Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:33

Wat fijn dat het zo goed gaat, ook met je andere hond samen. Zo zie je maar, met geduld en liefde kom je er wel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:21

+:)+

Evercreek

Re: Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:58

Wat goed van jullie, ben blij dat alles nu beter gaat! De band met de hond en jouw vriend komt ook heus wel goed, heeft even langer tijd nodig. Die hondjes uit het buitenland worden door mannen (hondenvangers) opgepakt en naar het asiel gebracht waar meestal vrouwen werken. Hierdoor is de eerste indruk met mannen vaak niet goed en met vrouwen weer wel. Komt heus wel goed, zodra Sacha inziet dat jouw vriend geen kwaad in de zin heeft komt dat wel. :D Blijf vooral zo doorgaan!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 10:54

Gisteren zijn we weer een eindje gaan wandelen, door het land bij de paarden, toen iets verder richting een vis meertje, sacha loopt gezellig mee, ze struint de boel af, soms blijft ze wat achter maar komt dan als een speer weer achter ons aan. Mijn vriend was er gewoon bij en zoals het in het begin was dat ze niet mee durfde loopt ze nou ook enthousiast naar hem toe (ook al loopt ze gauw weer weg als hij naar haar kijkt haha). Gisteren moest ze gedwongen onder de douche, wat ze dus niet zo leuk vond, omdat ze met haar vriendinnetje lekker in de modder hadden zitten klieren. Normaal gesproken laat ik ze lekker buiten rond lopen totdat ze droog worden maar nu stonken ze ook zo vreselijk dus geen keus.

Sacha was toch braver dan Saphir die begon te piepen alsof we haar wilden vermoorden haha.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 09:52

Met Sacha gaat alles super !

Vanmorgen zag ik ineens bloed druppeltjes op de grond dus ze is voor het eerst loops geworden dus we houden haar goed in de gaten :o

Gisteren was het ontzettend warm, over de 30 graden, in huis was het niet te harden dus zijn we met de hondjes naar ons riviertje gelopen.

Ze zijn allebei geen helden in het water en gaan er dus ook niet zomaar in, gisteren dus wel :')

Afbeelding

Saphir is wel al vaker er in geweest, maar die bedenkt zich een paar keer voordat ze ook daadwerkelijk de stap neemt. Sacha is nog niet eerder er in gegaan. En wat deed ze gek ! Neus onder water en gauw weer omhoog, springen, rennen, zo veel mogelijk spetteren en natuurlijk zo dicht mogelijk bij mij in de buurt :')

Met mijn vriend gaat het nog steeds niet makkelijk, ze ontwijkt hem zoveel ze kan, maar komt nu wel dichterbij als we aan het eten zijn :o En mijn ouders komen ook af en toe aan waaien en dan wil ze toch graag even komen ruiken :D

En als ik alleen thuis ben is het een normale hond, ze komt bedelen om eten :o komt vragen om knuffels, komt zelfs met haar voor pootjes op de bank staan (wat eigenlijk niet mag) en ze blaft nu ook best veel als ze wat hoort, wat natuurlijk niet altijd even leuk is ... Maar goed ze voelt zich in iedergeval helemaal thuis bij mij <3

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:45

Wat fijn dat het zo goed gaat en dat ze gelukkig is. *\o/*

Het komt wel goed, ook met je vriend. Onze hond (uit Spanje) was en is nog altijd erg op mij gericht, maar is nu ook dol op mijn man en de kinderen alleen dat heeft wat langer geduurd, dan bij mij. Je vriend moet gewoon geduld hebben en zich niet teveel opdringen, dan komt ze vanzelf bij hem.

Je krijgt er veel dankbaarheid voor terug. :j

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 10:00

Nog een paar foto's van die zelfde dag.

Fun in het water <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 15:16

Ik heb hier al een poosje niks meer gepost maar hoop toch dat de meesten even weer een kijkje komen nemen om mij te adviseren.

Sacha is nu al weer een hele poos bij ons en met mij alleen bij ons thuis ervaar ik geen enkel probleem meer, ze is super enthousiast, gaat graag mee naar buiten, lekker spelen en rond rennen, komt elke keer weer bij mij op de bank staan om lekker geknuffeld te worden, een normaal lief hondje.

