Hond gromt naar kind 15 maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Re: Hond gromt naar kind 15 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:00

Bedankt allemaal om mee te denken.

Wat ok al ga doen is de hond een muilkorf aandoen als mijn zoontje er is.
Ook ga ik zoontje en hond zoveel mogelijk scheiden.
Maandag neem ik contact met de DA ivm nut steriliseren / castreren. En bespreek ik de keuze al dan niet laten inslapen.

Ik hou jullie op de hoogte!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:08

Ik ken van een andere bordercollie ook het neurotische gedrag, wel iets anders dan jou BC, maar die heeft met een supplement het heel erg kunnen verbeteren.
Echter natuurlijk nu geen idee meer wat het was!
Misschien op een speciaal border-collie forum eens proberen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:10

Ik lees hier enkel het typische gedrag van een border die niet genoeg (mentale) uitdaging heeft en een kind dat de grenzen van de hond overschreidt. Borders die niet aan het werk mogen (hetzij in een sport hetzij in de vorm van hersenwerk) staan erom bekend te gaan drijven en zelf bezigheden te zoeken, die frustratie word vaak op kinderen uitgewerkt. Daarbij beschrijf je dat je kind op de hond afgelopen is om te aaien. Hierbij heb je waarschijnlijk veel signalen van de hond gemist dat hij dit niet wilde. Leer je kind dat er enkel hondjes geaait mogen worden als de hond naar hem toe komt, dan overschreidt hij de grenzen van het beestje niet.

Bij bijtincidenten met kinderen in meestal het kind (of degene die het kind zou moeten bijsturen) in fout, maar het is de hond die ervoor moet boeten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:34

Nimfee schreef:
Leffroi schreef:

Wat, omdat je het niet kan 'winnen'? Omdat niet iedereen het eens is met jouw mening? Dat is jammer.

Hoop dat je zelf ook wel inziet dat een huisdier anders is dan vee, productiedieren. Natuurlijk, het zijn 'tenslotte maar' dieren. Maar met een frikandel speciaal heb ik geen band (hoewel ik er wel van houd <3 ) maar met mijn hond wel.

Ik geef een DA groot gelijk dat ze de hond toendertijd niet had willen laten inslapen (ook als ze het wel had willen doen, in dit geval), maar ik verwacht dat diezelfde DA er met dit verhaal misschien ook wel een andere mening over vormt. Daarbij komt, de hond heeft nog een prachtig leven gehad, een kans. Hond is nu niet meer betrouwbaar. Het blijft een lastige keus, als je hem maar niet te laat maakt.

Wauw, jij bepaalt dus even dat een hond belangrijker is dan een veedier omdat een hond een huisdier is. Labeltje dus. Fijn ben jij.

Pardon? Dus jij wilt beweren dat je niet staat te janken als je je hond moet laten inslapen? Hou toch op. We zijn gevoelsdieren (sorry, mensen) en ja, we maken bijna alle beslissingen op gevoel. Nou is dat voor veedieren opeens hetzelfde? Moet ik janken om mijn eten omdat ze een kogel gekregen hebben? Sorry dat ik gevoelens heb hoor, maar als ik mijn hond zou moeten laten gaan zou ik nu al staan janken om de gedachten. :')

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:56

[/quote]

Het enige verschil tussen vee en huisdieren is de emotionele waarde die wij mensen aan huisdieren geven. En de financiele waarde die het vee voor de boeren heeft. In het fundament zijn ze gelijk:DIEREN[/quote]

En het probleem is? Je oma schiet je toch ook niet neer? Terwijl jij wellicht best een frikandel lust?[/quote]

Mijn oma is een mens geen dier.....
Maar het gaat nogal OT zo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:58

Laibadji schreef:

Maandag neem ik contact met de DA ivm nut steriliseren / castreren. En bespreek ik de keuze al dan niet laten inslapen.

Verwacht geen wonderen van castratie... karakter blijft hetzelfde!
Oftewel: een border wordt geen sullige golden retriever daarvan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:06

antje_vip schreef:
Kuggur schreef:
Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.

Om zulke mensen:
"Ik ben zat van de hond, maak m maar dood"
"Ik ben zat van Kuggur, maar dr maar dood"

Nou, inderdaad. Fijne mentaliteit daar, zeg... :-(

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:07

Lastig hoor, snap dat je het niet goed weet.
Je wilt de hond die je hebt gered niet wegdoen, hij heeft prinsheerlijk leventje bij jou gehad.

