Hond in het kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hond in het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:21

Het wordt heel anders als je je er als 3e partij mee gaat bemoeien ;)
En onze (gehouden) dieren zijn maar in beperkte mate in staat tot normaal sociaal contact.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:31

Mousmous schreef:
Ha, ha, die jongste van ons is echt een ongeleid projectiel, gaat met zijn 45 kilo bij mijn 79 jarige moeder in de tuinstoel op schoot zitten, het mensje vind het nog leuk ook :D

Je houdt van honden of je houdt er niet van. :D

Ik kan er alles van hebben, zolang ze niets kapot maken en elkaar de kop er niet af bijten. Dan zijn het mijn verwende prinsesjes.

KimD schreef:
Desiree schreef:
Dat heeft pietertje mij ook een keer geflikt, mijn bruine jack russel. Vloog de eerste de beste keer de ren in en beet twee kippen dood. Ik flipte helemaal, zo WOEST was ik! Ik greep haar bij haar nekvel en kneep haar terwijl ze het uitgilde van de pijn.

Daarna was het afgelopen. NOOIT meer een kip doodgebeten. Ook de kuikentjes niet.

Eventueel een paar stroomdraadjes rond het kippenhok trekken helpt misschien ook.

Van binnen begin ik al te koken, als ik dat had gezien of erbij was geweest...oi oi oi oi.. :n

Geweld is niet de oplossing voor een dier, dat begrijpen ze totaal niet.

Het heeft oplossing geboden, of je het leuk vindt of niet. Zoals ik al zei, ze laat de kippen voortaan altijd met rust.
En oordeel nooit te snel over mensen. Want je zou mij op dat ene moment een dierenbeul hebben gevonden. Mensen die mij kennen weten beter.
Want op ALLE andere momenten zie je dus vrolijke en blije honden, die gezond zijn en goed in vorm. Die door sommige mensen misschien verwend genoemd zullen worden vanwege de zorg die ze krijgen. Maar als ze verwend worden genoemd, zeg ik dat het niet erg is als honden eens een keer verwend zijn, want er zijn er tot mijn verdriet nog veel meer die het slecht hebben.

De woede die ik had was nodig om haar voldoende hard te corrigeren. Een minder harde correctie had bij deze hond met een enorme jacht en bijtpassie onvoldoende uitwerking gehad.

En weet je, ik los het één x goed hardhandig op, dan dat er nog meer kippen zullen sterven, of de hond nooit meer los mag of zelfs herplaatst moet worden.
Nu ben ik gelukkig, mijn hondje is gelukkig en de kippen voelen zich veilig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:52

Als lieve woorden en koekjes niet werken is harde oplossing het beste. Half hard niet dan blijf je bezig maar gewoon in 1x goed doen.

Mijn honden hebben een fantastisch leven maar weten dat in sommige situaties er geen keuze is tussen wel of niet luisteren. Ik kan niet alleen met 6 honden in het bos lopen en maar hopen dat ze luisteren. Dat moeten ze gewoon ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:02

Hier idem, ik heb er vier. En ik wil ze los kunnen laten lopen. Dan kunnen ze rennen en spelen, en dan blijven ze in vorm. Ieder levend wezen heeft een bepaalde mate van bewegingsvrijheid nodig. Maar daarvoor moeten ze wél luisteren. Anders kun je ze die bewegingsvrijheid niet geven.
En dát vind ik sneu voor een hond!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:04

Uitdaging helpt goed, te denken aan: spelletjes met denk werk, een kong met voeren, parcourtjes bouwen en lekker laten spelen met anderen hond.

Ik kan zeggen dat mijn hond veel uitdaging krijgt, beweging, aandacht en zeer goed getraind is en kan meestal de kippen uit staan. Al blijft het een dier en krijg ik het er nooit 100% uit.
Al praat ik nu over een lab x herder van bijna 3 die helaas al wat konijnen (de te langzame uit de duinen) en kippen, gevleugelde op haar naam. Het blijkt echt jacht instinkt ze zijn want ze brengt ze altijd netjes terug en breekt hun netjes voor je als ze nog niet 100% dood zijn. :n
De laatste tijd gaat het erg goed maar helaas krijgen we het nooit helemaal weg

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:07

een hond is niet 100% plooibaar. Moeten mensen ook niet willen.

