Mijn kat spaart vogels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Mijn kat spaart vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:43

Wij hebben ook zo'n jager gehad, vreselijk vond ik het :n Natuurlijk is het instinct, maar dat maakt het niet minder vervelend. We hebben de kat toen binnen gehouden als de vogels actief waren, dus 's ochtends en 's avonds. Misschien eens goed in de gaten houden wanneer jullie lieve poezenvriend ze vaak te pakken heeft? En eens goed luisteren en rond kijken wanneer je de meeste vogels ziet? Een belletje kan inderdaad helpen en ik zou die kattenband zeker proberen die hier besproken is. Een kat zomaar bezig laten, vind ik echt gewoon sneu voor alle vogels :n Dus dankjewel TS, mijn dank is groot dat je dit serieus aan pakt :D Ik wens je veel succes met je monster en hopelijk vind je snel een manier waardoor je het aantal slachtoffers kunt verminderen. Katten jagen inderdaad gewoon voor de kick, vind ik echt een vreselijke eigenschap, maar daar doe je niks aan inderdaad. Gelukkig hebben we nu katten die het laten! Heb je trouwens 1 kat? Ik bedenk me nu net ineens dat een van onze katten wel een ontzettende jager was, maar dankzij de komst van een jonge kat nu achter de jonge kat aan zit (spelend natuurlijk). Misschien kun je dat overwegen? :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:44

Als bandjes, belletjes etc geen optie zijn zou ik hem wel proberen binnen te houden op 'cruciale' uren en wat langer in het voorjaar.
Bij het ochtendgloren en avondschemeren zijn vogels vaak actiever en in het voorjaar heb je de jonge uitvliegers.

Katten jagen, per definitie, de ene al wat meer dan de andere. De 2 monsters die ik nu heb vangen ook alles wat los en vast zit (laatst kwam de rooie thuis met een vis formaat halve kat, uit de sloot geschept :wow:, konijn vind hij ook lekker). Ik houd ze 's nachts binnen en als ik 's morgens zie dat de vogeltjes nog aan het ontbijt zitten in m'n tuin, dan moeten de katten wachten tot vogeltjes weer weg gaan.
Vogels vangen ze af en toe, verder vooral veel muizen.
Het vogelbestand houdt zich verder op zich wel op stand. Heb al jaren mussen, mezen, zaluwen en tortelduiven die onder m'n dak nestelen en het gebeurt maar zelden dat ze daar een uitvlieger van te pakken krijgen. Sowieso, als ik zie dat ze zitten te loeren, haal ik ze binnen, zodat uitvlieger een kans heeft.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 12:48

Ja, ik heb maar 1 kat. Er zitten hier wel heel veel katten waar hij mee speelt, vooral in het park hiernaast. Heel schattig. Alleen als hij dan een vogel ziet is hij meteen afgeleid, want dat is natuurlijk veel interessanter }>.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:59

Goh, mijn katten wonen ook naast een park. Misschien spelen die dan wel met jouwe :)

Tja, verder snap ik niet zo goed wat er zielig aan is voor de vogeltjes. Vogels hebben vléúgels :)* Toch alleen maar handig dat de domme exemplaren er een beetje uit gewied worden? We hebben in Nederland de kleine roofdieren nogal rigoreus verdreven, ik zie echt het probleem niet dat een andere diersoort dat gat dan opvult. Dan heb ik het niet alleen over vogeltjes maar ook over van die gebieden waar het wemelt van de konijnen zonder natuurlijke vijanden. Wat zijn die konijnen daar goed in zeg, in wemelen. Hier in de buurt zitten ze je soms gewoon op het fietspad aan te kijken van: je stuurt maar lekker om me heen. Een slimme zwerfkat gaat daar wonen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:23

Onze kat was vorig jaar ook zo'n vogelvanger, en pulletjes, en de vissen van de buurvrouw..
Ik moet zeggen dat hij zich dit jaar tot nu toe aardig rustig houdt al heb ik net wel een hoopje veren ontdekt onder het buro waar ik nu aan zit. Maar omdat ik niet dagelijks hier kom weet ik niet wanneer dat daar gedeponeerd is. Vanavond manlief maar even lief aankijken of hij de stofzuiger omhoog wilt slepen (laatste dagen zwangerschap, gaat mij niet lukken ;))

Een bandje met belletje heb ik geprobeerd, maar die heeft hij binnen vijf minuten weer af en dan komt hij met een veelzeggende blik weer binnen gelopen, draait een rondje om te showen en gaat dan weer naar buiten. Ik heb het vermoeden dat het met de kraag hetzelfde zal aflopen.

