Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:16

Drie katten hier en die komen niet buiten. Niet omdat het raskatten zijn, want als ze huis, tuin en keuken katten geweest waren, bleven ze ook binnen. Gewoon omdat ik van ze hou.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:21

Bij ons mogen de katten ook gewoon buiten. Aan de ene kant van het huis zit water en aan de andere kant huizen en een hofje. Maar tot nu toe blijven/bleven ze in de tuin of ze liggen in het steegje naast het huis. Onze huidige poes is geholpen en gechipt en onze nieuwe kitten is wel al gechipt en blijft binnen of in de tuin aan een lijntje totdat we hem kunnen laten castreren. Daarnaast hebben wij binnen gewoon een kattenbak staan waar ze het meeste op doen en de rest in onze eigen tuin, dus voor zover ik weet veroorzaken de katten hier geen overlast :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:23

Niemand hoort last te hebben van andermans huisdier, klaar!
Ik probeer daar dus ook voor te zorgen.
Toen mijn hond nog leefde probeerde geen kat in de tuin te komen, en als ze het wel probeerde schrokken ze zich werkelijk een hartverzakking en probeerden het nooit weer. Ik wil geen dieren van anderen in mijn tuin.

Nu krijgen wij een kat en ik wil hem niet buiten onze tuin.
Hij mag onze tuin gebruiken net als ons hele huis (3 verdiepingen, behalve de slaapkamers op de 1e verdieping) en ik hoop dat dat voldoende voor hem is. Zo niet heeft hij pech, hij heeft nu ook niet meer ruimte en is niet anders gewend.

Daarnaast wil ik mijn kat niet half verlamd (of dan misschien wel liever dood) terugvinden..of kwijt zijn.
Vreselijk.

Mijn hond was ook altijd keurig aangelijnd binnen de bebouwde kom, poep ruimde ik op mocht hij dat al daar doen (ik nam hem elke dag 2x mee naar een groot buitengebied). Niemand had last van hem.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:24

Diablo schreef:
Drie katten hier en die komen niet buiten. Niet omdat het raskatten zijn, want als ze huis, tuin en keuken katten geweest waren, bleven ze ook binnen. Gewoon omdat ik van ze hou.

Wat een onzin. Dus omdat mijn kat met buiten lopen gelukkiger is dan alleen binnen te laten hou ik er niet van? Ik zou juist zeggen dat ik in het belang van mijn kat dan kies om hem juist buiten te laten omdat ie dan gelukkiger is.

En dat scheelt per kat,de 1 is gelukkig binnen en de ander wil kunnen struinen. Prima toch?
De ene kat is de andere niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:28

Saskia9 schreef:
Diablo schreef:

Wat een onzin. Dus omdat mijn kat met buiten lopen gelukkiger is dan alleen binnen te laten hou ik er niet van? Ik zou juist zeggen dat ik in het belang van mijn kat dan kies om hem juist buiten te laten omdat ie dan gelukkiger is.

En dat scheelt per kat,de 1 is gelukkig binnen en de ander wil kunnen struinen. Prima toch?
De ene kat is de andere niet.

Ik zeg niet dat jij niet van je kat houdt. Ik zeg slechts dat die van mij niet buiten komen omdat ik van ze hou. Ik gun ze een goed leven (en dat hebben ze) en ik zou er kapot van zijn als ze op een rot manier aan hun einde zouden komen omdat ik ze heb laten lopen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:28

IMJ schreef:
Zo niet heeft hij pech, hij heeft nu ook niet meer ruimte en is niet anders gewend.

En dit vind ik dan dan zielig. Dus wanneer een kat binnen ongelukkig is heeft ie pech omdat jij hem perse binnen wil houden? Laat hem dan ergens wonen waar ie wel naar buiten kan als ie dat nodig heeft.

