Hond voor 1 keer 8 uur alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: Hond voor 1 keer 8 uur alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:38

Tja,ergens snap ik het wel.
Als je een dier niet de juiste zorg kunt verschaffen,moet je hem niet nemen. (Je krijgt heel bokt over je heen als je je paard niet juist huisvest... :D )

Maaaaar.... Wat 'juist huisvesten' inhoud, is voor iedereen verschillend en dat maakt het moeilijk meten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:38

Leuke rekensommen! :-)

Het is gewoon net als met je paard 24/7 ophokken, ook tegen de natuurlijke behoeftes van het dier. Het is dus niet 'wat ik vind' maar gewoon dat een hond daar niet voor gemaakt is.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:14

sjanien schreef:
opzich kan het wel hoor. Bij ons is het ook een keer gebeurt door mis communicatie met degene die ze uit zou laten. Ideaal is het natuurlijk niet maar voor een keer kan het best. Ik zou ze alleen dan niet vlak voor je weggaat nog voeren. Want dan moeten ze dat 8 uur lang ophouden. Ik zou ze dan smorgens om 7:00 de brokken geven. En voor je weggaat even een grote ronde lopen of aan de fiets of mee spelen zodat ze wat energie kwijt zijn. Een kauwbot in de bench en dan wanneer je terug bent meteen weer goed uitlaten/uitlaten razen.

Dit lijkt me geen goed advies. Daar de meeste brokken er 8-12uur over doen om verteerd te worden kun je het beter geven als je weggaat, dan moet hij pas weer als je terugkomt. Daarbij als je direct na voeren gaat wandelen kan hij een maagtorsie krijgen, zeker met het wilder bewegen zoals spelen en rennen.

Gewoon goed uitlaten en dan met water, brokken en een veilig huisje achterlaten :)

Het is in de twee jaar dat we onze hond hebben nog nooit voorgekomen dat hij langer dan 6u alleen zat maar ik weet dat ALS het zou moeten hij net zo goed nog 2u door zou kunnen maffen.
Onze hond zit in een ruime kennel met nachthok, een buitenkussen op verhoging, zijn water en voer en de hele dag uitzicht op het tuinscenario :+ we maken er geen probleem van als hij bij hoge nood in de kennel 'iets' zou dan maar dit is eigenlijk alleen nog maar gebeurd als hij ziek was...
Hij kan trouwens ook prima alleen binnen zijn... Dat doen we ook als het bvb echt tropische temperaturen zijn of noordpool koud.

We hebben wel een hond uit een jachtwerklijn waar veel mee getraind wordt en die houdt van een knuffel maar zich ook vaak afzondert op zichzelf in de tuin. Hij is geen blaffer en geen aandachtsvrager dus ik denk dat het karakter van de hond ook belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door blondies op 11-07-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:15

Ach kijk, zo gaan we wel off topic... Er is nog wel een verschil tussen een paard in een stal van 3m*3m opsluiten en een hond (of twee honden in ons geval) 8u alleen laten in een heel huis. Naja, never mind.

TS, volgens mij kan het echt gaan kwaad als je jouw hond eens één dagje 8u alleen laat, en al zeker niet als je ervoor met hem gaat wandelen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:32

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:38

Niet te moeilijk over doen. Mensen hebben nogal de neiging de behoefte van hun honden te overschatten. Zeker als ze samen zijn en je doet het niet elke dag. Gewoon doen niet druk over maken. Is hier iig nog nooit een probleem geweest

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:48

DatBenIkNou schreef:
Leuke rekensommen! :-)

Het is gewoon net als met je paard 24/7 ophokken, ook tegen de natuurlijke behoeftes van het dier. Het is dus niet 'wat ik vind' maar gewoon dat een hond daar niet voor gemaakt is.

De natuurlijke behoefte van een normaal evenwichtige hond is zo uit mijn hoofd 16 uur slapen op een dag minimaal. Daarnaast wel bezig zijn maar niet tot in het extreme.

Van sept tm april doen wij bikejoring en dogscooter met de honden. Mits het kouder is dan 10 graden en de paden begaanbaar zijn. Dan 3x per week 10 a 20 minuten werken ze keihard en gaan ze er vol voor. De anderen dagen lopen wij 1.5 uur op een dag ongeveer. De train dagen is dat trainen en verder poepen plassen. Langer dan half uur lopen wij dan niet dat is teveel.

In deze periode met koeler weer lopen wij elke dag in het bos. Onder de 15 graden gerust 2x een uur over zandpaden e.d. er boven korter en minder zwaar.
2x bos 2x even aan de overkant plassen. Heel de rest van de dag slapen ze alleen maar.
Soms spelen ze thuis maar dat doen ze zelden.
Gaat hier om 2x husky, boxer, herder x border collie, labrador x rottweiler en oud duitse herder.
Energieke rassen dus maar hun allen relaxt rustig en tevreden.

Je hoeft je niet continu uit te sloven om een hond tevreden te maken. Je moet ze een stabiele leefomgeving bieden en op tijd een uitdaging dan zijn ze tevreden. Of ze nu 1 of 5 of 10 uur alleen zijn maakt een stabiele hond niet uit. Hier soms een nacht van 11 uur dan ben ik eerder wakker dan hun.

Geen water geven zou ik nooit doen!! Wel let ik op met voordien uitlaten. Een half uur of uur rustig wandelen doen wij gerust maar dan niet rennen en geinen. Zo voorkom je dat ze zich thuis vol drinken en daarna snel een volle blaas hebben ;) rennen is voor na het werken. Na training drinken ze ook enorm veel dus 2 uur later even gauw plassen ;)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:09

tess_84 schreef:
Ach kijk, zo gaan we wel off topic... Er is nog wel een verschil tussen een paard in een stal van 3m*3m opsluiten en een hond (of twee honden in ons geval) 8u alleen laten in een heel huis. Naja, never mind.

TS, volgens mij kan het echt gaan kwaad als je jouw hond eens één dagje 8u alleen laat, en al zeker niet als je ervoor met hem gaat wandelen.

Dat lees ik anders nergens,dat vergelijk.
Alleen dat huisvesting te betwisten is.
En ten tweede,ging het meer over de honden die verplicht (elke dag) in een bench zitten (wat weer vergelijkbaar is met een stal van 3 bij 3) ;)

Voor de rest staat het topic namelijk kvooral vol met: als het maar af en toe is,en hij kan loslopen,is het geen probleem.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:11

Ik zal wel een vreselijke baas zijn maar mijn hond zit gemiddeld 2 dagen in de week 8 uur alleen.. Dan kan ze door het hele huis heen en er ligt altijd wat lekkers! De rest van de week heeft ze een prinsessen leventje en gaat ze mee naar stal lekker buiten spelen ik wandel veel met vriendinnen met honden of ik neem haar mee op visite of ze gaat de katten bij mijn ouders pesten. Wandelen vaak in natuurgebieden lekker lange wandelingen los. Ik denk dat ze een prachtig leventje heeft en veel honden jaloers zijn.

Als ik trouwens thuis kom van 8 uur werken moet ik haar van de bank sleuren om uit te gaan want meestal ligt ze heerlijk te slapen!♡

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:18

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:23

Wat een hysterische reacties zo her en der. Voor een keer lijkt het me geen enkel probleem. Ik zou me er verder niet druk om maken TS. Soms kunnen dingen gewoon even niet anders. Ze zijn het zo weer vergeten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:30

Ik deed niet hysterisch over eens een keertje 8 uur alleen zijn hoor! Maar structureel wel, en dan heb ik het niet alleen over de ruimte die ze wel of niet hebben, maar voornamelijk over het ontbreken van gezelschap. Een hond is een roedeldier en niet gemaakt om voornamelijk alleen te zijn. Het is alweer anders als er meerdere honden in huis zijn.
Dierenfan, jij hebt het ook over meerdere honden en verder een leuk actief leven, dat is een heel ander verhaal!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:45

_Juudith schreef:
tess_84 schreef:
Sja, DatBenIkNou, dat mag jij vinden :) Helaas is onze hond (die we maar een jaar alleen hadden trouwens, daarna had hij een maatje, nu nog steeds) helemaal niet sociaal naar andere mensen, hij laat vreemden niet in huis als wij er niet zijn. En schoonmoeders elke dag laten aandraven vonden wij niet oké. Dus kijk, het was zo, hij is er niet van doodgegaan en kon gewoon in huis rondlopen. En we zijn vast niet de enigen die het zo (moeten) doen. Zoals gezegd slapen onze honden de hele tijd, ook als we wel thuis zijn.
Dan mag je het evengoed egoïstisch vinden dat mensen kinderen nemen en toch beide voltijds werken. Is maar net hoe je het bekijkt.

+1

Anders zouden dus allemensen die fulltime werken geen hond mogen hebben..? Of dus voor iedere dag iemand moeten regelen om de hond te doen? m'n moeder ziet me al aankomen.

Laten we nou niet doen ofdat iedereen "recht" zou hebben op een hond.

Iedereen die zijn verantwoordelijkheid neemt voor een goede verzorging kan een hond nemen. Dat staat verder los van al wel niet full time werken.

Wat alleen opvalt is dat de full time werkers er minder moeite mee lijken te hebben om hun hond gedurende de dag alleen te laten. En dáár zit ook gelijk het punt. Als full time werker kan je prima een hond nemen maar neem dan wel je verantwoordelijkheid om te zorgen dat iemand anders hem uitlaat/gezelschap houdt. Als je daar niet het sociale netwerk voor hebt en de uitlaatservice etc is te duur dan heb je dus geen "recht" op een hond.

Even uitzonderingen daar gelaten natuurlijk zoals ts of mogelijk andere situaties. Mijn hond slaapt heel de dag valt daar niet onder wat mij betreft. Honden passen zich aan aan het ritme van de baas, dat staat verder los van het feit dat ze het niet beter zouden doen of gelukkiger zouden zijn met een extra rondje door een uitlaatservice bijvoorbeeld. Als je er stellig van overtuigd zou zijn dat dat niet voor jou geldt? Dat kan! Maar dat moet je dat wel eerst enige tijd uitgeprobeerd hebben. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:52

Ik ben nu al een hele tijd thuis, en zie geen verschil aan mijn hond nu ze geen 2 hele dagen alleen moet zitten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:05

Mensen, relax... Het gaat, zoals gezegd, om eenmalig een uurtje of 8! Kom op he, het is voor een keertje, tuurlijk kan dat!

En wij lieten onze hond altijd maar 3x per dag uit (4x toen hij wat ouder werd). 's morgens rond 7 uur, dan net na de lunch rond 1 uur en dan voordat we naar bed gingen rond 9 uur. Toen hij wat ouder werd, begonnen we ietsjes vroeger met het eerste rondje (rond 6en), werd het 2e rondje rond 12en, daarna rond 6en en dan nog eens vlak voor het slapen (rond 10en).

En als het een keertje niet uitkwam, ging hij echt niet dood van een dagje alleen thuis zijn hoor! Beestje is namelijk kerngezond 14 geworden.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:06

Wij hebben ons fulltime en 30-uur rooster zo aangepast dat hij 3 dagen 5u alleen is, 1 dag ik vrij en 1 dag kom ik in mijn pauze naar huis....
Hoop georganiseer voor zo'n mormel maar we hebben het ervoor over haha.

Dus uiteindelijk zo goed als fulltime en toch goede zorgen voor de hond :) denk ik dan toch...

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:54

Tsjaa ik zal wel een waardeloze baas in bokt ogen zijn. Maar wij werken beide fulltime. Hond zit gemiddeld 3 tot 4 dagen 6-8 alleen. Daarvoor en na goed gewandeld.

En als we thuis zijn wilt hij vaak niet eens mee of plast pas 10 min later.

Conclusie kan best . En in TS haar geval voor die 1e keer ook vast

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:48

Erg jammer weer dat als je het niet met de massa eens bent je reactie als hysterisch word beschouwd.

Gelukkig zegt dat meer over de persoon zelf die zo'n reactie geeft.

Echter vind ik de argumenten van mijn hond slaapt de hele dag en wie moet ik anders vragen mijn moeder ziet mij al aankomen en zouden dan alle fulltime werkers dan geen hond mogen geen sterke argumenten om de hond structureel zo lang alleen te laten en zegt dit meer over de gemakzucht van de baas.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:59

R.X. schreef:
Erg jammer weer dat als je het niet met de massa eens bent je reactie als hysterisch word beschouwd.

Echter vind ik de argumenten van mijn hond slaapt de hele dag en wie moet ik anders vragen mijn moeder ziet mij al aankomen en zouden dan alle fulltime werkers dan geen hond mogen geen sterke argumenten om de hond structureel zo lang alleen te laten en zegt dit meer over de gemakzucht van de baas.

Eens.

Maar vind je dat het voor een dagje ook niet moet kunnen? :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:05

Ik ben er niet voor nee.
En zal dat ook niet doen.
Mocht het eens zo zijn dat wij eens zolang weg zijn hebben wij vaste mensen om al onze dieren te verzorgen en komen ze niets te kort.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:09

R.X. schreef:

En het feit dat jij denkt dat ik met hysterisch op jouw reactie doelde zegt dan weer iets over jou. En zo kunnen wel heerlijk heen en weer blijven pingpongen :)*
Ik vind niet dat TS er gemakzuchtig mee omgaat, ze heeft er overduidelijk moeite mee en heeft al geprobeerd het op te lossen. Ze vraagt hier om raad, wat ze ook in uiteenlopende meningen krijgt. Maar soms, heel soms, kun je even niet anders en is het even zoals het is. Ik denkt dan persoonlijk dat het voor een keer geen drama moet hoeven te zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:40

Dat schrijft R.X. nergens, in mijn ogen bedoelt ze daar iedereen mee die niet zo makkelijk denkt over een hond structureel zo lang alleen laten omdat de baas niets geregeld heeft aan opvang/uitlaatservice etc.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:43

DatBenIkNou schreef:
Dat schrijft R.X. nergens, in mijn ogen bedoelt ze daar iedereen mee die niet zo makkelijk denkt over een hond structureel zo lang alleen laten omdat de baas niets geregeld heeft aan opvang/uitlaatservice etc.

R.X. plaatste op de eerste pagina al een bericht waarin dat wel wordt geschreven en houdt die toon vast de rest van het topic.
Dat is ieder zijn goed recht natuurlijk maar daar wordt op geduid.

TS, ik zou het wel doen. Als het maar voor 1x is en voor 8 uurtjes.
Nee ik ben geen voorstander maar ik zie ook geen grote trauma's, beren op de weg enz.
Maar gezien de reacties in dit topic is er vast wel een Bokker in de buurt die je de honden even uit wil laten tussendoor :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:48

Vala als je eens goed zou lezen heb ik het er over als het structureel gebeurd.
Ook vat ik het niet op van dat je alleen mij erop aan valt maar ieder die een andere kijk dan jij erop hebt.

Maar ik doen het zelfs niet voor 1 keer doen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:48

Ts nogmaals goed dat jij er wel mee bezig bent.