Mijn honden hebben wel eens een konijntje of haasje gevangen. Vond ik niet leuk. Maar als ze een rat pakken ben ik weer wel blij. Ik kan ze niet uitleggen dat ze het ene niet mag en het andere wel. Maar gevederden laten ze altijd met rust. Of het nu kippen, eenden of fazanten zijn. Komt omdat ze de kippen nu al zoveel gezien hebben dat ze die niet meer interessant vinden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:26

Wij hadden vroeger duitse herders en een daarvan pakte onze eigen schapen. Mijn moeder, die stapelgek op haar honden was, zei tegen ons dat dit zo niet kon en dat Kazan weg moest of rigoreus aangepakt moest worden. Daarop zette ze de hond samen in een paardenbox met onze ram Charlie. Charlie heeft hem alle hoeken van de box laten zien. Harde aanpak, maar hij heeft tot zijn dood, vijftien jaar geworden, nooit meer naar een schaap omgekeken. Wel een super vrij en goed leven gehad. Maar beter een keer goed aanpakken dan steeds halfwas wat geen nut heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:41

Jullie vergelijken nu appels met peren. Als de aangevallen partij zich verdedigd helpt dat en dat kun je bijna geen harde aanpak noemen, maar bemoeienis van een 3e partij heeft niet altijd nut.
En bij een hond met echt jachtinstinct helpt het ook niet, die moet je echt langere tijd trainen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:48

Daarnaast met 6 honden eens 1 in het oor bijten dat vinden de anderen niet erg haha maar als er 1 stront wil eten en ik zeg "nee" en hij doet het niet dan kan ik wel een schouderklopje geven maar geen koekje want dan heb ik er 6 die gaan staan schooien. Daarnaast als ik lekkers mee neem is het erg vlot ruzie met passerende honden. Die mogen niet bij de koekjes komen.

Goed gedrag aan leren en trainen ed gaat met clicker en snoep en speelgoed en apart uitlaten. Echter eenmaal goede kennis van de commando s? Dan moeten ze gewoon uitgevoerd worden. In ruil daarvoor veel vrijheid gezelligheid en elke dag wat te knagen en voer ;)

Toen ik nog met 2 honden liep was het een stuk makkelijker qua belonen en trainen nu komt daar gewoon meer bij kijken maar de honden zijn in de roedel nog veel relaxter.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:53

anneliesdj schreef:
Jullie vergelijken nu appels met peren. Als de aangevallen partij zich verdedigd helpt dat en dat kun je bijna geen harde aanpak noemen, maar bemoeienis van een 3e partij heeft niet altijd nut.
En bij een hond met echt jachtinstinct helpt het ook niet, die moet je echt langere tijd trainen.

En vaak helpt dat ook niet. Hier een erg goed luisterende husky maar ze weet giga goed wanneer ze los is.... dan zo doof als het maar kan en is ze in staat alle dieren op honden na te vermoorden. Dus ze zit vast ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:59

Nee zelfs dan heb je geen garantie.
Je mag ook niet verwachten dat je iets wat er al een paar honderd jaar in gefokt is er zo even uit traint (of slaat).

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:04

Ik ben van mening dat je niet alleen border collies, maar alle honden hersentraining moet geven. Het is niet normaal hoeveel honden zich vervelen en zich daardoor gaan misdragen met alle gevolgen van dien. Ik ben zelf van het harde opvoeden en consequent zijn. Ik beloon mijn hond als ze iets goed doet, maar bestraf haar ook wanneer ze iets fout doet. Wel hou ik er rekening mee met dingen die ze weet en dingen die ze nog moet leren. Als ze met het leren iets fout doet bestraf ik haar met mijn stem en laat ik haar op die manier merken dat het niet mag of dat iets verkeerd is (bijvoorbeeld als ik 'zit' zeg en ze gaat liggen). Als ze wel gaat zitten bij zit word ze uitbundig beloont.
Als ze iets doet wat niet mag, en waarvan ze weet dat het niet mag, dan grijp ik haar bij haar nekvel en duw haar op de grond in een onderdanige positie en laat ik haar weer met mijn stem horen dat dit niet de bedoeling is (kortom, ik verhef mijn stem iets meer dan wanneer ik haar alleen maar corrigeer. Iets tussen schreeuwen en praten in). Een hond die weet dat iets fout is en het alsnog doet kan van mij de wind van voren krijgen ;)
Ik moet wel zeggen dat ik mijn hond nooit zou slaan of iets dergelijks, de enige reden waarom ik haar zou moeten slaan is wanneer ze agressief word naar mensen en vooral kinderen toe; wat gelukkig nog nooit is voorgekomen en hoop dat ook nooit voor zal komen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:11

Ik zou voor stroomdraadje om t kippenhok gaan op verschillende hoogtes. Dan zijn de kippen opeens niet meer leuk.

