Ten einde raad: wat heeft mijn hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:03

Thesserd schreef:
@ Wilawander

Demodex is dmv huidschraapsel (tot bloedens toe) inderdaad uitgesloten. :j

Prednison gaan we nu wel proberen, mocht het inderdaad niet helpen of verergeren, dan zijn we weer wijzer geworden. Vorige keer gaf de kuur geen problemen

Probiotica voor de darmflora, op wat voor manier zou dat kunnen helpen? Ze lijkt overigens geen problemen met haar darmen te hebben :P

Onderste twee tips lijken me sowieso goed, kunnen ook geen kwaad. Al houdt ze totaal niet van gewassen worden.

Huidproblemen komen zowiezo extra vaak voor bij verminderde weerstand. En een heel groot deel van je weerstand wordt bepaald door je darmen en de flora en fauna die daar leeft. Vandaar ook Yakult waarmee je de goede bacteriën in de darmen bevordert..

En medicijnen zijn echt een aanslag op de bacteriën in de darmen dus dan doe je er zowiezo goed aan om deze te ondersteunen met probiotica!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:07

fargo schreef:
Hoe oud is deze hond? Het ziet er erg uit als rain rot achtige dingen die paarden ook kunnen hebben.

Maar dit soort wondjes had ons paard met cushing ook, waarbij het haar uitviel en er een open wondje overbleef. Ik waste het altijd met Betadine scrub en daar knapte het gigantisch van op. En gaf hem aanvullende zaken voor extra weerstand.. dan had hij er ook veel minder last van.

Had je mijn vragen nog gezien?
En aanvullende zaken voor de weerstand daar bedoel ik dus probiotica mee of echinacea of iets dergelijks (al weet ik niet of dit ook aan honden gegeven wordt)

Overigens komt het bij cushing paarden ook voor dat de vacht zo dicht is dat de boel eronder verstikt raakt en bij cushing is ook de slechte weerstand mede aanleiding van de vacht- en huidproblemen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:03

fargo schreef:
fargo schreef:
Hoe oud is deze hond? Het ziet er erg uit als rain rot achtige dingen die paarden ook kunnen hebben.

Maar dit soort wondjes had ons paard met cushing ook, waarbij het haar uitviel en er een open wondje overbleef. Ik waste het altijd met Betadine scrub en daar knapte het gigantisch van op. En gaf hem aanvullende zaken voor extra weerstand.. dan had hij er ook veel minder last van.

En aanvullende zaken voor de weerstand daar bedoel ik dus probiotica mee of echinacea of iets dergelijks (al weet ik niet of dit ook aan honden gegeven wordt)

Overigens komt het bij cushing paarden ook voor dat de vacht zo dicht is dat de boel eronder verstikt raakt en bij cushing is ook de slechte weerstand mede aanleiding van de vacht- en huidproblemen.

Ja hoor die tip had ik ook al gegeven :j Heel heeft ampullen met echinacea en die kan je 1 a 2 x per week als injectie geven. Hele goede ervaringen mee evenals probiotica. Vaak word er eest een hoop prednison in gepropt wat juist voor jeuk kan zorgen en op den duur nog meer problemen door een verlaagde weerstand.

Thesserd

Re: Ten einde raad: wat heeft mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:18

Ik kom nog even terug op jullie reacties hoor, bedankt in ieder geval alvast! :D

Fargo, zie OP, leeftijd hond is 5

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:19

fargo schreef:
fargo schreef:

Cushing bij honden geeft heel andere verschijnselen als bij paarden een hond word langzaam kaal ,maar heeft er zeker geen jeuk bij.Helaas ervaring deskundige :-(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:21

Thesserd schreef:
Sokje_6 schreef:
Het kan bij het vers vlees wel zo zijn dat je net 'n diersoort hebt gevoerd die problemen geeft. Ik weet dat sommige honden bijvoorbeeld slecht reageren op eend, en een ander kan geen kip. Misschien is dat nog iets extra's om te checken?

En verder inderdaad hormonaal. Is daar op geprikt of heb ik er overheen gelezen?

Ik volg verder even mee.

Dat klopt inderdaad, maar als dat het probleem zou zijn, dan moet ze sowieso niet meer reageren op Anallergeen voer, hier zitten helemaal geen eiwitten in namelijk (nouja, zitten er wel in, maar dan anders :+ ) waar ze eventueel allergisch voor kan zijn, van welke diersoort dan ook. Hier hadden we ook erg onze hoop op gevestigd. Maar was 't helaas ook niet...

