Wat voer jij je hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Wat voer jij je hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:33

Habibi krijgt prins procare super brok. Ongeveer 90 gram per dag.

Een enkele keer (zeg 2x per maand) krijgt ze kvv.

Als ze "extra's" krijgt, is het meestal gedroogd dierlijk spul.
Pensstaafjes, runderkophuid, dat soort spul.

Waarom deze voeding?
Ze doet het er goed op.
Glimt, weinig ontlasting, en eet het heel graag.
Het is qua prijs/kwaliteit verhouding heel oké vind ik.
En het is beslist makkelijker voeren dan kvv of barf.

Habibi is een kruising Sheltie x Border Collie van iets boven de 9 kilo, en ruim 5,5 jaar.

Ze heeft voor haar leeftijd prima schone tanden overigens.
Die runderkophuid werkt daar ook nog wel wat aan mee denk ik.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:33

Alle merken kvv + gedroogde hondensnacks. (Buffelhuid, long, hart, neuzen, pensstaafjes, kophuid, bullepees etc) Heb een border collie. Hoef nooit iets aan de tanden te doen. Je moet ze wel iets hards te knabbelen geven natuurlijk, en dan heb ik het niet over de denta sticks rotzooi.
Ze is ontzettend opgeknapt door vers voer. Hier nooit meer brok.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:41

Onze hond zat op KVV, maar nu ik op mezelf ben gegaan wilde mijn moeder voor het gemak toch weer terug naar brok (helaas..). Onze hond krijgt nu carocroc senior sensitive, gelukkig doet ze het er goed op. Er zit 37% vlees in, kan beter maar ook slechter.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:50

onze 18 maanden bullmastiff krijgt 2 x per dag 1 schep Valcobulls brok met daarbij 500 gram vers vlees (lotgering/carnibest) het is best wel een moeilijke eter, maar nu met de pup erbij eet hij steeds iets beter, maar het is niet vanzelfsprekend dat altijd alles op gaat. tussen de middag krijgt hij alleen vers vlees 500 gram.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en onze bullmastiff pup van 5 maanden krijgt ook 3 x per dag een schep valcobulls brok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze doen het hier beide super op! niks te zwaar en groeien goed.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:08

Onze golden is bijna 9 en we hebben hem sinds augustus vorig jaar. Hij kreeg meradog alleen poepte hij hier heel veel van. En zo af en toe was hij 's avonds misselijk en at heel veel gras zonder kotsen. Langzaam overgegaan op Canagan en in het begin ging dit super minder poep en geen misselijkheid meer. Tot 2 weken terug misselijk en nu ook braken ipv 2 maaltijden over gegaan op 3 maaltijden en toen zelfs naar 4. Maar ging niet beter tot afgelopen weekend hij zondagmorgen om half 5 zijn maaltijd van zaterdagavond 8 uur uitkotst en ik eigenlijk de brok nog heel terug vindt. Volgens een kennis kan dit liggen aan het soort brok. Ik heb een afspraak bij de da voor een controle. Iemand idee of dit idd aan de brok kan liggen of alleen problemen met bv de maag

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:12

Leffroi schreef:
More brok. Waarom? Gemakzucht, mijn hond doet het er super op, en de prijs valt ook reuze mee. Meer dan tevreden.

En toch wil ik eens kijken of we inderdaad niet ook 50/50 kunnen doen. En dan met smuldier. Iemand daar ervaring mee?

Mijn hond is dol op Smuldier, en ik heb er goede ervaringen mee.
Combi met brok wordt in mijn omgeving al jaren gedaan en bevalt prima. Wel met geperste brok van cavom of farmfood.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:21

sanso schreef:
Ik voerde mijn hond ook altijd KVV en BARF maar aangezien hij allergisch is voor rundvlees en het assortiment dan niet breed genoeg is (vaak kip en vis) zijn we overgestapt op Prins lamb and rice hypoallergic brokken. Met maar 15% graan. Super tevreden over deze brok en hij poept voor het eerst in zijn leven normaal (en is daardoor ook mooi aangekomen) en zijn vacht is een stuk beter. Ik zou niet meer anders willen.

