Boerboel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:56

Diablo schreef:
Ragdollcat schreef:
Wij hadden ooit 2 teven tegelijk en dat was echt niet leuk hoor, maar wij deden ze er niet om weg, dan maar de honden om en om de dag in de woonkamer en de andere op de gang en vooral in aparte ruimtes te eten geven.

Ze stonden elkaar naar het leven en ze bleven maar doorvechten, maar gelukkig geen erg grote hondenrassen.

Wij hebben twee Cane Corso teven die elkaar naar het leven staan. Dat is geen pretje hoor, twee knokkende CC dames. Ze leven nu ook gescheiden, wij hebben gelukkig die mogelijkheid. Maar je moet ogen in je achterhoofd hebben, altijd oppassen dat ze niet per ongeluk bij elkaar komen. En dat zijn nog twee dames van gelijk kaliber. Bij een Boerboel-labrador combi zou ik echt nachtmerries krijgen.

Overigens, wij hadden zo nu en dan pups bij onze dames. Wij gaven geïnteresseerden niet eens een teef als we wisten dat er al een teef in huis was, dat was ook altijd één van mijn eerste vragen.

Zelfde ervaring hier, constant opletten dat ze niet per ongeluk bij elkaar kunnen komen en ook ze zijn gelukkig beiden van hetzelfde ras en dus ook van gelijke kaliber. Wij hadden ook de goede mogelijkheden om ze apart te houden zonder dat ze eronder leden.

Daarom zeg ik ook dat het link kan gaan worden met de Labrador en de Boerboel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-01-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:57

Lizzo_RV schreef:
Een teef ga ik mijn ouders proberen vanaf te praten. We gaan kijken, en beslissen niets overhaast. En de keuze is niet omdat het goede waakhonden zijn, dat wil mijn vader. De rest denkt er echter wel goed over na, en ons gaat het niet alleen om het waken. :)

Maar in ieder geval, enorm bedankt voor de reactie's tot nu toe!

Maar waarom een ultieme waakhond als het je niet om het waken gaat? Dat is nu eenmaal waar ze voor gefokt zijn.
Wat voor doel willen jullie de hond geven als het niet waken is (waar die hond erg goed in zal zijn, maar tegelijkertijd ook niet milder door wordt)? Ze moeten wel hun drive ergens in kwijt, is dat niet waken dan is een ander doel erg handig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:59

Bowen schreef:
Lizzo_RV schreef:
Een teef ga ik mijn ouders proberen vanaf te praten. We gaan kijken, en beslissen niets overhaast. En de keuze is niet omdat het goede waakhonden zijn, dat wil mijn vader. De rest denkt er echter wel goed over na, en ons gaat het niet alleen om het waken. :)

Maar in ieder geval, enorm bedankt voor de reactie's tot nu toe!

Maar waarom een ultieme waakhond als het je niet om het waken gaat? Dat is nu eenmaal waar ze voor gefokt zijn.
Wat voor doel willen jullie de hond geven als het niet waken is (waar die hond erg goed in zal zijn, maar tegelijkertijd ook niet milder door wordt)? Ze moeten wel hun drive ergens in kwijt, is dat niet waken dan is een ander doel erg handig.

Juist, en daarom hou ik mijn hart vast. TS weet echt niet waar ie het over heeft en zijn vader ook niet. Ze denken nog steeds te makkelijk over dit ras. Zulke honden moeten echt een doel hebben in het leven en echt iets doen waar het voor bedoeld is anders gaat het zich richten op andere zaken en daar gaat het heel vaak fout.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:00

Picasso schreef:
Er zijn toch ook nog ouders in het spel, die uiteindelijk de beslissing zullen nemen. Een fokker kan ze heus wegwijs maken in Boerboel-land. Als een ander het kan, waarom zij dan niet? Nogmaals: over één nacht ijs zullen ze niet gaan. En waarschuwen is prima, maar jullie doen het toch ook (het aanschaffen en houden van een Boerboel)? Waarom zou een ander het dan niet kunnen?

Ik heb geen Boerboel hoor, mij niet gezien. Veel te moeilijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:03

En Picasso, hoeveel Boerboel-eigenaren zie je hier posten :)?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:03

Picasso schreef:
Er zijn toch ook nog ouders in het spel, die uiteindelijk de beslissing zullen nemen. Een fokker kan ze heus wegwijs maken in Boerboel-land. Als een ander het kan, waarom zij dan niet? Nogmaals: over één nacht ijs zullen ze niet gaan. En waarschuwen is prima, maar jullie doen het toch ook (het aanschaffen en houden van een Boerboel)? Waarom zou een ander het dan niet kunnen?

