Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Juud87 schreef:Een bandje met belletje heb ik geprobeerd, maar die heeft hij binnen vijf minuten weer af en dan komt hij met een veelzeggende blik weer binnen gelopen, draait een rondje om te showen en gaat dan weer naar buiten. Ik heb het vermoeden dat het met de kraag hetzelfde zal aflopen.
.
Koper schreef:Goh, mijn katten wonen ook naast een park. Misschien spelen die dan wel met jouwe
Tja, verder snap ik niet zo goed wat er zielig aan is voor de vogeltjes. Vogels hebben vléúgelsToch alleen maar handig dat de domme exemplaren er een beetje uit gewied worden? We hebben in Nederland de kleine roofdieren nogal rigoreus verdreven, ik zie echt het probleem niet dat een andere diersoort dat gat dan opvult. Dan heb ik het niet alleen over vogeltjes maar ook over van die gebieden waar het wemelt van de konijnen zonder natuurlijke vijanden. Wat zijn die konijnen daar goed in zeg, in wemelen. Hier in de buurt zitten ze je soms gewoon op het fietspad aan te kijken van: je stuurt maar lekker om me heen. Een slimme zwerfkat gaat daar wonen.
Koper schreef:Als alle jonge vogelgrut zou leren vliegen en groot zou worden zouden het er veel te veel worden. Da's de natuur.
Het zou natuurlijk wel heel fijn zijn als je je kat bij voorbeeld kon leren om de mannetjespulletjes uit de vijvers te vissen.
love_western schreef:Koper schreef:Als alle jonge vogelgrut zou leren vliegen en groot zou worden zouden het er veel te veel worden. Da's de natuur.
Het zou natuurlijk wel heel fijn zijn als je je kat bij voorbeeld kon leren om de mannetjespulletjes uit de vijvers te vissen.
Ja maar een kat is een huisdier. Geen wild dier.
elenaMM77 schreef:wij woonden ooit op een boerderij,
het land eromheen was kwekerij, weide van een buur en een groot bedrijf dat boten bouwde..
Er zat een stuk grond in de buurt dat heette 'de konijnenbult'. een overschot dat zich in het wild maar doorfokte en menig keer de weides vernielde (om maar niet te spreken wat voor ellende ze op de kwekerij aanrichten als daar de kattenpopulatie te klein was om de konijnen te weren.. die beesten waren nog erger dan muizen en ratten) als er geen een paar jaar geen ziekten uitbraken.
Onze hond was eigenlijk een kruizing huishond/loslopende erfhond (zonder enig inzicht waar ons erf eindigde en de weides begonnen, alleen voor het huis lag een grens waar hij niet voorbij ging.. onder de dijk struinde hij gewoon lekker een groot deel buurt af, iets dat de buurhonden ook gewoon deden.. goede oude tijd).
dus om de haverklap lag er wel een dood konijn, haas of flinke rat op het terras (way to go hond!!!).
In de gloria beetje mopperen op de hond, hond in de schuur, schop uit de schuur, begraven op ons dierenkerkhof (lees bloemen en planten perk rondom het gras.. we zijn anderhalf keer rond de tuin gegaan met grafjes).
Tot op een dag.. We hadden een kitten, een kleine 14 weken oud, net iets groter dan een vlakke hand, maar echt al een klein jagersmonstertje.. Godzijdank, want tja, muizen zaten er genoeg (was zijn werk.. en ja op die leeftijd kwamen ze bij ons net buiten, zonder toezicht, ze waren ook buiten geboren en getogen.
Hoop gerommel op het terras, Hektor meldde zich met een enorm groot konijn (maat flinke haas), waar hij al lekker de kop van lag te vermalen (meneer kickte op de inhoud daarvan, rest kon m minder schelen.. of hij had een fetisch voor krakende schedels).. Dus hond naar de schuur, schop gepakt, kom ik op het terras..
Konijn weg!!!
Nu weet ik heel zeker, althans dat dacht ik toch zeker te weten, dat dode dieren niet zo best meer lopen. Dus zoeken dan maar.
terras af, tuinhek door richting voortuin, loopt dat kleine rode racemonster niet achteruit door de tuin te sleuren met dat konijn.. beest was zeker 5x zo groot als hemzelf.. En grommen en blazen tegen mij.
Dus ik pak het kitten in het nekvel, meesten mauwen dan verontwaardig, maar konijn werd pas losgelaten toen hij merkte dat ettelijke kilo's konijn optillen met zijn melkgebit misschien toch iets te veel van het goede was.
antje_vip schreef:Maanlicht schreef:Ben je met je verkeerde been uit bed gestapt? Ik vroeg enkel om tips, natuurlijk wil ik zijn karakter niet veranderen.
