De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:29

Zoolgangster schreef:
troi schreef:
Nou de officiele fokkers zijn hierin bepaald geen onschuldigen hoor. Die fokken net zo hard door met zieke honden, zolang die maar lintjes binnenhalen. Bovendien, zij leveren het 'materiaal' aan waarmee de 'mensen zonder verstand' mee doorfokken. Als daar de ziekten niet al in zaten was dat ook bij hun niet naar boven gekomen.

Het is 1 grote zieke bende als je het mij vraagt!

De grote ellende begon in de 19e eeuw, toen begon men tentoonstellingen en dus ook hondenshows te houden. En wat doet een fokker dan: fokken wat de keurmeesters belonen. En aangezien bijvoorbeeld de bulldog met de kortste neus, de breedste kop enzovoort wint, gingen de fokkers steeds extremer gebouwde honden fokken.
Nu, 150 jaar later is menig hondenras verpest...

Jup, en ook omdat de rasstandaard o.a. geen minimale maten aangeeft + hoop BS over waarvoor er ooit gefokt werd en die eigenschappen zoals ze nu zijn overeenkomen met het gebruiksdoel van toen. Kijk naar de oude platen en elke leek ziet dat daar een heel ander plaatje staat dan de moderne versie. Laat ze maar eens beginnen met ipv korter dan, tussen x en y cm en verhoudingen tussen verschillende lichaamsdelen. Aangezien het oude bullenbijten nu niet meer mag is een werktest voor dit ras niet mogelijk (dat ze allemaal zouden zakken hoef je hier niemand uit te leggen).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:55

Floortz schreef:
Ach, er is altijd een baas boven baas...

Meet the Toadline... and don't be shocked...

http://www.toadline.com/HOME.html

En de prijzen van de Toadline Exotic designer Bully variëren van $ 7.500 tot $15.000...

Tel uit je winst. :$

Zien we meteen de motivatie om zulke gehandicapte dieren te willen fokken.
Oh ja, en voor de eer en de bekers natuurlijk.
Ze zullen best wel lief zijn... ze kunnen bijna niet anders, zo mismaakt als ze zijn.

Kuggur

Re: De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:06

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:11

MarlindeRooz schreef:
lieveli schreef:
Ik vind veel rashonden tegenwoordig een beetje zielig. Wij gaan tzt lekker op zoek naar een vuilnisbakkie denk ik.

Hebben wij ook gedaan. :j

9 jaar, onverwoestbaar! Halve pan frituurvet leegvreten? Geen probleem, gewoon lekker weer uitkotsen! :9

haha dat kan onze raszuivere ridgeback ook, een zak mezenbollen, kom maar door, doos merci ja dank u, heel brood doen we ook niet moeilijk over.....tenzij het baasje kijkt dan eten we natuurlijk alleen netjes onze brokjes op

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:54

Alsof kruisingen alles zijn.... Heb nu nummer 3 en 4 in huis maar ook deze 2 mankeren medisch vanalles helaas net als de vorige 2. In de rest van de roedel nog wel 3 gezonde kruisingen hoewel hun nooit een röntgenfoto gehad hebben en 1 stamboom hond die helaas wel het beroerdste van allemaal in elkaar zit

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:00

Kruisingen en honden die op een bepaald ras lijken maar geen papier hebben daar zijn er ook genoeg Van die gammel in elkaar zitten idd
Niets mis met rasvereniging
Als ze gezondheid voorop zetten ipv een uiterlijk kenmerk zoals platte snoet en smalle. Heupen bijvoorbeeld

Helaas is er bij verschillende rassen jarenlang op kenmerken gefokt die de doodsteek kunnen betekenen voor een ras

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:03

dierenfan schreef:
Alsof kruisingen alles zijn.... Heb nu nummer 3 en 4 in huis maar ook deze 2 mankeren medisch vanalles helaas net als de vorige 2. In de rest van de roedel nog wel 3 gezonde kruisingen hoewel hun nooit een röntgenfoto gehad hebben en 1 stamboom hond die helaas wel het beroerdste van allemaal in elkaar zit

Vermoedelijk heb je geen onherleidbare "kruisingen", maar kruisingen van bestaande rashonden... dan is het niet gek dat ze medische problemen hebben. Op het moment zijn veel rassen al zo verpest dat inkruisen van andere rassen (die ook al gezondheidsproblemen hebben) geen zin heeft.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:11

Floortz schreef:
Ach, er is altijd een baas boven baas...

