Wat krijgt jouw kat te eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:43

Margee schreef:
Ik verbaas met over het advies van natvoer geven i.p.v. droogvoer, alhoewel ik het artikel niet kan lezen van de consumentenbond omdat je dan lid moet zijn.
Wij hebben thuis altijd katten gehad en mijn moeder gaf ze dus blikvoer, en altijd brokjes er naast.
Al die katten hadden tandproblemen en de laatste jaren van hun leven was er regelmatig een ritje naar de DA om tandsteen te verwijderen en tanden en kiezen te trekken. De hoogste leeftijd was 14 jaar en dan waren ze al jaren echt bejaard met veel klachten.
Mijn katten nu hebben (15-14-13 jaar) hebben alle tanden nog in prima staat afgezien van 1 hoektand (ongeluk) ze struinen het hele erf/weiland/buurt af en zien er super uit. De gevangen muizen worden zichtbaar en hoorbaar weg gekauwd dus dat rantsoen loopt ook lekker.
Nu zal de kwaliteit van het voer waarschijnlijk erg vooruit zijn gegaan maar dan nog kan ik me natvoer als hoofdvoeding niet goed voorstellen.
Bij natvoer werd ook altijd vermeld dat je voornamelijk voor veel vocht betaald terwijl ze dat ook gewoon kunnen drinken naast hun brokjes......

Een kat drinkt van nature te weinig (te weinig dorstprikkel) omdat met hun natuurlijke voedsel weinig tot geen extra vocht nodig hebben. Dit is één van de oorzaken van de vele nierproblemen bij katten. Door goed natvoer te geven zorg je ervoor dat je kat al een groot deel tot al haar vocht binnenkrijgt. Een kat van 3kg heeft zo'n 200-220g natvoer nodig om voldoende voer binnen te krijgen, dus 160g water. Veel katten drinken niet meer dan 60-80g water op een dag. Door in ieder geval 200g natvoer te geven ondervang je dus een groot deel van het niet drinken probleem (volledig op natvoer kom je op 5kg krijgt 270g en 7kg krijgt 360g).

Problemen met tandsteen zie ik ook veel bij katten op goedkope brok en dat is ook niet zo raar als je beseft dat de voeding in brok en natvoer eigenlijk hetzelfde is. Het enige verschil is dat er bij de ene 80% vocht zit en bij de ander 10% vocht. Maar waar brok verplicht een flink deel koolhydraten heeft (dat veroorzaakt de tandsteen) is dit bij natvoer niet zo. Uiteraard ontbreekt de schurende werking van brok wel weer bij natvoer.

Als je moet kiezen tussen een goede brok of een goedkope brok met goedkoop natvoer omdat je budget erg beperkt is, zou ik inderdaad voor een goede brok gaan. En RC sensible 33 kan je al kopen voor 4.11€/kg bij de zooplus als je een grote verpakking aanschaft, oplet wanneer het 10+2 gratis is, voor een totaalbedrag van minimaal 100€ besteld (kortingscode = bulkkorting ) en een spaarplan aanschaft. Als je dan bedenkt dat je voor wiskas 2.50-5€/kg betaalt, dan is het al snel duidelijk dat het verschil niet zo groot is. Nog los van de verminderde kans op dierenartskosten. Goed natvoer begint bij 2.50€/kg (animonda carny) terwijl die goedkope kuipjes 1.70€/kg kosten. Wij hebben zelf de 200g blikjes van 3.33€/kg, maar naar grotere verpakkingen gaan is de meest simpele besparing.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:54

Ik heb stage gelopen bij een middelgrote dierenkliniek en daar waren dierenartsen die zelf ook gewoon supermarkt supermarktvoer gaven aan hun eigen katten. Sindsdien geloof ik niet meer zo erg in die dure voeren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:38

Margee schreef:
Lukasje schreef:
Mijn 2 poezen krijgen als droogvoer Applaws. Dit vind ik een prima brok voor een aanvaardbare prijs en ze lusten het graag.
Wat ik ook nog zou overwegen te geven is Orijen, Acana of Taste of the Wild.

Natvoer wissel ik af tussen: Applaws, Cosma Nature, Almo Nature Legend, Feline Porta 21, Granatapet en TofW.

Bestellen doe ik bij Zooplus in Duitsland. Zelfs met leveringskosten is dit voor mij véél goedkoper als in Nederland (geen leveringskosten).

