'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:22

- een hedendaagse hond is geen wolf meer
- het vlees dat een wolf in het wild vangt en eet is niet hetzelfde als vlees dat wij opfokken, slachten en bewaren (grootschalig opfokken levert grotere infectiedruk op, vlees gaat door veel handen en langs veel plekken wat ook zorgt voor meer infectierisico, antibioticaresistentie)
- wie zegt dat er geen wilde wolvenpups overlijden aan infecties?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:29

safina schreef:
- een hedendaagse hond is geen wolf meer
- het vlees dat een wolf in het wild vangt en eet is niet hetzelfde als vlees dat wij opfokken, slachten en bewaren (grootschalig opfokken levert grotere infectiedruk op, vlees gaat door veel handen en langs veel plekken wat ook zorgt voor meer infectierisico, antibioticaresistentie)
- wie zegt dat er geen wilde wolvenpups overlijden aan infecties?

Helemaal mee eens. Met je vorige argumentatie ook. Hoewel die prima ook om te draaien is :).

De een is niet per se beter dan de ander. Kijk naar je hond en neem de hygiene in acht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:39

safina schreef:
Dat stuk van Barfplaats: 12.000 mensen op het forum en in de 13 jaar dat het bestaat is er geen mens, hond of kat ziek geweest? Zijn er serieus mensen die dat geloven?
:+

_O-
Ja, typisch altijd dat de barfers de dierenartsen ervan beschuldigen niet objectief te zijn...

Volgens mij zijn ze dat zelf ook niet helemaal... oftewel: helemaal niet... :')

In de jaren "60 werd er al veel gebarfd trouwens, velen gaven rauwe pens, hart en botten, totdat het dierenartsen opviel dat bepaalde kluivende honden zo vaak verstopping hadden... toen stierf die hype een stille dood, mede mogelijk gemaakt door de opkomst van nieuwe hondenbrokken...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:49

Hier niet experimenteren met vlees en botten maar wel vers vlees gemalen. Ik geef Carnivoer en dan wissel ik de smaken steeds af.

Ik heb altijd brokjes gevoerd omdat ik dacht dat het het beste was en ik niet van het bestaan van het verse vlees af wist.

In de artikelen tegen het verse vlees lees ik eigenlijk nooit een echt goede reden waarom je het niet zou moeten geven. Mijn hond is er aan de andere kant verschrikkelijk van opgeknapt. Het verschil is zo groot dat er nooit meer een brok in mijn huis komt. Ja koekjes misschien :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:50

Ik heb niet veel toe te voegen aan het stuk wat lizzy en ook tannetje koning (dierenarts) geschreven heeft, daarnaast ook nog een stuk van sterkliniek(!) van Erwin van gijtenbeek die ook al zeer veel ervaring met vers heeft en zelfs binnen hun eigen praktijk zeer veel verschil zien

Zelf voer ik ook al jaren barf (zelf samenstellen) nou nog geen dag ziek geweest hoor, 2 nesten op afgespeend, ook de meeste van die baasjes voeren nog steeds vers en geen enkele hond, ook binnen mijn kennissenkring van vers voerders niemand ooit ziek geweest...
Uiteraard moet je altijd hygiënisch te werk gaan, neem aan dat je dat ook met je eigen rauwe vlees doet!! ( van dezelfde kip als ik eet krijgen mijn honden ook het vlees dus waarom zou het dan ineens gevaarlijk zijn?!) daarnaast moet je je gewoon goed inlezen maar hoef je ook geen raket geleerde te zijn... Neem aan dat je ook niet met een lijstje naar de supermarkt gaat hoeveel vitamines mineralen, eiwit etc je zelf moet eten? Want denk dat 95% van de mensen niet weet wat een mens allemaal echt nodig heeft en dat uitrekent?...

Daarnaast zegt het toch genoeg dat barfplaats alleen al 12.000 leden heeft waarvan de dieren het geweldig goed doen, geen mens word ooit ziek van het bereiden van het eten voor hun dier, dieren worden over het geheel gewoon veel minder ziek (hogere weerstand) en zijn zelfs van heel ziek naar super gezond gegaan.
Verder boeit de hele discussie me weer voor geen ene meter.. Er word weer flink geschreeuwd hoe slecht het allemaal is bla bla bla

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:58

Mijn honden hebben het altijd prima gedaan op Dogloversgold brokken. Totdat ze een nare Giardia besmetting opliepen en 1 vd 2 een voedings intolerantie daaraan overhield. Allerlei senstive brokken geprobeerd maar ze bleef klachten houden. Nu geef ik een compleet versvoer wat ik 1 minuut in de magnetron zet, dus net niet helemaal rauw. Daarna alles schoonmaken met Dettolspray en vaatdoek in de was. Dit werkt bij ons,maar als ze het verdroeg was ik gewoon brok blijven geven.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:03

Ik vind dit altijd een erg interessante discussie. Wij hebben een britse korthaar die het vertikt om vers vlees te eten. Voor hem heb ik dus geprobeerd de beste brok te zoeken met het meeste vlees. Onze hond kreeg vroeger altijd brokken en is maar 12 jaar geworden, helaas. Ik kan niet goed zeggen of dit door de brokken komt of niet.

