De mega-hagelbui: hoe is het eigenlijk met de diertjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:35

Bij ons achter de stal is er n koe geraakt door n mega hagelsteen (ze waren groter dan tennisballen!) en overleden.

Onze stal heeft meer gaten in 't dak zitten dan er gaten zitten in n gatenkaas... gelukkig hebben onze paarden er niets aan overgehouden behalve dan wat schrik.

We hebben t geluk gehad dat onze stallen niet allemaal vol stonden dus konden we alle paarden verplaatsen zodat ze droog en veilig konden staan (nadat we in die rij alle lichte golfplaten hebben vervangen)...

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:00

Mijn verzorgpaardje stond buiten, dus ik heb vreselijk hard gerend. Hij is er met een flinke schrik afgekomen. Nu als het regent (zoals gisteren) raakt hij helemaal in paniek. Arm ding.

dena_mii

Re: De mega-hagelbui: hoe is het eigenlijk met de diertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:58

Afgelopen augustus zijn er ook hagelstenen zo groot als tennisballen gevallen langs de Maas. Onder andere in het dorp waar de ouders van mijn vriend wonen. Daar zijn de meeste dieren binnengehaald, heb weinig gehoord over dode of gewonde dieren, al zullen die er ongetwijfeld zijn geweest.

Zo'n supercel als hier genoemd wordt, is dus wel degelijk eerder voorgekomen in Nederland, nog geen jaar geleden zelfs. De auto van mijn vriend heeft duizenden deukjes en zijn ruiten zijn gebarsten, hier was hij ook niet voor verzekerd, de auto is inmiddels weg. Bij mijn schoonouders was het dak van het huis en van de schuur flink beschadigd, in het huis ook een lekkage.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:13

Hier ook iemand uit het rampgebied, woon in dezelfde gemeente als waar Luijksgestel toe hoort. Wij hadden alles gelukkig binnen staan. Heb verder ook niets gehoord van dieren die getroffen zijn.
Nu moet ik wel zeggen, code oranje doet mij niet zoveel. Wordt wel vaker uitgegeven, en ik heb dan ook zoiets van "eerst zien, dan geloven" want meer dan de helft van de keren is er niets aan de hand. Zo erg als het nu was zagen we niet aankomen. Niemand had die hagelstenen verwacht.
Ook is het zo dat de bui nog afgedraaid is. Waar Valkenswaard eigenlijk niets zou krijgen is het afgedraaid en is een deel van Valkenswaard ook hard getroffen.
Sterker nog, nog geen 20 minuten voor deze bui appte mijn moeder nog, die in Valkenswaard woont, zij was internet in de gaten aan het houden en wij zouden de volle lading krijgen en hun zouden niets krijgen, het zou daar langs af gaan. Hun hebben meer gehad dan wij en meer schade.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:51

Maar dat is ook precies waar de geleerden voor waarschuwen!
Houd de lucht goed in de gaten, dergelijk weer is zo onvoorspelbaar..in die zin, dat het nooit exact te voorzien is waar de grootste ellende valt.
Ook die codes wisselen per uur, van kleur naar gebied, ze nemen het ruim ;)

Zonde van die koe, CubaLibre, arm dier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:43

dena_mii schreef:
Afgelopen augustus zijn er ook hagelstenen zo groot als tennisballen gevallen langs de Maas. Onder andere in het dorp waar de ouders van mijn vriend wonen. Daar zijn de meeste dieren binnengehaald, heb weinig gehoord over dode of gewonde dieren, al zullen die er ongetwijfeld zijn geweest.

Zo'n supercel als hier genoemd wordt, is dus wel degelijk eerder voorgekomen in Nederland, nog geen jaar geleden zelfs. De auto van mijn vriend heeft duizenden deukjes en zijn ruiten zijn gebarsten, hier was hij ook niet voor verzekerd, de auto is inmiddels weg. Bij mijn schoonouders was het dak van het huis en van de schuur flink beschadigd, in het huis ook een lekkage.

Een supercel komt idd wel vaker voor, dit soort hagel echter is wel uitzonderlijk. Heb je foto's van afgelopen augustus? Of nee wacht, ik weet het alweer. Dat was idd een heftige bui.

Neon, er zijn door verschillende stormchasers wel waarschuwingen uitgegeven, maar ja, daar heb je zo weinig an he als je die niet volgt. Ik vind dat de media dat ook moet gaan doen, er was zelfs kans op een tornado.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:55

Joolien schreef:
dena_mii schreef:

Een supercel komt idd wel vaker voor, dit soort hagel echter is wel uitzonderlijk. Heb je foto's van afgelopen augustus? Of nee wacht, ik weet het alweer. Dat was idd een heftige bui.

Neon, er zijn door verschillende stormchasers wel waarschuwingen uitgegeven, maar ja, daar heb je zo weinig an he als je die niet volgt. Ik vind dat de media dat ook moet gaan doen, er was zelfs kans op een tornado.

Foto's heb ik zo niet meer bij de hand, inmiddels telefoon al wel een keer geleegd. Mijn schoonouders hebben hier nog wel foto's van. Veel boeren hadden gaten in de golfplaten, kassen zie je hier bijna niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:08

Vorig jaar waren er ook grote hagelstenen, maar de echte grote waren op 1 hand te tellen. Die waren meer formaat pingpongbal zeg maar.