Is hetzelfde wanneer iemand zijn paard altijd binnen op stal laat staan omdat ie anders in de wei wondjes op kan lopen en je dan soms niet kunt rijden.
Mijn dier zijn welzijn gaat boven mijn eigen wens vaak hoor. Zoek naar een compromie zodat beide gelukkig zijn denk ik dan.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:33

Hangt van de omgeving af. Mijn katten hebben altijd los gelopen, ooit eentje zoekgeraakt, geen idee wat er met hem gebeurd is. Andere kat is eens drie maanden weggeweest en mager teruggekomen. De anderen, stuk of 10 door de jaren heen, zijn nooit zoekgeraakt of doodgereden. Huidige kat blijft dicht bij huis. Zou ze ook liefst in de tuin houden maar 200 meter schutting is geen optie.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:17

fransje23 schreef:
Als nadenk met hoeveel muizen mijn kat thuis is gekomen, en ik woon ik een gewone woonwijk, hebben ze zelfs nog nut ook als ongediertebestrijders :j

Geloof me, als ik bij jou in de buurt woon bel ik wel een ongediertenbestrijder als ik last van muizen heb. Die schijt en sproeit tenminste niet in mijn tuin. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:20

Palmera schreef:
fransje23 schreef:
Als nadenk met hoeveel muizen mijn kat thuis is gekomen, en ik woon ik een gewone woonwijk, hebben ze zelfs nog nut ook als ongediertebestrijders :j

Geloof me, als ik bij jou in de buurt woon bel ik wel een ongediertenbestrijder als ik last van muizen heb. Die schijt en sproeit tenminste niet in mijn tuin. :+

Daar moet je dan maar vanuit gaan ja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:39

Hier op dit moment geen kat en dat zit ook niet in de planning naar mocht er een kat komen dan kan hij/zij in een ren in de tuin.
Ik heb iets te vaak katten van de weg af moeten schrapen in mijn tijd bij de dierenambulance, als ze al dood waren en niet lagen te creperen tot we bij een DA waren die ze uit hun lijden kon verlossen.
Dat + de vele hele verdrietige mensen die kwamen kijken of het inderdaad hun kat was heeft mij wel doen besluiten dat een kat van mij niet op straat komt te lopen.
Komt nog bij dat mijn eigen kat, die ik als kind had is doodgereden dus te veel nare ervaringen met loslopende katten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:40

dees_daan schreef:
Komt nog bij dat mijn eigen kat, die ik als kind had is doodgereden dus te veel nare ervaringen met loslopende katten.

Helaas heb ik dat ook mee moeten maken ja. Ondanks dat komt mijn kat wel buiten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:54

Onze kat heeft een grote tuin, boomgaard, rijbak en weiland ter beschikking om in rond te lopen. Zie je haar dan ook veel doen vanaf het voorjaar tot in het najaar. Als het winter is en koud en nat gaat ze niet graag naar buiten. Dan wil ze lekker op de bank bij de kachel liggen slapen. S'nachts zit ze ofwel in de stal ofwel in de garage.

Ik heb wel het geluk om op het platteland te lopen en ze blijft eigenlijk op ons grondgebied.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:59

Wij hebben 4 binnenkatten. Twee huizen verderop is laatst een kat gegrepen door een hond, ik moet er niet aan denken. Ook auto's en boze buren vind ik spannend.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:02

Een kat hoort buiten te kunnen lopen. Binnen kun je een kat niet geven wat op natuurlijk gedrag lijkt. Een kat hoort buiten in bomen te kunnen te klimmen en te kunnen jagen en te kunnen graven. Een kattenbak met kunstmatige korrels voldoet dan niet. Zo'n roofdier moet je niet binnen opsluiten. Als je in een omgeving woont met veel verkeer kun je gewoon beter geen kat houden. En mensen die zich ergeren als een kat in de tuin rondloopt moeten zich niet zo ergeren. Met een paar maatregelen houd je andersmans kat zo buiten de tuin.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:07

Ik wil geen geld uit moeten geven om andermans kat uit mijn tuin te moeten houden. Vind al je argumenten kul!