Dit is gewoon een ras dat erg snel heel erg fout kan gaan. Niet over 1 nacht ijs gaan is niet genoeg, maak daar maar 2 maanden over ijs gaan van.

Nu het idee hebben, zonder te weten wat een boerboel is, en dan nu naar pups van 5 weken gaan kijken en misschien over 3/4 weken een hond in huis hebben is niet verstandig bij dit ras.
Dit ras aankopen zonder een gedegen ervaring met (vriendelijke) training van honden is niet verstandig, dit is geen zolang je geen grote fouten maakt komt het wel goed ras.

Het is goed als je je echt heel erg bewust bent van de nadelen, de beperkende factor die zo'n hond betekend en die de aankomende 10/15 jaar je leven zal beheersen. Pas als iemand al die nadelen kan omarmen, weet dat ze daarmee kunnen omgaan en leven is dit een mogelijke keuze.
Denken dat een ander het ook kan dus ik ook kan de grootste vergissing in je leven zijn, met grote kans op gevolgen voor een ander.

Er kan niet genoeg gewaarschuwd worden, iemand die weet wat dit soort honden inhoud ziet dat ook niet als vervelend commentaar, maar als realiteit.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:05

_San87_ schreef:
Picasso schreef:

Ik heb geen Boerboel hoor, mij niet gezien. Veel te moeilijk.

Ik heb ook geen Boerboel, vind ze geweldig, maar ik kan zo een hond niet bieden wat die nodig heeft, dus hier komt geen Boerboel in huis.

Verder wil ik het TS ook niet uit het hoofd praten, maar wel meegeven dat je zo een hond niet zomaar eventjes in huis haalt. En de combi 2 teven vind ik een echt no-go en daar waarschuw ik dan ook voor.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:06

M'n hemel... Waarschuwen oke, maar dit is echt weer zo'n topic waar m'n haren van overeind gaan staan. Ik denk dat TS inmiddels wel begrepen heeft dat ze eens flink achter de oren moet krabben voor ze aan zo'n ras beginnen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:08

Bij AZC als reden zou ik ivm geloof/cultuur daar een zwarte hond kiezen (enger op de een of andere manier), hollandse herder, oid, voor gewoon bedrijf en dus personeelsbeveiliging richting mechelaar. Beide bekend als politiehonden en dus voorzichtig bij zijn, maar voor de eigenaar goed te trainen en dat is zeker belangrijk als de hond ook als huishond en ivm bewaking dus de mensen boven het terrein moet stellen.

Als je trouwens een echte waak/erfhond wil, dan moet die altijd buiten zijn om zijn werk te kunnen doen. Binnen zal die niet alle geluiden en geuren opmerken die moeten om aan te slaan bij ongewenst bezoek. Dat moet zeker wel in combi met een sterke band met de mensen die er wonen, anders heeft de hond geen reden om te waken of honkvast te zijn.

Boerboel zou zeker op een bedrijf mijn keuze niet zijn, als je die bij elke klant/leverancier/etc. moet opsluiten heeft die zo 75% minder nut dan een hond die bij de baas kan blijven. Lang niet iedereen die kwaad wil komt 's nachts stilletjes de opslag openbreken om wat gratis mee te nemen. Eigenaar laten laden is voor sommigen een stuk aantrekkelijker en dan kom je als bedrijf open is.

callum

Hier ook geen boerboel kijk idd wel uit. Pracht honden maar ik woon in een rijtjeshuis met een hoop kinderen. Heb wel degelijk genoeg ervaring en zelfs opleidingen vandaar dat ook ik ts afraad om dit te doen. En als het dan perse moet. Goede begeleiding van mensen die ervaring hebben met dit ras trainen. Dit ras is niet vergevend en je kan je weinig fouten permitteren.

Ragdollcat

Marloes__ schreef:
M'n hemel... Waarschuwen oke, maar dit is echt weer zo'n topic waar m'n haren van overeind gaan staan. Ik denk dat TS inmiddels wel begrepen heeft dat ze eens flink achter de oren moet krabben voor ze aan zo'n ras beginnen...