Dat geeft een ander soort schade aan de auto's dan dat nu het geval is. Tot een bepaald formaat kun je namelijk nog wel uitdeuken zonder spuiten (als je er wel voor verzekerd bent). Nu zouden er van veel auto's gewoon hele delen vervangen moeten worden. En ja, dan gaat het wat sneller total loss.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:15

In someren op de waardjesweg en omstreken hebben ze inderdaad de pech dat daar kas naast kas staat.
Dan is de schade ook meteen enorm.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:24

Klopt, maar ik volg die niet (hoewel ik toevallig wel je topic had gezien daags ervoor en je openingspost daarvan had gelezen) en die boeren met vee al helemaal niet! Die luisteren naar de radio en kijken op de tv, en hier nog het liefst naar de BRT omdat die qua weer beter voorspelt dan de KNMI.
Je hoeft hier bij die boeren niet aan te komen met "stormchasers voorspellen dit en dat", dan lachen ze je vierkant uit.

En verder, wij hebben geen schade. Auto stond onder dak, manlief was aan het werk maar heeft ook de auto onder dak geparkeert. Alle beesten waren binnen.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:34

De bui zou inderdaad langs het nu getroffen gebied afgaan. Wij zaten een kwartier voor de grote hagelstenen nog buiten met het bezoek. De schade hier in het dorp is enorm, dakpannen zijn niet aan te slepen en vele auto's zijn total loss. Ik heb gehoord dat er een paar koeien en een duif zijn overleden maar meer inderdaad niet.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:14

Iris82 schreef:
Vorig jaar waren er ook grote hagelstenen, maar de echte grote waren op 1 hand te tellen. Die waren meer formaat pingpongbal zeg maar.

Dat geeft een ander soort schade aan de auto's dan dat nu het geval is. Tot een bepaald formaat kun je namelijk nog wel uitdeuken zonder spuiten (als je er wel voor verzekerd bent). Nu zouden er van veel auto's gewoon hele delen vervangen moeten worden. En ja, dan gaat het wat sneller total loss.

Nou de auto's in het dorp bij mijn vriend waren ook niet uit te deuken zonder spuiten.. dus dat gaat helaas niet helemaal op. Daarnaast waren ze, de grote hagelstenen, helaas niet op 1 hand te tellen en ja ik heb daar gestaan toen het er met bakken uit viel.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 01:45

LauraM schreef:
Wij zaten een kwartier voor de grote hagelstenen nog buiten met het bezoek.

Dat was ook het grote issue bij deze 'rotramp'. Er leek een stofwolk op te doomen en binnen 20 seconden kwamen de hagelstenen al uit de hemel vallen en nog geen halve minuut later was alles kapot. Wei omheining, bedrijfs(stroom) omheining, regenpijpen, daken, damplaten, auto's... gewoon alles. Het ging echt flink te keer. Heb mijn paarden nog nooit zo in paniek zien raken. De stal in? Echt niet, ze waren te bang om naar de stallen te komen door de harde knallen op het dak en waarschijnlijk volledig gedesorienteerd.

Helaas heeft eentje een flinke klap gehad van een hagelsteen op z'n oog, tis nu hopen dat 't goed komt. :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 01:47

Oei...dat klinkt heftig!

Oog zelf beschadigd?
Beterschap!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:42

Ohh wat sneu. Beterschap met haar

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:37

Aangezien het niet specifiek paardgerelateerd maar diergerelateerd is hoort dit topic op BB daar verplaats ik het dan ook naartoe.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:22

Tijdens een zo'n bui waren we toevallig niet thuis en zaten er nog katten buiten. Het zou droog blijven tot de late avond, maar helaas kwam het onweer met stortbui en bijbehorende megahagel eerder dan voorspeld. De katten zaten allemaal in het hondenhok dat we in de tuin hebben staan :D
De weg naar huis was echter dramatisch. Overal bomen omver, ondergelopen huizen en kruispunten, schoorstenen die van het dak waren gewaaid (incl. de schade door het vallen..) Er is een windhoos op nog geen 100 meter van ons huis geweest, we hebben echt geluk gehad. Alleen onze kersenboom was verwaaid..

Normalitair hebben onze dieren geen schrik van storm en onweer, dat scheelt al veel :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:01

En beste storm chasers. Kunnen we hier zuid oost brabant morgen maaien en houden we het dan enkele dagen droog om te hooien? :D
Volgens buienradar wel :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:23

Mijn buienradar geeft voor maandag, dinsdag en woensdag nog buien, donderdag pas droog. :=
Ook AccuWeather geeft voor dinsdag en woesdag nog regen, maar wel donderdag, vrijdag en zaterdag droog. Als dat nu zondag en maandag ook nog zo is kan er woensdag/donderdag eindelijk gemaaid worden. *\o/* *\o/* *\o/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:26

Hier geeft hij de hele week droog aan, zou geweldig zijn en bijna vreemd na 6 weken lang elke dag wel een bui.

Maar dus nog niet in de hele regio, klinkt ook weer niet hoopvol.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:29

Ik heb gekeken op de buienradar app, kan dan alleen 48 uur vooruit kijken voor mijn eigen woonplaats, de voorspelling verder is voor heel nederland, en die geeft gewoon regen.
Accuweather is wel specifiek voor mijn eigen woonplaats. Hoewel ik dacht dat jij vlak bij mij woonde, zelfs nog in dezelfde gemeente. :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:38

haha, echt?

Volgens buienradar dan toch niet :D

Al zag ik pas op facebook man en vrouw die samen aan de kreukeltafel zaten en grapte dat de bui precies daar de rand had.
Manlief had het namelijk droog volgens de app en de vrouw regen :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:59

Woon jij niet in de gemeente B.? Anders zit ik er naast hoor, verwar ik je met iemand anders. Maar dacht dat jij in die gemeente woonde, en werkte in R, tegen D aan.
(Vanwege privacy maar even alleen de beginletters, je hebt het niet voor niets niet in je profiel staan)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:01

Ik zit nu te raden waar de letters voor staan :D
Dus ik denk dat je me door de war haalt :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:02

Oke, B van Bergeijk, R van Riethoven en D van Dommelen. :D Iemand anders dus. :+