schapen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:52

Freya6 schreef:
En gaat dat goed Tweety? Ik heb een 2500 m2 met 2 Ouesant ooien en 2 lammetjes. Met heel hoog gras.

Gaat prima hoor!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:52

Wij hebben het wat betreft landoppervlakte erg luxueus; direct om de boerderij ongeveer 50 ha hooiland, waarvan 15 in cultuur, de rest delen we momenteel op in begrazing stukken. Daarnaast ook nog ongecultiveerd land binnen omheining, een 100 ha. En dan is er nog het niet omheinde land, ook van ons, 2500 ha, waar de schapen nu, in de zomer vrij rond lopen.

Meer dan genoeg voor de veestapel van 8 paarden en ruim honderd schapen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:29

Bij quessantjes zou ik niet kiezen voor twee schapen. Die zijn toch wat meer kuddegericht en je hebt ruimte zat. Bij schapen is 3 toch wel minimaal, of je moet voor een ras kiezen dat van oorsprong in kleinere groepen leeft. Bij ons is qua ruimte twee ook ideaal, maar we hebben er drie voor als er eentje uitvalt. Als er een schaap ontsnapt, dan gaan ze al over de rooie :-)

Een paard alleen is zielig, maar een schaap alleen 'is geen schaap'. Zij halen echt de veiligheid uit de kudde en hoe meer ogen, hoe veiliger ze zich voelen.

Daarbij is een quessantram echt niks waard als je geen papieren hebt of goede afstamming. Zelfs de slager wil ze niet, omdat ze meer kosten dan opleveren. Gecastreerde rammen zijn wel weer enorm knuffelig (hier dan), dus hou dat in je achterhoofd als je er minder zou willen. Of je moet net een liefhebber vinden.

Maar laat ze eerst lekker groeien en kijken hoe jij het vindt.

Freya6

Re: schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 18:40

Goeie Beert dankjewel.
3 zou ideaal zijn hier. Snap je idee over de ram, die wordt sowieso gecastreerd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:32

Kuggur schreef:
Wij hebben het wat betreft landoppervlakte erg luxueus; direct om de boerderij ongeveer 50 ha hooiland, waarvan 15 in cultuur, de rest delen we momenteel op in begrazing stukken. Daarnaast ook nog ongecultiveerd land binnen omheining, een 100 ha. En dan is er nog het niet omheinde land, ook van ons, 2500 ha, waar de schapen nu, in de zomer vrij rond lopen.

Meer dan genoeg voor de veestapel van 8 paarden en ruim honderd schapen.

Tja, de luxe van zo veel land hebben de meeste mensen in de bewoonde wereld niet :D
Kan ik alleen maar van dromen, en dan hebben wij het hier al niet zo slecht met 6,5 hectare :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:55

Freya6 schreef:
De zgn. ' teken' zijn schapenluis, iemand ervaring ermee? Hoe het beste te behandelen?
Deze week wordt er geschoren, bekapt, ontwormt en ontluist. Weet iemand een goed ontworm middel?
Ik ga sowieso de DA even bellen voor een recept.
Luizen las ik over zonnebloemolie, maar lijkt me met de zon erop niet zo'n geweldig idee.
ps. iemand ervaring met mestonderzoek voor ontwormen?

Ik ga deze week de wei even opdelen zodat ik 2 delen heb en ze dus kan omweiden. Dacht nu eerst mestonderzoek te doen of ze uberhaupt wormen hebben, dan goed ontwormen en dan omweiden. Is dat wat?

Bijna altijd is scheren in combinatie mer de zon er op genoeg om schapenluis er af te laten vallen :) ze houden nl niet van licht.
Ik heb dit jaar via mest onderzoek mijn schapen laten controleren (van een aantal mest mee nemen) en hadden helemaal niks! :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 22:12

Fijn, ik ga ook even mest laten bekijken, en schapenluis is al veel minder! Heb vandaag weer tea tree olie over de rugjes gedruppeld, lijkt echt te werken.
Ik zal wel even kijken hoe het na het scheren van de mama's gaat. Moeders hebben er trouwens geen last van, vooral de kleintjes hadden ze.
En ik wil de oortjes van de kleintjes nog niet merken, die zijn nog zo klein. Ik meld ze gewoon al met nummer deze week en schiet ze er over een paar weken in.
Omweiden zou ik eigenlijk wel moeten doen, heb alleen een stalletje waarmee dat lastig is, maar ga het proberen. Nu is de wei nog echt schoon nl. Jaren niks op gelopen. Als ik ze nu goed ontworm (mocht het nodig zijn) dan kan ik het daarna misschien schoon houden. Of iig minder vaak ontwormen, toch beter ivm resistentie.

Lam ga ik castreren na de zomer in September (dan issie 5 mnd)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 22:50

Lieve mensen, ik heb even jullie hulp nodig!
Ik ben zelf in Portugal maar thuis is een lammetje doodgegaan, de vraag is of de moeder last krijgt van het feit dat ze nog zogend was.
Het lam was 3 maanden oud en zoog nog, niet heel veel maar toch een paar keer per dag.
Moeten we de moeder melken? Of zal het vanzelf afnemen?
Ik hooop heeeel erg dat iemand ons kan helpen met deze vraag.
Als het vanavond niet lukt antwoord te vinden, zullen we de DA morgen bellen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:55

Niets aan doen, neemt inderdaad vanzelf wel af. Zoals je zelf al opmerkt, op die leeftijd drinken ze niet zoveel meer.
(tenzij je natuurlijk de melk wil hebben...)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:00

Uierontstekingen, etc. niet zo snel, maar even met DA overleggen over de oorzaak is wel aan te raden. Je hebt nog een lam lopen toch? Als het besmettelijk is, kan het zijn dat je moet behandelen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 23:03

Dank Tamary, die vraag had ik al verwacht, geen besmetting oid maar een ongeluk. :(
Ik ga er verder niet over in details vanuit hier.
Maar dank, dacht zelf ook al even te bellen morgen, is het handigst. Dank dank!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:06

:(:) Balen, helemaal voor je oppas nu je op vakantie bent. Durft die nog op te passen nu?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:26

Leuk dat je schaapjes neemt!

maar eerlijk gezegt denk ik dat jullie allemaal veel te moeilijk denken :')

Wij fokken al jaren schapen. Texelaren, mooie brede kop, mooie billen en lekker breed!

