Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dena_mii schreef:Afgelopen augustus zijn er ook hagelstenen zo groot als tennisballen gevallen langs de Maas. Onder andere in het dorp waar de ouders van mijn vriend wonen. Daar zijn de meeste dieren binnengehaald, heb weinig gehoord over dode of gewonde dieren, al zullen die er ongetwijfeld zijn geweest.
Zo'n supercel als hier genoemd wordt, is dus wel degelijk eerder voorgekomen in Nederland, nog geen jaar geleden zelfs. De auto van mijn vriend heeft duizenden deukjes en zijn ruiten zijn gebarsten, hier was hij ook niet voor verzekerd, de auto is inmiddels weg. Bij mijn schoonouders was het dak van het huis en van de schuur flink beschadigd, in het huis ook een lekkage.
Joolien schreef:dena_mii schreef:Afgelopen augustus zijn er ook hagelstenen zo groot als tennisballen gevallen langs de Maas. Onder andere in het dorp waar de ouders van mijn vriend wonen. Daar zijn de meeste dieren binnengehaald, heb weinig gehoord over dode of gewonde dieren, al zullen die er ongetwijfeld zijn geweest.
Zo'n supercel als hier genoemd wordt, is dus wel degelijk eerder voorgekomen in Nederland, nog geen jaar geleden zelfs. De auto van mijn vriend heeft duizenden deukjes en zijn ruiten zijn gebarsten, hier was hij ook niet voor verzekerd, de auto is inmiddels weg. Bij mijn schoonouders was het dak van het huis en van de schuur flink beschadigd, in het huis ook een lekkage.
Een supercel komt idd wel vaker voor, dit soort hagel echter is wel uitzonderlijk. Heb je foto's van afgelopen augustus? Of nee wacht, ik weet het alweer. Dat was idd een heftige bui.
Neon, er zijn door verschillende stormchasers wel waarschuwingen uitgegeven, maar ja, daar heb je zo weinig an he als je die niet volgt. Ik vind dat de media dat ook moet gaan doen, er was zelfs kans op een tornado.
Iris82 schreef:Vorig jaar waren er ook grote hagelstenen, maar de echte grote waren op 1 hand te tellen. Die waren meer formaat pingpongbal zeg maar.
Dat geeft een ander soort schade aan de auto's dan dat nu het geval is. Tot een bepaald formaat kun je namelijk nog wel uitdeuken zonder spuiten (als je er wel voor verzekerd bent). Nu zouden er van veel auto's gewoon hele delen vervangen moeten worden. En ja, dan gaat het wat sneller total loss.
LauraM schreef:Wij zaten een kwartier voor de grote hagelstenen nog buiten met het bezoek.