[VOLG] Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:01

Goed bezig!!

__Sannne

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 23:08

Het meeste vogelgaas dat ik kan vinden is rond de 0,6mm breed..

Maar ik verwacht dat mijn vader en ik morgen naar de Praxis gaan, dan gaan we even kijken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:24

Hee TS, ik lees een beetje mee en ik zie dat je last hebt van je rug door het tillen. Let je goed op dat je vanuit je benen tilt? Rechte rug houden, buikspieren aanspannen en door die knieën :) Anders krijg je inderdaad veel last van je rug.

Verder zou je eraan kunnen denken om de buxus af te dekken met plexiglas, dat is misschien voor het oog wat mooier, weet alleen niet hoe duur het is. Plus dat gaten erin maken nogal vervelend kan zijn (tenzij je voor een heel dun plaatje kiest en hele dunne schroefjes).

Ik denk trouwens dat je in je laatste post 6 mm bedoelt en niet 0.6, anders is het meer geperforeerd staal :P

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 23:43

Probeerde inderdaad goed op mn houding te letten, maar bedankt voor de tips!

De buxus is nu op zo'n afstand van de ren dat de konijnen er niet bij zouden moeten kunnen. Mijn ouders hebben beloofd goed in de gaten te houden dat er geen takjes te dichtbij zullen groeien. :)

Nee ik bedoel toch echt 0,6mm, maar het gaat hier dan ook om de dikte van het staal ivm doorbijten. :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:41

Wij zijn ook bezig met een nieuw konijnenhok, en zijn geadviseerd om een soort gaas te nemen speciaal voor konijnen. Was een maas van ong 2 bij 2cm, maar wel brede draden. Ik zal eens kijken of ik de naam kan vinden. Vierkant werkt iig beter dan een zeshoek heb ik gemerkt.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:11

Ik denk dat ik weet welke je bedoelt maaike,dat krijgen ze echt niet stuk.
ik weet niet hoe het heet.
het werkt wel wat lastig omdat het vrij stug is.

Sanne,ik weet niet hoe je van pkan bent het gaas er op te maken,maar bij de action heb je zo'n nietding(waarmee je nietjes in het hout schiet),dat is ideaal on gaas mee op hout vast te nieten.
kost 5 euro geloof ik.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:42

Bedankt voor de tip! Als het goed is hebben wij hier al zo'n ding liggen en we hebben ook van die omgebogen spijkers die je erin kan slaan. (Als je begrijpt wat ik bedoel)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:44

Een tacker :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:08

Ooooo natuurlijk, ik dacht inderdaad aan maasgrootte :=

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:12

Goed bezig zeg!

Ik heb ook mijn eigen ren gebouwd, ondertussen heb ik wat moeten splitsen en ben nu bezig met een hele verbouwing van de ren :') Achja .. alles voor de konijntjes.
Mijn hokken staan wel in de ren zodat ze hier onder kunnen schuilen en in zitten wanneer ze willen. Die staan dus dag en nacht open. Merk dat ze overdag veel in het hok liggen met z'n allen en 's nachts zijn ze bezig.

Ook heb ik een zo'n oude ijzere wasteil omgetoverd tot een zandbak. En dat vinden ze fijn!! :)

Hier eerste een grote maas van stevig materiaal geplaatst en toen daarvoor nog een stuk lager gaas met een hele fijne maas. Konijnen blijven er vanaf, hebben wel wat beters te doen dan proberen er door heen te komen haha. Ze hebben ruimte zat.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:22

Vandaag zal er denk ik geen update komen, ik wacht tot mijn vader thuis is zodat we samen naar de Praxis kunnen. + Ik denk dat we vanavond het losse nachthok gaan bestellen.

Ik wil graag deze; https://www.dierenverblijf.com/2999-nachthok-howie.html
Zou mooi in de ren passen. Wil hem dan op paaltjes hebben zodat ze er ook onder kunnen schuilen + ook twee zijkanten bedekken met hout o.i.d. zodat ze uit de wind kunnen zitten. In plaats van een trappetje wil ik er dan een plateautje voor zetten, iets lager dan de ingang maar iets hoger dan de grond zodat ze erin kunnen springen. (Las ergens dat konijnen liever springen dan "traplopen")

Ligt aan mijn vader en het weer of we vandaag veel verder zullen komen, en anders morgen weer aan de bak! Ik hoop/verwacht dat de hele ren eind deze week toch wel af zal zijn. Mijn vader heeft het in ieder geval het liefst zo snel mogelijk klaar (maar het wel goed afmaken natuurlijk) en die kan, zodra hij zijn zinnen ergens op gezet heeft, echt flink doorbikkelen.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:06

Ziet er leuk uit!