Als mijn vriend er is is ze meteen weer bang, gaat ze in een hoekje op afstand naar ons zitten of liggen kijken, springt meteen omhoog als mijn vriend in de benen komt, durft eigenlijk ook niet naar buiten (minder dan normaal in ieder geval)

Afgelopen week moest ik voor werk weg (van maandag tot vrijdag) dus heeft sacha bij mijn ouders gelogeerd, samen met Saphir. Nu zijn mijn ouders net zulke dieren liefhebbers als ik, hebben 3 honden thuis en 3 katten. Zo gauw Sacha daar is gedraag ze zich meteen "anders", openener, blijer en veel minder bang. En toen mijn ouders haar terug brachten op zaterdag, toen waren wij nog niet huis, zagen ze meteen het verschil. Angstig, gauw naar haar mand toe rennen, bang schrikken en op springen van een onverwachts geluidje ...

Nu is mijn vriend heel erg aanwezig, is hij in het begin iets te bezig met haar geweest waardoor het niet beter is geworden, en houd eigenlijk ook niet veel rekening met haar, wat aan de ene kant ook niet moet want ze moet op den duur toch minder bang worden van alles. En onze andere hond haalt ook nog wel eens graag ongein uit en dan word ze nog wel eens gestraft, en dan schiet Sacha ook gauw weg. Bij mijn ouders is dit niet het geval omdat ze allemaal al ouder zijn en dus braaaaf zijn :D

In het begin als we mensen over de vloer hadden brachten we Sacha altijd naar mijn ouders toe om haar die drukte te besparen, de laatste twee keer is ze thuis gebleven maar dan vangt iedereen achter haar aan omdat ze even stoer willen laten zien dat zij haar WEL aan kunne halen ..

Nu vind ik het op zich niet erg dat ze zich meer op haar gemakt voelt bij mijn ouders, maar ik wil toch ook graag dat ze zou gelukkig is bij ons, maar zo blijkt nu is ze dat nog steeds niet voor de volle 100 %, zeker als mijn vriend thuis is :(

Voor Sacha zou ik wel een 3de hondje kunnen nemen, een volwassen evenwichtig klein hondje maar dan weet ik nog steeds niet of dit haar zal helpen.

Wat denken jullie ?

Natuurlijk laat ik haar nog het allerliefste gewoon bij mijn ouders, ondanks dat ik haar absoluut niet kwijt wil, maar voor haar happyness zou ik het doen. Maar mijn ouders hebben al 3 honden dus dat gaat niet gebeuren :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:47

Ik zou wat steviger in je schoenen gaan staan en leefregels op stellen.
Je vriend moet aan de slag.
En visite mag voorlopig Sasha geen aandacht meer geven en niet aankijken.
Jullie huis jullie regels, daar heeft visite zich aan te houden.
Lijkt mij de eerste twee belangrijkste stappen.
Daarnaast: wat bedoel je met straffen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:18

Wat wij altijd doen als we een nieuwe hond hebben en er visite komt is een deel van het huis afzetten. De visite komt niet bij de hond en de hond kan rustig kijken en wennen.

Is het geen optie om Sasha en je vriend op een hondencursus te sturen? Iedereen in het gezin moet namelijk kunnen omgaan met de hond.

Een derde hond erbij nemen zou ik niet doen. Je roedel is al niet in balans en dan geef je een nieuw derde hondje de taak om dat helemaal in zijn eentje op te gaan lossen. Dit is simpelweg de taak van jou als baas.

Gewoon Sasha en je andere hond veel nieuwe dingen leren. Hoe onzinnig ook... Als Sasha stress laat zien gewoon een trucje laten doen als pootje geven en dat langzaam uitbouwen. Zo kan ze zich niet focussen.

Neem haar ook gezellig aan de riem mee naar overal en nergens. Begin gaat dat moeilijk, maar het gaat beter.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:46

Als je het beste wil voor Sasha en daar ben ik wel van overtuigd te lezen aan je vorige berichten dan moet je even FLINK paal en perk gaan stellen.

Als er visite langs komt dan laten ze Sasha gewoon met rust HELEMAAL en daar moet je ook gewoon op staan. Als Sasha de visite zelf benaderd volstaat een simpele aai, meer ook niet. Sasha moet de kans krijgen visite te kunnen benaderen om te snuffelen zonder dat er gelijk aan haar gezeten wordt.

Ten tweede, het wordt echt hoog tijd dat je vriend is een beetje gaat investeren. Hij is evengoed de verantwoordelijkheid aangegaan maar ondertussen past hij zich helemaal niet aan "dat mag Sasha doen", echt serieus? En de argumenten "ze is er als laatste bij gekomen" of "ze went er maar aan" daar ga je vanaf nu niet meer mee akkoord hoop ik? Vanaf je openingspost tot nu in je laatste bericht zeg je dat je vriend heel "aanwezig" is, hieruit maak ik op dat je dus heel goed weet waar het mis gaat. Ik weet niet hoe lang je al met je vriend bezig bent geweest over dat hij zich gaat aanpassen maar nu moet dat toch wel echt ergens gaan gebeuren hoor.