Wij geven onze kat met enige regelmaat een eendagskuiken. Kan hij daar mooi mee spelen en doen en uiteraard uiteindelijk opeten.

Het scheelt wel dat hij zijn prooien altijd opeet als ze eenmaal dood zijn. Maar als ik hem betrap met een prooi dan laat hij het meestal los en ziet de vogel kans om weg te vliegen. Hij is dan wel zo stom om de prooi dus levend naar mij te brengen ipv dood.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:32

Juud87 schreef:
Een bandje met belletje heb ik geprobeerd, maar die heeft hij binnen vijf minuten weer af en dan komt hij met een veelzeggende blik weer binnen gelopen, draait een rondje om te showen en gaat dan weer naar buiten. Ik heb het vermoeden dat het met de kraag hetzelfde zal aflopen.

.

Hahaha, een kat met humor!

On Topic, dan heb ik toch liever zoals de stalkatten werken bij ons. Vangt een muis/rat en vreet hem direct van kop tot staart op. Klaar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:41

Koper schreef:
Goh, mijn katten wonen ook naast een park. Misschien spelen die dan wel met jouwe :)

Tja, verder snap ik niet zo goed wat er zielig aan is voor de vogeltjes. Vogels hebben vléúgels :)* Toch alleen maar handig dat de domme exemplaren er een beetje uit gewied worden? We hebben in Nederland de kleine roofdieren nogal rigoreus verdreven, ik zie echt het probleem niet dat een andere diersoort dat gat dan opvult. Dan heb ik het niet alleen over vogeltjes maar ook over van die gebieden waar het wemelt van de konijnen zonder natuurlijke vijanden. Wat zijn die konijnen daar goed in zeg, in wemelen. Hier in de buurt zitten ze je soms gewoon op het fietspad aan te kijken van: je stuurt maar lekker om me heen. Een slimme zwerfkat gaat daar wonen.

Ooit over nagedacht dat jónge vogels vleugels hebben, maar nog niet goed kunnen vliegen? :)*

Sommige reacties... Wij bij de vogelopvang zijn zó blij met katten. Ahum. Dit hele seizoen wemelt het van de kattenslachtoffers. Ieder jaar weer, en veel gaat dood. Sommige vogelpopulaties hebben het heel slecht.

Katten, huisdieren dus, die voor de lol jagen, valt net zoveel onder natuur als de Oostvaarderplassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:45

Als alle jonge vogelgrut zou leren vliegen en groot zou worden zouden het er veel te veel worden. Da's de natuur.

Het zou natuurlijk wel heel fijn zijn als je je kat bij voorbeeld kon leren om de mannetjespulletjes uit de vijvers te vissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:52

Koper schreef:
Als alle jonge vogelgrut zou leren vliegen en groot zou worden zouden het er veel te veel worden. Da's de natuur.

Het zou natuurlijk wel heel fijn zijn als je je kat bij voorbeeld kon leren om de mannetjespulletjes uit de vijvers te vissen.

Ja maar een kat is een huisdier. Geen wild dier.

Ik ben er helemaal voor dat wilde dieren elkaars populatie in stand houden.

En ik vind het ook niet erg om mijn volière en vijver te beschermen tegen wilde dieren.

Maar ik vind het van den zotte dat ik juist mijn vijver en volière moet beveiligen tegen katten van anderen. Omdat die hun beest gewoon losgooien op straat met allerlei risico's. En dat die katten jagen op mijn dieren.

Nu ben ik blij dat mijn mechels een hekel hebben aan katten. Dus ze komen iig niet meer achterthuis. Doen ze het wel, dan lopen ze het risico om gepakt te worden.