Alleen net las ik dat iemand zei: "Mensen lezen dingen op internet en gaan er vanuit dat dit dan waar is."

Als je dus meer informatie wilt krijgen over vers voeren en waar dan al niet op te letten waar moet je dan kijken?
De merken van vers vlees promoten hun merk, logisch dit doet iedereen, dus waar moet je dan je informatie vandaan halen?

In de toekomst wil ik wel weer een hond, nu werken wij fulltime en heb ik er simpel weg de tijd niet voor. Dus als iemand informatie heeft waar ik het vandaan kan halen wat betrouwbaar is en waar op te letten zou ik dat erg fijn vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn hond is sinds dik een half jaar voor het eerst helemaal van het vers voer af omdat ze ineens enorme diarree kreeg en waarschijnlijk een ontsteking in de darmen, en dat wilde maar niet over gaan. Weken nadat ze weer in orde was nog eens een heel klein beetje vers geprobeerd, en direct weer aan de diarree, dus ik voer het ook niet meer.
Niemand heeft me tot nu toe echt een goede reden kunnen geven waarom vers nu echt beter is. Ik voer nu een natvoer zonder kunstmatige toevoegingen en een goede kwaliteit brok, en de hond vind het heerlijk, zit goed in dr vel en helemaal geen klachten meer :)
Ik geloof zeker dat vers vlees voor sommige honden een uitkomst kan zijn, bij allergieën bijvoorbeeld, maar voor mijn hond werkte het toch niet meer helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:15

Wel grappig dat de voorstanders van brok zich niet realiseren wat voor giftige anti oxydant er in brokken word gedaan.En wat betreft brok zonder granen...kijk maar eens wat er dan inzit,dat is of aardappel of bietenpulp.En ook ben ik benieuwd wat voor verschil er inwendig zit tussen een wolf en een hond...aangezien ik er van binnen ook net zo uitzie als een neanderthaler van 6 miljoen jaar geleden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:43

Het is echt niet zo dat in elke brok giftige antioxidanten zitten.
Het voer wat mijn hond krijgt is zelfs geschikt voor menselijke consumptie.. Er bestaan ook genoeg natuurlijke antioxidanten. Daarnaast heeft een goed gedroogde brok maar heel weinig aan conserveringsmiddelen nodig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:51

8nnemiek schreef:
Het voer wat mijn hond krijgt is zelfs geschikt voor menselijke consumptie.. Er bestaan ook genoeg natuurlijke antioxidanten. Daarnaast heeft een goed gedroogde brok maar heel weinig aan conserveringsmiddelen nodig.

In veel brokken zitten wel giftige anti oxydanten...behalve de brokken waarbij vitamine E gebruikt word als anti oxydant,die zijn erg duur

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:56

geerke schreef:
een onderzoek?Kijk maar eens wat een wolf eet...brokken is troep,maar als je vers voert moet je wel weten wat je doet.Een rauw kipfiletje dekt niet de behoeften.

Wolf?????

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:59

Het goedkoopste voer uit de supermarkt is vaak rotzooi, ik heb zelf goede ervaringen met nutro choice...

Wat iemand al noemde, de giardia parasiet, dat zou wel eens een belangrijke oorzaak voor voedsel "allergie" kunnen zijn...

Bij ons werden honden die met brokken gevoerd werden, zo'n 16 jaar oud... geen dierenartskneusjes verder. Wel ouderdomskwalen bij 1 hond, die voordat hij bij ons kwam, met allerlei zooi (goedkope brok) gevoerd werd... was ook nog eens de hond die het vertikte brokken te eten, als hij wist dat er ook rauw voer of pens in huis was... hij wachtte de hele dag met een volle voerbak, tot hij het lekkere voer kreeg.
Nutro Choice vond hij wel lekker trouwens en hij knapte er zienderogen van op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:05

Zoolgangster schreef:
Het goedkoopste voer uit de supermarkt is vaak rotzooi, ik heb zelf goede ervaringen met nutro choice...

Wat iemand al noemde, de giardia parasiet, dat zou wel eens een belangrijke oorzaak voor voedsel "allergie" kunnen zijn...