Dan ga je toch naar een andere topic.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:10

Ragdollcat schreef:
Marloes__ schreef:

Dan ga je toch naar een andere topic.

Want ik had jou iets gevraagd? 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Boerboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:11

Jou werd ook niks gevraagd; als je dan toch zo wil beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:11

Twee teven vind ik ook geen aanrader idd: ik heb twee duitse herder teven gehad die elkaar letterlijk naar het leven stonden. Maar wat mijn punt is: het is prima om te waarschuwen imo, maar de trend op Bokt is altijd, dat 'men het beter weet' en het zelf altijd kan maar een ander daar te knullig voor zou zijn. Denk dat dat allemaal wel meevalt. En inderdaad: het is geen hond voor iedereen, maar voor sommige mensen wel en wie weet zijn TS en ouders misschien heel geschikt en misschien komen ze erachter dat wellicht een Rottweiler nemen handiger is... Al moet je daar ook redelijk stevig voor in je schoenen staan imo. Laatste hebben wij vroeger gehad op het terrein bij onze woonboerderij en was ook geen doetje.... Maar wel te doen, als je je laat voorlichten, stevig in je schoenen staat (mijn vader koos deze hond destijds) en goed opvoedt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:12

En ik ben van mening dat bij dit ras niet vaak genoeg kan worden gewaarschuwd

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:14

Het zomaar in huis halen gaat ook niet gebeuren. Mijn vader wil hem wel voor het waken, voor ons maakt dat niet enorm veel uit. Het lijken mij fijne honden, maar ik wil ook meerdere rassen checken, waar ik nu mee bezig ben. Ik weet dat het niet niks is, ik ben al een tijd op internet aan het kijken. Vandaar dat inderdaad een ander ras misschien verstandiger is, en daarom gaan we morgen eerst even bij een fokker kijken. Verder gaan we nogmaals geen overhaaste beslissingen maken, wat hier volgens mij wel gesuggereerd wordt. :)

Klanten komen bij ons niet aan huis trouwens :). Is geen bedrijf aan particulieren, en wordt alleen van huis uit gewerkt via internet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:14

Een rottweiler is een stuk trainbaarder en baas gerichter dan een boerboel en dus niet te vergelijken. En ja ook daar moet je stevig voor in je schoenen staan. Wij hebben Ook rottweilers gehad. Super honden voor gezin maar ook stuurbaar bij vreemde. Dat zijn deze honden over het algemeen niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:15

Picasso schreef:
Twee teven vind ik ook geen aanrader idd: ik heb twee duitse herder teven gehad die elkaar letterlijk naar het leven stonden. Maar wat mijn punt is: het is prima om te waarschuwen imo, maar de trend op Bokt is altijd, dat 'men het beter weet' en het zelf altijd kan maar een ander daar te knullig voor zou zijn. Denk dat dat allemaal wel meevalt. En inderdaad: het is geen hond voor iedereen, maar voor sommige mensen wel en wie weet zijn TS en ouders misschien heel geschikt en misschien komen ze erachter dat wellicht een Rottweiler nemen handiger is... Al moet je daar ook redelijk stevig voor in je schoenen staan imo. Laatste hebben wij vroeger gehad op het terrein bij onze woonboerderij en was ook geen doetje.... Maar wel te doen, als je je laat voorlichten, stevig in je schoenen staat (mijn vader koos deze hond destijds) en goed opvoedt.

Vind dit topic geen geval van beter weten, maar oprecht waarschuwen en belangrijke punten opnoemen waarmee echt rekening moet worden gehouden. Juist veel mensen hier die zelf erkennen het niet te kunnen om wat voor reden dan ook. Die dus het 'gevaar' van een dergelijke hond erkennen. Je moet bij de aanschaf van een hond niet alleen nadenken over wat jij wilt, maar ook over wat verantwoord is naar je omgeving. Grijpt je hond iemand, dan vergeef je jezelf dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:17

callum schreef:
Een rottweiler is een stuk trainbaarder en baas gerichter dan een boerboel en dus niet te vergelijken. En ja ook daar moet je stevig voor in je schoenen staan. Wij hebben Ook rottweilers gehad. Super honden voor gezin maar ook stuurbaar bij vreemde. Dat zijn deze honden over het algemeen niet

En dat punt is gemaakt, wat ook prima is. Alleen: TS en ouders laten zich volgens mij goed voorlichten en nemen van daaruit een beslissing.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:18

_San87_ schreef:
Picasso schreef:

Vind dit topic geen geval van beter weten, maar oprecht waarschuwen en belangrijke punten opnoemen waarmee echt rekening moet worden gehouden. Juist veel mensen hier die zelf erkennen het niet te kunnen om wat voor reden dan ook. Die dus het 'gevaar' van een dergelijke hond erkennen. Je moet bij de aanschaf van een hond niet alleen nadenken over wat jij wilt, maar ook over wat verantwoord is naar je omgeving. Grijpt je hond iemand, dan vergeef je jezelf dat niet.

