trekken aan de riem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: trekken aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:44

Het valt me op dat bij iedereen hier de focus ligt op 'niet trekken' ipv netjes meelopen. Dat honden gecorrigeerd worden voor het trekken, wat honden meestal niet snappen.

Mijn honden sleurden me in het begin ook overal heen, herplaatsers, hier gekomen met 3 jaar.
Het is even tijd investeren maar nu lopen ze netjes mee als ze aan de riem zijn, ook aan een lange lijn lopen ze niet te sleuren. Meestal lopen ze los, maar als het nodig is wordt ik niet vooruit gesleurd, tenzij er een konijn of ree ineens het pad oversteekt..

Honden leren volgen en dat wat laten versloffen zodat ze niet meer strak aan de voet lopen, trekken aan de lijn, weer strak aan de voet. Vrij geven als ze wel even mogen snuffelen/plassen/oid.
Stil staan of omkeren als ze lopen te sleuren, honden trekken omdat ze ergens snel naar toe willen, sleuren betekent dat het langer duurt voordat je ergens bent. En natuurlijk op tijd belonen.. Met deze methode heb ik ook de uitlaathonden leren dat ze netjes meelopen ipv sleuren. Trekken wordt ook snel een gewoonte, de optoming maakt niet uit, luisteren zit 'm niet in het type halsband/tuig of martelwerktuig.

Gydja

Re: trekken aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:07

De honden van mijn vriend trekken ook als een malle maar die zijn sowieso niet opgevoed. Als je niet uit kijkt staan de honden zelfs op het aanrecht en gaan ze er met pannekoeken vandoor. Hoe leer je honden manieren als de baasjes ze zelf slechte dingen aanleren. Dat honden slecht gedrag vertonen is vooral gebrek aan een goede opvoeding door het baasje. (in de meeste gevallen ;) )

Onze hond luistert super goed maar ik zou wel eens willen dat ze wat meer door liep xD ze trekt nooit en eigenlijk loopt ze meestal zo achter dat ik haar eerder moet mee trekken dan zei mij :P ze is ook al wat oud dus zo hard gaat lopen ook niet meer. Wij hebben wel een lange lijn die uit rolt zodat ze kan snuffelen waar ze wil in het bos of bij zandpaden enzo. Zo raken wij haar niet kwijt en zei ons niet. Nu ze zo oud begint te worden hoort ze minder en een goede speurder is ze nooit geweest :') dus met lange lijn heeft ze tijd en ruimte om te snuffelen terwijl wij een stuk door kunnen lopen :)