In de winter staan de schapen binnen, na het lammeren gaan ze allemaal naar buiten. Eerste paar nachten wel weer naar binnen maar daarna blijven ze aan huis buiten staan. Na een paar weekjes gaan ze naar het grote land. Ze hebben daar een paar boompjes en een sloot. We geven niet te veel gras in een keer en en lammeren krijgen niet te veel biks ( ivm het bloed) de schapen worden om de Zo veel tijd ontwormd en 1 X in het jaar worden ze geschoren. Weinig omkijken naar, alleen af en toe tellen.

Schapen zijn super mak en lopen allemaal aan de riem, komen naar je toe rennen als ze geroepen worden enzo. .

Wij hebben meestal 4 ooitjes per jaar. Die laten we lammeren en alleen de mooiste ooitjes blijven. Oudere ooien die op zijn, 'lelijke' ooitjes en rammen gaan allemaal naar de slacht.

Wij hebben nog nooit een ram laten castreren, vind ik ook een beetje onzin, wat heb je er nou aan..

en ja, we weten dat ze geslacht worden. Maar we weten ook dat ze goed leven hebben gehad en genoeg liefde en aandacht!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:02

eldora1 schreef:
Leuk dat je schaapjes neemt!

maar eerlijk gezegt denk ik dat jullie allemaal veel te moeilijk denken :')

Wij fokken al jaren schapen. Texelaren, mooie brede kop, mooie billen en lekker breed!

In de winter staan de schapen binnen, na het lammeren gaan ze allemaal naar buiten. Eerste paar nachten wel weer naar binnen maar daarna blijven ze aan huis buiten staan. Na een paar weekjes gaan ze naar het grote land. Ze hebben daar een paar boompjes en een sloot. We geven niet te veel gras in een keer en en lammeren krijgen niet te veel biks ( ivm het bloed) de schapen worden om de Zo veel tijd ontwormd en 1 X in het jaar worden ze geschoren. Weinig omkijken naar, alleen af en toe tellen.

Schapen zijn super mak en lopen allemaal aan de riem, komen naar je toe rennen als ze geroepen worden enzo. .

Wij hebben meestal 4 ooitjes per jaar. Die laten we lammeren en alleen de mooiste ooitjes blijven. Oudere ooien die op zijn, 'lelijke' ooitjes en rammen gaan allemaal naar de slacht.

Wij hebben nog nooit een ram laten castreren, vind ik ook een beetje onzin, wat heb je er nou aan..

en ja, we weten dat ze geslacht worden. Maar we weten ook dat ze goed leven hebben gehad en genoeg liefde en aandacht!

Tja, en zo heeft iedereen toch zn eigen manier van schapen houden en redenen waarom?
Ik ben zo iemand die 'te moeilijk' doet. Dit doe ik bij al mn dieren... Ik voel me heel goed bij zo optimaal mogelijk voor mn dieren zorgen, daar haal ik voldoening uit. Dus ook zorgen dat mn schaapjes zo goed mogelijk erbij staan is voor mij belangrijk. Hoeveel moeite dat kost vind ik minder belangrijk, terwijl imo veel schapenhouders het liefst zo min mogelijk moeite doen. Niks mis mee hoor want veel schapen redden zich prima, maar het is niet mijn manier.
Ik heb een bejaarde ooi lopen en de meesten zouden deze dame allang hebben weggedaan. Ik heb haar ook gratis gekregen omdat ze extra zorg vraagt. Afgelopen jaar heeft ze nog een prachtig ramlam gekregen, maar dit kost haar teveel, ze kan niet op gewicht blijven en blaat me de oren van mn kop af. Toch doe ik haar nog niet weg. We hebben een 2e stalletje gebouwd zodat ik de kudde kan scheiden. Mevrouw komt apart te staan maar kan natuurlijk niet alleen staan. En zie daar 1 reden om een ram te castreren: ik heb alleen rammen gekregen dit jaar... De andere 3 dames wil ik mee fokken dus ik zou iets moeten bijkopen of mevrouw weg doen. Beide wil ik niet en 1 rammetje, toevallig ook ons 1e eigen gefokte lam, is echt zooooo leuk van karakter, dikke maatjes met de ooien en echt te lief voor woorden. De andere 3 zijn inmiddels echt rammen qua karakter, hij snapt er nog steeds niks van. Die factoren bij elkaar genomen hebben tot de beslissing geleid om hem te castreren.
Gemiddelde schapenhouder verklaart me voor gek... Ram castreren om een bejaarde dame te kunnen houden?? Beide naar de slacht is logischer.... Snap ik prima, keur die keus ook zeker niet af, maar ik doe het anders. Puur emotionele keus, waarbij het welzijn van de schaapjes wel voorop blijft staan (want ik ga er echt niet oneindig mee dokteren, op is op.).
Ik heb trouwens 2 rammen verkocht en de 3e gaat dus wel naar de slacht. Geen problemen mee!