Meet the Toadline... and don't be shocked...

http://www.toadline.com/HOME.html

Ik kom net binnen vallen ... heb zelf een Franse bulldog ...

Die link, dat kan je niet menen -O- . Die foto's zijn niet getruckeerd ?? OMG, wat erg !!! -:(-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:37

Elevien schreef:
Ik lig er eerlijk gezegd ook niet wakker van... Ik (als bulldog liefhebber) ben destijds op zoek gegaan naar een gezond alternatief: een Boston terriër <3
[ [url=m/aDFLpZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken het ras van naam maar verder niet. Behoren ze dan werkelijk tot de gezondere rassen?
Een Franse bulldog wordt het niet meer, ondanks dat ik me geen geweldiger karakter kan voorstellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:22

Zoolgangster schreef:
dierenfan schreef:

Vermoedelijk heb je geen onherleidbare "kruisingen", maar kruisingen van bestaande rashonden... dan is het niet gek dat ze medische problemen hebben. Op het moment zijn veel rassen al zo verpest dat inkruisen van andere rassen (die ook al gezondheidsproblemen hebben) geen zin heeft.

In elke kruising zijn wel rassen terug te vinden. Alle buitenlandse zwerfhonden zijn ook niet gezond hoor. Meer dan zat met problemen.

Vergeet ook niet dat veel stamboomonderzoek onderzocht worden zodat men weet of er wat mis is. Dan komen er vaak dingen uit die je niet aan had zien komen.

Kruisingen worden vaak alleen maar onderzocht bij problemen dus is van meer honden niets bekend ;) wil niet zeggen dat die honden oke zijn.

Ken stamboom honden in overvloed met HD zonder ooit pijn oud zijn geworden. Puur uit voorzorg gerontgend

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:37

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:20

De huidige honden zijn vaak ook een kruising uit verschillende honden om een hond met een bepaalde functie te krijgen.

Helaas is er met de komst van shows en de teloorgang van het werk van de hond een enorme achteruitgang te zien.

Fokkers gaan voor de lintjes, fokken een ras compleet kapot, en klagen dan dat het ras kapot is.

Daarnaast slaat de uitspraak van een fokker over het kruisen en de betrouwbaarheid kant noch wal...

hyppolyteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:27

Dit gaat in de paardenwereld toch ook net zo? Alles wordt maar steeds moderner gefokt (langpootmuggen) met alle problemen van dien. Zolang de mens zich ermee blijft bemoeien heb je dit soort dieren.

Als er eens zorgvuldig gefokt zou worden dan werd het nog eens wat, maar daar gaat het mensen niet om, die betalen grof geld voor een nutteloos beest met een leuk bekkie. En dat beperkt zich niet tot de hondenfok, maar ook bij paarden, wilde dieren (liger, ook een leuk voorbeeldje), katten, noem maar op :n

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:37

Zolang je lekker zwart kan bijverdienen aan een nest honden ?!
Misschien zou de belastingdienst hier wat in kunnen betekenen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:58

FB hobbyfokker meldt zich. Ik heb heel lang moeten zoeken naar een mooie sportieve dekreu... en gevonden!

Afbeelding

Hij kan uren wandelen (rénnen), zwemmen, snurkt niet en is super gehoorzaam én kan mooie pups maken. Alleen jammer dat hij ondanks zijn FCI geen schijn van kans maakt op een show want hij is niet rastypisch genoeg (te hoog, te lange neus etc.).

Overigens zijn onze 2 teefjes inmiddels ouwe bessies voor bulldoggen: 8 en 10. Maar die kunnen nog wel een paar jaar mee aan hun gedrag te zien. Ze gaan in de hitte rustig midden in de zon liggen, van gevoeligheid voor warmte heb ik nog nooit iets gemerkt.

Gezonde bulldoggen zijn er heus wel, ook wel bij de EB neem ik aan. Maar je moet niet de eerste de beste kopen want danhou je malafide fokpraktijken mede in stand. Er is echt wel genoeg vraag naar gezonde/sportieve bullen, ik kreeg na ons laatste nestje aanvragen vanuit heel Nederland! Alleen willen veel mensen liever een kampioen fokken dan een recreatiehond.

En net als bij alle jurysporten wint extreem het dan van natuurlijk, in de dressuursport zien mensen toch ook liever voorbeengeweld dan tactzuiverheid? Dat is heus ook niet beter voor het fokbeleid. En denk eens aan de Fries, die staat ook niet bekend om zijn gezondheid. Naast voorkeur voor extremen houden mensen ook nog eens van politiek dus tja, hoe ontkom je er aan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:40

Amalarab schreef:
Zolang je lekker zwart kan bijverdienen aan een nest honden ?!
Misschien zou de belastingdienst hier wat in kunnen betekenen?