Sturen ze dan gratis vanuit Duitsland naar Nederland?

Zooplus heb je ook nederlandse site van

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:42

Natvoer is nog grotere troep dan de meeste brokken. Als je wilt dat hij genoeg voedingstoffen binnen krijgt goede voeding en vocht geef dan kvv in plaats van natvoer wat enkel water met troep is en waar kat nog niks aan heeft sorry zeg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:43

Ja, maar sommige dingen zijn goedkoper op de duitse zooplus. En ze verzenden inderdaad naar Nederland, kost tegenwoordig 7.99€.

http://www.zooplus.de/content/shippingcosts
Niederlande 7,99 € DHL, PostNL

Ik heb een keer caviakooien daar besteld. In Zooplus-Nederland waren ze 60€, Zooplus-Duitsland 38€ en ik moest er 6 hebben, samen met wat voerbakjes die ook 1.50€ goedkoper waren.

Keona: an je onderbouwing waarom je natvoer troep vind? Kvv eten een hoop katten niet dus is geen optie.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:59

Hier veel verschillende voeding momenteel. Eén kat heeft een dieet vanwege maag- darmproblemen. Zij at eerder altijd met de katers mee, maar op een gegeven moment kreeg ze klachten. Graatmager geweest, bloedonderzoek gehad, we dachten aan schildklierproblemen. Alles was goed, dus nu al een flinke tijd, na eventjes zoeken, krijgt ze Carnibest Kalkoenmix voor katten. Speciaal geschikt voor katten met allergieën. Verder krijgt ze ook brok, Prins Sensitive hypoallergenic, ik voer het 50/50 in aparte voerbeurten. Als we dan eens een dagje weg zijn dan kunnen alle katten de brokken met haar mee-eten in de intelligentie-voertoestellen.

De katers krijgen Prins Vital Care Adult en een beetje blik voor de lekker om 17.00 uur. Momenteel is dat zoals we dat noemen 'foute bliks' van de Aldi :P Ik kijk nog naar een betaalbare betere blik/vleesvoeding. Kater Zorro moet echter niks van kvv hebben.

Mijn nieuwe kitten krijgt nu 50/50 kvv en brok (Prins Vital Care Adult en wat kittenbrok van RC eet hij soms nog mee met de pleegkittens). Kvv eet hij met mijn hondje mee zeg maar, Rodi en Smuldier. Hij lust alles qua smaken, zelfs de hart met pens van Rodi.

Qua natvoer heb je trouwens tegenwoordig ook veel goede voeders, bijv. de blikjes van Applaws, deze hebben wij weleens gehad, van iemand gekregen die het verkeerd besteld had. Nadeel was dat die blikjes wel erg klein waren om te verdelen over 3 volwassen katers :P Dus dat is mij wat te prijzig dan. Van Whiskas had je een blikvoer met veel vis, waar ook echt aardig wat vis in zat, dat kocht ik altijd voor erbij voor mijn katten, maar helaas uit de handel nu. De blikjes met 4% kip enzo zijn er nog wel...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:01

keona schreef:
Natvoer is nog grotere troep dan de meeste brokken. Als je wilt dat hij genoeg voedingstoffen binnen krijgt goede voeding en vocht geef dan kvv in plaats van natvoer wat enkel water met troep is en waar kat nog niks aan heeft sorry zeg

Als je nou 'ik vind' ervoor zet komt het hele bericht een stuk vriendelijker over.

Ik vind al die veel te dure voeren namelijk niks.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:05

Die van mij krijgt Hypoallergenic brokken van Royal Canin en 's avonds een half zakje sensitive natvoer van Royal Canin.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:44

Dus 70ct voor 400gr vinden sommige duur
Voor kvv.nou meeste natvoervis duurder zit enkel water in weinig vlees 4% en hoop enummers en toevoegingen om het houdbaar te houden

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:56

Inxs schreef:
Je zou eens naar Prins kattenvoer kunnen kijken. Zij hebben diverse soorten, is betaalbaar (50,- voor 10kg).