Afbeelding
Mijn binnenkat bij de osteopate :+
die niet in bomen kan klimmen, hard kan rennen of wat dan ook. Deze is binnen 3 minuten platgereden als hij los naar buiten zou durven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:18

Een huisdier is n huisdier.
Aangelijnd. Onder toezicht van eigenaar of achter een omheining.

Ik vinx dat je je buren er niet mee tot last mag brengen omdat jij zo graag n poezel wil.
Hier ook met regelmaat n dode kat langs de weg en in de tijd van mijn stage bij de dierenarts was het vanaf het voorjaar tot het najaar mininaal één aangereden of dode kat op n dag. En dat vond ik nog al wat.
Nu hebben ze hier 600 m2 achtertuin dus ruimte zat.
En de poezels van mn familie haalt zelfs vogels en muizen van n stukje van 20x20.
Waarbij ik laatst n sprutter moest nekken omdat lief katje m niet dood had gemaakt. En dus prachtig naar adem liep te snakken.

Lekker horr.

En plus... dat mijn moestuin dubbel bemest werd. Mn bollen uit werden gegraven en mn tuin aardig in de papieren loopt.
Nu heb ik n schappelijke buurt. Maar de stroomdraden zullen de miauwes een x goed voelen. Daarna proberen ze het nie weer.

Zielig? Moet ie maar niet proberen in mijn tuin te komen... en zn baas maar n vriendelijker omheining moeten gebruiken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:21

Wij hebben een kat gehad, kwam altijd buiten overdag en lag 's avonds weer in zn mandje. Hij was echt een buitenkat en mama vind het ook niks als katten alleen maar binnen moeten zitten. Hij was gechipt en had een bandje met veiligheidssluiting.

En hij is 21 jaar oud geworden. 8-)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:27

Ik heb 4 katten, ze mogen allemaal buiten. 3 struinen er maximaal een uurtje rond en blijven grotendeels in de tuin. Die willen met vies weer uberhaupt niet buiten en zouden ook best als binnen katten gehouden kunnen worden. Eentje gilt er alles bij elkaar als ze niet buiten mag en dat houdt ze dagen lang vol. Dit weet ik omdat wij haar rond nieuwjaar een paar dagen binnen houden vanwege het vuurwerk. Dat is echt een hel en ze is dan ziels ongelukkig. Heel hard, maar die kan echt beter doodgereden worden dan dat ze nooit meer buiten zou mogen.

Hier is overigens om 23.00 uur alles binnen. Om die tijd krijgen ze blikvoer en daarna blijven ze binnen. We wonen in een rustige wijk waar men maximaal 30 km per uur mag, recht tegenover een basisschool en precies tussen 2 flinke verkeersdrempels.

Bijna iedereen in onze straat heeft katten of honden. De sfeer is goed, iedereen weet welke poezen bij welk huis horen en als er iemand eentje kwijt is helpen alle buurtkinderen met zoeken. De tuinen zijn hier allemaal betegeld, dus de katten kakken liever in het plantsoen bij het honden uitlaat veldje dan in de tuin van de buren.

Dus nee, ik vind het in mijn situatie niet gevaarlijk of asociaal om mijn katten lekker buiten te laten spelen. Sterker nog, de buurtkinderen hebben er plezier van dat er altijd wel ergens een poes te aaien valt. Zouden er buren gaan klagen of ineens auto's met een rotvaart door de wijk gaan scheuren dan zou ik wel overwegen de tuin af te zetten, maar op dit moment is dat absoluut nergens voor nodig.