Wat ik persoonlijk zou doen, omdat ik me daar het prettigste bij zou voelen.
Ik zou niet afwachten of het een x echt verkeerd gaat, kinderen van 15 maanden aaien een hond, dat wil je graag zo houden. Dus het is in niemands belang dat ze bang wordt of echt toegetakeld wordt.

Ik zou het kind een weekend naar opa en oma brengen, de hond nog een weekend geven waarin ik er helemaal voor hem kan zijn. Dingen doen waar deze helemaal blij van wordt.
Dan aan het eind van het weekend hem in laten slapen.

Zo heeft hij niet de stress van de afgelopen tijd.
Zo heb je zelf het gevoel hem een mooi einde te geven.
En zo loop je niet de kans dat hij je kind grijp met alle gevolgen en rotsituaties van dien.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:14

Onvoorstelbaar. De kans is groot dat het goed fout gaat. Bovendien komt jouw vertrouwen nooit meer goed met die hond. Nu nog een muilkorf omdoen terwijl ze het liefste jouw kind zou bijten..... onnodig lijden van het dier in deze. Probeer eens in te vullen of je hond nog plezierig en hondwaardig de dagen door komt...... dacht het niet. Dus waarom rekken?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:56

Ja, en ik ben het inderdaad met slimmerik eens, een muilkorf om, terwijl je in een situatie bent die stressvol is, dat maakt diezelfde situatie ook nog eens erg onveilig voor de hond. Hij kan zich niet meer verdedigen terwijl hij dat wel het liefste zou willen doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:06

Nog even over de invloed op het gedrag van de teef na sterilisatie (dus in feite castratie): op het hondenforum hebben ze eens een poll gehouden: 50% van de teven was hetzelfde gebleven, 27% was feller geworden, en 11% was gemakkelijker geworden... (64 eigenaren hadden gestemd)

Wat laat zien dat er echt meer nodig dan huppetee de eierstokken eruit= hondje braaf.

En wat al eerder genoemd is: de hond is al zo gevoelig en gestressed... en dan ook nog een muilkorf om de bek, wat ik in zo'n geval ook zou doen zolang de hond in huis is hoor, want zonder muilkorf is het niet verantwoord naar het kind toe, maar wat doet het met de hond?

Dus zowel sterilisatie als muilkorf zijn niet de echte oplossing... muilkorf is noodgreep, maar er is een drastischer oplossing nodig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:37

Sterilisatie en castratie is wel heel wat anders. Zeker bij een teef als het hormoon gerelateerd is. Dus echt betrouwbaar zijn die uitslagen niet omdat veel mensen denken dat dat verschil niet uit maakt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:38

Zoolgangster schreef:
Nog even over de invloed op het gedrag van de teef na sterilisatie (dus in feite castratie): op het hondenforum hebben ze eens een poll gehouden: 50% van de teven was hetzelfde gebleven, 27% was feller geworden, en 11% was gemakkelijker geworden... (64 eigenaren hadden gestemd)

Wat laat zien dat er echt meer nodig dan huppetee de eierstokken eruit= hondje braaf.

En wat al eerder genoemd is: de hond is al zo gevoelig en gestressed... en dan ook nog een muilkorf om de bek, wat ik in zo'n geval ook zou doen zolang de hond in huis is hoor, want zonder muilkorf is het niet verantwoord naar het kind toe, maar wat doet het met de hond?k

Dus zowel sterilisatie als muilkorf zijn niet de echte oplossing... muilkorf is noodgreep, maar er is een drastischer oplossing nodig.

Ik denk dat er in deze situatie wel degelijk verschil kan zijn aangezien de ts aangeeft dat het gedrag verergert onder invloed van de hormonen. Dus sterilisatie kan dus misschien wel helpen in dit geval en ik denk dat het prima is dat de ts het met de d.a. bespreekt. Dat zullen ze ook op het hondenforum waar jij jouw poll vandaan hebt zeggen.

