Kittenbrokken Graanvrij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:47

jiperdepip schreef:
kiwiwitje schreef:
Veel (ras)kattenfokkers voeren ook RC. Dus dat wil niet veel zeggen..

tot dat je ze wijst op de ingrediënten lijst van RC want dat zegt namelijk genoeg

Duurde even voor het kwartje viel hier.. :+
Er zijn er helaas nog genoeg die er bij zweren. Veel dierenartsen staan er ook nog steeds volledig achter. RC is niks meer dan een supermarkt merk. Alleen is er veel geld gaan zitten in de marketing. Er is natuurlijk ook een reden dat het ontwikkeld is. En dat het ''goedkoop'' zou zijn is daar niet echt een standpunt van. Maar er is een verschil tussen Barfen en RC. Als voorbeeld, onze dierenarts staat volledig achter mijn gedachtengang en voerbeleid(dus kvv, Orijen en dan gewoon snack/extraatje in de vorm van goedkoop supermarktspul)
Alleen wat hij zegt geef ik ook wel weer een punt: Sinds de hype van het barf en kvv en dergelijke is gekomen, zien ze bij veel honden en katten problemen terug komen, waaronder botproblemen. Dit heeft o.a. te maken met de samenstelling van het voer wat ze krijgen. Zoiets als barf is niet voor iedereen weggelegd. Ook gewoon simpele rollen kvv kun je niet veilig altijd het zelfde van voeren, tenzij je een compleet variant hebt. En dan nog is niet elk merk even betrouwbaar. Dat zijn dingen, die in een merk als bijv RC wel goed zitten, al dan niet op een synthetische wijze. Ook slaan er mensen door in barf en kvv. Het idee is geen onnodige zooi te voeren. En zelfs kadavers te voeren waar in veel gevallen zelfs de huid en ingewanden uitgehaald zijn. Dat hebben ze in de natuur ook niet. Als ze daar een muis eten, of een vogeltje, dan eten ze heel dat ding. Vacht, botjes en ingewanden waaronder de maaginhoud. Wat eten vogels en muisjes; Granen, zaden fruit,groentes kruiden. Die krijgen ze dus ook binnen. Wel in kleine hoeveelheden, maar ze krijgen ze binnen. Dat is iets wat bij veel mensen overgeslagen word. als je namelijk puur kvv voert, zit er vaak echt alleen bot, spiervlees en orgaanvlees in. Alleen wel schoon vlees.. Dan mis je naar mijn inzicht iets. In dat opzicht ben ik het er weer mee eens, dat iets zoals RC niet slecht is. Dit is juist ontwikkeld vanwege de problemen die vroeger kwamen. Wij verwachten ook hele andere dingen van een kat dan van een wild beest. Alleen ben ik ook van mening dat supermarkt merken en RC ook niet in alle opzichten goed zijn, want door dit soort voer komen o.a. blaas en nier problemen veel vaker voor. Dus ik denk dat het meer is dat je een middenweg ''moet'' zoeken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:49

Nicky91 schreef:
jiperdepip schreef:
Witvis koken, afkoelen en incl kookvocht geven in porties. in de tussentijd gewoon in de koeling zetten. Kan geen kwaad hoor. Je kan het zelfs nog een beetje opwarmen voor je het geeft.

Oke top! Dankjewel ga ik dat eens proberen bij mijn zeurpietje :D

hihi je quote was niet helemaal goed gegaan :P

Nicky91

Re: Kittenbrokken Graanvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:52

Ooh haha dankjewel! hij gaf aan dat er teveel quotes in stonden, maar ik had niet verder gelezen wie die laatste had gestuurd :Y)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:53

Nicky91 schreef:
Ooh haha dankjewel! hij gaf aan dat er teveel quotes in stonden, maar ik had niet verder gelezen wie die laatste had gestuurd :Y)

kleinigheidje blijf je houden haha

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:55

RC vind ik sowieso te duur, en daarbij heb ik het gevoel dat je alleen betaalt voor het merk en dat het inderdaad net supermark voer is.

En zijn goedkopere oplossingen die veel beter zijn

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:56

Cha_rity schreef:
RC vind ik sowieso te duur, en daarbij heb ik het gevoel dat je alleen betaalt voor het merk en dat het inderdaad net supermark voer is.

