Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:45

NoName126 schreef:
Welcome to the real world ;) De hele dokterswereld, dus ook de dierendokterswereld staat onder financiele steun van de pharmaceutische industrie. Tip: verdiep je goed in de materie en vorm je EIGEN mening.
http://www.voerwijzer.com is een goede website m.i.

Was het maar waar... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:48

In de meeste brok zit kadavermeel.. Dus de samenstelling van het vlees (als je het al vlees wil noemen) wisselt ook daarin, daarnaast wil je niet weten wat voor troep er in brok gaat, het is niet voor niks dat er geen enkele brokfabrikant openheid van zaken wil geven en wil laten zien wat er nou precies in zit en hoe het gemaakt word.
Daarnaast kan je zelf prima nagaan wat je voert als je de juiste KVV voert of barft. Hier staat precies op de rollen KVV hoeveel spiervlees, botvlees en orgaan er in zit, pens voer ik los als barf.
Het maakt ook niet uit of het wat wisselt of niet, zolang je gemiddeld maar op de juiste procenten zit. Als je een dag pens voert bijvoorbeeld en daar de rest van de week rekening mee houd kan dat helemaal geen kwaad.
Het bewaren is een kwestie van logisch nadenken, het goed en lang genoeg invriezen is een kwestie van inlezen. Hier staan de vriezers op z'n koudst (minimaal -18) en behalve de KVV ligt het hier eigenlijk altijd minimaal 2 weken in de vriezer voordat ik het voer, ook omdat ik genoeg voorraad wil hebben dus ze kunnen wel 2 weken vooruit als ik nieuw vlees bestel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:53

Ik ben onlangs overgestapt op KVV juist vanwege de spuitpoep die ze van brokken kreeg. Geregeld dat ze ook weigerde te eten terwijl ze echt wel honger had maar het te slecht voor haar was. De brokken die ze enigszins verdroeg daar groeide ze letterlijk van dicht.

Nu krijgt ze 2 keer daags vlees en 1 keer groente. Soms een bakje brokken als ik het vlees er niet uit de vriezer heb gehaald. Die enkele keer kan ze de brokken nu wel verdragen. Hond is zienderogen opgeknapt. Fitter, vrolijker en alerter maar kan haar ook weer beter aanraken/aaien

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 07:31

Ik bestel voor meerdere maanden. Heb nu meer dan 72 kilo in de diepvries liggen.
Dus sommig vlees ligt er vrij lang in.

Wij voeren lotgering en soms smulldier.
Heb echt nog nooit bedorven vlees gehad.
Onze hond is er gek op. Voer braaf 5 diersoorten in de week.soms 6 dan krijgt hij ook vis.
Hij krijgt: Rund, schaap/lam, kip, hert en haas.

Denk ook dat hij te weinig te kluiven heeft/had. Daarom heb ik nu ook karkassen en nekken in de vriezer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:28

essiesilly schreef:
Zwerte schreef:
. Mijn kat stond namelijk op KVV en het meest voorkomende probleem had ze dus last van: wormen. Ondanks goed ontwormen. Zij merken uit ervaring dat als je kvv voert, je maandelijks moet ontwormen om problemen te voorkomen. Dus als je praat over meer winst, zou KVV juist slimmer zijn want dan hebben ze winstmarge op het voer EN verkopen veeeeel meer ontworming. .

Ik zie hier helaas nogal wat onwaarheden..
Ook zo deze quote hier boven. Dit is dus echt niet waar hoor. Ik ken heel veel mensen die hun dier op vers hebben staan en dmv mest onderzoek gericht ontwormen. Zelden moet er ontwormd worden, zelfs een vriendin al 4 jaar niet! Ook verschillende mensen die meegedaan hebben met een groot onderzoek en alle honden die op vers staan hebben in die tijd geen ontworming hoeven hebben!

:)

Precies. Ik voer vers en heb mijn honden nog nooit ontwormt, omdat het niet nodig is!!
Mijn vorige teef is ook ouder geworden op vlees dan dat dit ras normaal kan worden. :j

8nnemiek

Re: Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:08

Wat is nu eigenlijk hét grote voordeel van vers vlees? Is het omdat er meer vitamines in zitten omdat ze niet kapotgekookt worden? Is het omdat een hond het beter verteert?
Over de samenstelling ligt het er maar net aan welk merk je hebt lijkt me. Brok en kvv bevatten beide slachtafval, en er zijn merken kvv met ook granen en rijst en e-nummers terwijl er ook brokvoer is zonder granen en rijst en e-nummers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:20