Bij ons werden honden die met brokken gevoerd werden, zo'n 16 jaar oud... geen dierenartskneusjes verder. Wel ouderdomskwalen bij 1 hond, die voordat hij bij ons kwam, met allerlei zooi (goedkope brok) gevoerd werd... was ook nog eens de hond die het vertikte brokken te eten, als hij wist dat er ook rauw voer of pens in huis was... hij wachtte de hele dag met een volle voerbak, tot hij het lekkere voer kreeg.
Nutro Choice vond hij wel lekker trouwens en hij knapte er zienderogen van op.
wat jij voert heeft inderdaad vitamine E als anti oxydant...dat is al veel minder slecht.Ik weet niet welke je voert maar de senior heeft 20procent vlees;is ook al meer dan de supermarkt brok van 4procent...dit is dus zeker de betere brok...of minder slechte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:06

maxxlover schreef:
geerke schreef:
een onderzoek?Kijk maar eens wat een wolf eet...brokken is troep,maar als je vers voert moet je wel weten wat je doet.Een rauw kipfiletje dekt niet de behoeften.

Wolf?????
....ja,zo een beest waar de hond vanaf stamt...en de saarloos nog het meest

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:10

geerke schreef:
ik begrijp wel waarom een dierenarts tegen vers vleesvoeding is....dan verkopen ze minder speciale anti-jeuk/blaasproblemen/senioren brokjes :+

Ik ben niet voor of tegen dat vers vlees,
Maar als je het over commercieel hebt, dan doet de vers vlees hype daar ook aan mee.
Het is erg duur,
Daarbij denk ik ook dat we niet meer moeten vergelijken met de wolven enz. in de natuur.
Want de doorgefokte honden van tegenwoordig hebben nog weinig natuurlijks.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:16

essiesilly schreef:
Daarnaast zegt het toch genoeg dat barfplaats alleen al 12.000 leden heeft waarvan de dieren het geweldig goed doen, geen mens word ooit ziek van het bereiden van het eten voor hun dier, dieren worden over het geheel gewoon veel minder ziek (hogere weerstand) en zijn zelfs van heel ziek naar super gezond gegaan.
Verder boeit de hele discussie me weer voor geen ene meter.. Er word weer flink geschreeuwd hoe slecht het allemaal is bla bla bla

Maar een forum als BARFplaats is toch ook wel gewoon een forum voor mensen die zowel positief zijn over vers vlees als mensen die ook gemotiveerd zijn om zich daarin te verdiepen. Mensen die vers vlees proberen en daarover niet enthousiast zijn gaan waarschijnlijk niet snel echt actief zo'n forum gebruiken en mensen die wel enthousiast zijn over vers vlees maar zich er niet in verdiepen en daardoor fouten maken zullen er waarschijnlijk ook niet actief zijn.

Ik vind het argument dat een dierenarts brokken wil verkopen trouwens een beetje onzin. Alsof dierenartsen alleen maar een winstoogmerk hebben en het juist heel leuk vinden als je je hond zo veel mogelijk mishandeld zodat ze hem weer mogen hechten :roll: . Bovendien kan een DA toch ook gewoon ipv of naast je brokkenschap een diepvries in de wachtkamer zetten, daar is ook prima mee te verdienen want die dingen staan ook gewoon in de welkoop en de petsplace als je als DA dus wel degelijk heel enthousiast bent over versvlees hoeft dat je verdienmodel niet perce negatief te beinvloeden lijkt me?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 04-04-16 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:19

Edit: stukje van Barfplaats was al geplaatst..

Toch wel bijzonder dat kvv ''zo slecht is'' maar mijn hond er aanzienlijk van is opgeknapt, veel beter in zijn vel zit en nooit kwaaltjes heeft :j

En hoe lang duurt een ''hype''? ik ken iemand die het al 18(!) jaar geeft.. honden hebben nóóit wat..

Het word meer gegeven omdat mensen inzien dat ze het daar veel beter op doen.. de brokkenmaffia begint m nu te knijpen door de verminderde inkomsten dus word er maar negatief over gepraat..

De dieren die door vers vlees bij de dierenarts komen zijn de mensen die zich totaal niet ingelezen hebben..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:30

jenneke1029 schreef:
Een hond is geen wolf meer. De bacterie was: Haemolytische Escherichia Coli.