En zijn goedkopere oplossingen die veel beter zijn

Dat is ook zo! RC is vooral marketing! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:04

Nee, RC is ook ontzettend veel onderzoek. Ja, RC is relatief duur, hoewel tactisch inkopen een wereld van verschil maakt, maar het is echt niet te vergelijken met supermarktvoer. Overigens bevat RC ook best wel wat vlees, alleen gedroogd en minder dan de echte vleesmerken.

Wil je echt zeggen dat je deze voeding (Felix): graan, vlees en dierlijke bijproducten (10%), plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, plantaardige bijproducten, glycerine, mineralen, suiker, gist, groenten (knapperige brokjes: 0,2% gedroogde groente = 1% groente)

Hetzelfde vind als deze voeding (RC): rijst, gevogelte-eiwit (gedroogd), dierlijk vet, maïs, maïsglutenvoer, plantenproteïne-isolaat*, gedroogd varkensvlees*, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gist, gedroogde bietenpulp, mineralen, soja-olie, visolie, lignocellulose, fructo-Oligosaccharide.
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:15

Mizora schreef:
Nee, RC is ook ontzettend veel onderzoek. Ja, RC is relatief duur, hoewel tactisch inkopen een wereld van verschil maakt, maar het is echt niet te vergelijken met supermarktvoer. Overigens bevat RC ook best wel wat vlees, alleen gedroogd en minder dan de echte vleesmerken.

Wil je echt zeggen dat je deze voeding (Felix): graan, vlees en dierlijke bijproducten (10%), plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, plantaardige bijproducten, glycerine, mineralen, suiker, gist, groenten (knapperige brokjes: 0,2% gedroogde groente = 1% groente)

Hetzelfde vind als deze voeding (RC): rijst, gevogelte-eiwit (gedroogd), dierlijk vet, maïs, maïsglutenvoer, plantenproteïne-isolaat*, gedroogd varkensvlees*, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gist, gedroogde bietenpulp, mineralen, soja-olie, visolie, lignocellulose, fructo-Oligosaccharide.
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.

In zekere zin wel ja. Sterker nog. Een aantal jaren geleden moest onze kat vanuit de DA RC voer hebben. Dit omdat ze blaaspatient was. En RC kregen we er bij haar niet in. Vervolgens de ingredienten vergeleken met whiskas, en dat onder de neus van de DA geschoven. Die was het volledig met ons eens dat we geen RC gingen voeren aangezien daar exact het zelfde inzat.
Zo ook weer met de volwassen kat die we hebben. De dieren arts adviseert ons om niet over te stappen op RC(en ja hij verkoopt RC) Maar het op eigen voer te houden en het voerbeleid aan te passen. Daarnaast is het leuk om te zeggen dat RC ook best wel wat vlees bevat, alleen dat komt in cijfers niet terug. Als je Mailcontact hebt met RC,zoals uit ervaring, geven ze dat ook niet vrij. Daar komt bij dat als je uitrekend in KJ wat de kat moet hebben, je veel meer voert van RC en supermarkt merken, dan van een voer zoals Orijen. Dat is voor mij nog een reden om een ander voer te gebruiken.
Overigens, komt RC gewoon uit de zelfde fabriek als de overige supermarktmerken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:16

Smolke komt binnenkort met een graanvrije lijn, is een fijn merk met goeie kwaliteit brokken. Iams zou je kunnen proberen, hebben wel wat graan (vnml rijst) maar staan wel heel hoog in percentage vlees, nutro bevat ook een klein beetje rijst maar verder voornamelijk vlees.

Verder is renske echt een hele goeie, ook basis van rijst :)
Ik weet dat je bij Renske en Smolke allebei proefpakketen voor kittens hebben, wellicht kun je even bellen met de klantenservice.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:22

Ik heb ook vers geprobeert maar dit lust ze niet helaas. Ik geef ze naast de brok wel pate dit vind ze wel lekker.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 16:43

Wat vinden jullie van Acana?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:46

acana is een goed product, verkochten wij toen ik in de dierenwinkel zat ook. Alleen op lange termijn toch mensen die terugkwamen...

Ik zelf voer ook graanvrije brok, al vanaf mijn jongste brokken kon eten, en mijn oudere zitten er ook op.