Er zijn zat honden die niets ophebben met kleine kinderen. Ook het zomaar geaaid worden vinden veel honden niet fijn. Onze Golden is gelukkig erg makkelijk, maar onze eerste Golden moest er niets van hebben als vreemden hem zomaar aaiden. Het is meerdere keren gebeurd dat hij in de tuin achter het pootrje van ruim een meter hoog lag om alles achter de tuin in de gaten te houden en een volkomen vreemde ineens over het poortje heen hing om hem te aaien. Gebeten heeft hij niet, maar geschrokken en geïrriteerd hard blaffend achteruit springen deed hij wel. Zat mensen die dan van schrik boos werden.
Hoepel op! Onze hond in onze tuin waar iemand zomaar aan meent te moeten zitten?

De hond van de ts is niet geschikt voor een gezin met kleine kinderen. Dan hoef je 'm niet meteen af te laten maken, dan kan je ook herplaatsing overwegen.

Ik vind dat de ts het goed doet door geen overhaaste beslissing te nemen. Ben ook blij te lezen dat ze een d.a. heeft die terughoudend is met in laten slapen. Heel veel succes met het vinden van een veilige oplossing.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:05

Dit is natuurlijk een heel vervelende situatie waarin je als hondeneigenaar en als ouder nooit in terecht hoopt te komen. Toch zou ik niet met lapmiddelen als een muilkorf gaan werken. Ik zou een ander huis voor de hond zoeken, met mensen zonder kinderen en die alle tijd hebben om de hond de aandacht te geven die ze nodig heeft. Mocht zo'n plek er niet zijn dan zou ik, hoe moeilijk ik het ook zou vinden, de hond in laten slapen.
Een hond met veel stress die niet met kinderen om kan gaan en een peuter die steeds ondernemender wordt, is gewoon een gevaarlijke situatie. Kind en hond kun je ook niet 24/7 van elkaar scheiden zonder de hond veel op te sluiten/bij de roedel weg te houden en dus ernstig te kort te doen en helaas heeft niemand ogen in zijn rug en is een ongeluk gebeurd voor je het weet. Natuurlijk moeten kinderen leren de grenzen van een dier te respecteren en daar ben je als ouder verantwoordelijk voor, maar dit heb je ze niet in een middagje geleerd en zeker een peuter niet. Vaak bedoelen ze het aaien ook heel goed, maar ze zijn soms nog te onhandig/onstuimig in het aaien en daar kan een hond van schrikken.
Gedragstherapeuten zullen best iets kunnen doen, maar daar gaat natuurlijk wel een poos overheen en de vraag is of het gedrag in een stressvolle situatie niet weer boven komt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:17

smurffie schreef:
Sterilisatie en castratie is wel heel wat anders. Zeker bij een teef als het hormoon gerelateerd is. Dus echt betrouwbaar zijn die uitslagen niet omdat veel mensen denken dat dat verschil niet uit maakt.

Teven worden in de praktijk nooit "gesteriliseerd" maar gecastreerd plus baarmoeder eruit... dus de eierstokken worden altijd verwijderd. De term "sterilisatie" klopt dus eigenlijk niet bij teven.

Maar hoe dan ook, ik zou er niet blindelings op vertrouwen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:21

Dat ligt heel erg aan de dierenarts. Dat zou ik niet zo zwart wit nemen als je het nu doet.
Juist omdat veel mensen nadelen zien aan een castratie (gedragsverandering, vacht veranderd, dikker worden) maar ze geen nest willen wordt ook sterilisatie nog best vaak toe gepast. Die twee termen moeten gewoon niet als 1 gezien worden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:22

Laibadji schreef:
Ik ...
Eergisteren liep mijn zoontje van 15 maanden in de stal en loopt de hond hem voorbij. Mijn zoontje wil hem aaien en uit het niets gromt ze en schiet naar hem uit. We stonden er gelukkig bij (zoon is nooit alleen met de honden). Mijn vriend heeft direct ingegrepen.

Echter baart het mij zorgen... De andere hond heeft dit vermogen niet...

