8nnemiek schreef:Wat is nu eigenlijk hét grote voordeel van vers vlees? Is het omdat er meer vitamines in zitten omdat ze niet kapotgekookt worden? Is het omdat een hond het beter verteert?
Over de samenstelling ligt het er maar net aan welk merk je hebt lijkt me. Brok en kvv bevatten beide slachtafval, en er zijn merken kvv met ook granen en rijst en e-nummers terwijl er ook brokvoer is zonder granen en rijst en e-nummers..
Een brok zonder E-nummers, dat kan niet, in brok zit altijd conserveringsmiddel en bindmiddelen.
Het grootste voordeel van vers is, dat het past bij het verteringssysteem van jouw hond, een hond is een vleeseter, dus korte darmen. Zetmeelhoudende producten worden verteerd (opneembaar gemaakt) in de darmen, en vlees (eiwitten) worden in de maag opneembaar gemaakt en dan in de darmen opgenomen. Een planteneter heeft niet voor niets lange darmen, daardoor kunnen zij plantaardig materiaal en zetmeelhoudende producten zeer goed opnemen. Een hond dus niet, even cru gezegd, die schijt bijna al het plantaardige materiaal zo weer uit.
In brok gaat echt heel veel troep, dierlijk bijproduct noemen ze dat. Je kunt dan denken aan vacht, hoeven, oren, ogen, milt (dit is dus echt een no-go in vers voeren), longen enz.
Pens, lever, nier en hart gaan steeds vaker richting de diervoederleveranciers, die het dan verkopen aan barf-ers.
ook mijn ervaring is dat honden het vaak echt beter doen op vers. Al ben ik wel van mening dat het bij baas en hond moet passen.