Het merk is carni love. Ik heb een paarse zak en betaal minder als voor RC die wel veel granen heeft.

Je hebt het ook voor de hond even korte voorbeeld hondenbrok van dit merk:
Graanvrij en aardappelvrij
Hoog aandeel zalm en kalkoen
70% dierlijke ingrediënten 30% groenten, kruiden en mineralen
Met groenlipmossel voor gezonde gewrichten
Zonder conserveermiddelen, kleur- geur- of smaakstoffen

voor de kat even uitgebreid:
Ingrediënten: kippenvleesmeel (27%), zalmmeel (20%), aardappel, zalmeiwit (7%), kippenvet (10%, op natuurlijke wijze geconserveerd met gemengde tocoferolen), gedroogde appels (een bron van fructo-oligosacchariden), gehydrolyseerde kippenlever (3%), zalmolie (3%), biergist, fruit- & kruidenextract (300 mg/kg: druiven, rozemarijn), gehydrolyseerde schalen van schaaldieren (een bron van glucosamine), chondroïtinesulfaat, gehydrolyseerde gisten (een bron van mannan-oligosachariden), yucca schidigera extract, gedroogde cranberries extract (50 mg/kg), granaatappel extract (50 mg/kg).
Analyse: eiwit 40%, vet 20%, vezels 3,4%, as 5,7%, vocht 10%, calcium 1,1%, fosfor 0,8%, natrium 0,82%, magnesium 0,05%.
Aminozuurprofiel: lysine 22 g/kg, methionine 10 g/kg, TSAA 12 g/kg, threonine 15 g/kg, arginine 20 g/kg, metaboliseerbare energie 4440 kcal/kg, omega-6 2,6%, omega-3 0,6%.
Nutritionele toevoegingsmiddelen: (in 1 kg) vitamine A 20000 IU, vitamine D3 1500 IU, vitamine E (a-tokopherol) 500 mg, choline-chloride 255 mg, zink 124 mg, taurine 1500 mg, ijzer 165 mg, mangaan 62,5 mg, koper 12 mg, jodium 3 mg, selenium 0,3 mg.

je hebt 1,5 kg voor ongeveer 12,95

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:49

Voer inmiddels al 6jr Acana Grasslands en nog nooit problemen gehad.
Naast brokjes krijgen de katten blikjes graanvrij vlees. Zoals almo, cosma en porta21.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:00

Kennen jullie dit overzicht al?http://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken

Daar kun je zien hoeveel eiwit erin zit, en hoeveel koolhydraten. Aan het eiwitgehalte kun je ook zien of er mogelijk veel vlees inzit. Een brok met 32% eiwit kan nooit veel vlees bevatten, en bevat veel granen, aardappel of andere koolhydraatbronnen.

Goede (graanvrije) brokken die geschikt zijn voor kittens:
Applaws Kitten
Wildcat (alle varianten)
Purizon Kitten
Orijen Cat&Kitten
Canagan

Tonijn is gezond voor katten. Sowieso is vette vis een goede toevoeging, omdat de meeste voedingen te weinig omega 3 (in verhouding met omega 6) bevatten.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:12

Iams kitten heeft ook een redelijk hoog vleespercentage en is goed te betalen. Onze kitten gaat hier waarschijnlijk ook op zodra we hem krijgen. Ook Cat Lovers Gold is nog iets om te overwegen, dit bevat ook veel vlees en geen graan. Wel 28% bruine rijst.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:13

Luniek schreef:
Iams kitten heeft ook een redelijk hoog vleespercentage en is goed te betalen. Onze kitten gaat hier waarschijnlijk ook op zodra we hem krijgen. Ook Cat Lovers Gold is nog iets om te overwegen, dit bevat ook veel vlees en geen graan. Wel 28% bruine rijst.

Rijst = graan :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:14

@luniek dan zou het volgens meikje geen brok zijn met veel vlees:

Samenstelling: Kip (> 30%), maïsmeel, dierlijke vetten, zalm (> 4%), bietenpulp, cellulose poeder, sorghum, gierst meel, rijst, maïsmeel, eieren, gedroogde hele eieren, kaliumchloride, biergist, fructo-oligosacchariden, DL-methionine, calciumcarbonaat, natriumchloride.