Dat zou ik niet te hard zeggen. ;) Mijn hond reageerde op allergeen voer nog steeds of zelfs heftiger. Ook bij andere merken daarvan. Uiteindelijk werkte bij hem vers vlees wel weer. Bij ons zei de DA ook dat het niet kon, dus dat het iets anders dan een voedselallergie moest zijn, maar het is nu wel voor 99% over, tenzij hij ergens iets vindt waar hij niet tegen kan. Alleen ziet het er bij hem anders uit.

Onze teef krijgt zulke plekken als we ontvlooien met een pipet, maar daar had je ook al aan gedacht...

Lastig zeg.

EDIT: Naast het voer ben ik hier ook probiotica en weerstandverhogende dingen gaan geven. Zoals WW al voorstelt dus.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-06-16 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:25

Wat ik lees is eigenlijk een hond die gewoon niet helemaal goed in elkaar zit. Waarbij er maar iets uit balans hoeft te gaan (hitte, hormonen, stress, voer) en het is weer raak.

Ik denk dus ook niet zozeer dat er 1 boosdoener is, maar meerdere gevoeligheden die samenkomen.

Zo had mijn kat een vlooienallergie, maar kon net zo goed diezelfde jeukplekken krijgen van stress. En ondanks dat hij onder gezonde omstandigheden prima kip verdroeg, heb ik hem toch een keer 8 weken op puur fazant gezet wat dan weer hielp. Waarna hij vervolgens gewoon weer kip kon eten.

Nu bleek mijn kat op latere leeftijd artrose (ook een ontsteking) en nog weer later een blaastumor (wat ook weer voor ontstekingen zorgde) te hebben.

Nu wil ik helemaal niet zeggen dat jouw hond ook een tumor oid heeft. Wel krijg ik het idee dat deze hond 'ontstekingsgevoelig' is. Wat dat dan moge inhouden.

Probiotica is goed voor de darmen, wat weer voor ongeveer 70% verantwoordelijk is voor je weerstand.
Omega 3 is een ontstekingsremmer (dan zou ik niet eens perse voor zalmolie gaan. Ik heb zelf goede ervaringen met Viacutan).
Vitamine A en C zijn ook weer goed voor de huid.
Dus kortom: ik zou eens op onderzoek uitgaan welke supplementen je allemaal kunt geven ter bevordering van een gezonde hond, gezonde huid en wat ontstekingen remt.

Mocht je toch nog een keer het vlees een kans willen geven: geef dan een diersoort wat de hond nooit gehad heeft, het liefst een mager soort, indien mogelijk wild.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 17:31

Bedankt weer voorjullie reacties. Ik ben echt heel wat wijzer geworden door dit topic en dat is ook wat ik hoopte! :D

Sassol, jouw reactie vind ik ook erg nuttig :) supplementen ben ik sowieso wel voor, die krijgt ze nu dan wel maar misschien niet de juiste. Het zou mij niks verbazen als het een samenkomst van dingen is. Het is alleen zo lastig dat het nogal gissen is en er altijd weken overheen gaan voordat je weer iets kan testen en uitsluiten. Ze zit nu bijv aan dr prednison (net 1 dag) dus ik wil op dit moment geen andere dingen veranderen omdat je dan weer niet weet wat de prednison wel of niet doet.

Ik heb sowieso nog steeds de intentie om na de prednison kuur een doorverwijzing te vragen naar de dermatoloog. Dat heeft mijn hoogste prioriteit :j en van daaruit kunnen we stappen bespreken en weer stappen ondernemen.

Ik zal ook proberen jullie zo nu en dan op de hoogte te houden, als er iets te vertellen is natuurlijk :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:35

wat een prachtige hond!En wat rot dit....ik heb geen idee.Het is trouwens niet zo dat als je even te laat bent met enten die ''oorzaak'' uitgesloten kan zijn.Entstof is vrij giftig,zitten veel zware metalen in,die het lichaam niet zomaar even kwijt is.Alleen gaat de DA je dat van zijn leven niet vertellen.
Was je haar deken/kussen/mand met wasmiddel en wasverzachter?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 17:36

Dankje Geerke!

Daar heb je gelijk in. Zou jij dan helemaal niet enten of selectief en roteren bijv?