Het verteringsstelsel al eens goed bekeken ? ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:37

Ik ben iemand die heel lui al jaren cavom voert.
Natuurlijk heb ik wel eens gelezen over vers. En ja ik denk dat als je dat goed doet dit best wel goed kan zijn.
Maar als ik dan bij een kennis van me zie wat daar allemaal in de vriezer zit.
Ik geef toe daar pas ik voor.
En van de 5 honden die we hebben gehad de laatste jaren is de jongste dood gegaan op de leeftijd van 12,5 door hartfalen.
Een herder van 13 rent nog steeds zonder probleem rond.
En wordt die dierenarts niet rijk van ons.
Dus daarom nooit echt overwogen om over te stappen.
Zouden we steeds problemen hebben ja dan zou ik ook verder kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:48

geerke schreef:
Wel grappig dat de voorstanders van brok zich niet realiseren wat voor giftige anti oxydant er in brokken word gedaan.En wat betreft brok zonder granen...kijk maar eens wat er dan inzit,dat is of aardappel of bietenpulp.En ook ben ik benieuwd wat voor verschil er inwendig zit tussen een wolf en een hond...aangezien ik er van binnen ook net zo uitzie als een neanderthaler van 6 miljoen jaar geleden

1: was geen 6 miljoen jaar, maar 200.000 gelden en de mens is geen familie van de neanderthaler.
2: Daarnaast hadden zij een enzym (die wij niet hebben) waardoor zij hun dieet (85% rauw vlees) konden verteren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:50

Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit hondenvoer bij mijn da gekocht. Dat is toch bij het merendeel vd hondenbezitters zo, dus dat de da daarom die mening heeft is nogal vergezocht. Ik geef overigens kvv en geen karkassen en botten en dergelijke hoor. Als je hond het goed doet op een kwaliteitsbrok, zie ik geen reden om over te stappen. Vers is duur en onhandig vind ik persoonlijk. Het is dat 1 van mijn honden een voedings intolerantie heeft, anders had ik het gewoon bij brok gehouden. Kijk dus gewoon naar je hond zou ik zeggen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:55

geerke schreef:
8nnemiek schreef:

In veel brokken zitten wel giftige anti oxydanten...behalve de brokken waarbij vitamine E gebruikt word als anti oxydant,die zijn erg duur

Ik voer Bosch, ook met vit E, vit C en selenium, en dat is echt geen dure brok :)
Daarnaast voer ik naturediet, helemaal natuurlijk, en ook dat kost maar iets van 2,50 per kilo.
Ze zijn beide zelfs goedkoper dan de kvv die ik eerder voerde.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:59

Tessa_93 schreef:
Edit: stukje van Barfplaats was al geplaatst..

Toch wel bijzonder dat kvv ''zo slecht is'' maar mijn hond er aanzienlijk van is opgeknapt, veel beter in zijn vel zit en nooit kwaaltjes heeft :j

En hoe lang duurt een ''hype''? ik ken iemand die het al 18(!) jaar geeft.. honden hebben nóóit wat..

Het word meer gegeven omdat mensen inzien dat ze het daar veel beter op doen.. de brokkenmaffia begint m nu te knijpen door de verminderde inkomsten dus word er maar negatief over gepraat..

De dieren die door vers vlees bij de dierenarts komen zijn de mensen die zich totaal niet ingelezen hebben..

Hier ook. Een Duitse herder die ongelooflijk veel aan het krabben was, langdurige chronische oorontsteking. Op den duur malessezia. Verschillende soorten brok gehad, zelfs hypoallergeen, antibiotica, andere medicatie... Nu staat hij op vers vlees en heeft nergens last meer van. Hij ziet er geweldig goed uit en is ontzettend blij.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:04

liedje89 schreef:
essiesilly schreef:

Maar een forum als BARFplaats is toch ook wel gewoon een forum voor mensen die zowel positief zijn over vers vlees als mensen die ook gemotiveerd zijn om zich daarin te verdiepen. Mensen die vers vlees proberen en daarover niet enthousiast zijn gaan waarschijnlijk niet snel echt actief zo'n forum gebruiken en mensen die wel enthousiast zijn over vers vlees maar zich er niet in verdiepen en daardoor fouten maken zullen er waarschijnlijk ook niet actief zijn.

Ik vind het argument dat een dierenarts brokken wil verkopen trouwens een beetje onzin. Alsof dierenartsen alleen maar een winstoogmerk hebben en het juist heel leuk vinden als je je hond zo veel mogelijk mishandeld zodat ze hem weer mogen hechten :roll: . Bovendien kan een DA toch ook gewoon ipv of naast je brokkenschap een diepvries in de wachtkamer zetten, daar is ook prima mee te verdienen want die dingen staan ook gewoon in de welkoop en de petsplace als je als DA dus wel degelijk heel enthousiast bent over versvlees hoeft dat je verdienmodel niet perce negatief te beinvloeden lijkt me?

Exact dit. Mensen lezen wat op internet en gaan experimenteren. En dat loopt fout af. Maar laat hen geen artikels of informatieve sites lezen over hoe of wat want dat duurt te lang. Kan er zo kwaad om worden :(