Toevoegingen: Vitamine A (70.000 IE/kg), vitamine D (1.200 IE/kg), vitamine E (250 mg/kg), koper (25 mg/kg), L-carnitine (100 mg/kg).
Analytische bestandsdelen

ruw eiwit 36.0 %
ruw vet 17.0 %
ruwe vezel 4.7 %
ruwe as 6.5 %
calcium 1.2 %
fosfor 1.0 %
magnesium 0.09 %
vocht 8.0 %
metaboliseerbare energie 3730.0 kcal/kg

Dat is iams adult

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:17

De kitten variant van Iams zit wel hoger:
Gedroogde kip en kalkoen (41%), maïs, dierlijk vet, tarwe, gedroogde heelei, gedroogde bietenpulp (2,7%), kippenproteïne hydrolysaat, calciumcarbonaat, fructooligosaccharide (0,69%), visolie (0,68%), kaliumchloride, biergist, natriumchloride.

En voor volwassen voer kijken we wel weer verder als dat zover is ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:38

kwa eiwit zou dan volgens maikje ook geen brok zijn met veel vlees:

ruw eiwit 34.0 %
ruw vet 22.0 %
ruwe vezel 1.8 %
ruwe as 6.8 %
calcium 1.25 %
fosfor 0.95 %
magnesium 0.095 %
vocht 8.0 %
metaboliseerbare energie 4036.0 kcal/kg

weinig verschil vind ik

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:41

Meikje schreef:
Kennen jullie dit overzicht al?http://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken

Daar kun je zien hoeveel eiwit erin zit, en hoeveel koolhydraten. Aan het eiwitgehalte kun je ook zien of er mogelijk veel vlees inzit. Een brok met 32% eiwit kan nooit veel vlees bevatten, en bevat veel granen, aardappel of andere koolhydraatbronnen.

Applaws Kitten
Wildcat (alle varianten)
Purizon Kitten
Orijen Cat&Kitten
Canagan

Tonijn is gezond voor katten. Sowieso is vette vis een goede toevoeging, omdat de meeste voedingen te weinig omega 3 (in verhouding met omega 6) bevatten.

Bedoel je dan met veel eiwit is veel vlees? of wat bedoel je ?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 11:09

Mioux schreef:
acana is een goed product, verkochten wij toen ik in de dierenwinkel zat ook. Alleen op lange termijn toch mensen die terugkwamen...

Ik zelf voer ook graanvrije brok, al vanaf mijn jongste brokken kon eten, en mijn oudere zitten er ook op.

Het merk is carni love. Ik heb een paarse zak en betaal minder als voor RC die wel veel granen heeft.

Waarom kwamen klanten terug? En welke graanvrije brok geef jij?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 11:13

Mioux schreef:
Meikje schreef:

Applaws Kitten
Wildcat (alle varianten)
Purizon Kitten
Orijen Cat&Kitten
Canagan

Bedoel je dan met veel eiwit is veel vlees? of wat bedoel je ?

Applaws heb ik nu maar daar is mijn kitten niet echt gek op.
Purizon is inderdaad graanvrij alleen zitten er 4% aardappelen in.
Wildcat ken ik niet

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 11:15

Luniek schreef:
De kitten variant van Iams zit wel hoger:
Gedroogde kip en kalkoen (41%), maïs, dierlijk vet, tarwe, gedroogde heelei, gedroogde bietenpulp (2,7%), kippenproteïne hydrolysaat, calciumcarbonaat, fructooligosaccharide (0,69%), visolie (0,68%), kaliumchloride, biergist, natriumchloride.

En voor volwassen voer kijken we wel weer verder als dat zover is ;)

In Lams zit tarwe in

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:30

Cha_rity schreef:
Mioux schreef:

Waarom kwamen klanten terug? En welke graanvrije brok geef jij?

Ik kreeg bij 2 te horen dat er veel schilfers in het vacht kwamen, die zijn overgestapt op orijen en nergens problemen meer mee ( is wel tandje duurder ).

Bij 1 klant gaf de kat constant over, in t verleden nooit gedaan en dierenarts kwam ook niks uit kwa medisch, die is toen op ander voer over gegaan.

Ik geef zelf de carnilove, en ben er super tevreden mee!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:34

Orijen, ideaal en fijn voer. Je hoeft er ook niet zo veel van te voeren.