Je voelt het misschien al wel aankomen maar een derde hond in een al zeer onstabiele roedel introduceren zal het probleem alleen maar verergeren. Sasha heeft namelijk geen extra hond nodig maar een stabiele roedel en dat alleen. Dus heel kort door de bocht zijn de mensen, jij en je vriend, de personen die dat voor haar kunnen realiseren, stabiliteit. Als dat niet lukt, zoals blijkt, dan zijn jullie dus ook het probleem. Je vriend om duidelijke redenen en jij omdat je deze situatie toelaat.

Sasha heeft alleen maar behoefte aan een stabiele roedel. Om dat te bereiken moeten jullie samen op één lijn komen over de aanpak en omgang van Sasha.

Als het zorgen voor evenwichtigheid en stabiliteit niet lukt dan zijn jullie misschien niet de beste plek voor Sasha. En dan is het natuurlijk aan jou om te bepalen wat je belangrijker vindt.
- Je relatie
- Het geluk van Sasha en daardoor breken met je vriend als hij zich niet aan wil passen of:
- Een ander huisje voor haar zoeken en erkennen dat je vriend en jij niet matchen met wat Sasha nodig heeft.

Het komt misschien wat hard en confronterend aan maar ik heb alle bewondering voor wat je voor Sasha doet. Ik hoop dat mijn, met alle vriendelijkheid geschreven, bericht je verder helpt.

Je mag me altijd een pb sturen ;).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:37

Eens met voorgangers: jij moet echt even instaan voor Sasha.
Als ik bezoek instrueer de hond met rust te laten, zorg ik er ook voor dat ze dit doen. No way dat ze zich nog even mogen proberen te bewijzen. (En ik ken het hoor, visitie wat speciaal denkt te zijn, maar mijn hond vloog je in het begin meteen aan, dus dan zorg je er wel voor dat het goed gaat)
Zo ook tegen jouw vriend. Prima dat hij aanwezig is, dat mag. Maar dat de hond in een hoekje wegkruipt nog steeds na al die tijd, dat kan gewoonweg niet. En dat zou ik mijn vriend toch ook even duidelijk gemaakt hebben.
En als jullie daar echt niet uitkomen zul je idd moeten kiezen: je vriend of de hond.

Onzekere/bange honden willen niets liever dan een kalme leider die zorgt dat de rust in en om roedel bewaard wordt. Of het dan om je vriend, vrienden, andere honden of onbekenden gaat maakt voor die hond geen drol uit. Rust in de tent en daarmee uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:56

Verder zou ik je vriend ook met sascha gaan laten werken. Als ze hem vermijdt gaat ze ook niet leren dat hij positieve kanten heeft terwijl als hij met haar gaat trainen dit anders kan worden. Maar met een angstige hond moet je dat niet zomaar doen. ik zou dus een hondertrainer benaderen en die elke zaterdag als hij thuis is een uur laten komen om hem te leren met haar aan de slag te gaan. Desnoods met voedselbeloningen als ze daar gevoelig voor is. Al gaat ze maar steeds zitten op commando en krijgt daar wat voor, hoe makkelijker hoe beter om positieve associaties te krijgen. En als hij dat teveel ' gedoe' vind zou ik in alle oprechtheid een ander huis voor dit hondje zoeken. Ze is het waard om bij mensen te zijn waar alleen energie en moeite in haar willen steken. Hoe goed jij het ook doet je kunt het niet alleen als hij weigert mee te werken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:16

Ik denk ook dat je vriend moet investeren in de relatie met de hond. Hier ook een buitenlandse hond die angstig was. Eerst voor alles, wat later alleen nog voor de mannen hier (3) Mijn jongste zoon heeft het meest in de relatie geinvesteerd (naast hond op de grond zitten, zonder toenadering te zoeken, vervolgens eens een rustige aai, etc) aan hem is ze dus ook het snelst gewend. Nu, na vijf maanden raakt ze ook haar onzekerheid ten opzichte van andere zoon en man kwijt. Het kost tijd en de mensen moeten er wel degelijk rekening mee houden. Laat je vriend haar anders eens een poosje eten geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:07

je vriend naar het asiel brengen? :+ sorry...niet leuk.
Ik vraag mij af waarom je hond zo bang is voor je vriend....ik vertrouw dat niet :7

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 09:26

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet zeker dat mijn vriend zich meer moet gaan investeren, en we zullen het daar ook nog weer over gaan hebben.

