Welk hondenvoer is goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:57

Wij geven Prins superbrok Lam & Rijst. Kost wat, maar ze vinden het heerlijk en hebben nooit wat ;)

kimmie261

Re: Welk hondenvoer is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:29

in de 34 jaar dat ik nu honden heb ,hebben ze alleen nog maar vers vlees gehad.

in de jaren 80 haalden we dat bij de BIBI,toen nog zakjes soorten vlees waar je zelf een premix doorheen moest doen,inmiddels heeft de BIBI een eigen kvv gemaakt.

op dit moment eten de honden hoofdzakelijk grote stukken vlees ( paard,rund,konijn,eend kip enz) en dat meest volgens nrv richtlijnen..

af en toe krijgen ze wat kvv erbij of een kvv dag , dan krijgen ze smuldier of ahv breda.

puppen ,en alle honden in welke leeftijd dan ook gaan direct over op vers vlees als ze hier binnen komen,evt brokken die meegegeven worden,gooi ik meestal weg,of voer ik als 'lekkertjes' op,maar meestal vergeet ik dat er brokken in huis zijn :+ ( eens na een jaar erachter gekomen dat er nog een zak mera dog in een ton zat bv).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:48

Mariloulou schreef:
Ik zal een pup nooit vers vlees geven. Heb nu al van twee pups gehoord dat ze hierdoor een giardia bacterie hebben opgelopen en vrij vlot ingeslapen/overleden zijn.

Dit is bullshit :j
een pup krijgt geen giardia van vers vlees. :(
het is een maag-darm parasiet die "tevoorschijn komt" als een dier bijv gestrest is of een zwakke weerstand heeft. ze krijgen het vaak door het likken aan besmette ontlasting.
zelfs konijnen, cavia's en mensen kunnen het krijgen en dat komt niet door een bakje kvv ;)

mijn vorige hond heeft 2x giardia gekregen maar kreeg geen versvlees.
ik heb nu een pup met giardia en moet hem van de dierenarts juist vers vlees geven omdat dit goed is voor de darmbacterien en beter te verteren dan brok.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:58

TS: heb je bijvoorbeeld in de schuur of berging geen ruimte voor een kleine vriezer? ik had in mijn vriezer in huis maar 1 lade vrij voor vlees en heb nu voor 30 euro een vriezer van marktplaats gehaald. deze staat in de berging. ik heb voor 65 euro lotgering vlees besteld, 3 kratten. genoeg voor 3 maanden.
past prima in de vriezer. 1 lade zit vol met smuldier compleet. van de lotgering heb ik 2 smaken en van de smuldier alleen de complete versie. de rode en de pens compleet. dit wissel ik af. mijn katten krijgen alleen maar smuldier. 1 daarvan moet eigenlijk speciaalvoer hebben voor zn nieren maar hij doet het super op het vlees.

om te beginnen kan je je pup wel op smuldier zetten. ik voer mijn pup nu zo'n 1 1/2 bakje per dag. gemiddeld is het voor een pup 50 gram per kg lichaamsgewicht.
de mijne deed het helemaal niet goed op brok. stinken, vaak dunne en veel ontlasting. nu op vlees en hij ruikt totaal niet naar hond. 1 soms 2x per dag een klein drolletje die nauwelijks tot niet stinkt. van brokken dronk hij erg veel water en daardoor ook veel (binnen) plassen. dit was met vlees over.

als je toch brok wilt dan zou ik zoeken naar brok met een hoog vlees gehalte en zonder toegevoegde kunstmatige troep en granen.
als ik brok erbij ga voeren dan is het doglovers gold. dit voer had ik ook voor mijn vorige hond die allergisch was voor granen. hier hadden ze weinig ontlasting van dus dat betekend dat het voer bijna helemaal verteerd word.
hoe meer ontlasting, hoe minder voedingsmiddelen er opgenomen word.

verder zijn de brokken van arcadia en aplews goed. kijk eens op zooplus.nl. daar staat een hele lijst met goede brok.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:10

Hier vind je uitgebreide informatie over hondenvoer: http://www.voerwijzer.com/
Wij hopen in het voorjaar een pupje thuis te mogen verwelkomen en willen hem in het begin puppy voer van Orijen geven (4 x per week) en voor de rest (3 x per week) vers vlees van carnibest.
(Uiteraard niet gemengd). Helemaal vers vlees zou beter zijn, maar dat vind ik niet handig voor als we op vakantie zijn of als de hond bij een oppasadresje is.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:16

Orijen of Acana ben ik erg over te spreken!

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:22

Wat zijn goede graanvrije brokken die je niet alleen via internet kan verkrijgen?