Dat voer ik mijn kat ook, hij ziet er super gezond uit. Mooie glanzende vacht en ook mooi in conditie. Ik voer er savonds nog vers vlees bij van prins.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:11

Test droogvoer
Afbeelding
Afbeelding

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:10

Margee schreef:
Ik verbaas met over het advies van natvoer geven i.p.v. droogvoer, alhoewel ik het artikel niet kan lezen van de consumentenbond omdat je dan lid moet zijn.
Wij hebben thuis altijd katten gehad en mijn moeder gaf ze dus blikvoer, en altijd brokjes er naast.
Al die katten hadden tandproblemen en de laatste jaren van hun leven was er regelmatig een ritje naar de DA om tandsteen te verwijderen en tanden en kiezen te trekken. De hoogste leeftijd was 14 jaar en dan waren ze al jaren echt bejaard met veel klachten.
Mijn katten nu hebben (15-14-13 jaar) hebben alle tanden nog in prima staat afgezien van 1 hoektand (ongeluk) ze struinen het hele erf/weiland/buurt af en zien er super uit. De gevangen muizen worden zichtbaar en hoorbaar weg gekauwd dus dat rantsoen loopt ook lekker.
Nu zal de kwaliteit van het voer waarschijnlijk erg vooruit zijn gegaan maar dan nog kan ik me natvoer als hoofdvoeding niet goed voorstellen.
Bij natvoer werd ook altijd vermeld dat je voornamelijk voor veel vocht betaald terwijl ze dat ook gewoon kunnen drinken naast hun brokjes......

Mijn Victor krijgt ook voornamelijk blikvoer. ( Applaws, Cosma, Almo Nature, Shesir. ) Hij drinkt niet voldoende.
Van brokjes in water wordt hij niet blij.
Heb het een tijdje niet gedaan, maar hij werd mottig, pluizig, chagrijnig en ziek. Uitgedroogd. Er staan toch serieus 4 waterbakken in huis.
Hij krijgt nu 's avonds een blikje en overdag wat brokken, en hij ziet er prima uit, glanzend, is blij en gezond.
Bij ons gaat het dus voornamelijk om het vocht. ( Vers vlees van wat voor merk ook, kan Victor niet tegen, hij blijft diarree houden, wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor zijn gezondheid. )

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:45

Heb je al eens een drinkfonteintje geprobeerd? Bij ons werkt het goed, onze katten drinken er graag uit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:55

@ Keona, dat zooplus in Nederland bestaat weet ik ook. Ik heb al 2x in dit topic als tip gegeven dat zooplus Duitsland meestal goedkoper is voor net dezelfde bestelling!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:58

Ik voer Royal Canin Maine Coon. Hij krijgt geen droogvoer meer. Mijn kat ziet er goed uit en z'n ontlasting is ook goed.
Enige nadeel is dat ik de brokken wat te groot vind, maar ik durf niet zomaar over te stappen op een ander merk want hij is kieskeurig (Applaws hoefde die ook niet) en bang dat hij diarree krijgt en dat is geen pretje met zijn witte langharige vacht.

Dus laat ik het maar zo. En iedereen moet gewoon lekker voeren wat hij of zij wilt :) mijn kat kreeg een keer een proef verpakking van purina one, vond die heerlijk! Alleen de brokken waren te klein.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:56

keona schreef:
Dus 70ct voor 400gr vinden sommige duur
Voor kvv.nou meeste natvoervis duurder zit enkel water in weinig vlees 4% en hoop enummers en toevoegingen om het houdbaar te houden

Geen enkel dier bij mij krijgt alleen maar smuldier. De kwaliteit is matig en wisselend tot slecht. De rest van de kvv's zijn duurder, mogelijk op lotgering na waarvan de kwaliteit net zo laag is.

Daarnaast eten een heleboel katten geen kvv, dus dan is kvv geen optie. Daarnaast is een kvv ook 65-75% water/vocht, net als een natvoer.

Die 4% heeft een andere achtergrond: ze mogen een diersoort pas op de verpakking noemen als er 4% van die diersoort in zit. Dat betekent niet dat er maar 4% vlees/dierlijke bijproducten in zit maar dat er minimaal 4% van die diersoort aan vlees/dierlijke bijproducten in zit. E-nummers en toevoegingen zijn niet nodig om het houdbaar te maken doordat het in blik gesteriliseerd is, pas als je het open maakt is het kort houdbaar (net als mensenblik overigens).