Pippa ligt liever niet op kleedjes of kussens, dus er valt niks te wassen haha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:40

Ik zou een hond als deze titeren en niet enten als het niet nodig is. De meeste honden hebben pas na 7 jaar weer een herhalingsenting nodig. Maar met titeren weet je het zeker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:49

Thesserd schreef:
Dankje Geerke!

Daar heb je gelijk in. Zou jij dan helemaal niet enten of selectief en roteren bijv?

Pippa ligt liever niet op kleedjes of kussens, dus er valt niks te wassen haha.

bij mij worden ze geen van allen geent....zelfs mijn pup is niet geent.
Ben benieuwd of de prednison iets gaat doen...zoja zou je denken aan een allergie,maar van wat?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 20:55

Misschien dat ik in het vervolg het titeren ook ga proberen :j

geerke, dat vind ik dan wel weer gedurfd haha. Nouja, aan de andere kant... andere honden worden vrijwel allemaal geënt. Dus daar kan je weinig van oplopen xD

Sja als het een allergie is, is 't nog een raadsel inderdaad. Ik ben benieuwd. Eerst rustig afwachten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:15

De honden die ik met deze problemen ken reageren geen van allen problematisch op de enting.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:37

Die van mij wel, alleen compleet andere symptomen met de enting. Geen allergische reactie, wel behoorlijk ziek.

Maar goed, ik laat alleen gezonde honden enten en dit is geen gezonde hond op het moment.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 19:18

Zo, even een Pippa update.

Vandaag ben ik bij een dermatoloog geweest (ben doorverwezen door mijn DA naar Emmeloord).
Hij zegt dat het inderdaad ontstekingen van de huid zijn, met allergische oorsprong (dat had de patholoog bij biopsie blijkbaar al gezegd). Probleem is alleen dus dat de allergie niet te achterhalen is, gezien alles wat al getest en geprobeerd is.

Er gaat nu een kweekje uit die bekijkt welk type antibiotica zou moeten helpen. Dit krijgt ze dan wanneer ze klachten heeft. Daarnaast heb ik nu Apoquel tegen de jeuk.

Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. En wat ik nu ga doen. Misschien over een poosje nog eens vlees proberen, maar ik heb hier mijn twijfels over. Verder zit ik nog te denken aan bepaalde supplementen die hier genoemd zijn.

In ieder geval eerst kijken wat de Apoquel doet.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:59

Bedankt voor de update en fijn dat je nu al wel wat wijzer bent. Hopelijk doet de Apoquel wonderen voor je.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:26

Ik heb niet heel precies alles doorgelezen, misschien is het al genoemd, sorry dan. Maar zou het geen allergie voor een schimmel in huis kunnen zijn? Bijvoorbeeld onder de vloerbedekking?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:41

Thesserd schreef:
Zo, even een Pippa update.

Vandaag ben ik bij een dermatoloog geweest (ben doorverwezen door mijn DA naar Emmeloord).
Hij zegt dat het inderdaad ontstekingen van de huid zijn, met allergische oorsprong (dat had de patholoog bij biopsie blijkbaar al gezegd). Probleem is alleen dus dat de allergie niet te achterhalen is, gezien alles wat al getest en geprobeerd is.

Er gaat nu een kweekje uit die bekijkt welk type antibiotica zou moeten helpen. Dit krijgt ze dan wanneer ze klachten heeft. Daarnaast heb ik nu Apoquel tegen de jeuk.

Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. En wat ik nu ga doen. Misschien over een poosje nog eens vlees proberen, maar ik heb hier mijn twijfels over. Verder zit ik nog te denken aan bepaalde supplementen die hier genoemd zijn.

In ieder geval eerst kijken wat de Apoquel doet.

Ik heb ook een hond met huidproblemen, ik kan er ontzettend veel over vertellen, maar ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus ik weet ook niet wat er wel en niet gezegd is en ik vind het niet nuttig om per ongeluk dingen te herhalen.

Wat ik wel even wil zeggen over rauw/vers vlees voeding, ik zag dat je had neergezet dat de kale plekken erger werden door vers vlees.
Dat is ook wat vers vlees over het algemeen doet, de verschijnselen laten verergeren omdat het lichaam zichzelf reinigt, pas na een aantal maanden zou je met zekerheid kunnen zeggen of de huid rustiger wordt.
6 weken is erg weinig vind ik zelf, juist in die 6 weken kan het heel erg verergeren en kan je niets zeggen over verbetering.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:57

Patt Thanks! :)

Dorien66 Nope, sowieso heb ik geen vloerbedekking, maar contactallergieen zijn dmv bloedtest uitgesloten.