Maar hey! Dat is de natuur toch :+

En om de vijver zit schrikdraad. Maar ik vind belachelijk dat ik geld moet uitgeven aan zulke dingen. Omdat anderen hun katten niet bij zich kunnen houden.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:56

Hier komt kat elke dag sowieso thuis met een dood beestje. Belletjes geprobeerd, birdsafe kraag die hij zelf af kreeg, binnen houden, niets heeft gewerkt. Dus heb me er maar bij neergelegd.
Laatst kwam hij zelfs thuis met een konijntje -O- Wel een wilde en er zijn er veel maar ik wist niet dat hij dat kon vangen. Of een keer had hij een mooie, gele kanarie, vond ik ook jammer.
Maar ik kan niet bedenken wat ik meer kan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:18

love_western schreef:
Koper schreef:

Ja maar een kat is een huisdier. Geen wild dier.

Dat is wat ik probeer uit te leggen. Er ZIJN geen wilde dieren die de vogeltjes en muizen enz in toom houden. Omdat wij mensen de marters en vossen en weet ik veel verdreven hebben. En dus zelf voor een onbalans hebben gezorgd.

Het is de natuur dat een andere diersoort, al dan niet huisdier, daar op inspringt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:34

wij woonden ooit op een boerderij,
het land eromheen was kwekerij, weide van een buur en een groot bedrijf dat boten bouwde..
Er zat een stuk grond in de buurt dat heette 'de konijnenbult'. een overschot dat zich in het wild maar doorfokte en menig keer de weides vernielde (om maar niet te spreken wat voor ellende ze op de kwekerij aanrichten als daar de kattenpopulatie te klein was om de konijnen te weren.. die beesten waren nog erger dan muizen en ratten) als er geen een paar jaar geen ziekten uitbraken.

Onze hond was eigenlijk een kruizing huishond/loslopende erfhond (zonder enig inzicht waar ons erf eindigde en de weides begonnen, alleen voor het huis lag een grens waar hij niet voorbij ging.. onder de dijk struinde hij gewoon lekker een groot deel buurt af, iets dat de buurhonden ook gewoon deden.. goede oude tijd).

dus om de haverklap lag er wel een dood konijn, haas of flinke rat op het terras (way to go hond!!!).
In de gloria beetje mopperen op de hond, hond in de schuur, schop uit de schuur, begraven op ons dierenkerkhof (lees bloemen en planten perk rondom het gras.. we zijn anderhalf keer rond de tuin gegaan met grafjes).

Tot op een dag.. We hadden een kitten, een kleine 14 weken oud, net iets groter dan een vlakke hand, maar echt al een klein jagersmonstertje.. Godzijdank, want tja, muizen zaten er genoeg (was zijn werk.. en ja op die leeftijd kwamen ze bij ons net buiten, zonder toezicht, ze waren ook buiten geboren en getogen.

Hoop gerommel op het terras, Hektor meldde zich met een enorm groot konijn (maat flinke haas), waar hij al lekker de kop van lag te vermalen (meneer kickte op de inhoud daarvan, rest kon m minder schelen.. of hij had een fetisch voor krakende schedels).. Dus hond naar de schuur, schop gepakt, kom ik op het terras..

Konijn weg!!!
Nu weet ik heel zeker, althans dat dacht ik toch zeker te weten, dat dode dieren niet zo best meer lopen. Dus zoeken dan maar.

terras af, tuinhek door richting voortuin, loopt dat kleine rode racemonster niet achteruit door de tuin te sleuren met dat konijn.. beest was zeker 5x zo groot als hemzelf.. En grommen en blazen tegen mij.
Dus ik pak het kitten in het nekvel, meesten mauwen dan verontwaardig, maar konijn werd pas losgelaten toen hij merkte dat ettelijke kilo's konijn optillen met zijn melkgebit misschien toch iets te veel van het goede was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:38

elenaMM77 schreef:
het land eromheen was kwekerij, weide van een buur en een groot bedrijf dat boten bouwde..
Er zat een stuk grond in de buurt dat heette 'de konijnenbult'. een overschot dat zich in het wild maar doorfokte en menig keer de weides vernielde (om maar niet te spreken wat voor ellende ze op de kwekerij aanrichten als daar de kattenpopulatie te klein was om de konijnen te weren.. die beesten waren nog erger dan muizen en ratten) als er geen een paar jaar geen ziekten uitbraken.