Doe je die tegels als anti uitbraak?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:33

Ik zou een iets ruimer hoek doen waarbij een stuk helemaal winddicht is. Zo voorkom je dat de konijnen op de tocht zitten als de wind verkeerd staat.
Zelf een hok maken schijnt ook niet heel moeilijk te zijn. Als je om advies vraagt in een bouwmarkt die niet zo commercieel is, kom je denk ik op heel wat goede dingen uit. Zo werd ons geadviseerd om een soort plank te gebruiken die je in elkaar kan schuiven en waar het water goed vanaf loopt (ik ben niet zo goed in bouwkundige termen, had je misschien al gemerkt :')). Een dak er op met dakleer er over heen, gaas erbij voor een deurtje, en je bent klaar.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:36

Die planken die in elkaar schuiven bedoel je daar van die schutting planken mee? Ik vind ze altijd lijken op groot kliklaminaat. Dakleer is inderdaad een goede, maar moet dat niet weer op een speciale manier bevestigd worden? of verwar ik het nu ergens mee?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:03

MelissaYM schreef:
Ziet er leuk uit!

Doe je die tegels als anti uitbraak?

Ja die tegels zijn dan inderdaad tegen uitbraak, maar zodat ze nog wel kunnen graven als ze dat willen. :)

Dankje!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:07

Maaikevdk schreef:
Ik zou een iets ruimer hoek doen waarbij een stuk helemaal winddicht is. Zo voorkom je dat de konijnen op de tocht zitten als de wind verkeerd staat.
Zelf een hok maken schijnt ook niet heel moeilijk te zijn. Als je om advies vraagt in een bouwmarkt die niet zo commercieel is, kom je denk ik op heel wat goede dingen uit. Zo werd ons geadviseerd om een soort plank te gebruiken die je in elkaar kan schuiven en waar het water goed vanaf loopt (ik ben niet zo goed in bouwkundige termen, had je misschien al gemerkt :')). Een dak er op met dakleer er over heen, gaas erbij voor een deurtje, en je bent klaar.

Jaa we zijn nog aan het kijken van hoe en wat, wat betreft schuilplekjes/winddichte plekjes :)

Bedankt voor de tips! Zulk hout hebben we inderdaad aan zitten denken, we kijken nog even hoe we het gaan doen. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:48

Wow, goed bezig TS. +:)+

Ik zou alleen niet voor een compleet dicht nachthok gaan, maar toch iets met een dichte bovenverdieping en een rennetje eronder. Stel dat je ze wil opsluiten, vanwege slecht weer of wat dan ook, hebben ze in ieder geval nog een ren eronder dat ze naar buiten kunnen, en dat je ze kunt zien. Denk ook dat een dicht hok wel erg warm wordt in de zomer.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:09

Ziet er al goed uit zeg!! Ik ben heel benieuwd hoe het resultaat er uit gaat zien!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 00:06

Ik ben niet van plan ze ergens in op te sluiten. Slecht weer of niet, ze mogen overal komen. Ik zal ervoor zorgen dat er genoeg droge plekken voor ze zijn. :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 00:06

Bedankt voor alle tips en comments iedereen! <3

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:00

maylotje schreef:
Die planken die in elkaar schuiven bedoel je daar van die schutting planken mee? Ik vind ze altijd lijken op groot kliklaminaat. Dakleer is inderdaad een goede, maar moet dat niet weer op een speciale manier bevestigd worden? of verwar ik het nu ergens mee?

Ja! Dat soort planken.
Dat zou ik echt niet weten, mijn vader denkt aan dat soort technische dingen :o

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:23

Maaikevdk schreef:
maylotje schreef:

Ja! Dat soort planken.
Dat zou ik echt niet weten, mijn vader denkt aan dat soort technische dingen :o

Ik heb ook dakleer op mijn hok en mijn vader gebruikt daar inderdaad speciale kit voor :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:26

Ik dacht dat je dat met een brander moest doen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:22

Ziet er goed uit allemaal! Ik vroeg me af, hoe ben je van de gaas aan de planken te bevestigen? Zeg maar, buig je de gaas nog een stukje om voordat je het bevestigt zodat er geen scherpe randen blijft? Of koop je de gaas precies op maat zodat je niet er in hoeft te knippen?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 15:23

Het gaas zit er nu net allemaal op. We hebben hier en daar wat moeten knippen maar dat is verder allemaal goed weggewerkt. Geen scherpe puntjes hier en daar.

We zijn al goed ver gekomen vandaag! Vanavond waarschijnlijk nog wel even verder dus zal vanavond even nieuwe foto's updaten.

Het nieuwe nachthok komt helaas pas maandag, dus dan zullen ze pas officieel kunnen verhuizen, maar ik laat ze denk ik straks alvast even een rondje huppelen. Ben veel te enhousiast haha!