Ik vind wel dat je als katteneigenaar verantwoordelijk blijft voor je eigen dier en dat als hij overlast veroorzaakt het dus aan jou als eigenaar is om dit op te lossen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:35

Ik ben pro het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren, paarden 24/7 buiten en katten die ook lekker buiten kunnem rennen, jagen en in bomen klimmen. En ik weet dat er dan een risico is dat je kat aangereden kan worden. Maar liever dan een korter en katwaardig leven dan een kat binnen houden waar die oud wordt maar in mijn ogen geen katwaardig leven lijden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:38

Ik denk dat het aanrijden nog het minst risico is in deze straat. Maar veel waakhonden in eigen tuinen, ik heb dus moeten luisteren hoe een kat verscheurd werd 's nachts. Niet echt tof. En we hebben veel kinderen in de straat, onze katten kunnen heel lief zijn maar ook verschrikkelijk uithalen. Ik moet er niet aan denken dat die dikke katers van ons een kind grijpen.

Je kunt in huis heel veel aan verrijking aanbieden, dus dat ze geen katwaardig leven leiden, valt gelukkig wel mee en vind ik ook een beetje halfjes om zo te stellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:39

Ik woon in buitengebied, heb destijds aangegeven bij de buren dat ze het moesten melden als mijn kat overlast zou bezorgen. Kreeg als antwoord dat ze er ivm ratten en muizen juist blij mee waren.
Kat komt niet op de weg (een dijk), maar altijd aan onze kant.
Heb dus een kattenluikje en hij bepaald zelf waar hij gaat en staat.

Mocht ik in een woonwijk wonen zou ik hier heel anders in staan a omdat ik niet wil dat mijn kat overlast bezorgt, en b idd het aanrijden verhaal, of pestende kinderen, etc...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:41

Ik heb geen kat, wel gehad bij mijn ouders. Mijn mening is: als mijn kat niet buiten vrij rond kan lopen (dus niet uit de tuin mag) dan hoef ik geen kat. De redenatie uit de OP vind ik hetzelfde als "waarom zou je kinderen nog buiten de tuin laten komen, want dan kan er iets gebeuren". Hetzelfde met paarden. Ik vind dat een paard niet op stal hoort te staan. Is er geen andere mogelijkheid dan dat, dan hoef ik geen paard. Als ik ervoor kies om een dier te nemen, dan wil ik het dier een zo goed mogelijk leven bieden. Daar hoort dit bij, vind ik. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:42

lieveli schreef:
Ik moet er niet aan denken dat die dikke katers van ons een kind grijpen.

Ik ben visueel ingesteld en zie nu echt 3 dikke katten vanuit een hoekje bovenop een klein kind springen met opengesperde klauwen en dikke staarten :+

Overigens sprong er laatst wel een kat op die manier naar de kop van mijn hond, die stond er een beetje beduusd te kijken.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:43

Maartje1990 schreef:
En ik weet dat er dan een risico is dat je kat aangereden kan worden. Maar liever dan een korter en katwaardig leven dan een kat binnen houden waar die oud wordt maar in mijn ogen geen katwaardig leven lijden

Heb jij überhaupt de moeite genomen er even bij stil te staan hoe het is voor diegene die jouw kat ongewild dood rijdt? Dacht je dat die het leuk vind? Dat die niet staat te kotsen van die bloederige plak op de weg? Dat die er niet een paar nachten slecht van slaapt?

Ik heb iets soortgelijks hier al eerder geplaatst, en het verbaasd me eigenlijk niet eens dat daar niet op gereageerd wordt.
Het egoïsme druipt van sommige posts af hier.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:44

Goof schreef:
lieveli schreef:
Ik moet er niet aan denken dat die dikke katers van ons een kind grijpen.

Ik ben visueel ingesteld en zie nu echt 3 dikke katten vanuit een hoekje bovenop een klein kind springen met opengesperde klauwen en dikke staarten :+

Overigens sprong er laatst wel een kat op die manier naar de kop van mijn hond, die stond er een beetje beduusd te kijken.

Nou zo is het ook precies! Ze zijn echt dikke vriendjes en doen alles samen. En vooral met vreemden kunnen ze raar doen. Lekker uitdagend liggen met het buikje open en bloot, maar op het moment dat iemand er aan zit vallen ze aan. Kill and attack :=