Prins, Acana, Orijen, Taste of the Wild, Smolke?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:24

Prins? Onze puber heeft het al vanaf dat hij bij ons is, werd aangeraden door de hondenvereniging.
Stinkt niet en is geperst. lijkt net op biks.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:27

Verkijk je ook vooral niet op de prijs..
Er wordt snel gezegd 'ja maar dat en dat is zo duur' maar vaak hebben ze van geperste vleesbrok of kvv/barf veel minder nodig dan de 'bekende' merken.

En wil je je hond vullen of voeden?

Voerwijzer is idd een fijne site en ga vooral veel lezen en kijk wat het beste bij je past.
En het vers voeren en vakantie, wij voeren ook al járen vers en gaan er ook heel veel op uit, er zijn genoeg alternatieven inmiddels om toch vers te kunnen blijven voeren op vakantie. En zeker in zuidelijkere landen is het eenvoudig om te blijven barfen. Het aanbod in de supermarkten is groot en de lokale slagers zijn je vaak graag van dienst.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:27

mirkip schreef:
Mariloulou schreef:
Ik zal een pup nooit vers vlees geven. Heb nu al van twee pups gehoord dat ze hierdoor een giardia bacterie hebben opgelopen en vrij vlot ingeslapen/overleden zijn.

Mijn honden doen het goed op Caro Croc. Is een betaalbare brok met een goede verhouding vlees.
Is een brok voor verschillende doelgroepen beschikbaar. wij hebben voor onze jack de brok voor kleine honden en voor de appenzeller de original versie.

Hoe hebben ze dat vastgesteld, dat het van het vlees kwam? Want de incubatietijd is rond de twee weken.
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... Giardiasis

Hier zeggen ze ook bij de DA dat vers vlees voor een pup niet goed is. Ik ben geen fan van vers vlees, dus heb niet doorgevraagd.... Maar had dacht ik iets te maken met vitamines ofzo...

Maar is het niet zo dat voor elke hond gewoon iets anders goed is? De ene doet het goed op brok x, de andere op brok y. Als je hem van de fokker haalt, gewoon even hetzelfde blijven voeren.... Maar daarna is het toch ook gewoon kijken? Onze oude hond en de nieuwe eten totaal anders, lusten totaal andere dingen etc. dus mjah.. Gewoon niet te vergelijken... Terwijl ze hetzelfde ras etc. zijn.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:30

Tja en zo zijn er ook voldoende, pro vers DA's, die het tegenovergestelde zeggen over pups en vers ;)
Binnen de opleiding komt vers voeren nauwelijks aan bod, dus DA's zijn ook lang niet allemaal op de hoogte van het vers voeren. Sommigen willen zich er in verdiepen, anderen niet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:57

Liannetje86 schreef:
Hier zeggen ze ook bij de DA dat vers vlees voor een pup niet goed is. Ik ben geen fan van vers vlees, dus heb niet doorgevraagd.... Maar had dacht ik iets te maken met vitamines ofzo...

DA's verdiepen zich nauwelijks in voer. ze krijgen een paar korte lesjes en klaar. ze proberen vooral het voer te verkopen wat ze in hun praktijk hebben liggen. meestal RC of hills.
ik heb wel eens door gevraagd bij mijn dierenarts en het bleek dus dat hij het niet over KVV (kant en klaar vers vlees) had maar over Barf. bij barf moet je zelf menu's maken en denken om alle voedingsstoffen.
kvv's zijn bijna allemaal voorzien van de juiste vitaminen.
verder doen bijna alle honden het goed op kvv.

ik had dus ook zo'n dierenarts die alles wat met vlees te maken had, afkraakte. mijn vorige hond had voedselallergie en EPI. zn alvleesklier deed het niet of nauwelijk. zou volgens de DA alleen maar speciaal dierenarts voer van RC moeten krijgen en medicatie. zak voer a 80 euro per maand en medicatie 45 euro per maand. gezocht op internet en ben mijn hond toen KVV gaan voeren en ipv de medicatie gaf ik hem verse pancreas. het was stukken goedkoper en hij deed het er veel beter op dan op de dure troep van de DA.

met mijn kat hetzelfde. had blaasgruis en zou zn levenlang op speciaal dierenarts voer moeten. deze staat nu al een paar jaar op KVV en hij doet het super.
ik heb nu een DA die pro-vers vlees. ze verkopen dan ook nauwelijks dierenarts voor a la royal canin. ligt ook niet in het zicht in de praktijk. het enigste wat er aan voer ligt is dog lovers gold met een hoog vlees percentage en een grote vriezer met verschillende soorten diepvriesvoer +:)+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 13:06

Ten eerste: allemaal super bedankt voor de reacties!!
Ik reageer niet veel, maar alles wordt meegenomen in de overweging.