Ik moet hier erg om lachen.
Je stap over vanwege de beperking vaak kip en vis.
Nu krijgt hij brok met alleen lam en van rijst.

Ik zie toch erg veel konijn, wild, paard, kvv langskomen. Als je dat aanvulde met zo nu en dan lams of geitenpenslappen voor de tanden.
Dan heb je toch snel 5 soorten vlees.
Met mijn lastige barfer haalde ik niet zoveel soorten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:28

A3a1 schreef:
sanso schreef:
Ik voerde mijn hond ook altijd KVV en BARF maar aangezien hij allergisch is voor rundvlees en het assortiment dan niet breed genoeg is (vaak kip en vis) zijn we overgestapt op Prins lamb and rice hypoallergic brokken. Met maar 15% graan. Super tevreden over deze brok en hij poept voor het eerst in zijn leven normaal (en is daardoor ook mooi aangekomen) en zijn vacht is een stuk beter. Ik zou niet meer anders willen.

Ik zie toch erg veel konijn, wild, paard, kvv langskomen. Als je dat aanvulde met zo nu en dan lams of geitenpenslappen voor de tanden.

Idd de mijne heeft kip-allergie en vind dit bij veel merken veel meer beperkend dan rund. Veel merken gebruiken kip of ander gevogelte als "bot"fractie, ook al kies je voor konijn, wild, vis,...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:37

Ik lees dat veel mensen brok en kvv combineren? ik had begrepen dat brok heel anders verteerd moet worden en je dit dus niet samen met vlees kan geven?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:41

Hier krijgen ze al jaren kvv samen met brok maar dit kan volgens mij niet mey elke brok en elke kvv.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:43

Mijn hond (Boston terriër) krijgt hypo-allergene brokken van Simpsons. Haar darmen zijn erg gevoelig, om die reden krijgt ze ook nauwelijks andere tussendoortjes. Dan geef ik haar gewoon een brokje van haar voer. Ik heb haar een paar weken op vers vlees gehad (ook al ben ik daar geen voorstander van), dat ging ook prima. Maar uit praktisch oogpunt ben ik ermee gestopt. Ik ben gewoon veel onderweg met haar en dan is het stukken makkelijker om een zakje brokjes mee te nemen ipv vers vlees wat je weer gekoeld moet bewaren...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:46

Jenkins schreef:
Ik lees dat veel mensen brok en kvv combineren? ik had begrepen dat brok heel anders verteerd moet worden en je dit dus niet samen met vlees kan geven?

Het tegelijkertijd geven is niet goed.
Maar als je 1 of meerdere dagen het 1 geeft en dan paar dagen het andere, kan dat wel.
Geperste brok heeft dezelfde manier van verteren als vlees.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:46

Nee hoor, dat gaat prima. Zowel geperste als krokante (geëxtrudeerde) brok kan je prima mengen met vlees. Het verteert inderdaad anders, maar dat levert geen problemen op. Net als dat wij ook gewoon groente, aardappelen, vlees kunnen eten. Alle drie verteren wat anders, het ene drijft, het andere zinkt in de maag, is het lichaam erop gebouwd om het allemaal prima aan te kunnen.

Er zijn een klein aantal honden die het niet verdragen. Maar dat ligt niet aan dat het eigenlijk niet kan, maar aan het feit dat sommige honden sommige dingen nu eenmaal niet verdragen. Zo zijn er ook honden die niet tegen geperste brok kunnen, of juist krokante brok niet kunnen hebben, geen natvoer verdragen (ook niet van goede kwaliteit) of niet om kunnen gaan met kvv.

Mijn honden hebben ook gerust krokante en geperste brok met natvoer en kvv gehad in één maaltijd. Ik voer gemengde brok (dus sowieso al krokante en geperste brok door elkaar) en natvoer (meestal renske) en kvv (darf, farmfoodfresh of carnibest). En soms kwam het gewoon wat banketstaaf uit en had ik te weinig kvv, dan vulde ik dat aan met een klein kuipje natvoer (animonda) en brokjes.