Misschien, maar je zegt zelf dat je niet wil dat je kat dieren vangt en dat je daar vanaf wil. Terwijl een kat nou eenmaal dieren vangt, de 1 misschien wat meer dan de ander
elenaMM77 schreef:wij woonden ooit op een boerderij,
het land eromheen was kwekerij, weide van een buur en een groot bedrijf dat boten bouwde..
Er zat een stuk grond in de buurt dat heette 'de konijnenbult'. een overschot dat zich in het wild maar doorfokte en menig keer de weides vernielde (om maar niet te spreken wat voor ellende ze op de kwekerij aanrichten als daar de kattenpopulatie te klein was om de konijnen te weren.. die beesten waren nog erger dan muizen en ratten) als er geen een paar jaar geen ziekten uitbraken.
Onze hond was eigenlijk een kruizing huishond/loslopende erfhond (zonder enig inzicht waar ons erf eindigde en de weides begonnen, alleen voor het huis lag een grens waar hij niet voorbij ging.. onder de dijk struinde hij gewoon lekker een groot deel buurt af, iets dat de buurhonden ook gewoon deden.. goede oude tijd).
dus om de haverklap lag er wel een dood konijn, haas of flinke rat op het terras (way to go hond!!!).
In de gloria beetje mopperen op de hond, hond in de schuur, schop uit de schuur, begraven op ons dierenkerkhof (lees bloemen en planten perk rondom het gras.. we zijn anderhalf keer rond de tuin gegaan met grafjes).
Tot op een dag.. We hadden een kitten, een kleine 14 weken oud, net iets groter dan een vlakke hand, maar echt al een klein jagersmonstertje.. Godzijdank, want tja, muizen zaten er genoeg (was zijn werk.. en ja op die leeftijd kwamen ze bij ons net buiten, zonder toezicht, ze waren ook buiten geboren en getogen.
Hoop gerommel op het terras, Hektor meldde zich met een enorm groot konijn (maat flinke haas), waar hij al lekker de kop van lag te vermalen (meneer kickte op de inhoud daarvan, rest kon m minder schelen.. of hij had een fetisch voor krakende schedels).. Dus hond naar de schuur, schop gepakt, kom ik op het terras..
Konijn weg!!!
Nu weet ik heel zeker, althans dat dacht ik toch zeker te weten, dat dode dieren niet zo best meer lopen. Dus zoeken dan maar.
terras af, tuinhek door richting voortuin, loopt dat kleine rode racemonster niet achteruit door de tuin te sleuren met dat konijn.. beest was zeker 5x zo groot als hemzelf.. En grommen en blazen tegen mij.
Dus ik pak het kitten in het nekvel, meesten mauwen dan verontwaardig, maar konijn werd pas losgelaten toen hij merkte dat ettelijke kilo's konijn optillen met zijn melkgebit misschien toch iets te veel van het goede was.
Lisitano schreef:Koper schreef:Je hebt 'm toch niet aan z'n nekvel opgepakt??
Een jonge vogel heeft pech dat 'ie als speeltje eindigt, maar een kat mag je niet aan het nekvel oppakken wat de moeder ook doet?
Hoe zat die natuur ook alweer?
Apart hoor.
Koper schreef:Dat is wat ik probeer uit te leggen. Er ZIJN geen wilde dieren die de vogeltjes en muizen enz in toom houden. Omdat wij mensen de marters en vossen en weet ik veel verdreven hebben. En dus zelf voor een onbalans hebben gezorgd.
Het is de natuur dat een andere diersoort, al dan niet huisdier, daar op inspringt.
Koper schreef:Koper schreef:Je hebt 'm toch niet aan z'n nekvel opgepakt??
De moeder doet dat als een kitten een baby is. Niet als er een paar kilo konijn aan hangt.
Eoweyn_x schreef:Al vraag ik me af of kattenbaasjes dat kennen, rekening houden met andere dieren en mensen, want katten zijn nog steeds dieren die overal maar moeten kunnen komen, in andermans tuinen, etc.
.
Gulpje schreef:Eoweyn_x schreef:Al vraag ik me af of kattenbaasjes dat kennen, rekening houden met andere dieren en mensen, want katten zijn nog steeds dieren die overal maar moeten kunnen komen, in andermans tuinen, etc.
.
Oh nee, niet weer zo'n zinloze ik-wil-zo-vreselijk-graag-mijn-mening-geven-over-katten-in-tuinen-discussie, pleaaaase. Daar gáát het hier niet over ...