Er zitten grenzen aan de hoeveelheid nesten en puppen die je jaarlijks mag fokken zonder belasting
Boven een x aantal pups of nestjes ben je beroeps en moet je het gewoon opgeven aan de belasting

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:06

Ik heb echt heel veel shows gelopen maar echt nooit gefokt naar wat de keurmeesters willen zien. En ik ken ook heel veel fokkers die dat niet doen. Je loopt shows om bv je reu te mogen laten dekken. Showen is een dure hobby.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:17

kohtje schreef:
Ik heb echt heel veel shows gelopen maar echt nooit gefokt naar wat de keurmeesters willen zien. En ik ken ook heel veel fokkers die dat niet doen. Je loopt shows om bv je reu te mogen laten dekken. Showen is een dure hobby.

Waar betaal je dan zoveel voor?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:18

sallandval schreef:
FB hobbyfokker meldt zich. Ik heb heel lang moeten zoeken naar een mooie sportieve dekreu... en gevonden!

[ [url=m/HkliZI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij kan uren wandelen (rénnen), zwemmen, snurkt niet en is super gehoorzaam én kan mooie pups maken. Alleen jammer dat hij ondanks zijn FCI geen schijn van kans maakt op een show want hij is niet rastypisch genoeg (te hoog, te lange tneus etc.).

Knap dier! Lijkt me overigens rete frustrerend als je fokt op gezondheid en dan wordt afgewezen door je rasclub op juist die kenmerken die zorgen voor zijn gezonde fitte lijf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:22

Wel, waarom is het dan "jouw"rasvereniging?
Waarom zou je je de wet laten voorschrijven door dergelijke mensen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:38

Kuggur schreef:
kohtje schreef:

Waar betaal je dan zoveel voor?

Waar moet je dan zoveel voor betalen, dat valt wel mee.

Ik heb een reu, een Franse waterhond van 2.5 jaar.
Hij is ook een paar keer op een show geweest zodat hij straks alles heeft om te mogen fokken.
Zijn heupen en ogen zijn getest.
Misschien volgend jaar dat hij 1 of 2 keer wordt gebruikt voor een fokker in Frankrijk.
En vaker wordt er dan ook niet meer met hem gefokt.
Hij is ook niet helemaal perfect hoor, hij heeft bv iets teveel krul in z'n staart maar dat is niet zo belangrijk.
Het voornaamste is dat deze honden een goede bouw hebben, goede ribben, goede borst, goede rug, goede kop, stevige poten.
De vacht is belangrijk, omdat dit oorspronkelijk bij zijn werk hoort, het waterwerk.
Dus functioneel en sterk allemaal, het zijn werkhonden en zo moeten ze ook gekeurd worden.
Er zijn strenge eisen om te fokken, een reu mag bv niet vaker dan 3 x in eigen land fokken, inteeltpercentage is erg belangrijk. Bij mijn hond is dat bv 1,50 % dus bijna nihil.

Verder heb ik ook nog een Bolognezer reutje van 15 jaar, die nog in goede gezondheid hier rondloopt.

Dus ze bestaan zeker, goede rashonden.

Sallandval, dat is zeker een mooie reu!
Jammer dat juist bij zo'n goede hond, hij geen kans maakt.
Zo zouden ze ze juist allemaal moeten fokken. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:41

30 jaar geleden konden deze honden al niet ter wereld komen zonder keizersnede. Daarom, uit laten sterven, in de natuur zouden ze het ook niet redden. En ja ze zijn onwijs lief.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:51

higgins schreef:
spicegirl schreef:
het is niet (alleen ) de fokker (lees :vermeerderaar ), die er geen verstand van heeft..
de hoofdmoot is de jury op shows.
zij willen extreem, extremer, extreemst zien.
zolang dit beloond word met de 1e plaats en kampioenschappen,
verandert er he-le-maal niks !

Dit is het grootste probleem...
Want fokkers willen winnaars fokken

Hier wil ik even op inhaken. Het overgrote deel van hondenfokkers wil helemaal geen winnaars fokken, maar gewoon pups verkopen. En het overgrote deel van de pupkopers, koopt ook gewoon pups bij fokkers die het niet zo nauw nemen met de exacte rasstandaard én gezondheid en zijn dus ook nooit op shows te vinden.