Hier zit de kern. Je kind kwam op het territorium van de hond. Het was beslist niet 'uit het niets' want je kind wilde aaien, maar kan onmogelijk de signalen van de hond herkennen.
Leer je kind dat hij de hond voorlopig moet negeren.
Als het mogelijk is hond en kind voorlopig (je kind groeit snel) te scheiden zodat hij niet onverwacht naar de hond kan, dan is je probleem even opgelost. De hond ziet nl. je kindje nog als iets wat er niet hoort en wat beslist geen commando kan geven. Ze is niet met kinderen opgegroeid en kinderen zijn dan iets wat niet in de leefomgeving hoort. Het gedrag behoeft wel correctie; niet met boosheid, maar met corrigerende maatregelen naar het ongewenste gedrag. Je zou haar naar haar plaats kunnen sturen en daar wat lekkers geven. Dan zal na een tijd je kind met plaats+lekkers geassocieerd kunnen worden. Net als de deurbel ;)

Je hebt een aantal opties en ik heb gelezen dat je in elk geval wilt muilkorven (draadkorf die ruim genoeg is is prima; dan kunnen ze nog drinken, blaffen en hijgen) en de hond wilt laten steriliseren. Ook dat vind ik een goed idee. Oudere teven hebben soms overactieve eierstokken en als die eruit zijn kan dat een hoop rust geven in het koppie.

Er zijn meer opties (hek plaatsen zodat je kind niet zomaar naar de stal kan, hond ruimte beperken met een electroband en 'draadje' op de grond, gedragstrainer, kennel, herplaatsen)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:27

KellyDV schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
Ik word gewoon kriegel van mensen die als ze kind of kinderen krijgen altijd ellende hebben met de honden
en de honden moeten vertrekken of ingeslapen worden!
Waar zit het verantwoordelijkheidsgevoel naar de hond toe dan?! ;)

Ik denk dat ik het hier eigenlijks wel mee eens ben. :j

Je kan natuurlijk ook gewoon je kind herplaatsen of in laten slapen :j

Zonder gekheid, ik vind het juist enorm goed als je je verantwoordelijkheidneemt als je de hond niet kunt bieden wat hij nodig heeft, hoe zuur ook :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:28

Vanaf de pc kun je hier niet over oordelen. De hond vertoont neurotisch gedrag, ok, dat kan, maar wat doen jullie eraan om dat te verhelpen?
Een border collie met zin om te werken heeft echt niet genoeg met rondstruinen op het erf en nu en dan een wandeling, een dergelijke hond moet wérken. Schapendrijven, agility, flyball, iets waarbij ze hun stress kunnen kanaliseren. Veel kans als je dat biedt dat de rest van het gedrag al veel vermindert.

Mijn advies zou zijn, ga werken met die hond, en schakel een GT in (bv Ron van Dogcare). Laat hun het bekijken van buitenaf en kijk wat hun mening is, daarnaast, de hond voorlopig niet in de buurt van je zoontje laten (zoontje wilde enkel maar aaien, maar mag je ook niet toelaten bij een hond die dat niet wil. De hond heeft goed recht om aan te geven dat ze iets niet wil, echter is de manier van hondentaal een groot probleem bij kinderen, daar een correctie op hoofdhoogte aankomt.)

Dus beide gescheiden houden, hond aan het werk zetten en GT (Bv Ron van Total Dogcare in Tilburg) inschakelen.

edit:
Laibadji schreef:

en dus geen muilkorf aandoen! Je hebt een hond die het duidelijk niet fijn vindt om aangeraakt te worden, en je gaat ze dan bewust in een situatie brengen waar je zoontje wel kan aanraken en de hond zich niet kan verweren? Dat is vragen om problemen, de eerste keer dat de korf uit is heb je risico dat de hond zich net goed verweert en dan heb je een groot probleem.
Deze hond en je zoontje mogen op dit moment simpelweg niet bij elkaar. Punt.
Niet zolang je het gedrag van de hond niet onder controle hebt en ook niet zolang je zoontje er niet kan vanaf blijven.
Steriliseren kan hormonaal een beetje helpen, maar zal hier niet voldoende zijn, het gedrag is puur stress gerelateerd en kan ze nu door gebruik aan uitdaging niet laten afvloeien. DAAR moet je mee aan de slag.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:32

Ik zou toch een herplaatsing overwegen. Ik herken het gedrag van je hond ten opzichte van je kind heel erg bij mijn hond. Kinderen negeert ze volkomen, totdat ze geluid maken of naar haar toe komen. Bij geluid schiet ze volkomen in de stress en als ze aan haar komen vliegt ze ze aan.