Klopt en daarom gaan ze toch ook fokkers raadplegen? Misschien komen ze er dan achter dat ze of wèl of helemaal niet geschikt zijn om een BB te nemen en wordt het wellicht een ander ras.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:19

Veel plezier alvast morgen, het zijn mooie rassen om naar te kijken en wie weet biedt deze fokker hun hulp aan jullie met wat ze jullie kunnen vertellen en laten zien....zodat jullie beter weten wat er bij komt kijken en weten jullie of het wat is of niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-01-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:20

Marloes__ schreef:

Jammer dat je dat gevoel krijgt. Denk dan ook dat veel mensen zich niet realiseren hoe specifiek dit soort rassen zijn, dat dit echt niet te vergelijken is met de gemiddelde hond die je op straat tegen komt.

Een rottweiler ofzo is ook geen beginnershond, een pitbull bv ook niet. Toch is dat van een heel ander kaliber als dit. Dit zijn honden die gemaakt zijn om bedreigingen uit te schakelen. En ze vinden alles wat niet eigen is al snel een bedreiging als je ze niet heel precies uitlegt en het bijhoud dat soms iets buiten de eigen kring niet uitgeschakeld moet worden.

Voordat ik de fila echt kocht en in gesprek was met kenners en fokkers is er vooral gepraat over de nadelen, was het een en al waarschuwing en wegen of ik daarmee om kon gaan. Dat was niet negatief bedoeld, maar bedoeld om teleurstelling en een ronduit gevaarlijke situatie te voorkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:21

Picasso schreef:
_San87_ schreef:

Klopt en daarom gaan ze toch ook fokkers raadplegen? Misschien komen ze er dan achter dat ze of wèl of helemaal niet geschikt zijn om een BB te nemen en wordt het wellicht een ander ras.
Dus mag er door Bokkers met ervaring met honden niet meer gereageerd worden :D? TS vraagt zelf om advies. Dat is misschien niet het advies dat ze wil horen, maar wel heel terecht.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:22

Met zulke rassen kan je niet vaak zat gewaarschuwd worden. Zie het niet als betweters, maar als mensen met ervaring proberen te waarschuwen en hun ervaring delen.

Daarnaast vind ik goed verdiepen niet langs gaan bij 1 fokker en dan wellicht een pup kiezen.

En ik denk dat vaders iets int hoofd heb en daar niet vanaf te praten is.

Maar de tijd zal t leren

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:25

Bowen schreef:
Marloes__ schreef:

Jammer dat je dat gevoel krijgt. Denk dan ook dat veel mensen zich niet realiseren hoe specifiek dit soort rassen zijn, dat dit echt niet te vergelijken is met de gemiddelde hond die je op straat tegen komt.

Een rottweiler ofzo is ook geen beginnershond, een pitbull bv ook niet. Toch is dat van een heel ander kaliber als dit. Dit zijn honden die gemaakt zijn om bedreigingen uit te schakelen. En ze vinden alles wat niet eigen is al snel een bedreiging als je ze niet heel precies uitlegt en het bijhoud dat soms iets buiten de eigen kring niet uitgeschakeld moet worden.

Voordat ik de fila echt kocht en in gesprek was met kenners en fokkers is er vooral gepraat over de nadelen, was het een en al waarschuwing en wegen of ik daarmee om kon gaan. Dat was niet negatief bedoeld, maar bedoeld om teleurstelling en een ronduit gevaarlijke situatie te voorkomen.

Wat ik gewoon jammer vind is dat dit hele topic zo'n ondertoon heeft van 'het gaat je toch niet lukken, jij hebt de kwaliteiten niet om zo'n ras te leiden'. Ik heb ook geen beginnershond, cane corse x am bull, maar met de juiste wil en begeleiding kom je een heel eind.