Voor nu ben ik aan het twijfelen tussen smuldier of een goede brok met een hoog vleespercentage.
Wat houdt geperst in? Smuldier heeft mijn voorkeur omdat het makkelijk te krijgen is.
Een extra vriezer zou wel passen op zich, maar de stoppen in het huis trekken dat niet :(

Bij de fokker krijgen ze nu Prins Puppy brok. Is dit een goede kwaliteit brok?
Ik kan nergens een ingrediëntenlijst vinden en heb dus geen idee hoe het vleespercentage is.

Nogmaals super veel dank!

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:13

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:13

Wij hebben een newfoundlander pup van nu bijna 8 maand, hij krijgt brokken van smokey en onze beagle van ongeveer 5 eet gewoon met de pot mee. Zodra onze pup ouder word zal die dat ook gaan doen. :Y)

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:31

AlwaysH schreef:
Prins? Onze puber heeft het al vanaf dat hij bij ons is, werd aangeraden door de hondenvereniging.

Ja ik vind het net biks inderdaad..
Is dit niet te groot voor kleine honden?
Is dat vleespercentage ook hoog?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:33

Patty91 schreef:
AlwaysH schreef:

Ja ik vind het net biks inderdaad..
Is dit niet te groot voor kleine honden?
Is dat vleespercentage ook hoog?

Het is helemaal niet groot, is klein hoor :j
Ik heb geen flauw idee hoeveel vlees etc maar ik weet wel dat Prins een aanrader is. Ik ga nemlijk nit over het voer van mijn hond.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:20

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:35

Patty91 schreef:
Wat zijn goede graanvrije brokken die je niet alleen via internet kan verkrijgen?

Prins, Acana, Orijen, Taste of the Wild, Smolke?

Dog lovers gold

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:32

annibel schreef:
Ik werk zelf in een dierenwinkel en verbaas mij erover dat veel mensen niet weten wat ze voeren, je wil toch ook weten wat je zelf eet? Zo mengen veel mensen vers vlees met brok, of geperste brok met krokante brok.. Ze vinden het raar dat hun hond doodziek is, omdat niemand verteld heeft dat dit absoluut niet kan!

Dat is dan ook absolute onzin. Farmfood heeft deze tekst de wereld ingeholpen. Maar bij vrijwel alle honden kan je na gewenning gewoon mengen. Maar net als bij alle soorten brokken en kvv's zijn er honden die sommige soorten niet verdragen. Dat heeft niet per se wat met het mengen te maken. Hier meng ik rustig kvv en brok (geperst en geëxpandeerd) door elkaar, of met natvoer (renske e.d.). Ik was afgelopen weekend bij mijn ouders en had niet genoeg voer meegenomen, dan haal ik wat zakjes bij de dierenwinkel en voer ik dat. Dus ondanks dat ze het nog nooit gehad hadden, aten ze nu RC jack russel, Prins super active mini junior en RC digestive ... . Ook gewoon top ontlasting, terwijl toen ze maar één soort brok kregen ze zelfs op een grotere snack al rommelige ontlasting hadden. Alleen de dentastix (ze vinden het als één van de weinige korte kauwsnacks echt lekker) zie je altijd terug in de ontlasting. Dat is dan 1.5cm lichtere, slappere ontlasting.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:39

Ik voer ook KVV én brok. Niet samen in één maaltijd, maar wel op dezelfde dag, mijn hondje doet het er prima op! Geen last van zijn maag of wat dan ook. Hij krijgt ook nog steeds 4 maal daags, dus maar kleine porties per keer.

Mijn katten krijgen al jaren Prins brokken en qua vleesgehalte kan het inderdaad hoger, maar Prins staat er juist wel bekend om dat zij geen enge toevoegingen hebben zoals BHT/BHA, dat is een bekende toevoeging bij RC... En vast nog wel meer merken.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:44

Cavom, gemaakt van puur vlees en zonder toevoegingen,geperste brok is ook niet duur 20 kilo 38 euro bij welkoop

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:46

nee joh :D cavom bevat 18% vlees...de rest is vulmiddel...vandaar ook de goedkope prijs...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:53

De eerste 3 ingredienten van cavom compleet: Granen (mais, tarwe, rijst), vlees en dierlijke bijproducten (rund en schaap), oliën en vetten.

Hoewel cavom op zich een nette middenklasser is en absoluut beter dan pedigree, is het absoluut geen puur vlees en is het zeer onduidelijk over zijn samenstelling.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:20

[Acana, Orijen, Taste of the Wild]

Alleen Prins, Smolke en Samsfield verkopen ze in de dierenwinkels hier.

Vind het altijd wel fijn om een beetje uitleg te krijgen over voer voordat ik het koop en op Internet moet aanschaffen..