Margee schreef:Ik verbaas met over het advies van natvoer geven i.p.v. droogvoer, alhoewel ik het artikel niet kan lezen van de consumentenbond omdat je dan lid moet zijn.
Wij hebben thuis altijd katten gehad en mijn moeder gaf ze dus blikvoer, en altijd brokjes er naast.
Al die katten hadden tandproblemen en de laatste jaren van hun leven was er regelmatig een ritje naar de DA om tandsteen te verwijderen en tanden en kiezen te trekken. De hoogste leeftijd was 14 jaar en dan waren ze al jaren echt bejaard met veel klachten.
Mijn katten nu hebben (15-14-13 jaar) hebben alle tanden nog in prima staat afgezien van 1 hoektand (ongeluk) ze struinen het hele erf/weiland/buurt af en zien er super uit. De gevangen muizen worden zichtbaar en hoorbaar weg gekauwd dus dat rantsoen loopt ook lekker.
Nu zal de kwaliteit van het voer waarschijnlijk erg vooruit zijn gegaan maar dan nog kan ik me natvoer als hoofdvoeding niet goed voorstellen.
Bij natvoer werd ook altijd vermeld dat je voornamelijk voor veel vocht betaald terwijl ze dat ook gewoon kunnen drinken naast hun brokjes......
Een kat drinkt van nature te weinig (te weinig dorstprikkel) omdat met hun natuurlijke voedsel weinig tot geen extra vocht nodig hebben. Dit is één van de oorzaken van de vele nierproblemen bij katten. Door goed natvoer te geven zorg je ervoor dat je kat al een groot deel tot al haar vocht binnenkrijgt. Een kat van 3kg heeft zo'n 200-220g natvoer nodig om voldoende voer binnen te krijgen, dus 160g water. Veel katten drinken niet meer dan 60-80g water op een dag. Door in ieder geval 200g natvoer te geven ondervang je dus een groot deel van het niet drinken probleem (volledig op natvoer kom je op 5kg krijgt 270g en 7kg krijgt 360g).
Problemen met tandsteen zie ik ook veel bij katten op goedkope brok en dat is ook niet zo raar als je beseft dat de voeding in brok en natvoer eigenlijk hetzelfde is. Het enige verschil is dat er bij de ene 80% vocht zit en bij de ander 10% vocht. Maar waar brok verplicht een flink deel koolhydraten heeft (dat veroorzaakt de tandsteen) is dit bij natvoer niet zo. Uiteraard ontbreekt de schurende werking van brok wel weer bij natvoer.
Als je moet kiezen tussen een goede brok of een goedkope brok met goedkoop natvoer omdat je budget erg beperkt is, zou ik inderdaad voor een goede brok gaan. En RC sensible 33 kan je al kopen voor 4.11€/kg bij de zooplus als je een grote verpakking aanschaft, oplet wanneer het 10+2 gratis is, voor een totaalbedrag van minimaal 100€ besteld (kortingscode = bulkkorting ) en een spaarplan aanschaft. Als je dan bedenkt dat je voor wiskas 2.50-5€/kg betaalt, dan is het al snel duidelijk dat het verschil niet zo groot is. Nog los van de verminderde kans op dierenartskosten. Goed natvoer begint bij 2.50€/kg (animonda carny) terwijl die goedkope kuipjes 1.70€/kg kosten. Wij hebben zelf de 200g blikjes van 3.33€/kg, maar naar grotere verpakkingen gaan is de meest simpele besparing.