EarthFocus; had jouw hond dat ook dan? Ook 6 weken lang verergering?

Misschien moet ik dat over een aantal maanden ofzo weer eens proberen. Als ze iig geen zooi meer heeft qua medicijnen en dan stop ik ook even met de apoquel. Mijn ouders hadden het ook al over het 'uitsluitvlees' van Lotgering. Wrs dat dan proberen :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:03

Kan ook onder zeil of laminaat zitten. Hoeft ook niet heel veel te zijn om toch schadelijk te kunnen zijn. Maar als dat uitgesloten is, dan houdt het op. Ik wens jullie sterkte!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:09

EarthFocus schreef:
Dat is ook wat vers vlees over het algemeen doet, de verschijnselen laten verergeren omdat het lichaam zichzelf reinigt, pas na een aantal maanden zou je met zekerheid kunnen zeggen of de huid rustiger wordt.
6 weken is erg weinig vind ik zelf, juist in die 6 weken kan het heel erg verergeren en kan je niets zeggen over verbetering.

Eén van de vele ongefundeerde mythes van de vers vlees sekte.
En deze is speciaal ironisch, zelfs als je hond verslechtert na de dieetverandering naar vers vlees, dan is het tóch beter.... :+

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:14

Ja, maar ik heb het niet langer geprobeerd dan 4 weken, want mijn hond kon het vlees niet goed verwerken, grotere honden hebben daar een stuk minder moeite mee. Mijn hond ging er erg van spugen, daarom dat ik weer over ben gegaan op brok.

Maar ik heb meerdere verhalen gehoord dat de symptomen eerst verergeren en dan pas na verloop van tijd verminderen.

Helaas kom ik heel veel honden tegen met huidproblemen. Nederland is volgens mij niet zo'n geschikt land voor honden. Zeker pollen/gras/planten zijn vaak boosdoeners.
En dan heb je het probleem dat in brok ook graan zit, wat dus ook een soort plantachtige is.
Dan heb je het probleem ook weer dat als je je hond bijvoorbeeld op een gans/eenden dieet zet dat die ook gras eten, dus dan zit er indirect ook weer graan/gras in het dier wat je te eten geeft.
Als je hond echt heel erg reageert op grassoorten, dan moet je ook geen vlees geven van dieren die ook gras eten.
Uiteindelijk hou je maar weinig over wat je je hond dan kan geven. Dan moet je overgaan op muizen ofzo om te eten te geven en die muizen zelf gaan kweken en zorgen dat ze nooit plantaardige producten te eten krijgen.
Het is gewoon vreselijk moeilijk om uit te sluiten waar je dier allergisch voor is.
En hoever wil je gaan qua kosten, je kan huidpunctie laten doen of acipunctuur, ze kunnen zelfs een soort medicijn maken waarmee je je dier immuun maakt voor alle allergieen die die heeft, maar dat kost enorm veel geld, en of het dan gaat helpen is maar de vraag, want misschien is je hond wel voor heel veel dingen allergisch en verergert spanning en stress de symptomen, moet je dan zoveel onderzoeken laten doen? Dat geeft je hond ook veel stress.

Het is en blijft het moeilijkste probleem dat er is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 21:16

Tsja, ik ben niet anti vers vlees en ik ben ook niet anti brokken. Ik wil gewoon wat voor mijn hond het beste is :+ En het leek op dat moment inderdaad zo dat het niet het beste was. Het leek mij dat de verslechtering zeker na 5 a 6 weken wel af zou moeten nemen. Volgens mij beaamde de DA dat ook overigens.

Maar het zou kunnen dat dat inderdaad niet zo is, en daarom kan het geen kwaad om het nog eens te proberen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:18

Kuggur schreef:
EarthFocus schreef:

Eén van de vele ongefundeerde mythes van de vers vlees sekte.
En deze is speciaal ironisch, zelfs als je hond verslechtert na de dieetverandering naar vers vlees, dan is het tóch beter.... :+

Mee eens, het is niet bewezen, maar er is zoveel niet bewezen, je moet het maar doen met wat je hoort en ziet en wat je bevindingen zijn bij je eigen hond.
En veel mensen zeggen toch dat eerst de symptomen verergeren en dan pas gaan verminderen.
Dus in dat opzicht, je hebt voorstanders en tegenstanders.
En ik zit daartussenin.