Het moeilijke is dat hij door de weeks altijd van huis is. Afgelopen zomer hadden we allebei 3 week vakantie en toen ging het op het eind super, Natuurlijk nog steeds niet zoals een "normale" hond zou reageren maar toch kwam ze voorzichtig even kijken en als hij op de bank zat kwam ze ook aandacht vragen. Nu zijn we allebei al weer een poos aan het werk en is de situatie weer zoals het was.

Wat betreft de visite, ik zal zeker zorgen dat niemand meer aan haar komt, dit mag niet.

Toen wij haar hebben geadopteerd had ik contact met een persoon die gedrags diskundige was. Deze zal ik weer even benaderen en advies vragen.

Het moeilijke is ook dat Saphir, onze andere jong hond, ook weer heel aanwezig en jaloers is. Mijn vriend schenkt haar meer aandacht omdat ze speels is. Ik schenk haar weer minder aandacht omdat ze Sacha meteen weg probeert te duwen zo gauw ik haar weer aandacht geeft.

Oh en wat betreft de straf voor Saphir, dit is alleen een harde nee of een tik op de neus. Maar daar schrik Sacha al van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:40

Dat snap ik... Een tik op de neus vind ik persoonlijk not done. Harde nee zou je bij mijn hond ook niet moeten willen.
Waarom straffen jullie überhaupt zo?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 09:53

Persoonlijk straf ik niet, zoals ik al zei houd mijn vriend zich alleen maar met Saphir bezig en die straft haar dus ook als ze weer boven op het keuken aanrecht zat en de boel leeg zit te eten .. Of als ze weer een sok of schoen te pakken heeft ... Of als ze een handschoen van mijn vriend te pakken heeft ... Ze gaat overal mee aan de haal. Een tik op de neus vind ik toch niet "te" lijkt mij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:54

Is het geen optie om (tijdelijk) Sacha bij je ouders te laten en één van hun honden bij jou te nemen? Vermits Sacha daar meer relax is zal ze ook sneller bijleren en de ervarener honden kunnen jouw 2 jonkies tonen hoe het moet. Dat is natuurlijk niet wat je voor ogen had toen je Sacha in huis haalde, maar het is misschien een (voorlopige) oplossing.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:07

Hannanas schreef:
Dat snap ik... Een tik op de neus vind ik persoonlijk not done. Harde nee zou je bij mijn hond ook niet moeten willen.

Hoe wil je dan straffen? Fikkie foei?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:19

een tik op e neus is nooit een goede "straf". je maakt de hond alleen maar banger voor handen.

als je wilt dat de hond ergens niet mee aan de haal gaat.....zorg dat hij er niet bij kan, simpel als dat. Ruim je spullen gewoon op.
leer de hond wat nee betekend. doet de hond iets wat niet mag, zeg duidelijk "nee" of "uh!" en haal de hond daar rustig weg. stamp er niet heen, ren er niet heen. loop er rustig op af en zorg dat de hond iets gaat doen dat wel mag....balletjes zoeken, botje kauwen, wat dan ook.

en wat de onzekere hond betreft. laat je vriend haar voeren, laat je vriendhaar uitlaten, ook als ze bang is. rustig aanlijnen en 3x per dag een rondje uit als hij thuis is.koekjes mee en als de hond braaf meeloopt....jackpot! De hond moet leren dat ze bij hem ook veilig is.
daarbij.... wat doet je vriend met de hond als jij er niet bij bent?straft hij haar, vangt hij haar? zijn hele houding zal waarschijnlijk iets van ongenoegen uitstralen, waar de hond erg gevoelig voor is. kijk daar eens goed naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:23

Booooo schreef:
Hannanas schreef:

Hoe wil je dan straffen? Fikkie foei?

Niet. Omdat ik dieren lief vind, zoek ik het liefst de optie waarbij ik niet hoef te straffen. Opvoeden kan ook door gedrag om te buigen op een positieve manier en alternatieven te bieden. In dit geval bijvoorbeeld goed opruimen en alternatieven geven.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 10:27

Opruimen ! Vertel dat eens aan een man ...

We wonen op het platteland dus uitlaten is niet uitlaten zoals in Nederland. Hier gaan we naar buiten naar de paarden en de honden lopen los met ons mee. Eten krijgt ze zoiezo al van hem als hij thuis is maar dat veranderd niks. Ze laat haar eten ook staan als hij in de buurt is.

En nee hij schenk haar gewoon helemaal geen aandacht omdat ze dat dus niet wil. Zo gauw hij in haar richting loopt schiet ze weg. Ja ze komt op zondag avond wel bij de bank staan om aan gehaald te worden maar dat is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:29

Azara71 schreef:
Opruimen ! Vertel dat eens aan een man ...

:o Misschien hem eens een tik op zn neus geven? :D

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 10:31

:D :D