Almo Nature Daily Menu Hapje met Kalkoen & Eend: vlees en nevenproducten (kalkoen 14%, eend 4%), mineraalstoffen (0.2%), plantaardige vezelextracten (0.1%).
Animonda Carny Adult Rund, Kip & Eendenhart: Rund (37%, Long, Hart, Vlees, Uier Nier), Kippenlever (20%), Eendenhart (8%), Calciumcarbonaat
Tonijn (enkelvoer):
Cosma Original in Gelei: tonijnvlees (48,0 %), kippenvet (2,0 %), rijst (1,0 %), tricalciumfosfaat (0,4 %), kaliumchloride (0,28 %), calciumsulfaat (0,15 %), kookvocht (46,8 %).

En dan nog 2 supermarktvoeren:
Felix Vleesvariatie: vlees en dierlijke bijproducten (tenminste 4% van de genoemde soort), plantaardige eitwitextracten, vis en visbijproducten, mineralen, suiker.
Gourmet Kip: vlees en dierlijke nevenproducten (waarvan min. 4% kip), plantaardige nevenproducten, mineraalstoffen, suiker.

Het verschil lijkt me duidelijk, maar zelfs de felix en gourmet bevatten nog minimaal de helft vlees (van wat geen water is).

Deze is trouwens ook een leuk voorbeeld over die 4%.
Gourmet Tonijn: vlees en dierlijke nevenproducten, vis en visnevenproducten (4% tonijn), plantaardige nevenproducten, mineraalstoffen, suiker.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:03

Onze 2 katten (cypers x onbekende stadskater) van ong. 4 jaar krijgen onbeperkt Purina One Adult brokjes en bijna elke avond per kat een half blikje Gourmet Gold Fijne Hapjes.
Voor hen is het erg fijn dat ze genoeg buiten komen, ze krijgen daar ook veel muizen en dergelijke te pakken. Daar drinken ze ook regenwater, binnen drinken ze eigenlijk niet.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:12

Niqui schreef:
Heb je al eens een drinkfonteintje geprobeerd? Bij ons werkt het goed, onze katten drinken er graag uit.

Ja.. 4. Was precies een weekje interessant. Hij heeft gewoon een antipathie tegen drinken. Beetje lastig zeg maar.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:21

Hier ook Cat Lovers Gold! Smaakt mijn kat wel minder dan de Purina ONE waar hij aan gewend was maar het kost gewoon nota bene minder en het is zo veel beter wat betreft ingrediënten. Hij eet het inmiddels ook zonder problemen op dus kan ook gewenning geweest zijn. Blijft een kat hè :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:34

Ik heb misschien rare katten maar de minne drinken veel hoor. 1 liter verspreid over 2,5 dag voor 2 katten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:35

Mijn kat drinkt ook behoorlijk veel, elke keer dat hij heeft gegeten gaat hij uitgebreid drinken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:53

Soms is het met katten even puzzelen hoe je ze het water aan moet bieden om ze voldoende te laten drinken. Een oppaskat van mij drinkt alleen uit de kraan. Mijn kat wil met haar pootjes in de waterbak kunnen staan, dus krijgt ze haar water uit een afwasteiltje (1 vastgelijmd op de grond, daarin nummer 2 met dagelijks vers water). Om maar wat voorbeelden te noemen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:02

Mijn katten krijgen Hill's Science Plan brokjes. Niet goedkoop, maar omdat je er minder van hoeft te voeren, doe je wel redelijk lang met zo'n zak.

Heel incidenteel wordt er een klein beetje natvoer van Gourmet gegeven, maar zeker van mijn oudste kat hoeft dat niet zo nodig. Ja de saus vindt hij heerlijk, en die koop ik nu in sticks voor af en toe als verwennerij. Qua vocht krijgen hij en onze kitten gewoon water en dat gaat prima.

Mijn vorige kat was vrij gevoelig qua voer (overgeven) en op de Science Plan brokjes deed ze het aardig. Van natvoer was ze niet gediend, dus dat kreeg ze ook niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:54

Niqui, dus het kattenvoer van de Lidl is kwalitatief behoorlijk goed? Staat 10 punten boven Whiskas :oo
Jammer dat Felix natvoer er niet tussen staat, dat krijgen mijn katten namelijk, samen met Kitekat brokjes :D Ze kregen eerst ook Felix brokjes, welke ze lekkerder vinden dan Kitekat, maar ik wilde iets omlaag met de prijs.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:06

Ik voer mijn kat niets. Hij leeft buiten mag niet binnen komen en vangt zijn eigen eten. In Nederland deden wij al het zelfde :)
K