Hier gaat de hond voor de kippen aan de kant. Vooral als er eten op de grond komt. Dan weet je waar de uitdrukking 'er als de kippen bij zijn' , vandaan komt. Ook de konijnen springen tussen dr poten door. Alleen de eieren zijn niet veilig. Kip was al 2 week trouw aan t broeden, even van t nest af toen ren open was en dag eitjes...

Hebben wij heel bewust ook geen border maar een lab. Toch een ander type hobd. Borders hebben meer nodig. Die moeten werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:15

Aedema een hond heeft geen besef van goed of fout, ze kunnen dus ook niet bewust iets doen wat niet mag.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:07

anneliesdj schreef:
Aedema een hond heeft geen besef van goed of fout, ze kunnen dus ook niet bewust iets doen wat niet mag.
Dat hebben honden wel. Anders heb je geen aangeleerd en of afgeleerd gedrag. Het moet alleen wel duidelijk zijn voor een hond. Geen grijze gebieden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:19

elenaMM77 schreef:
een agility parcours maken en elke dag wat 'leuks' doen met die spullen?
dat werkt beter in ieder geval dan fietsen of lopen, waarbij ze alleen maar meer energie opbouwen

Uhm nee nee en nee. De hond is 7 maand. Dan mag hij absoluut nog geen agility doen. dit is pas vanaf een jaar.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:39

anneliesdj schreef:

Tuurlijk wel.
Als mijn hond om het hoekje iets doet dat hij niet mag, en ik kom bij hem, gaat hij niet voor niets komen lief doen en zich klein maken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:44

Xanthippe schreef:
anneliesdj schreef:

Tuurlijk wel.
Als mijn hond om het hoekje iets doet dat hij niet mag, en ik kom bij hem, gaat hij niet voor niets komen lief doen en zich klein maken.

Is dat besef van de (nogal abstracte) begrippen 'goed' en 'fout', of gewoon doorhebben wat voor gedrag een positieve of negatieve consequentie kan hebben?

*Edit: consequenties voor de hond bedoel ik uiteraard, inschatten wat consequenties van gedrag voor een ander (zoals het baasje) zal hebben vraagt cognitief nogal wat meer bagage.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:47

Hij weet dat er negatieve consequenties aan hangen dus hij weet dat het geen gewenst gedrag is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:52

Stroom op het hek zetten. Was de enige manier waarop wij onze hond binnen de omheining konden houden. Hij heeft 1 keer een tik gehad (geen paardenstroom) en is nooit weet over het hek geweest. Stroom heeft dus ook maar een korte periode aan gestaan. En soms nog, als er ergens een lijntje gespannen staat is onze hond daar verdacht op.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:05

Xanthippe schreef:
anneliesdj schreef:

Tuurlijk wel.

Doen die van mij ook. Hebben ze iets uitgevreten. Ik weet dan nog van niets maar aan hun gedrag kan ik zien dat ze iets gedaan hebben waarvan ze weten dat het niet mag.

En als honden weten dat ze iets niet mogen, weten ze dat het fout is. Je kunt ze dus tot bepaalde hoogte leren wat goed is en wat fout. En soms kiezen ze er gewoon voor om iets te doen wat fout is, omdat het gewoon te mooi is om het te laten. En dan nemen ze de straf erbij op de koop toe.

Honden zijn intelligenter dan mensen erg in hebben. En inderdaad, ze zouden meer hersentraining moeten krijgen. Veel honden vervelen zich inderdaad en moeten zichzelf maar zien te vermaken. De intelligentere rassen gaan dan inderdaad iets bedenken en dat is 9 van de 10 x onwenselijk gedrag. En dan wordt de luie lakse baas er weer kwaad op.

Ik ben er ook van overtuigd dat honden kunnen denken. Omdat ze namelijk in staat zijn om zelf initiatief tot iets te nemen. Ik heb meerdere dingen meegemaakt met honden waaruit bleek dat ze konden denken. Maar ik weet ook dat wij mensen nog heel veel niet van ze weten, of van andere dieren. Ik denk zelfs dat we ze nog steeds onderschatten.

oomens schreef:
Is dat besef van de (nogal abstracte) begrippen 'goed' en 'fout', of gewoon doorhebben wat voor gedrag een positieve of negatieve consequentie kan hebben?