Met de tijd is dit minder geworden, je moet de hond vooral de ruimte geven om aan het kindje te wennen (zoals je gedaan hebt). En het is vooral belangrijk dat je je kindje leert dat hij niet aan de hond moet komen als die dat niet wil. Sommige honden hebben nou eenmaal niks met kinderen en die ruimte moeten ze ook kunnen hebben. En als je zoontje dit toch op blijft zoeken (wat ik volkomen begrijp voor zo'n jong kereltje) dan is herplaatsing misschien de beste optie.

Castratie en muilkorf geven haar alleen maar meer stress, ik denk niet dat haar gedrag daar positief van gaat veranderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:37

xMaxxiee schreef:
Ik zou toch een herplaatsing overwegen. Ik herken het gedrag van je hond ten opzichte van je kind heel erg bij mijn hond. Kinderen negeert ze volkomen, totdat ze geluid maken of naar haar toe komen. Bij geluid schiet ze volkomen in de stress en als ze aan haar komen vliegt ze ze aan.

Met de tijd is dit minder geworden, je moet de hond vooral de ruimte geven om aan het kindje te wennen (zoals je gedaan hebt). En het is vooral belangrijk dat je je kindje leert dat hij niet aan de hond moet komen als die dat niet wil. Sommige honden hebben nou eenmaal niks met kinderen en die ruimte moeten ze ook kunnen hebben. En als je zoontje dit toch op blijft zoeken (wat ik volkomen begrijp voor zo'n jong kereltje) dan is herplaatsing misschien de beste optie.

Castratie en muilkorf geven haar alleen maar meer stress, ik denk niet dat haar gedrag daar positief van gaat veranderen.

Ja, herplaatsing zou het allermooiste zijn... maar... zie jij al aanbiedingen van bokkers om deze hond stante pede in huis te halen?
Ik zie ze niet. En ik denk dat buiten Bokt de mensen ook niet in de rij staan om deze hond, hoe lief verder ook, in huis te halen.

Dus... blijft TS nog een x-aantal dagen/weken/maanden? met deze hond in huis zitten, als ze per se voor herplaatsen kiest.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:42

Ik vraag me ook af hoe jullie dag schema eruit ziet. Wat doen jullie vanaf bv 6 uur in ochtend tot volgende dag 6 uur ochtend met de hond de gehele dag ?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:43

Mijn broer had ook een bc die zo reageerde op de kinderen. Ze hebben veel met hem gedaan via een vereniging (schapendrijven, etc) en hij is toen ook via die vereniging herplaatst bij een ouder echtpaar zonder (klein)kinderen. Ze hebben nog goed contact en iedereen is blij met die oplossing.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:03

Tenenkrommend om de reacties te lezen de hond maar in te laten slapen. Het dier is "al" 9 en heeft het 5 jaar goed gehad. Het is 5 jaar eigenlijk goed gegaan. Nu is er een kindje en is er een voorval geweest dus de hond moet maar dood? Het is een kwestie van goed management. Hond en kind uit elkaar houden en als dat niet lukt is herplaatsing altijd nog een betere optie. Waarom maar direct de spuit erin?

Ik heb zelf nu een opvanghond die weg moest omdat hij het kindje had gebeten. Niet ernstig maar toch. Bij mij komt hij tot rust en ontpopt zich tot een leuke sociale hond. Geen problemen met kinderen of wat dan ook. Het kindje leverde teveel stress op en ook deze ouders lukte het niet om het te voorkomen. Ik ben blij dat zij voor herplaatsing hebben gekozen ipv de spuit. Het is een leuke hond die alleen de drukte van een kind niet kon handelen. Hier in een huis zonder kinderen maar wel met 2 honden en katten is hij prima op zijn plaats.

Mijn advies, zoek een leuke nieuwe baas voor de hond. 9 is niet oud. Hij kan zomaar 15 worden dus kan men er nog zeker 6 jaar plezier aan beleven en andersom. Niet zoeken via MP uiteraard. Er zijn genoeg andere alternatieven. Laten inslapen vind ik wel erg kortzichtig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:09

heel cru gezegd en misschien krijg ik vele over me heen.

maar weg met die hond in laten slapen vind ik het eerlijkst nog voordat het fout gaat.
een jong kind kun je niet weghouden en de hond kun je niet opsluiten. dit is wachten tot het fout gaat.

en da wil niet meewerken, ga je toch naar een andere zijn er genoeg die voor wat extra centjes dit wel willen doen.

een kind van 15 maanden is net zo onvoorspelbaar als een hond, dus wat jullie opperen is gewoon niet realistisch.