Ik voer het omdat ik weet wat er in zit, bij brok is dat onduidelijk, dingen staan vaag omschreven op de zak dus wat je nou precies voert weet je niet.
Ik ben er mee begonnen toen ik mijn vorige herder kreeg, hij wilde zijn brok eigenlijk niet eten, verschillende merken geprobeerd maar hij at omdat het moest en deed er ontzettend lang over, met vers stond hij letterlijk te springen om eten en was het zo op.
Ze eten nu gewoon lekker afwisselend en ik weet wat ik voer, ik zie ook dat ze er van opgeknapt zijn, mijn kruising had altijd ontzettende jeuk in het voorjaar en de zomer, als ik het qua KVV op Herby en best4dogs hou heeft hij daar geen last meer van. Je kan zelf een menu samenstellen dus je kan kiezen welke diersoorten je voert en hoeveel (minimaal 4)
Natuurlijk zijn er ook goede brokken maar mijn honden genieten echt altijd van hun eten, of het nou KVV of barf is, dat is voor mij, naast het feit dat ik zie dat ze het er zo goed op doen toch wel de reden dat ik ze niet weer terug zou zetten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:21

Ik voer het ook omdat ik weet wat de honden dan binnen krijgen. Heb een reu die altijd oorontstekingen had. We zijn er nog niet achter wat het veroorzaakt, maar zodra ik barf ben gaan voeren, zijn de problemen weg.

Ik maak nu ook alle snacks zelf en dat gaat ook goed.

De ontstekingen komen toch door een toevoeging in voer/snacks.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:38

8nnemiek schreef:
Wat is nu eigenlijk hét grote voordeel van vers vlees? Is het omdat er meer vitamines in zitten omdat ze niet kapotgekookt worden? Is het omdat een hond het beter verteert?
Over de samenstelling ligt het er maar net aan welk merk je hebt lijkt me. Brok en kvv bevatten beide slachtafval, en er zijn merken kvv met ook granen en rijst en e-nummers terwijl er ook brokvoer is zonder granen en rijst en e-nummers..

Een brok zonder E-nummers, dat kan niet, in brok zit altijd conserveringsmiddel en bindmiddelen.

Het grootste voordeel van vers is, dat het past bij het verteringssysteem van jouw hond, een hond is een vleeseter, dus korte darmen. Zetmeelhoudende producten worden verteerd (opneembaar gemaakt) in de darmen, en vlees (eiwitten) worden in de maag opneembaar gemaakt en dan in de darmen opgenomen. Een planteneter heeft niet voor niets lange darmen, daardoor kunnen zij plantaardig materiaal en zetmeelhoudende producten zeer goed opnemen. Een hond dus niet, even cru gezegd, die schijt bijna al het plantaardige materiaal zo weer uit.

In brok gaat echt heel veel troep, dierlijk bijproduct noemen ze dat. Je kunt dan denken aan vacht, hoeven, oren, ogen, milt (dit is dus echt een no-go in vers voeren), longen enz.
Pens, lever, nier en hart gaan steeds vaker richting de diervoederleveranciers, die het dan verkopen aan barf-ers.

ook mijn ervaring is dat honden het vaak echt beter doen op vers. Al ben ik wel van mening dat het bij baas en hond moet passen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:58

Een brok zonder e-nummers kan prima. Een brok wordt geconserveerd door de hoeveelheid bacterieën te verminderen door te verhitten en daarna te drogen. Daarom blijft gedroogd vlees ook zo lang goed. Met een ds-percentage van 90% is er gewoon geen tot bijna geen bacteriegroei. Daarnaast is zetmeel een prima bindmiddel, het is zelfs het gebruikte bindmiddel in brokken en de reden dat een brok met vrijwel geen zetmeel ook niet bestaat. Orijen bevat heel weinig zetmeel voor een brok en is daardoor ook zo duur, er moet namelijk een afwijkend (veel duurdere) geëxtrusieproces gebruikt worden.

Gelukkig kan een hond ook prima zetmeel verteren en daarmee dus granen mits deze ontsloten zijn. De reden dat een herbivoor zo'n lang spijsverteringsstelsel heeft is omdat ze de voor hen onverteerbare delen fermenteren(/laten fermenteren) door bacterieën en deze verder in de darm alsnog opnemen. Als dat voor de dunne darm gebeurt, zoals bij een herkauwer (foregutfermenter) dan kunnen de geproduceerde eiwitten en eventuele vitamines werkelijk als eiwit en eventuele vitamines opgenomen worden, als het gebeurt na de dunne darm (hindgutfermenters) dan kunnen de geproduceerde eiwitten en eventuele vitamines enkel als energie opgenomen worden. Konijnen zijn daar afwijkend in maar die doen aan ochtendkeutels eten.

