Dat is de eeuwige discussie rashond/kruising. Overigens heb ik niets tegen kruisingen. Maar wij fokken nou eenmaal werkhonden

Dus voor ons heeft het een toegevoegde waarde. Ook onze honden zijn er veel van die hulphond worden of blindengeleidehond. Ieder zijn meug denk ik dan maar

Wij hebben hier altijd labradors gefokt, en ze zijn allen gezond. Onze nakomelingen overigens ook allemaal. Geen ellende gehad, geluk? mazzel? toeval? Ik ga uit van goed fokbeleid. Hebben hier in 35 jaar tijd nooit ellende gehad of erfelijke afwijkingen, zijn allen 12+ geworden
Voor ons is een stamboom een toegevoegde waarde vanwege de gezondheid. Dat er mensen zijn die rassen verkrachten, dat kan ik niet helpen. Wat overigens voornamelijk in de showwereld zo is, aangezien deze aan een bepaald uiterlijk moeten voldoen. Dat aspect interesseert ons niet, aangezien wij voor werkvermogen en will to please zijn.
Ik heb zelf een kruising gehad uit het asiel toen ik op mezelf ging wonen, simpelweg geen ruimte voor een labrador toen. We hebben haar 2 jaar gehad en ik ben duizenden euro's kwijt geweest aan de dierenarts. Dat heb je nou eenmaal met levend spul. Mijn labrador van bijna 2 die is perfect gezond en qua erfelijke afwijkingen mankeert ze niks.
Ik ben het niet met je eens dat een rashond per definitie voortkomt uit een verziekte genetische basis. Dat kan, maar ik ken veel gevallen waar het niet zo is.
Ik hou van mijn rashond en ik hou ook van kruisingen. Maar het is natuurlijk een utopie om te denken dat kruisingen geen slechte genen mee kunnen krijgen van hun ouders. Ook dat is zeer goed mogelijk. Een kruising ontstaat ook uit twee rashonden uiteindelijk. Als je dat verder combineert zijn ze onherleidbaar bastaard

Bovendien een heel fijn onafhankelijk onderzoek van de Wageningen Universiteit kwam het resultaat uit dat een kruising niet per definitie gezonder is als een rashond.
Het blijven levende wezens, en daar loop je altijd risico mee. Maar nogmaals daar gaat het topic van TS niet over die heeft weloverwogen gekozen voor een hondje van een stichting, en ik denk dat deze het heel fijn gaat krijgen bij haar, wat geweldig is!
Nu ga ik nog even een baantje trekken in mijn zwembad