Op het moment staan ze 's ochtends op gemengde brok en 's avonds op renske. Als mijn restjes brokken op zijn gaan ze 's ochtends op platinum brok en 's avonds op renske. Als ook de zak Platinum op is gaan ze 's ochtends op renske en 's avonds op kvv. Maar eerst maar eens voorraden op maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:53

mss loopt de vertering bij het mengen van vers vlees en brok iets minder optimaal, maar hier eigenlijk geen problemen. (iets meer ontlasting dan wanneer alleen kvv). Voor de kleine meng ik standaard brok door het vers vlees, ze eet niet graag brok en groenten, maar zonder wordt haar stoelgang te compact en kan ik non-stop de anaalklieren laten uitknijpen.

Ik geef ook regelmatig vers gekookte groenten erbij als buikvulling, zelden/nooit zie ik verschil aan hun stoelgang. Als ik verschil zie, heeft de grote iets "gehamsterd" waar hij niet tegen kan en zijn z'n darmen weer van slag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:35

petitparis schreef:
A3a1 schreef:

Idd de mijne heeft kip-allergie en vind dit bij veel merken veel meer beperkend dan rund. Veel merken gebruiken kip of ander gevogelte als "bot"fractie, ook al kies je voor konijn, wild, vis,...

Ik heb dus ook 1 hond met kipallergie, maar juist kvv en barf is ontzettend makkelijk qua het mijden van kip... ik heb kan hem als ik wil 10+diersoorten geven zonder ook maar een grammetje kip er in :?
Juist brok vind ik dramatisch om kipvrij te vinden welke dan ook nog eens gegeten word :+

Maar er zijn flink wat merken die gewoon kip en rundvrije kvv hebben , dus ook qua bot geen kip ... no problem.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:42

mijn naakies staan beide op brok van farmfood met zalm olie.
waarom omdat mn reu bizar veel honger bleef houden met vers vlees en ook last van zn tandjes kreeg.
maar aangezien mn teef vrijwel geen tanden heeft moest ik een brok die niet te hard was en makkelijk uit elkaar viel.

overigens heeft mn reu nog steeds last van zn tanden althans steeds weer want is er al meerdere keren aan geholpen.
de DA gaf aan dat het net als bij mensen is en de ene gewoon een slechter gebit kan hebben als de ander.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:47

Sonja_vR schreef:
Ik heb dus ook 1 hond met kipallergie, maar juist kvv en barf is ontzettend makkelijk qua het mijden van kip... ik heb kan hem als ik wil 10+diersoorten geven zonder ook maar een grammetje kip er in :?
Juist brok vind ik dramatisch om kipvrij te vinden welke dan ook nog eens gegeten word :+

Maar er zijn flink wat merken die gewoon kip en rundvrije kvv hebben , dus ook qua bot geen kip ... no problem.

Welke merken voer jij dan? Ik voer nu Naturis (Rund, Lam, haas, Kangoeroe, geit en konijn) en zalm van Kiezbrink, omdat bij andere merken heel vaak toch een klein percentage kip, kalkoen of eend gebruiken... Nu ja ik klaag niet hoor. En gelukkig eet mijn probleemgeval wel goed zijn brok (helaas wel een geëxtrudeerde, maar ja, ik ga na 2 jaar proberen en puzzelen niet meer veranderen)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:47

Ik meen hier en daar te lezen dat mensen brok voeren omdat de hond meer last van tandsteen zou hebben bij voeren van vlees/kvv. Dat klinkt natuurlijk logisch, want hoe krijg je tandsteen weg met zacht vlees....niet lijkt me. Terwijl met brok de ruwe stukjes juist langs de tanden zouden schuren en daardoor logischerwijze tandsteen zouden kunnen voorkomen.

Nu heb ik in het verleden al eens gelezen(en dit nogmaals opgezocht) dat juist het voeren van brokken met veel granen (en in de meeste brokken zitten granen) tandsteen veroorzaakt.

Citaat:
Gebit

Risico op tandsteen, doordat het zetmeel in de brok en slechte blikvoeding achterblijft op de tanden. Zeker bij blikvoer een groot risico op tandsteen. Bij het voeren van vlees als er geen graan in de voeding zit is er minder kans op tandsteen, zeker wanneer hele vleesbotten worden gevoerd.