Onze hond was eigenlijk een kruizing huishond/loslopende erfhond (zonder enig inzicht waar ons erf eindigde en de weides begonnen, alleen voor het huis lag een grens waar hij niet voorbij ging.. onder de dijk struinde hij gewoon lekker een groot deel buurt af, iets dat de buurhonden ook gewoon deden.. goede oude tijd).

dus om de haverklap lag er wel een dood konijn, haas of flinke rat op het terras (way to go hond!!!).
In de gloria beetje mopperen op de hond, hond in de schuur, schop uit de schuur, begraven op ons dierenkerkhof (lees bloemen en planten perk rondom het gras.. we zijn anderhalf keer rond de tuin gegaan met grafjes).

Tot op een dag.. We hadden een kitten, een kleine 14 weken oud, net iets groter dan een vlakke hand, maar echt al een klein jagersmonstertje.. Godzijdank, want tja, muizen zaten er genoeg (was zijn werk.. en ja op die leeftijd kwamen ze bij ons net buiten, zonder toezicht, ze waren ook buiten geboren en getogen.

Hoop gerommel op het terras, Hektor meldde zich met een enorm groot konijn (maat flinke haas), waar hij al lekker de kop van lag te vermalen (meneer kickte op de inhoud daarvan, rest kon m minder schelen.. of hij had een fetisch voor krakende schedels).. Dus hond naar de schuur, schop gepakt, kom ik op het terras..

Konijn weg!!!
Nu weet ik heel zeker, althans dat dacht ik toch zeker te weten, dat dode dieren niet zo best meer lopen. Dus zoeken dan maar.

terras af, tuinhek door richting voortuin, loopt dat kleine rode racemonster niet achteruit door de tuin te sleuren met dat konijn.. beest was zeker 5x zo groot als hemzelf.. En grommen en blazen tegen mij.
Dus ik pak het kitten in het nekvel, meesten mauwen dan verontwaardig, maar konijn werd pas losgelaten toen hij merkte dat ettelijke kilo's konijn optillen met zijn melkgebit misschien toch iets te veel van het goede was.

Dat laatste _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:42

:oo Je hebt 'm toch niet aan z'n nekvel opgepakt?? -O-

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:45

antje_vip schreef:
Maanlicht schreef:
Ben je met je verkeerde been uit bed gestapt? Ik vroeg enkel om tips, natuurlijk wil ik zijn karakter niet veranderen.

Misschien, maar je zegt zelf dat je niet wil dat je kat dieren vangt en dat je daar vanaf wil. Terwijl een kat nou eenmaal dieren vangt, de 1 misschien wat meer dan de ander :Y)

Een hond ook, daar doe je toch ook wat aan?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:49

Koper schreef:

_O- Een jonge vogel heeft pech dat 'ie als speeltje eindigt, maar een kat mag je niet aan het nekvel oppakken wat de moeder ook doet? :') Hoe zat die natuur ook alweer?
Apart hoor.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:53

Ik heb het idee dat deze hele discussie een beetje uit de hand begint te lopen..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 15:00

Haha geniaal elenaMM77! _O- _O-
Wat moet dat er leuk uit gezien hebben.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:03

elenaMM77 schreef:

Konijn weg!!!

Dat verhaal! En dan heet ie nog Hektor ook :D :D :D :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:04

Lisitano schreef:
Koper schreef:

_O- Een jonge vogel heeft pech dat 'ie als speeltje eindigt, maar een kat mag je niet aan het nekvel oppakken wat de moeder ook doet? :') Hoe zat die natuur ook alweer?
Apart hoor.

De moeder doet dat als een kitten een baby is. Niet als er een paar kilo konijn aan hangt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:42

Koper schreef:
Dat is wat ik probeer uit te leggen. Er ZIJN geen wilde dieren die de vogeltjes en muizen enz in toom houden. Omdat wij mensen de marters en vossen en weet ik veel verdreven hebben. En dus zelf voor een onbalans hebben gezorgd.

Het is de natuur dat een andere diersoort, al dan niet huisdier, daar op inspringt.

Marters en vossen zijn er nog genoeg... Weet niet waar je dat vandaan haalt. Op mijn stage (schapenbedrijf) genoeg schapen en lammeren die slachtoffer worden van een vos. Marters roven nog steeds overal rennen met kippen en konijnen leeg, en vossen ook.

