Freya6 schreef:En gaat dat goed Tweety? Ik heb een 2500 m2 met 2 Ouesant ooien en 2 lammetjes. Met heel hoog gras.
Gaat prima hoor!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:Wij hebben het wat betreft landoppervlakte erg luxueus; direct om de boerderij ongeveer 50 ha hooiland, waarvan 15 in cultuur, de rest delen we momenteel op in begrazing stukken. Daarnaast ook nog ongecultiveerd land binnen omheining, een 100 ha. En dan is er nog het niet omheinde land, ook van ons, 2500 ha, waar de schapen nu, in de zomer vrij rond lopen.
Meer dan genoeg voor de veestapel van 8 paarden en ruim honderd schapen.
Freya6 schreef:De zgn. ' teken' zijn schapenluis, iemand ervaring ermee? Hoe het beste te behandelen?
Deze week wordt er geschoren, bekapt, ontwormt en ontluist. Weet iemand een goed ontworm middel?
Ik ga sowieso de DA even bellen voor een recept.
Luizen las ik over zonnebloemolie, maar lijkt me met de zon erop niet zo'n geweldig idee.
ps. iemand ervaring met mestonderzoek voor ontwormen?
Ik ga deze week de wei even opdelen zodat ik 2 delen heb en ze dus kan omweiden. Dacht nu eerst mestonderzoek te doen of ze uberhaupt wormen hebben, dan goed ontwormen en dan omweiden. Is dat wat?
eldora1 schreef:Leuk dat je schaapjes neemt!
maar eerlijk gezegt denk ik dat jullie allemaal veel te moeilijk denken
Wij fokken al jaren schapen. Texelaren, mooie brede kop, mooie billen en lekker breed!
In de winter staan de schapen binnen, na het lammeren gaan ze allemaal naar buiten. Eerste paar nachten wel weer naar binnen maar daarna blijven ze aan huis buiten staan. Na een paar weekjes gaan ze naar het grote land. Ze hebben daar een paar boompjes en een sloot. We geven niet te veel gras in een keer en en lammeren krijgen niet te veel biks ( ivm het bloed) de schapen worden om de Zo veel tijd ontwormd en 1 X in het jaar worden ze geschoren. Weinig omkijken naar, alleen af en toe tellen.
Schapen zijn super mak en lopen allemaal aan de riem, komen naar je toe rennen als ze geroepen worden enzo. .
Wij hebben meestal 4 ooitjes per jaar. Die laten we lammeren en alleen de mooiste ooitjes blijven. Oudere ooien die op zijn, 'lelijke' ooitjes en rammen gaan allemaal naar de slacht.
Wij hebben nog nooit een ram laten castreren, vind ik ook een beetje onzin, wat heb je er nou aan..
en ja, we weten dat ze geslacht worden. Maar we weten ook dat ze goed leven hebben gehad en genoeg liefde en aandacht!