Het valt me op dat bij iedereen hier de focus ligt op 'niet trekken' ipv netjes meelopen. Dat honden gecorrigeerd worden voor het trekken, wat honden meestal niet snappen.
Mijn honden sleurden me in het begin ook overal heen, herplaatsers, hier gekomen met 3 jaar.
Het is even tijd investeren maar nu lopen ze netjes mee als ze aan de riem zijn, ook aan een lange lijn lopen ze niet te sleuren. Meestal lopen ze los, maar als het nodig is wordt ik niet vooruit gesleurd, tenzij er een konijn of ree ineens het pad oversteekt..
Honden leren volgen en dat wat laten versloffen zodat ze niet meer strak aan de voet lopen, trekken aan de lijn, weer strak aan de voet. Vrij geven als ze wel even mogen snuffelen/plassen/oid.
Stil staan of omkeren als ze lopen te sleuren, honden trekken omdat ze ergens snel naar toe willen, sleuren betekent dat het langer duurt voordat je ergens bent. En natuurlijk op tijd belonen.. Met deze methode heb ik ook de uitlaathonden leren dat ze netjes meelopen ipv sleuren. Trekken wordt ook snel een gewoonte, de optoming maakt niet uit, luisteren zit 'm niet in het type halsband/tuig of martelwerktuig.