Mijn ervaring is dat sommige honden het beter doen op vers en sommige honden het beter doen om een goede kwaliteit brok. Een goede kwaliteit versvoer (en daar valt voor mij smuldier en lotgering niet onder) is eigenlijk wel altijd duurder dan een goede kwaliteit brok, doordat je er ongeveer het dubbele van moet voeren. 3€ voor een goede kvv is niet veel, maar 5€ voor een goede brok heb je bijna alle keuze als je tactisch inkoopt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:51

8nnemiek schreef:

Er is geen voordeel aan vers vlees. Grondige onderzoeken hebben aangetoond dat er noch een verhoogde levensverwachting is, noch een betere gezondheid vergeleken met honden op brok.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:36

Kuggur schreef:
8nnemiek schreef:

Er is geen voordeel aan vers vlees. Grondige onderzoeken hebben aangetoond dat er noch een verhoogde levensverwachting is, noch een betere gezondheid vergeleken met honden op brok.

Mag ik vragen waar de resultaten van die onderzoeken te vinden zijn en of deze onderzoeken gesponsord zijn?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:44

Wilawander schreef:
Dit was gewoon door een particulier opgestuurd naar een lab. En de uitkomst vond ik schrikwekkend. Tuurlijk zit dat ook in de brok en ons eigen vlees. Maar vraag me af of daar de controles niet groter zijn. Maar dat is zo een gedachte. Als je vers voert geef je toch heel wat meer vlees dan via brok. Ik eet zelf ook niet zo graag vlees meer. Hoeveel word er niet gesjoemeld met dieren voor de slacht. Neem alleen paarden.. er word zo weinig gecontroleerd. Hier zijn onze paarden ook al vaak behandeld met middelen die in de pas zouden moeten komen te staan en het paard zou dan ook geen slachtpaard meer mogen zijn. Toch kijken er maar weinig naar. En de resistentie voor antibiotica neemt steeds meer toe.

wij halen 99% van ons vlees voor de honden bij de slachter en je koopt dan het vlees op wat wij als mensen niet eten,zelfde koe/paard/schaap als wat wij mensen eten...

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:38

8nnemiek schreef:

Dit is niet waar. Voor zover ik weet zijn er geen grondige onderzoeken gedaan naar de levensverwachting en gezondheid van honden en katten op rauw versus brok.

Wel ken ik dit onderzoek: http://www.voerwijzer.com/nieuws/wetens ... vs-brokken. De bloedwaarden van honden die een vers gekookte menu eten suggereren een betere gezondheid dan van honden die brokken eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:49

Het ligt gewoon aan de broksoort en de hond of dat goed gaat of niet, als honden hele gevoelige darmen hebben dan kan het soms inderdaad beter zijn om brok te voeren, als de ontlasting echt zacht moet zijn soms ook.. Maar als de hond het goed doet op vers kan dat ook weer voordelen geven, bij honden met epelepsie zie je vaak dat ze geen last hebben als ze op vers staan en bij mijn reutje zie ik dat hij geen jeuk heeft als hij op verst staat, met brok weet ik dat hij daar wel last van heeft.
Hoe oud ze zouden worden op brok versus vlees weet je niet, je kan ze niet 2 keer laten leven en beide proberen dus daar houd ik me niet zo aan vast, genoeg honden overlijden aan kwalen die los staan van de voeding dus daar valt niet echt een peil op te trekken.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:36

Net als bij mensen leven mensen die veel gezonde voeding eten niet perse langer dan mensen die ongezonder eten... Wat niet wil zeggen dat je dan net zo goed maar ongezond kan eten...

Wel is het zo dat Royal Canin inderdaad vaak gepromoot wordt door dierenartsen, ik spreek uit ervaring. Vers is mij ook al eens afgeraden, kans op parasieten en bacteriële infecties zou groter zijn blablabla, maar mijn gevoelige kat doet het goed op een combi van vers en een sensitive brok, niet van Royal Canin...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:47

Dierenartsen hebben een heleboel te leren tijdens de opleiding. Welk voer het beste is, is daar geen onderdeel van.
Vaak komen vertegenwoordigers langs (Hills of Royal Canin) waardoor een DA overtuigd wordt van een merk. Als je gedegen advies wilt, raadpleeg je een dietist.

De meeste DA's zijn tegen rauw vlees/kvv puur omdat er niet genoeg onderzoek naar gedaan is. Het eiwitgehalte ligt zo'n 4x hoger dan de eiwitbehoefte volgens DA's en daar zijn ze huiverig voor. Want wat doet dat met de nieren/lever?
Er is wel onderzoek gedaan naar wolven in gevangenschap die uitsluitend rauw vlees kregen. Deze stierven toch vaker aan nierproblemen. Welk vlees zij gevoerd kregen is mij onduidelijk.