Zeker gaat er bij juryleden en bepaalde rasstandaarden het een en ander mis, maar uiteindelijk is het de consument die het graag zo wil. De consument vind het grappig en schattig, zo'n knorrend mopshondje of zo'n stoere (te) brede bulldog.

Ik heb geen idee van de exacte cijfers hoor, maar ik denk dat gemiddeld van alle rashondenfokkers maar zo'n 5% hun honden showt.

Verder vwb dit ras, ik vind ze echt lichamelijk gehandicapt... Sorry maar alle rassen met abnormaliteiten mogen van mij flink teruggedrongen worden naar normaal of inderdaad uit laten sterven. Te sterk aflopende ruggen, mini hoofdjes, extreem korte neuzen, extreem veel rimpels, extreem korte pootjes, extreem lange ruggen, etc etc.

Ohja en vwb dat showen een dure hobby is, dat klopt. Als je 1 hond showt is het wel te doen, maar show je er meer dan is het echt wel duur. Ringtraining heb je sowieso, die ik ken is per hond volgens mij 35 euro per maand. Doe je bijv 3 honden, zit je op 100 per maand ongeveer aan alleen showtraining. Bezoek je vervolgens een show zelf, dan is 60 euro inschrijfgeld per hond niet vreemd. Keer 3 is 180 euro voor 1 dag. Tegenwoordig heb je steeds meer dubbelshows, kost het 360 euro in 1 weekend om 3 honden te showen. Daarnaast kosten parkeerkaart soms zo 15 euro :') Wil je graag voor je honden titels behalen, ben je in het gunstigste geval in 4 a 5 shows klaar. Maar dan moet je dus elke keer winnen, wat zeker niet altijd het geval is :+ voor alleen een jeugdkampioenschap behalen met concurrentie ben je zo 6 of 7 shows verder.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 01:12

Zoolgangster schreef:
dierenfan schreef:

Er zijn zat hondenrassen waarbij je er gewoon vanuit kan gaan dat je een gezonde hond koopt, ondanks dat er een uiterlijk aan vast hangt. Vrijwel alle hondenrassen worden gefokt om een bepaald uiterlijk, omdat het originele werk simpelweg niet meer nodig is. Het is alleen jammer dat de uiterlijke kenmerken bij bepaalde rassen gewoon ongezond en zielig zijn, en dat bij veel rassen de gezondheid niet in acht is genomen. Maar nogmaals, er zijn er zat die wel normaal zijn, gezond zijn en toch een bepaald type uiterlijk hebben :)

De rasvereniging waar ik zelf mee te maken heb gehad is juist heel veel bezig met de gezondheid van het ras. Ik weet nog wel dat mijn ouders ooit een reu hadden gebruikt waarvan de ogentest net verlopen was, dat wisten zij niet (en die eigenaren hadden niet goed opgelet), ze waren toen gelijk voor een jaar van de fokkerslijst geknikkerd. Maarja, wat scheelt de gemiddelde consument dat? Het overgrote deel vindt vooral het uiterlijk leuk en belangrijk en kijken niet verder dan hun neus lang is. Halen een pup van de eerste beste marktplaats advertentie en Joost mag weten wat daar allemaal achter zit. Vooral geldwolven. Dierenwelzijn, gezondheid en zelfs de echte rasstandaard zijn dan vaak niet zo belangrijk. De consument ziet en weet dat toch niet ;)

Zelf ben ik dan redelijk thuis in de Akita en Shiba en als je dan Shiba's en Akita's uit de broodfok ziet, die zijn serieus vrijwel meteen te herkennen. Ze zijn totaal niet rastypisch, zouden op shows echt helemaal niks voor elkaar kunnen boksen en ik vind ze vaak ook ronduit lelijke exemplaren van het ras. En juist in de broodfok floreren ziektes en aandoeningen omdat zij simpelweg de verplichting niet hebben om gezondheidsonderzoeken (het liefst ook die van de rasvereniging omdat die meer aansluiten op het ras zelf) te doen én omdat die fokkers het de kont zal roesten, als ze maar geld verdienen. In dat geval, staat een ongezonde hond totaal los van de hondenshow.

En ik ben echt veel te lange verhalen aan het typen om 1 uur snachts :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:41

@ Thesserd

Welke hondenrassen zijn volgens jou dan momenteel nog gezond? Ik wil daar bij de aanschaf van een volgende pup heel erg rekening mee houden maar het lijkt wel alsof de rassen die ik leuk vind, allemaal verdoemd zijn.