De gemiddelde kat vreet ze ook niet op, maar vangt ze voor de lol. Het is niet voor niets dat wij zoveel kattenslachtoffers binnen krijgen...
Opeten, prima, maar voor de lol, dat vind ik sneu. En daar kun je als baasje bést rekening mee houden. Al vraag ik me af of kattenbaasjes dat kennen, rekening houden met andere dieren en mensen, want katten zijn nog steeds dieren die overal maar moeten kunnen komen, in andermans tuinen, etc.

Maarja. Onze hond vreet ook katten op sinds er een konijn van mij vermoord is door een kat. Ook de natuur dus, ga ik ook niets aan doen dan! Laat hem maar lekker zijn lolletje hebben, dat mag de kat immers ook.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:23

Koper schreef:
Koper schreef:

De moeder doet dat als een kitten een baby is. Niet als er een paar kilo konijn aan hangt.

ligt eraan of ze het nog gewend zijn.. ik til mijn oudje van bijna 20 nog steeds bij het nekvel op om haar vervolgens gelijk te ondersteunen..

Een kat die iets in haar bek heeft, laat 90% van de tijd gelijk los op het moment dat je haar oppakt..
dat kitten was gewoon koppig en weigerde los te laten :') :')..

had verwacht dat hij het konijn al losgelaten had voor zijn eigen achterpoten de grond verlieten.
niet pas als ook de laatste poten van het konijn de grond zouden verlaten :')

Eowyn, niet ieder gebied in Nederland is nog even toegankelijk voor marters en vossen.
Soms zal er een verdwaalde vos of marter ergens belanden waar ze normaal niet voorkomen, maar dat is lang niet afdoende om muizen/ratten/konijnen onder controle te houden.. Daarnaast als er teveel lichtvervuiling is, hebben ook uilen meer moeite met jacht en zullen ze bepaalde gebieden schuwen.

in mijn geval, ik woonde midden in de randstad in een groene omgeving... Prooidieren vormden daar al snel een plaag, omgeven door grote steden en water dat je alleen via grote bruggen met druk verkeer kunt passeren. Daar liepen geen vossen, en marters kwamen daar ook niet voor.. uilen nauwelijks, grote roofvogels nauwelijk.. ergo, gelukkig hadden mensen katten en met een beetje mazzel ving menig hond ook nog even wat ratten, muizen en konijnen weg.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:28

Eoweyn_x schreef:
Al vraag ik me af of kattenbaasjes dat kennen, rekening houden met andere dieren en mensen, want katten zijn nog steeds dieren die overal maar moeten kunnen komen, in andermans tuinen, etc.

.

Oh nee, niet weer zo'n zinloze ik-wil-zo-vreselijk-graag-mijn-mening-geven-over-katten-in-tuinen-discussie, pleaaaase. Daar gáát het hier niet over ... -O-

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:36

Gulpje schreef:
Eoweyn_x schreef:
Al vraag ik me af of kattenbaasjes dat kennen, rekening houden met andere dieren en mensen, want katten zijn nog steeds dieren die overal maar moeten kunnen komen, in andermans tuinen, etc.

.

Oh nee, niet weer zo'n zinloze ik-wil-zo-vreselijk-graag-mijn-mening-geven-over-katten-in-tuinen-discussie, pleaaaase. Daar gáát het hier niet over ... -O-

Selectief lezen heet dat. Ik zeg namelijk wel degelijk iets over het onderwerp. Het is gewoon iets wat me opvalt: katten mogen alles maar oh wee als een ander dier wat doet!

Maar ik ga nu even achter een waterhoen aan wat zo fijn door een of andere achterlijke kat gepakt is "om mee te spelen". Heeft wel 5 pullen, maar ach, wat geeft dat. Kat moet z'n lolletje hebben natuurlijk...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:43

dan heb ik allemaal rare katten gehad (en we hebben er toch aardig wat gehad in de loop van de jaren)..

als er jonge dieren waren, pakte ze liever het kleine grut.. want dat wappert mooier over de grond..
de ouders zijn aggressors, die worden liever ontweken.

vind het wel apart dat jij steeds spreekt over de volwassen dieren die gepakt worden, terwijl de jongen eigenlijk vrijwel voor het oprapen liggen.

Meeste katten zijn ongelovelijke laffaards zodra hun prooi zich op hen stort peren ze m en zoeken een makkelijkere prooi. Moederdieren, zijn geen makkelijke prooi, sterker nog, de meesten vallen aan.