*Edit: consequenties voor de hond bedoel ik uiteraard, inschatten wat consequenties van gedrag voor een ander (zoals het baasje) zal hebben vraagt cognitief nogal wat meer bagage.

Maar werkt het voor kinderen niet evengoed zo? En voor volwassenen trouwens ook tot bepaalde hoogte?
weten dat het fout is om door rood te rijden, het toch doen, wetende wat voor risico je er bij loopt?

anneliesdj schreef:

Bij de kippen heeft het geholpen bij dit hondje, zonder langere tijd trainen. Misschien omdat ze mij ook nog nooit zo had meegemaakt want ik word zelden of nooit zo kwaad op een hond.

Het wordt anders als het om hazen en konijnen gaat. Dat krijg je er niet uit.
Ook bij de kattenhaat bij Bobbes niet. Zeg niet dat honden niet kunnen haten. Dat kunnen ze wel. Er is verschil in de verbetenheid bij deze hond, als je vergelijkt hoe ze hazen of konijnen achterna zit of een kat. Bij hazen of konijnen laat ze het afweten. Bij katten kan ze eindeloos doorgaan.

Krijg je er niet uit.
Een hond is een levend wezen met een innerlijke aard. Ze zijn niet maakbaar maar plooibaar, maar je kunt niet aan de kern komen. Dat kun je bij geen een levend wezen.
Net zoals bij mensen kun je ze opvoeden maar niet maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:52

Xanthippe schreef:
anneliesdj schreef:

Tuurlijk wel.

Denk je dat werkelijk? Dat hij weet dat wat hij deed niet mocht?
Een hond doet gewoon wat zijn instinct hem ingeeft en/of wat een beloning voor hem oplevert.
Als hij eruit ziet alsof hij schuldig is dan is dat omdat hij heeft geleerd dat bepaald gedrag hem een correctie oplevert óf omdat hij aan de baas ziet dat die zich anders gedraagt en daar onzeker van wordt.
Om een besef van goed en kwaad te hebben, moet je een geweten hebben en dat heeft een hond niet.
Vind het best bizar dat er nog steeds mensen zijn die dit soort dingen geloven.

Desiree je spreekt jezelf tegen ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:30

Je kunt een hond leren dat hij iets niet mag.
Maar dat wil niet zeggen dat hij het niet toch doet als hij de kans krijgt.

Weten dat iets niet mag is weten dat iets fout is. Snap je? Dat staat los van het instinct. Het instinct vertelt een hond dat hij iets achterna jaagt. Maar hem is geleerd dat hij het niet mag.

En mogelijk weet hij ook wat de consequentie er van is.

Ik zie niet hoe ik mezelf tegen spreek.

Als het gaat om geweten wat betreft goed of fout, gaat het over ethiek. Daar hebben honden geen besef van nee. Maar niet alle goed of fout kwesties zijn een kwestie van ethiek. Het kan ook slechts gaan om regels. In geval van honden zijn het regels die gesteld zijn door het baasje.

Honden kunnen echt wel weten dat ze iets gedaan hebben wat niet mag. Wat dus fout was.
Als ik binnen kom in de gang, heb ik de keuken nog niet gezien. Ik heb nog niet gezien dat Bobbes daar de vuilnisbak overhoop heeft gehaald en dat er van alles over de grond verspreid is.
Ik zie wel iets aan het gedrag van Bobbes. Kop hangt laag, oren en staart ook. Ze weet dus dat ze iets gedaan heeft wat niet mag en dat nu de confrontatie daarvan zal gaan volgen. Haar gedrag verraadt haar gewoon. Kun je dat definiëren als schuld? Wat is schuldgevoel eigenlijk? Weten dat je iets niet goed gedaan hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:35

Desiree schreef:
Je kunt een hond leren dat hij iets niet mag.
Maar dat wil niet zeggen dat hij het niet toch doet als hij de kans krijgt.

Weten dat iets niet mag is weten dat iets fout is. Snap je?

Dat eerste dat klopt zeker, maar de laatste redenatie niet.
Het is weten wanneer een vervelend gevolg komt of kiezen voor dat gedrag wat een positief gevolg heeft. Een hond heeft geen besef van 'dat mag ik niet' en dus ook niet dat iets 'fout' is.
Ik snap je redenatie wel, maar ik vind het toch echt niet hetzelfde.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:45

het overtreden van een regel, waaraan consequenties verbonden zijn, dat is fout. Een hond zal niet denken in het concept `fout`, maar maakt dat iets uit? Hij is zich bewust dat hij iets doet wat niet mag als hem dat zo geleerd is.