Wel of geen water in de nacht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Wel of geen water in de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:20

Met stress bedoel ik inderdaad de spanning van iets leuks dat gaat komen. Mijn hond deed dat in het begin ook als ze alleen thuis gebleven was. Kwam ik thuis, enthousiaste begroeting en hop een plas. Daarna : thuiskomen - snel buitenlaten - plas -dan begroeten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:40

Ik heb zelf ook een buitenlandertje en wat ik heb gemerkt is dat het HEEL belangrijk is om in de eerste weken rust, ritme en regelmaat te bieden zodat ze gaan begrijpen wat het ritme van het nieuwe leventje inhoudt. Ik denk dat jou hond ontzettend overprikkeld is en daardoor geen rust kan pakken 's nachts. Ik denk dat een (grotere) bench jou hier heel erg bij kan helpen.

Mijn hond (formaat Friese Stabij) is naar NL gekomen toen hij 3 jaar was. Hij had nog nooit in huis gewoond, 2jr in het asiel gezeten en was ontzettend bang voor alles wat geluid maakte of bewoog.

Ik heb destijds de grootste bench die er is gekocht en afgedekt met een donkere sprei (van Ikea, enige die ik kon vinden die groot genoeg is). De eerste 2/3 weken heb ik me echt gehouden aan een schema.

'S morgens rond 07.00 wandeling van 15 minuutjes. Daarna voeren (vers vlees met scheutje kokend water).
'S middags rond lunch een wandeling van 15 minuutjes. Daarna een klein botje of kluifje.
Einde middag rond 17u een wandeling van 15 minuutjes. Daarna voeren (wederom vers vlees met een scheutje kokend water.)
'S avonds rond 22/23u een wandeling van 15 minuutjes. Daarna in de bench, zonder water, met het deurtje dicht.

In deze weken heb ik steeds hetzelfde blokje om in de wijk gelopen want dat waren al meer dan genoeg prikkels. Overdag zat hij uiteraard niet in de bench. De bench was wel open en daar maakte hij zelf regelmatig dankbaar gebruik van, maar overdag hoefde hij niet verplicht de bench in.

Ik ben vanaf 2/3 weken langzaam prikkels gaan toevoegen. Een keertje mee in de auto, een keertje naar het bos, een keer een ander rondje wandelen etc. Vanaf 6 weken zijn we ook naar de hondenschool gegaan en vanaf een week of 12 nadat we hem hebben opgehaald merkte ik dat hij eigenlijk net zo ging functioneren als een normale huishond die je vanaf pup hebt.

Na een maand of 3/4 liet ik ook het deurtje van de bench open en gebruikte ik de bench alleen nog als ik merkte dat hij heel overprikkeld was overdag en niet uit zichzelf rust kon pakken. Eigenlijk net zoals een jengelend kind waarvan je gewoon weet dat 'ie aan het jengelen is omdat ie moe is. Dan mocht ie vaak nog even in de bench. Deurtje dicht en vaak 5 min. later lag hij inderdaad in coma. :+ Let op dat je de bench NOOIT als straf gebruikt. De bench is een veilige, rustige plek voor de hond en geen strafhoekje.

Nu, een jaar later kan ik je met volle overtuiging zeggen dat ik nog nooit zo'n makkelijke hond heb gehad. Hij loopt los, luistert feilloos, slaapt niet meer in de bench (bench staat bij schoonouders), kan uit logeren, kan met alle andere honden, kinderen, sloopt niet, is gezond, knuffelt graag en is hartstikke stabiel. Maar een hond kan niet stabiel worden als je hem geen stabiele basis geeft.

Ik denk dat je echt even terug moet naar de basis. Koop een grote bench op MP, de grootste die je kan vinden. Maak hier zijn rustige plek van. Dus niemand anders mag hem storen in die bench als hij er uit zichzelf in gaat liggen. Dek de bench af met een grote sprei/kleed/doek. Ik zou de wandeling van 02u 's nachts ook direct gaan skippen. Die hoort niet in je normale ritme dus laat hem daar niet aan wennen.

Ben er van overtuigd dat als je bovenstaande heel consequent gaat toepassen je binnen 2-3 weken een enorme vooruitgang zult zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:57

Toevoeging:

Ik mis even in je verhaal hoe lang je hondje nu precies in NL is.

Verder ben ik er mede doordat ze ook sloopt er van overtuigd dat je hond super overprikkeld is en daardoor een aantal gedragsproblemen laat zien zoals het plassen en het slopen en het overmatig spelen met je andere hond. Daardoor denk ik echt dat het belangrijk is dat je teruggaat naar de basis. Een stabiele gezonde hond slaapt 14-18u per dag en heeft dit ook nodig. Een hond die nog allerlei dingen moet leren en moet verwerken heeft misschien zelfs nog meer nodig.

