En onze (gehouden) dieren zijn maar in beperkte mate in staat tot normaal sociaal contact.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mousmous schreef:Ha, ha, die jongste van ons is echt een ongeleid projectiel, gaat met zijn 45 kilo bij mijn 79 jarige moeder in de tuinstoel op schoot zitten, het mensje vind het nog leuk ook
KimD schreef:Desiree schreef:Dat heeft pietertje mij ook een keer geflikt, mijn bruine jack russel. Vloog de eerste de beste keer de ren in en beet twee kippen dood. Ik flipte helemaal, zo WOEST was ik! Ik greep haar bij haar nekvel en kneep haar terwijl ze het uitgilde van de pijn.
Daarna was het afgelopen. NOOIT meer een kip doodgebeten. Ook de kuikentjes niet.
Eventueel een paar stroomdraadjes rond het kippenhok trekken helpt misschien ook.
Van binnen begin ik al te koken, als ik dat had gezien of erbij was geweest...oi oi oi oi..
Geweld is niet de oplossing voor een dier, dat begrijpen ze totaal niet.
anneliesdj schreef:Jullie vergelijken nu appels met peren. Als de aangevallen partij zich verdedigd helpt dat en dat kun je bijna geen harde aanpak noemen, maar bemoeienis van een 3e partij heeft niet altijd nut.
En bij een hond met echt jachtinstinct helpt het ook niet, die moet je echt langere tijd trainen.
Xanthippe schreef:anneliesdj schreef:Aedema een hond heeft geen besef van goed of fout, ze kunnen dus ook niet bewust iets doen wat niet mag.
Tuurlijk wel.
Als mijn hond om het hoekje iets doet dat hij niet mag, en ik kom bij hem, gaat hij niet voor niets komen lief doen en zich klein maken.
Xanthippe schreef:anneliesdj schreef:Aedema een hond heeft geen besef van goed of fout, ze kunnen dus ook niet bewust iets doen wat niet mag.
Tuurlijk wel.
Als mijn hond om het hoekje iets doet dat hij niet mag, en ik kom bij hem, gaat hij niet voor niets komen lief doen en zich klein maken.
oomens schreef:Is dat besef van de (nogal abstracte) begrippen 'goed' en 'fout', of gewoon doorhebben wat voor gedrag een positieve of negatieve consequentie kan hebben?
*Edit: consequenties voor de hond bedoel ik uiteraard, inschatten wat consequenties van gedrag voor een ander (zoals het baasje) zal hebben vraagt cognitief nogal wat meer bagage.
anneliesdj schreef:Jullie vergelijken nu appels met peren. Als de aangevallen partij zich verdedigd helpt dat en dat kun je bijna geen harde aanpak noemen, maar bemoeienis van een 3e partij heeft niet altijd nut.
En bij een hond met echt jachtinstinct helpt het ook niet, die moet je echt langere tijd trainen.
Tuurlijk wel.
Desiree schreef:Je kunt een hond leren dat hij iets niet mag.
Maar dat wil niet zeggen dat hij het niet toch doet als hij de kans krijgt.
Weten dat iets niet mag is weten dat iets fout is. Snap je?