Doordat wij een hond met o.a. glutenallergie hadden, zijn we overgestapt op voeren van KVV. Hond heeft tot haar dood nooit last van tandsteen gehad. Gaf haar ook wel eens een halve ribbenkast van een koe te eten, dus kreeg voldoende botten om tandsteen weg te "slijpen". Huidige hond heeft ook nergens last van en krijgt ook vrijwel alleen KVV en runderbotten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:19

petitparis schreef:
Sonja_vR schreef:

Welke merken voer jij dan? Ik voer nu Naturis (Rund, Lam, haas, Kangoeroe, geit en konijn) en zalm van Kiezbrink, omdat bij andere merken heel vaak toch een klein percentage kip, kalkoen of eend gebruiken... Nu ja ik klaag niet hoor. En gelukkig eet mijn probleemgeval wel goed zijn brok (helaas wel een geëxtrudeerde, maar ja, ik ga na 2 jaar proberen en puzzelen niet meer veranderen)

Vab kiezebribk is er idd een heel setje zonder kip, maar ook lotgering heeft een heel setje kipvrije(wildmix, lam, eend, paard, rund, kalkoen hoewel ik die niet geef ivm lijken op kip)
Naturis idd,
duck heeft rund en lam,
En heb nog een paar merken maar die weet ik even niet uit mijn hoofd.
Maar die hebben ook dingen als kwartel , gans en nog wat
Zal straks eens even zoeken in mijn lijstje

Lotgering heb ik een tijdje niet gevoerd, ik kocht altijd de vriezer vol, maar op een gegeven moment vond ik het er minder goed uit zien.
Dus tijdje gelaten, inmiddels koop ik weer kleinere hoeveelheden(een kilo of 20 per keer )en heb ik geen klachten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:08

@Sonja: idd kalkoen, kwartel, fazant en eend geef ik bewust in samenspraak met mijn DA ook niet. We hebben lang genoeg aangemodderd... Mss dan toch iets vaker Kiezebrink nemen als afwisseling.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:13

A3a1 schreef:
sanso schreef:

Als je hond op dat dieet fulltime aan de diarree zit mist hij toch echt wat hoor!? We stapten over op brok en op het moment dat hij alleen die brokken kreeg heeft hij nooit meer diarree gehad. Dan mag jij me uitleggen waarom dat zo is :) Er zit namelijk veel meer in die brok zoals vis, de product naam verteld niet meteen alles he.
Onze andere 2 honden krijgen wel vlees en daar doen ze het goed op maar voor sommige werkt dat nu eenmaal niet.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:22

Ik heb een chihuahua en die krijgt healthy dog. Dat is een graan en gluten vrije brok.
Ze doet het er super op en het is ook nog eens voor een mooie prijs.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:25

meniekske schreef:
Ik heb een chihuahua en die krijgt healthy dog. Dat is een graan en gluten vrije brok.
Ze doet het er super op en het is ook nog eens voor een mooie prijs.

sorry om je uit je droom te halen, Healthy Dog is NIET granenvrij, het is tarweglutenvrij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:25

petitparis schreef:
@Sonja: idd kalkoen, kwartel, fazant en eend geef ik bewust in samenspraak met mijn DA ook niet. We hebben lang genoeg aangemodderd... Mss dan toch iets vaker Kiezebrink nemen als afwisseling.

Ik mijd alleen kalkoen omdat het zo dicht bij kip ligt. Eend , kwartel etc gaat hier gelukkig goed.
Hoewel ik ze wel in het achterhoofd houd voor het geval er weer klachten zouden ontstaan, dat ik die categorie kan schrappen om te checken of het dat is. Maar zolang het goed gaat, gaat het goed (fingers crossed)

Als ik straks de laptop in de buurt heb zal ik nog even kijken wat die andere merken zijn... zo stom dat ik ze kwijt ben :?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:27

Eend ging bij de mijne niet goed, vandaar dat we alles dat pluimen heeft mijden. Hoewel moest er ooit struisvogel op de markt komen (brok en snacks ben ik al tegen gekomen) dat dat wel een optie is om te proberen.