Vergis je niet hoe enorm veel nieuwe dingen en ervaringen zo'n hond over zich heen krijgt terwijl je hond eigenlijk nog maar een kind is. Er is nu helemaal geen ruimte om in dat koppie te verwerken wat ie allemaal meemaakt en ik denk dat als je op deze voet verder gaat je alleen maar meer probleemgedrag gaat krijgen.

Mijn hond is overigens vanaf dag 2 in NL gewoon zindelijk dus bovenstaande heb ik niet gedaan om mijn hond zindelijk te krijgen maar om hem te begeleiden in een stabiele basis.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:36

Wat een goed advies Nelleke! Ik ga proberen jouw post op te slaan en als dat niet lukt, kom ik 'bedelen' via PB.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:47

Je kunt blijven soebatten tot je een ons weegt als blijkt dat er misschien een medische reden is wat niet echt eerlijk is naar de hond... dus sluit dat echt eerst uit!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:07

Ik denk ook dat je verwachtingspatroon van je hond te hoog ligt. Het is een buitenlandertje die niks gewend is qua nederlands leven. Dat kost tijd, soms veel tijd!

Mijn buitenlandertje kwam vrij jong naar Nederland, met 4 maanden. Maar toch was ze pas rond het jaar echt goed zindelijk. Ze moest altijd heel snel plassen als ze wakker was. Ze was niet gewend om niet in 'huis' te mogen plassen want in het asiel was er geen huis en geen buiten.

Ik denk dat je hier veel tijd voor moet vrijmaken. En vooral niet boos of teleurgesteld zijn in je hondje.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 14:32

marie83 schreef:
Je kunt blijven soebatten tot je een ons weegt als blijkt dat er misschien een medische reden is wat niet echt eerlijk is naar de hond... dus sluit dat echt eerst uit!

Medisch is het niet, dan zou het patroon ook overdag moeten plaatsvinden daarbij is ze voor ze bij mij kwam helemaal gechecked en gezond verklaard ;)

Nelleke, ik heb je advies gelezen en deels opgevolgd ik heb donderdag een grote bench gekocht, hier slaapt ze snachts in met deurtje dicht, waterbak in de bench met laagje water. Ze snurkt bijna de hele nacht! Voorheen was het vooral veel hijgen en echt beetje stress nu lijkt ze heel te vreden met haar eigen plekje!

Ritme probeer ik zo goed mogelijk. Nu twee nachten in de bench 2 nachten geen ongelukken. Avond tegen 11/half 12 uit en dan in de ochtend rond half 7. :o

Machie ik heb hier nog een buitenlandertje bijna een jaar en die heeft ook zeker half jaar nodig gehad om in ritme te komen en die is met 9 maanden naar Nederland gekomen. Dus tijd is probleem niet. Ze was alleen laatste weken bij opvang zindelijk. Nu snap ik nieuwe mensen nieuwe omgeving moet weer wennen.

Maar gezien ze principe kent van niet binnen plassen, zocht ik dus een eerlijke manier waarop dit snel duidelijk zou zijn, dat deze regels ook hier gelden.

Water onthouden heb ik dus nog niet gedaan en lijkt ook overbodig.

Ik wil in elk geval iedereen bedanken voor het vele meedenken! Wij hebben er heel veel aan! :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:01

Hijgen is vaker een teken van stress dan een teken van het warm hebben. Zeker in 'rust' in een huiskamer waar het gewoon 19/21 graden is.

Fijn dat het met een grote bench goed gaat. Heb je de bench ook afgedekt met een groot kleed?

Hieronder nog 2 boeken waar ik zelf heel veel aan heb gehad met mijn buitenlander. Natuurlijk is een buitenlander ook gewoon een hond dus onderstaande boekjes zijn ook echt aanraders voor mensen met een gewone hollandse asiel- of rashond. :D

Afbeelding Afbeelding

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:05

Jayney schreef:
marie83 schreef:

Medisch is het niet, dan zou het patroon ook overdag moeten plaatsvinden daarbij is ze voor ze bij mij kwam helemaal gechecked en gezond verklaard ;)

--> wil niet zeggen dat ze helemaal gezond is, er kan altijd iets gemist zijn óf ze kan later iets zijn gaan mankeren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:45

Ik denk niet dat het iets medisch is hoor. Maar ben het eens met dat zon'n gezondheidsverklaring echt weinig voorsteld. Daar heb ik al veel te veel ellende bij geïmporteerde hondjes voor gezien en gehoord. Fijn dat het beter gaat ts!