou ik zelf niet afmaken als het zou moeten, dan zou ik het een andere laten doen.
Jonge konijnen en dieren van anderen heb ik geen probleem mee om af te maken. ik heb daar geen band mee

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:31

Eoweyn_x schreef:
Dan is inslapen nog een betere optie. Sorry, ik heb vorige week ook voor deze keuze gestaan en no way dat ik mijn eigen konijnen op zou eten of zou laten slachten. Gewoon nee. En ja, dat kost geld, en nee, ik ga niet sponsoren zoals iemand opperde. Ik sponsor mijn eigen konijnen die ik allemaal netjes laat helpen om oa dit gedoe te voorkomen.

Ts, ik hoop wel dat je ren nu veilig is, of dat je je voedster laat helpen, voor je weer met een nest ongewenste halfwildjes zit.

Dan gaan ze dus voor niets dood... Indd echt een betere optie +:)+

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:53

Ik zou voor slachten gaan... ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:04

Maartje1990 schreef:
Eoweyn_x schreef:

Dan gaan ze dus voor niets dood... Indd echt een betere optie +:)+

Ik VIND dat een betere optie. Dat jij je huisdieren zo aan hun einde wil laten komen zegt genoeg over jou... Ik heb mijn konijn in laten slapen en begraven. Vond ik toch een waardiger einde voor het dier waar ik heel veel van hou. Je hond of kat laat je toch ook niet slachten.

Zit bovendien amper vlees aan, halfwildjes.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:15

Heb jaren een volledig wild konijn gehad die tammer was dan alle konijnen die ik daarvoor gehad heb. Was als kleintje door een jack russel gevangen en met de fles groot gebracht. Als je er genoeg aandacht aan besteed kan je hier echt heel leuke dieren aan hebben. Moet toch meer mensen aanspreken zo'n wild konijntje. Is net wat anders dan wat iedereen heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:21

Eoweyn_x schreef:

Denk dat zo'n konijn een veel beter leven heeft als je hem loslaat dan weg geven/verkopen. Iedereen op bokt heeft het natuurlijk geweldig voor elkaar voor hun konijn. Maar de werkelijkheid is dat de meeste konijnen het niet zo goed hebben.
Slachten voelen ze ook niets van. Ik breng mijn hanen ook weg. Ik ga zelf niet opeten en slachten maar maak er een ander blij mee.
Maar goed meningen verschillen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:25

@Eoweyn_x
Prima dat jij voor inslapen kiest; dat is je goed recht.
Maar je bent geen slechte eigenaar als je ervoor kiest je konijn/kip/geit/paard te laten slachten.

Hond en kat mag je niet laten slachten (en niet eten).

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:54

Citaat:
Ik VIND dat een betere optie. Dat jij je huisdieren zo aan hun einde wil laten komen zegt genoeg over jou... Ik heb mijn konijn in laten slapen en begraven. Vond ik toch een waardiger einde voor het dier waar ik heel veel van hou. Je hond of kat laat je toch ook niet slachten.

Dus als jou konijn doodziek in het hok licht en je kan hem ter plekke afmaken en uit zijn leiden verlossen is dat zielig.
Maar als jij ervoor kiest eerst mee naar de DA te gaan wat inhoud, dat het eerst nog maar afwachten is hoe snel je er terecht kan, vervolgens moet je met het konijn naar de DA praktijk wat voor het dier veel stress kan bezorgen om hem vervolgens te laten inslapen en dat is niet zielig?

Nou sorry maar dan ga ik toch voor het afmaken.
Ook al zit er niet veel vlees aan, konijn is best lekker hoor.
Die konijnen wat je in de winkel koopt hebben waarschijnlijk een veel slechter leven gehad en worden daarvoor vetgemest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:59

Ik was laatst ergens en deze dame vond het juist jammer dat ze geen konijnen meer had. Er was een enorm verblijf met vanalles aan klim en graafgebeuren en helaas nog maar 1 nijn over. Zoiets lijkt ideal? Ik stuur je een link van haar bedrijf even per pb.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:01

Ja geen leuke opties, maar als je er echt niet vanaf komt...

Vetmesten en tijdens kerst een heerlijk biologisch konijn opdienen, eerlijker kun je het niet hebben toch?
Of verkopen als slangenvoer...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:08

Tigra_ schreef:
Eoweyn_x schreef:

Denk dat zo'n konijn een veel beter leven heeft als je hem loslaat dan weg geven/verkopen. Iedereen op bokt heeft het natuurlijk geweldig voor elkaar voor hun konijn. Maar de werkelijkheid is dat de meeste konijnen het niet zo goed hebben.
Slachten voelen ze ook niets van. Ik breng mijn hanen ook weg. Ik ga zelf niet opeten en slachten maar maak er een ander blij mee.
Maar goed meningen verschillen.

Ja, want dan zullen ze zo dood zijn, als je ze loslaat :)

AmyJamess schreef:
Citaat:

Dus als jou konijn doodziek in het hok licht en je kan hem ter plekke afmaken en uit zijn leiden verlossen is dat zielig.
Maar als jij ervoor kiest eerst mee naar de DA te gaan wat inhoud, dat het eerst nog maar afwachten is hoe snel je er terecht kan, vervolgens moet je met het konijn naar de DA praktijk wat voor het dier veel stress kan bezorgen om hem vervolgens te laten inslapen en dat is niet zielig?

Nou sorry maar dan ga ik toch voor het afmaken.
Ook al zit er niet veel vlees aan, konijn is best lekker hoor.
Die konijnen wat je in de winkel koopt hebben waarschijnlijk een veel slechter leven gehad en worden daarvoor vetgemest.

Mijn konijnen zullen nooit doodziek in hun hok liggen, de kleinste verandering in hun gedrag zie ik al dus ik ben er altijd op tijd bij. En ja, dan ga ik naar de DA, zodat ik ze zo snel mogelijk op de juiste manier kan behandelen. Mocht een konijn niet te redden zijn, laat ik het dier inslapen. Een hond draai je toch ook z'n nek niet om?

En als ik mijn dierenarts bel met een spoedgeval, kan ik direct terecht. Een ziek dier in laten slapen is niet zielig nee.

Het desbetreffende konijn had echter een kronkel in haar kop, ze was niet doodziek zoals jij nu concludeert.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 19-09-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt