Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:09

Gewoon de kinderen op marktplaats zetten, dan hou je nog geld over na aanschaf van de hond en het paard :P :+

Zonder gekheid, wij hebben twee honden maar gelukkig zijn ze in de maand niet zo duur als jou beraming.
Wij werken beide ploegen met wat pech voor de hond hebben we beide dezelfde ploeg, dan zijn ze lang alleen. Wat ze beide prima redden.
Maar heel vaak hebben wij net een andere ploeg en zijn ze amper alleen.
Dus uitlaatservice is niet nodig.

Voor dierenarts kosten hebben wij een flinke pot, voor zowel de paarden als de honden.
Verzekering vind ik echt geld klopperij maar goed als het flink mis gaat kan het handig zijn.

Maar (afkloppen) erg dikke rekeningen hebben wij afgelopen 20 jaar niet gehad.
Wel een paar eens dicht bij elkaar.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 19:31

Op de "opvang" valt zeker winst te behalen. Qua voer denken we nu aan wolf of wildernis brok (61% vlees, dacht ik) en qua kvv aan barfmenu van Tinlo.

We hebben nu besloten om het komende jaar de hond kosten (minus opvang, dus 100 euro) weg te zetten. Eens zien of en hoe we dat merken. Dan kunnen we zorgen dat er een noodpotje is aangelegd (hebben we in principe al) en is aanschaf en basisuitrusting al geregeld. Een jaar is tenslotte niets op een mensenleven en we willen perse een goede beslissing nemen. Onze hond zou namelijk voor het leven zijn ;)

Iedereen alvast bedankt voor alle tips. Ik zet ze op het lijstje. Zeker de opoeh website. Geniaal. Die onthoud ik! :D

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:36

Ik weet eigenlijk miet wat ik kwijt ben per maand heb 2 honden een koningspoedel een een toypoedel. Zal eens mijn bedragen zetten.

Hondenscholen (doe wedstrijd sport) 96 euro per hond voor 3 maanden doe 2 seizoenen per jaar.
Voer is 40 euro per zak en heb anderhalve zak per maand nodig
Vers vlees ong 20 euro per maand koop altijd groot in voor 2/3 maanden
Verzekering 50 euro in totaal
Ontvlo en ontworm 50 euro in totaal
En ik koop dam nog af toe leuke speeltjes tuigen etc.

Ik werk parttime en m'n vriend full time hebben een koophuis met alle kosten en nog 2 katten, een voilere en aquarium.

ambre

Re: Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:17

Ik heb 2 dwergpinschertjes en dat scheelt natuurlijk al een berg in voerkosten.
Ook kluiven gaan een stuk langer mee en het is ook makkelijker om oppas voor ze te vinden.
Ik heb eerst vlees gevoerd maar voer nu een brok met 60% vlees.Zak van 6kg kost 42€.
Denk dat ik bijna 2 maanden mee doe.Dan krijgen ze tussen de middag altijd nog een gedroogd kipfiletje.Denk voor zo'n 20€ per maand.
Ontvlooi ze in de winter nooit maar gaf ze altijd de bolfo druppels voor 7,50 per maand per hond.
Ze hebben nu zo'n tablet gehad die 3 maanden werkt voor 25€ per hond.
Ontwormen doe ik met een pasta die ik ook voor de katten kan gebruiken.
Ze gaan de hele dag met me mee op stap dus kosten voor opvang heb ik niet.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:46

180 per maand!?
Ik denk dat je nog geen ervaring met honden hebt haha.
Niet gemeen bedoeld maar nogal veel dingen zijn overbodig. Zoals de dagopvang en uitlaatservice, als jullie niet vaak thuis zijn kan je beter een 'alleen'hond kopen of geen hond nemen. Een hond wordt er niet beter op als er steeds andere mensen zijn, het wordt waarschijnlijk dan ook moeilijker om een goede band met je hond te scheppen. Voor onze hond die allergisch is voor ongeveer alles kost het nog geen 180 in de maand + pilletjes, speciaal voer en druppels kost het echt ongeveer 150 pm. Ik zou toch echt de overbodige dingen weglaten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:59

Wij hebben drie honden (en vier katten en drie paarden), en staan voor nummer vier op de wachtlijst en nummer vijf ben ik al aan het uitzoeken. We wilden kinderen, maar die vinden we te duur, we hebben liever honden.

Wij voeren zo'n €100,- tot €120,- per maand, entingen krijgen we kortingen op, we betalen per jaar zo'n €250,- in totaal inclusief Rabiës. En trainingen per maand kosten €150,-.

Belasting is €200,- per jaar? En een ziektepot hebben we niet, we hebben een grens, als er zorg nodig is boven die grens dan laten we het betreffende dier afmaken. No worries, die grens is niet €100,- :+

Uitlaatservice hebben we niet, wel een oppasmoeder en zij is ook gelijk de poetsvrouw.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:08

Wauw, 180 euro per maand |o

Ik ben denk ik zo'n 35 euro per maand kwijt aan mijn hond.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 21:41

Silverheart schreef:
180 per maand!?
Niet gemeen bedoeld maar nogal veel dingen zijn overbodig. Zoals de dagopvang en uitlaatservice, als jullie niet vaak thuis zijn kan je beter een 'alleen'hond kopen of geen hond nemen. Een hond wordt er niet beter op als er steeds andere mensen zijn, het wordt waarschijnlijk dan ook moeilijker om een goede band met je hond te scheppen. Voor onze hond die allergisch is voor ongeveer alles kost het nog geen 180 in de maand + pilletjes, speciaal voer en druppels kost het echt ongeveer 150 pm. Ik zou toch echt de overbodige dingen weglaten.

Geen ervaring met een eigen hond, wel opgegroeid met ihonden. En een duidelijke mening over wat ik wil. Zoals je had kunnen lezen zijn wij twee dagen in de week niet thuis overdag. Is dat "niet vaak thuis"? Verder roep je twee keer de term overbodig, maar wat is dan overbodig? Dat benoem je niet, behalve de opvang, die ik niet per definitie overbodig noem, maar die eventueel ook anders kan. Ik begrijp dat ik mogelijkerwijs met snacks en speelgoed aan de hoge kant zit, maar ik wil dan ook gebruik maken van snacks die veel vlees bevatten en geen kunstmatige toevoegingen, bijvoorbeeld zoals die van Orijen. Die zijn duurder. Ik wil de snacks (kleine stukjes 'vlees') gebruiken voor training en reken liever wat te hoog, dan te laag.

Ik heb geen ervaring met een eigen hond. Dat schreef ik ook. Vandaar dit topic. Ik begrijp nu dat enten mogelijk goedkoper kan (maar moet me daar nog meer over inlezen, want ent je dan niet tegen kennelhoest of rabies, zit dat niet in de cocktail?) en dat ontwormen op basis van ontlasting onderzoek kan (maar is dat waterdicht? Hoe duur is dat dan?) en dat ontvlooien niet (zo vaak) hoeft.

@Mjetterd: de smilie komt een beetje vreemd op me over. Waarom een "bons je hoofd tegen de muur" smilie bij 180 euro aan schatting? Ik begrijp dat je het hoog vindt, maar zelfs zonder "overbodigdheden" zoals snacks, opvang en met een goedkopere enting kom ik nooit op 35 euro per maand. Alleen aan voer ben ik, geschat, al een kleine 50 euro per maand kwijt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:51

geen idee wat ik kwijt ben per maand aan mijn 3 paarden en 7 honden....maar ik heb geen kinderen.Dat scheelt volgens mij wel.Geen dure gympies of Iphones :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:51

Ik weet eigenlijk niet wat mijn honden samen kosten per maand, wel eens interresant om te weten dus hier mijn lijstje, ik heb trouwens een jack russel en een australian shepherd:

Voer 12 kg voor 40 euro, 1 zak per 6 weken
Training 80euro per hond per kwartaal
Lekker etc haal ik niet zo vaak dus ik denk 15euro per kwartaal ofzo
Riemen etc haal ik alleen als iets kapot is, hetzelfde voor speeltjes en kussens enzo.
Verzekeringen heb ik niet evenals hondenbelasting.
Ontvlooiing, ontworming en entingen tel ik niet mee, ik werk als paraveterinair dus heb dat voor de inkoopprijs.
Wedstrijden 15euro per wedstrijd, ong 8 per jaar.
Alles bij elkaar kom ik op 1140euro, tel daar ongeveer 100euro voor extratjes bij op en dan ben ik voor 2 honden iets meer dan 100euro in de maand kwijt incl trainingen en wedstrijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:56

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:57

Ik ben echt geen 180,- kwijt aan mijn 3 honden, zak voer van 40,- per maand, vlooiendruppels meestal 3-4x per jaar, snoepjes gaan met de normale boodschappen mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:03

xGoldenHero schreef:
Wat leuk dat je je kinderen wil laten opgroeien met een hond.

Ik heb zelf 2 honden gehad waarvan 1 sinds kort overleden is. Ik kijk eigenlijk nooit wat ik kwijt ben voor de hond maar zal het eens op een rijtje zetten.

Ik heb een grote hond van 46 kilo en zal even kijken wat ik op jaar basis kwijt ben.
Voer = 730 euro (1 kilo vlees per dag)
Entingen = 1x per jaar 50 euro
Teken/ontworming = 70 euro
Speeltjes = 50 euro (1 speeltje favoriet. Koop ik 2x per jaar nieuw en rest Kong balletjes)
Snacks = 60 euro (haal vaak bij voer bestellen wat botten)
Hondenschool = 70 euro (42 weken per jaar open)
Verzekering = 200 euro
Opvang = 200 euro

Dan kom ik op 1430 euro per jaar, gemiddeld 120 per maand zonder de kosten die ik meerdere malen bij dierenarts heb gemaakt.

Nu heb ik mijn hond wel verzekerd. Ik ben blij toe, want het eerste jaar was ik in totaal al meer dan 1200 euro kwijt ivm ziekte en kreeg daarvan meer dan 80 procent vergoed. Het 2e jaar, dit jaar, zitten we al over de 600 euro aan kosten en weer meer dan 80 procent vergoed. Dit allemaal Door ziekte als pup wat het eerste jaar bleef terug komen. Op 1 moment moest ik serieus overwegen om hem in te laten slapen als het niet beter werd. 2e jaar had hij een ongelukje en een enorme hotspot die onder narcose moest worden behandeld want hij had ontzettend veel pijn.

Opvang is gebaseerd op vakantie opvang. Hij gaat dan naar hele lieve mensen die zelf ook allemaal honden hebben waar hij vrij mag rond lopen in huis en buiten tussen de andere honden.

Entingen doe ik altijd op inloop spreek uur, dat scheelt consult kosten.

En ik heb de benzine niet mee gerekend die ik kwijt ben iedere week naar training of naar dierenarts of naar bos etc.

Mijn man en ik hebben allebei een 'goede' baan maar ik heb mijn werk tijden aangepast aan de hond, mijn man is vrijwel nooit thuis door de week.

Ik vind dit realistisch inderdaad.
120-180€ ben je zo kwijt per maand.

@ts; goede berekening!
Heb je geen ruimte voor 180€ per maand? Die twee dagen zou ik de hond ook niet alleen laten maar idd een uitlaatservice of bij iemand brengen zoals je vader.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:06

djinnie schreef:
Silverheart schreef:
180 per maand!?

Geen ervaring met een eigen hond, wel opgegroeid met ihonden. En een duidelijke mening over wat ik wil. Zoals je had kunnen lezen zijn wij twee dagen in de week niet thuis overdag. Is dat "niet vaak thuis"? Verder roep je twee keer de term overbodig, maar wat is dan overbodig? Dat benoem je niet, behalve de opvang, die ik niet per definitie overbodig noem, maar die eventueel ook anders kan. Ik begrijp dat ik mogelijkerwijs met snacks en speelgoed aan de hoge kant zit, maar ik wil dan ook gebruik maken van snacks die veel vlees bevatten en geen kunstmatige toevoegingen, bijvoorbeeld zoals die van Orijen. Die zijn duurder. Ik wil de snacks (kleine stukjes 'vlees') gebruiken voor training en reken liever wat te hoog, dan te laag.

Ik heb geen ervaring met een eigen hond. Dat schreef ik ook. Vandaar dit topic. Ik begrijp nu dat enten mogelijk goedkoper kan (maar moet me daar nog meer over inlezen, want ent je dan niet tegen kennelhoest of rabies, zit dat niet in de cocktail?) en dat ontwormen op basis van ontlasting onderzoek kan (maar is dat waterdicht? Hoe duur is dat dan?) en dat ontvlooien niet (zo vaak) hoeft.

@Mjetterd: de smilie komt een beetje vreemd op me over. Waarom een "bons je hoofd tegen de muur" smilie bij 180 euro aan schatting? Ik begrijp dat je het hoog vindt, maar zelfs zonder "overbodigdheden" zoals snacks, opvang en met een goedkopere enting kom ik nooit op 35 euro per maand. Alleen aan voer ben ik, geschat, al een kleine 50 euro per maand kwijt.

Cocktail eens per 3 jaar.
Tenzij je gaat titeren.

Realistisch hoor ts!
Mijn hond kost ook niet weinig.
Ik ben chronisch ziek en vind voeding belangrijk, zo ook voor mijn dier. Mijn hond krijgt enkel Kvv en idd ook gezonde beloningen. Maar omdat in geen buffer kan sparen kost zijn verzekering mij 45€ per maand. Dat tikt dus aan hier.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:27

Incl. uitlaatservice en trainingen vind ik €180 per maand ook helemaal geen gek bedrag. Alles wat je daarvan overhoudt is dan mooi meegenomen :)

Onze 'goedkoopste' hond van 27 kg kost ca. €40 euro per maand aan voer. De duurste van 35 kg ca. €80 (die heeft het dubbele nodig) en nummer 3 zit daar tussenin. Dit zijn alleen de (zelf samengestelde) rauwe maaltijden. Daar komen dan de gekochte en zelf gedroogde snoepjes en snacks nog bij, groentes die ze 4 keer per week krijgen, wat supplementen, medicatie voor de oudste.. Gemiddeld kom ik toch wel tegen de 80-90 euro per hond, want supplementen en medicijnen tikken hard aan. Dan staan er nog 2 vriezers te draaien, maar dat tel ik maar niet.

Training volgen doen we dan nog niet eens en van uitlaatservice maken we ook geen gebruik. Enten en ontwormen zo min mogelijk en vlooiendruppels komen er hier niet in.

Toevoeging: in januari scheurde de oudste zijn kruisband, oepsie... daar ging weer een kleine 1000 euro. Dus alles wat je extra kunt wegleggen vanuit de begroting: doen!

O ja, hoe we het bekostigen.. Hard werken, geen kinderen, niet op vakantie, geen dagjes weg, weinig tot niet stappen, niet roken/drinken... Wij leven echt voor onze beesten (en steken daar onze vrije tijd in, dus agenda is standaard al vol) :)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 03-07-16 22:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:39

Je kan het duur maken en goedkoop maken.

Mijn hond staat op vers vlees, en eet minstens een kilo per dag. Als ik merken kvv geef kost mij dat tussen de 3-5 € per kilo, pak nu eens 4 euro gemiddeld. dan komt dat inderdaad op 120 € per maand. Reken daarbij nog een zak brok bij, daar doe ik wel een eindje bij is zeg maar 130 euro per maand totaal (10 € brok)

Echter koop ik mijn vlees in bulk aan via bepaalde lijntjes, gemalen kip bv koop ik aan 1 euro per kilo, paard is dan weer 3 euro, meer dan drie euro per kilo betaal ik niet. Ik stel zelf samen waardoor ik een héél stuk goedkoper uit kom. Normaal vul ik eens per drie maand mijn vriezer en dan zit ik rond de 130 - 140 euro voor drie maand. Kost me dus maar 50 euro per maand totaal aan voeding.
Dierenarts 50 € per jaar voor vaccinatie's, en dan nog pakweg 50 € voor ontworming en ontvlooiing. Snoep eet ze niet, nu en dan een speeltje of bot maar dat heb je zelf in de hand.

Hond kost me dus maar 60 euro per maand.

De katten koop ik ook voeding in het groot, met een zak van 45 euro doen we ongeveer drie maand, en we verbruiken 16 euro kattenbakvulling en een zakje catisfactions per maand, kost me dus 35 euro per maand voor drie katten.
Daarnaast 150 euro per jaar voor de drie aan vaccinatie's.

De chins koop ik een grote zak voeding van 20 euro en een zak zand van 20 euro en dat is prima voor 6 maand, cavia's idem, alleen krijgen die voor 10 euro groenvoer per maand erbij.
al mijn dieren (1 grote hond, drie katten, 2 chinchillas, 2 cavia's) kosten me dus 122.5 € per maand, en ze krijgen allemaal kwalitatieve voeding (natuurlijk en granenvrij)

De paarden idem,
2 trekpaarden, 90 € per maand per paard voor gebruik schuilstal, plateau, paddock en weides (1 hectare voor de twee). In de winter ben ik voor de twee paarden ongeveer 400-450 kwijt, in de zomer maar 180, gemiddeld een max 300 euro per maand voor alles. Ze staan op onbeperkt hooi / voordroog van goede kwaliteit en een vitaminebrok, de schuilstal potten we in de winter met 2de keus stro.

Maar we kopen niet zoveel nieuwe kledij, gaan maximaal eens per 2 maanden gaan uiteten, onze uitjes in het weekend zijn een tripje naar zee of bos om te wandelen en een ijsje te gaan eten, ik spendeer veel tijd om uit te pluizen waar ik het goedkoopste kan kopen, ik koop mijn producten bij de dierenarts voor het verlof ivm kortingen, etc ...

Edit: ik werk 32 uur, vriend meer dan fulltime, en toch zit hond max 22 uur per week alleen.
Alleen in huis is geen optie (katten en slopen) en in een bench vind ik ook geen optie. Wij hebben buiten een ruime kennel gemaakt (binnengedeelte van 4*2, plateau van 4*2, tapijtgedeelte buiten van 6*5, dus ruim 30-40 m²)
ik werk op maandag, woensdag en vrijdag van 8-16.30, en op dinsdag en donderdag van 8-12. Op maandag breng ik ze een dag naar mijn moeder, dinsdag is maar 4 uur, op woensdag komt mijn schoonmoeder over de middag 2-3 uur, donderdag is maar een halve dag, en de vrijdagvoormiddag komt de poetsvrouw een aantal uur. Maar twee dagen per week een hele dag alleen is geen ramp hoor, ik zou wel opteren voor een kennel buiten of een mogelijkheid tot binnen / buiten gaan voor de behoeftes.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:44

Maar iedereen die hier zegt echt geen €180,- per maand kwijt te zijn, maakt geen gebruik van een uitlaatservice of dagopvang. Dat scheelt heel veel geld!!
Ik had die €180,- ook inbegroot zelf, (nou ja, €170,-) omdat hij twee dagen alleen zou zijn. Dan wilde ik niet afhankelijk zijn van onbetaalde buurmeisjes etc. Mocht dat ooit weg vallen namelijk, wil je wel genoeg inbegroot hebben dat je een goed alternatief hebt in de vorm van betaalde opvang.

Bij mij is de opvang €15 per dag. Dat twee dagen per week en dan tikt het echt aan hoor! Dan vind ik €180 niet zo heel onrealistisch.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:47

Als je met opvang begint ben je inderdaad een stuk meer kwijt, maar de vraag is ook of dat perse nodig is?
ik zou een hond ook geen 5 dagen per week 8-10 uur per dag alleen laten, dat is gewoon niet te doen. Als je twee honden hebt die bv lekker op het erf rondstruinen is dat al een ander verhaal. Ts geeft echter aan max 2 volle dagen per week van huis weg te zijn, in een buitenkennel of met mogelijkheid om naar buiten te gaan (of mss heb je een oudere buurvrouw of man die het fijn vindt om over de middag hond even buiten te laten of zelfs een wandelingetje mee te doen!) is dat heus geen ramp.
Zolang je zorgt dat de hond op die dagen ook voldoende beweging en uitdaging krijgt ...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:47

Silverheart schreef:
180 per maand!?

Echt niet met jou eens! Een hond kan prima met meerdere mensen mee en blij zijn. In mijn omgeving gaat ruim de helft van de honden naar de opvang/uitlaatservice. Niet een die daar slechter van wordt, sterker nog, ze staan te stuiteren als het zo ver is!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:23

Simbaa schreef:
Silverheart schreef:
180 per maand!?

Echt niet met jou eens! Een hond kan prima met meerdere mensen mee en blij zijn. In mijn omgeving gaat ruim de helft van de honden naar de opvang/uitlaatservice. Niet een die daar slechter van wordt, sterker nog, ze staan te stuiteren als het zo ver is!

Ik ben het er ook echt niet mee eens. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat 'overbodig' is. Opvang is veelal dezelfde persoon (tenminste bij ons wel), dus 'steeds andere mensen' is helemaal niet van toepassing. Ik vind het alleen maar verstandig van TS dat ze alle mogelijke uitgaven in kaart brengt. Als je mazzel hebt doet je hond het prima op een simpele brok en heb je geen kosten aan medicatie en dierenartsen. En blijven je werkomstandigheden zoals toen je de hond nam. Maar mocht er toch wat veranderen (we hebben het immers over een tijdspanne van misschien wel zo'n 15 jaar) dan is het goed als je je daarop hebt voorbereid.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 07:01

geerke schreef:
geen idee wat ik kwijt ben per maand aan mijn 3 paarden en 7 honden....maar ik heb geen kinderen.Dat scheelt volgens mij wel.Geen dure gympies of Iphones :+

_O- Dat scheelt wel wat ja. Het nibud raadt tegenwoordig aan voor de studie minimaal 20000 euro te hebben liggen. Bij 2 kinderen dus 40000, waar we dan ook voor sparen. En dan heb je nog niet de maandelijkse kosten (dat doet nou nooit iemand, zo'n berekening maken met kinderen :+) Uiteraard zijn mijn kids me dat meer dan waard, maar een paard en hond hadden we er anders prima van kunnen betalen, hahaha.

We beginnen nu met 100 euro per maand en wachten in ieder geval een jaar. 180 euro per maand wordt het niet, dus als ik dan geen fatsoenlijke oplossing voor onze werkdagen kan bedenken, komt er geen hond. Niet leuk, wel eerlijk. Misschien dat ik in de tussentijd nog opvang kan zijn voor een ander persoon op mijn vrije dagen ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:16

Hele goede beslissing TS, je bent in ieder geval ermee bezig en maakt verantwoordelijke beslissingen. Daar zouden sommige mensen een voorbeeld aan mogen nemen. +:)+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:56

Ik heb niet alles helemaal gelezen dus misschien zijn mijn tips en suggesties al gegeven.

Maar wij hebben een Jack Russel en gaat op de dagen dat ik werk met mijn man mee naar de zaak. Als we allebei niet kunnen laten mijn ouders haar uit maar er zijn bij ons in de buurt ook genoeg mensen die haar wel eens meenemen voor een wandeling. Er is ook een site waarbij oudere mensen zich aanbieden om voor de hond te zorgen op de dagen dat je werkt.

Wat betreft de belasting, wij betalen iets van 63 euro per jaar in onze gemeente. En eigenlijk ga ik alleen voor de jaarlijkse entingen naar de dierenarts. In het begin hebben we er vaker gezeten maar bleek dat ook met een dierenarts best nog te onderhandelen is qua prijs en medicijnen.

De reden dat we vaak bij de dierenarts zaten was dat ze ontzettend veel spuugde. Ze heeft zelfs duur voer van de dierenarts gehad maar ook dat hielp niets. Nu ze gesteriliseerd is en de allergoedkoopste brokken eet van de dierenwinkel gaat het prima! Dus misschien ligt hier ook nog een bezuinigstip.

Je kunt het denk ik zo dol en duur maken als je zelf wilt. Op marktplaats kun je heel veel spullen vinden, soms zelfs gratis.

Veel succes en hopelijk lukt het om toch een hond in huis te halen op een manier zodat het binnen jullie budget blijft passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:13

xSlvna schreef:
Hoe andere mensen dat doen? Geen uitlaatservice pakken :o En als je 'genoeg' verdiend, vind ik sparen geen must. Normaal werkend mens kan een operatie wel aftikken (zeg max €350).

Voer is het enige wat écht een must is; goed voer! Veel vlees, geen Royal Canin of ander graanmerk.

Enten doen wij niet aan, geloof ik niet in (ook niet bij mijn paard), dit is natuurlijk eigen keuze.
Ontwormen/vlooien valt natuurlijk niet te weigeren.

Succes. :)

Operatie en max 350... Tot je hond zijn kruisbanden vernacheld en je 1000 tot 1500 euro mag aftikken.
350 euro is voor een hoop operaties nogal rooskleurig ingeschat.
Zorgen voor een spaarpotje is dus wel zo wijs.

T's, evt een oproepje op een lokale facebookgroep zetten voorwendselen uitlaat?
Vriendin van me heeft een uitlaat speciaal voor dieren die niet met de standaard uitlaat mee kunnen maar er zijn meer mensen die heel graag een paar keer per week met een hond willen wandelen of een oppas hondje zouden willen omdat een eigen hond qua tijd etc niet past

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:19

Ts

Mijn petje voor je af, je denkt iig heel goed na iig beter dan sommige posters hier.
Hoe graag je het ook wilt, het kost geld en veel ook.

Eten, enten, dag opvang ben je kwijt
Elke maand x bedrag reserveren voor ziektekosten is echt handig, ff consultje is hier 35€ en als je terug moet komen ben je al 70€ armer.

Ik zou elke maand eten, dag opvang opzij leggen dat 6-10 maanden volhouden kijken of je kunt missen.
Enten en belasting zou ik van vakantiegeld betalen.
Na 10 maanden heb je al klein potje voor ziektekosten, moet je geen dure rashond kopen