Ik zou dus wel aanraden om groente te voeren bij vlees, zo haal je het eiwitgehalte iets naar beneden en krijgen ze extra vitaminen binnen. Je kunt de sperzieboon dus best een keer vervangen met spinazie, broccoli, andijvie en nouja eigenlijk een hele waslijst aan groente!

Variatie is gezond, dat weten we allemaal. Dus ook voor je hond zou ik dit aanraden. Niet altijd hetzelfde diersoort en niet altijd dezelfde groente geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:51

Groente en fruit bij geven is inderdaad het beste, maar de cellen moeten wel kapot zijn dus als je het voert kan je het het beste even in de blender gooien.
Broccoli en andijvie zou ik niet te veel en niet te vaak geven. Koolsoorten sowieso niet te veel/vaak en ook oppassen met tomaten en rauwe aardappelen.
1 diersoort voeren is sowieso geen optie, dan krijg je tekorten, je hebt sowieso 4 diersoorten nodig, tenzij je KVV met een premix voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:07

Als ik mijn hond groente of fruit aanbied kijkt hij me aan alsof ik gek ben geworden en loopt dan weg. Dat eet hij niet.
Dan gaat hij liever de tuin in en vangt zichzelf een konijn of kip.
Ik vraag me altijd af hoe mensen hun hond zover krijgen om broccoli of sperziebonen te eten. Mijn hond laat zelfs het vlees liggen als ik dat door groente meng.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:14

mijn honden krijgen gekookte groente (wat wij over hebben oa), dan is de celwand al deels afgebroken, soms krijgen ze een rauw gepureerd groenteprutje. Mijn teefje pikt groente bij de cavia's weg.

De groente gaat gewoon in de bak met het vlees. Als jouw hond het eerst niet wil, kan je de groente laten marineren in pens en dan te samen geven of de groente mengen met wat (geiten)yoghurt. Als ze eenmaal weten dat het best te eten is, gaat het ook steeds beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:17

Mijne is dol op o.a. sperziebonen, courgette, appels, banaan e.d.. Ik geef dat gepureerd door het vlees (groente eerst gekookt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:20

Ik meng het altijd door het vlees, ze krijgen het hier elke keer als ik KVV voer zodat het elke keer een beetje is en ze het niet 'erg' vinden. Puur groente hoeven ze hier ook niet (2 niet in ieder geval) Ik heb het wel eens aardbeien geprobeerd, die koppies :')
O lekker eten! *\o/* en toen doken ze vol enthousiasme de bak in, :\ was geen succes dus ik heb nu zakjes in de vriezer liggen, ik gooi de blender vol met groente/fruit en maak daar kleine porties van die ik er zo uit kan halen en kan mengen, dan gaat het goed.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:41

Dat pureren is wel een goed idee!

Toby krijgt regelmatig de Rodi hamburgers met rund en groenten, dus groenten krijgt hij wel binnen. Tevens zitten er in zijn brokken ook groenten verwerkt. Maar nu dacht ik handig mijn mini-restjes sperziebonen op te kunnen voeren aan Toby. Dat ging eerst goed, even een wazige blik van: Wat is dit nu weer in mijn voerbak? En toen gingen ze allemaal op... Dit was alleen met een andere voerbeurt niet het geval, twee dagen geprobeerd die sperziebonen samen met kvv te slijten, maar nee, die kwamen naast de voerbak te liggen...

Appel e.d. heb ik nooit geprobeerd te geven, aangezien Toby ook best kieskeurig is verwacht ik daar weinig van :p

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:46

Hier snoepen ze de sperziebonen zo uit de hand weg, is een traktatie voor ze. Bloemkool, een stukje gekookte aardappel of restje rijst.
Niet meer dan een eetlepel per hond, maar ze zijn er dol op.

Pasta krijgen ze niet, daar kan mijn buldog niet tegen.

Koken jullie zoutloos voor jezelf? Ik zit er altijd mee dat als ze teveel groente-restjes krijgen ze misschien te veel zout binnen krijgen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:54

Ik kook de meeste groenten zonder zout, sowieso de sperziebonen. Ik moet er alleen aan denken dat ik die voor Toby dan apart doe na het koken, want dan gaat er een klontje roomboter en wat nootmuskaat overheen.

Dat pureren ga ik maar eens uitproberen, al een poos geen groenten gekookt voor Toby, maar ach, hij heeft weer rund met groentenburgers in de vriezer :p